Overprocessing

Origineel geplaatst door Hans de Vries
Even mijn "gevoel" bij masteren, voor zover dat een hond kan boeien...

Mijn muziekkornuit Bram en ik hebben ooit eens een aantal nummers laten opnemen bij Studio 88 en Wisseloord. Ik ga je niet vertellen wie de producer was, da's ook niet echt boeiend..

Bij Studio 88 zaten we op enig moment nog koortjes te dubbelen om 4:30 's-nachts, terwijl genoemde producer het ene lijntje na het andere van de mengtafel snoof.. IMO kan je op dat tijdstip en met zoveel coke in je donder geen behoorlijk signaal meer op een harde schijf of tape krijgen.

Later is het hele spul gemasterd bij Wisseloord, opnieuw door dezelfde producer. We waren niet blij. De opnames waren zo plat als een pannenkoek, je hoorde de compressors pompen en het geheel overgoten met een ranzige saus van reverb waarin alle details jammerlijk verzopen. Kut dus. Met die zure smaak in je bek blijf je jaren zitten en je kijkt je eigen product niet meer aan.

Als ik zou opnemen in een dure studio en 1 of andere flapdrol technicus, die IK betaal, gaat voor mijn neus snuiven, die
krijgt met mij een heel groot probleem en dan bedoel ik een fysiek probleem.
De plastische chirurgie zou er naderhand veel werk aan hebben gehad.

Als ik jou was had ik die klojo bij naam en toenaam genoemd want het is vaak de enige manier waarop je dit soort figuren uit dat wereldje kunt krijgen.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Waarom, oh waarom wordt er niet meer MUZIKAAL gemixt? Waarom moeten ALLE bassen boomen, moeten alle vocals omhuld zijn met een raar hijgerig sisje? Waarom moeten strijkers klinken als een warme bak kots? Waarom mogen dingen niet meer mooi zijn? OK, je hoeft er niet van te houden, maar als ik naar The Wall van Pink Floyd luister (of ander later werk) dan krijg ik toch altijd een warm gevoel bij sec de klank. Het KAN dus wél.. Alleen... ik vrees dat we het in Nederland gewoon niet kunnen. We (lees, mixend / producerend Nederland) heeft gewoon niet de MUZIKALE know-how om dingen nog op een fatsoenlijke manier op te nemen / te masteren. Jammer, jammer. [/B]

Ja en nee, toch zijn er echt nog wel een paar mensen die wel degelijk wat kunnen op het gebied van masteren
en mixen in Nederland.

Origineel geplaatst door fuse
Wat ik hier even niet snap bij die laatste posts is waarom je druk zou maken om wat anderen slecht zouden doen. Zou eerder stil willen staan bij wat je zelf goed doet. En uberhaupt niet druk maken om anderen.

Kan me goed voorstellen zoals bij Hans dattie geen zin had om zo'n misproduktie mee te maken. Maar dan hak je toch die knoop door en zoek je iemand die wel doet wat jij wilt? (misschien makkelijk gezegd)

Wat tracks hier betreft vind ik het wel gevaarlijk om algemene uitspraken te doen. Het verschil tussen de makers is behoorlijk en dan kan je niet alles over een kam scheren.

Als het gaat om het druk maken van wat anderen slecht doen dan ben ik het met je eens.
Daar maak ik me in ieder geval niet druk om.

Wel is het irritant dat die mensen daar ook nog eens veel geld aan verdienen.
Dat is namelijk de essentie van mijn relaas.
Voor mij is het onbegrijpelijk dat de door mij eerder genoemde namen nog zoveel credits krijgen, zowel van de platenmaatschappijen als van "producers" terwijl het volkomen duidelijk is dat ze over het algemeen verantwoordelijk zijn voor veel matig tot slecht klinkende albums.
In mijn optiek zou hun uurprijs niet meer dan 20 euro p/u mogen zijn want dat is het niveau wat ze afleveren.

Het probleem zit hem ook in het feit dat bijv. wisseloord nog steeds teert op de naam maar allang niet meer hetzelfde niveau heeft als in die tijd.
Het maakt dus niets uit wie er bij wisseloord mastered, ze komen toch wel.

En dat is nu eenmaal de mentaliteit hier in nederland.

Ik kan me niet voorstellen dat er geen artiesten/producers/etc. zijn die n.a.v. de kritieken op de masterings-bedrijven in NL dan NL maar passeren en er eentje uitzoeken in het buitenland.

