Talkbox -> Welke Synth?

Missing Links

Ouwe rot
Iedereen ken California Love, van Tupac met Roger (van Zapp & Roger) op talkbox. Niet iedereen kent daar weer de remix van, met een grotere rol voor Roger.

Zie hieronder een van de vetste stukjes talkbox ooit (cali_talkbox).

Nu is mijn vraag niet welke talkbox hij hier gebruikt, maar of iemand weet wat voor synth het is die het basisgeluid (incl. heel karakteristieke klikjes) voortbrengt.

Thanx!

Attachments

• cali_talkbox.mp3
    846,5 KB · Bekeken: 94
Origineel geplaatst door De Toverkoning
Een Yamaha DX-100 (jaja.. echt waar!).

klopt .. althans ik heb het uit een clip waar een dx100 op een grote vleugel stond geloof ik ..
iets van teddy riley geloof ik

trouwens de sample uit california love is woman to woman van joe cocker !

trouwens 2 binnenkort me heil talkbox compleet ! :luv:

Ik ken trouwens maar 1 persoon die het echt goed kan, en dat is roger zelf.

Vraag me wel af of hij de tube gemodificeert heeft, want zo'n dikke tube tussen je wang en je mond als klank kast is verrekte moeilijk.

Ik ben ook een fan van de talkbox sound,maar houd het toch maar bij een digitech talker...ik zeg niet dat dit beter is of echt volledig als een heil klinkt,maar het voldoet en is echt wel zeer gebruiksvriendelijk;gewoon een mic en carrier en klaar...geen tubes en amps etc...Je moet natuurlijk ook wel een bepaalde soort techniek hebben om het geheel een beetje talkbox te laten klinken en het zal wel nooit perfect hetzelfde zijn,maar dus wel een goed alternatief met oog op wat trash al zei....

Ik heb hier verschillende clips waar je roger merendeel op de minimoog en pro 5 ziet spelen(o.a. in de clip ''i'm gonna make you dance'')....Ik dacht ook dat idd de dx100 en een klein casiootje(waarvan ik het type niet meer weet) gebruikt werden als carrier...kijk ook maar es naar een paar clipjes van Blackstreet...

Uiteindelijk moet iederéén een beetje zijn eigen sound vinden met dit soort dingen...Maar met bovengenoemde synths als carrier zit je al zeker goed....En dan is het opname proces natuurlijk ook van groot belang...Er is op het net wel één en ander over te vinden.....

Succes!!!

Maar een Heil is de top in de talkbox wereld? Zijn er grote verschillen tussen de verschillende kastjes; verstaanbaarheid/gebruiksgemak? En weten jullie nog andere lekkere talkboxjes?

Kai

Talkbox is meestal in combinatie met gitaar maar synth combinatie ken ik eigenlijk niet.

Ik blijf het een leuk jaren 70 effect vinden.

Peter Framton - Show me the way
Foxy - Get off

Volgens mij is zo'n ding ook zelf te maken.

It works like this: A small audio speaker or high end driver is enclosed, air tight, into a metal box with a hole in the top where a tube comes out. The guitar is plugged into an amp, but the speaker output is routed through the TalkBox. Then the signal is routed back from the box into the amp again. So, the sound from the guitar is sent through the box, up the tube to a waiting mouth, where the sounds are manipulated by Peter, before being picked up by the microphone! So by this method you can mouth the words while the sound of the guitar replaces the human voice box....hence the name TalkBox! Of course, Peter doesn't use the effect on every song........but you can hear it lately on the album 'Frampton Comes Alive II' on the song 'Can't Take That Away'.

WARNING: The only bad thing about the TalkBox is that it rattles your teeth around!

Origineel geplaatst door kaihugo
Maar een Heil is de top in de talkbox wereld? Zijn er grote verschillen tussen de verschillende kastjes; verstaanbaarheid/gebruiksgemak? En weten jullie nog andere lekkere talkboxjes?

Kai

kijk effe bij heil hier .. staan wat andere voorbeelden

http://www.harmony-central.com/

En mensen wat is het nou ? een dx100 ? een mini of een source ?

godver !

Bij de latere tracks (Cali etc) was het een DX100
die eerdere Zapp was Moog

Origineel geplaatst door Grouphome
Bij de latere tracks (Cali etc) was het een DX100
die eerdere Zapp was Moog

txs ! :L

Origineel geplaatst door mansher
Ik ben ook een fan van de talkbox sound,maar houd het toch maar bij een digitech talker...ik zeg niet dat dit beter is of echt volledig als een heil klinkt,maar het voldoet en is echt wel zeer gebruiksvriendelijk;gewoon een mic en carrier en klaar...geen tubes en amps etc...Je moet natuurlijk ook wel een bepaalde soort techniek hebben om het geheel een beetje talkbox te laten klinken en het zal wel nooit perfect hetzelfde zijn,maar dus wel een goed alternatief met oog op wat trash al zei....

kan ik me goed in vinden. Zag laatst een live optreden van Seymour Bits (aka comtron aka bastian) en die gebruikt ook een digitech talker, en dat klonk echt wel heel erg acceptabel, eigelijk gewoon heel erg goed!

is die talker technologie niet ergens beschikbaar in software??

Origineel geplaatst door olafmol
kan ik me goed in vinden. Zag laatst een live optreden van Seymour Bits (aka comtron aka bastian) en die gebruikt ook een digitech talker, en dat klonk echt wel heel erg acceptabel, eigelijk gewoon heel erg goed!

mooier dan de vocoder op de nordlead micro ? toen ik die hoorde was ik ook helemaal verlieft !
en moest meteen aan een talkbox denken toen ik dat hoorde ..

weet dat jij die vocoder ook kent namelijk ..

Een digitech talker is leuk, handig, maar klinkt niet als een talkbox.
Meer als een op zichzelf staand ding.
Zelf heb ik ze beide gehad, en de digitec alleen al ook al is die anders is de moeite.
Want wat ik al eerder zei, een talkbox is verrekte moeilijk, en kijk uit voor je tanden want er gaat een toch niet geringe hoeveelheid geluid door je mond.

De enige van wat ik weet die wel in de buurt komt als alternatief, is die talkbox simu van de roland v-synth.
Als laatste , als je echt dat geluid echt perse wilt, moet je toch echt een talkbox kopen.

Origineel geplaatst door MadR
mooier dan de vocoder op de nordlead micro ? toen ik die hoorde was ik ook helemaal verlieft !
en moest meteen aan een talkbox denken toen ik dat hoorde ..

weet dat jij die vocoder ook kent namelijk ..

niet te vergelijken vinnik..die talker klonk voor mijn gevoel als een talkbox, de micromodular als een vocoder..

De SVC-350 kan ook erg talkbox achtig klinken mits je een goed synth cq. string path gebruikt (solina strings), ensemble in schakelt en een goede mic. gebruikt.

Ga nog een microfoontje in bouwen in een tuinslang voor op m'n SVC!!!

Origineel geplaatst door analogicbear
De SVC-350 kan ook erg talkbox achtig klinken mits je een goed synth cq. string path gebruikt (solina strings), ensemble in schakelt en een goede mic. gebruikt.

Ga nog een microfoontje in bouwen in een tuinslang voor op m'n SVC!!!

Vind een 11 bands roland toch wel heel anders klinken dan een talkbox.
Het formant is totaal anders, net als bij een digitech.

Back