Als je dan toch geen hoge pet ervan op hebt, en je gaat toch met geld smijten (als je in je werk gelooft), ga dan lekker naar Belgie, de UK of US ofzo.

Waar zou jij je werk bijv. laten masteren Errol?

Origineel geplaatst door Sander02
Ik kan me niet voorstellen dat er geen artiesten/producers/etc. zijn die n.a.v. de kritieken op de masterings-bedrijven in NL dan NL maar passeren en er eentje uitzoeken in het buitenland.

Als je dan toch geen hoge pet ervan op hebt, en je gaat toch met geld smijten (als je in je werk gelooft), ga dan lekker naar Belgie, de UK of US ofzo.

Belgie en de UK zouden ook geen optie voor mij zijn.
Ik krijg zelf veel klanten uit belgie en Engeland omdat men daar ook niet echt tevreden is over het resultaat.

Als ik iets mix dan wil ik het het liefst niet zelf masteren.
Mijn optie zou bijv. Rene Schardt zijn die dat weer in onze mastering ruimte zou kunnen doen.

Anders zou je in amerika bij bob katz of bernie grundman een kijkje kunnen nemen.

'k heb zelf ook een tijdje geexperimenteerd met super geavanceerde effecten om een mix nog dieper, nog breder, nog harder te krijgen. Ik wilde gewoon eens weten hoe het klonk- en ik vind het zelf nogal nep.. :) Als je een beetje goed luistert prik je daar zo doorheen. Het zal wel dat het beter op de radio of over laptop spekaertjes klinkt voor mensen met het aandacht niveau 0.0 :D
Zelf ben ik al lang terug op gewoon het muzikale voorop te stellen en ik luister ook weer mooei synthesizer muziek uit de tachtiger jaren die gewoon normaal klinken! Zoals Fuse al zei je moet gewoon trouw blijven aan jezelf.

Origineel geplaatst door Errol
Als ik zou opnemen in een dure studio en 1 of andere flapdrol technicus, die IK betaal, gaat voor mijn neus snuiven, die
krijgt met mij een heel groot probleem en dan bedoel ik een fysiek probleem.
De plastische chirurgie zou er naderhand veel werk aan hebben gehad.

Als ik jou was had ik die klojo bij naam en toenaam genoemd want het is vaak de enige manier waarop je dit soort figuren uit dat wereldje kunt krijgen.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

.....toch zijn er echt nog wel een paar mensen die wel degelijk wat kunnen op het gebied van masteren
en mixen in Nederland.
HEB je eindelijk dat CD-contract, ga je dus niet zeiken over de producer die je toegewezen krijgt... Ik ga hier geen namen noemen, omdat ik dat gewoon niet netjes vind. Misschien vindt iemand anders zijn producties wel helemaal super, weet ik veel... Mensen die het verschrikkelijk GOED hebben gedaan, moeten bij name genoemd worden, IMO.

En dus kunnen...

En dus kunnen...

HEB je eindelijk dat CD-contract, ga je dus niet zeiken over de producer die je toegewezen krijgt... Ik ga hier geen namen noemen, omdat ik dat gewoon niet netjes vind. Misschien vindt iemand anders zijn producties wel helemaal super, weet ik veel... Mensen die het verschrikkelijk GOED hebben gedaan, moeten bij name genoemd worden, IMO.

...degenen die het verschikkelijk SLECHT doen, daar gewoon mee doorgaan...

Re: En dus kunnen...

Re: En dus kunnen...

Origineel geplaatst door pjeut
...degenen die het verschikkelijk SLECHT doen, daar gewoon mee doorgaan...
De slechten doodzwijgen, de goeden vaak noemen moet ook helpen. De persoon die ik ken is bekend en ik heb geen zin aan een lasterproces aan m'n reet. Vergeet niet dat ik hier post onder mijn eigen naam en niet onder één of andere nick.

Weet je wat...

Weet je wat...

...dan PB je mij die naam, en dan post ik 'em wel onder m'n nickname. :D

Goed idee, hè??

Verhit wereldje zeg, die master-club..

Ligt het aan mij, ik heb het idee dat er heel erg veel ego in het spel komt in dit wereldje..

Re: Re: En dus kunnen...

Re: Re: En dus kunnen...

De slechten doodzwijgen, de goeden vaak noemen moet ook helpen. De persoon die ik ken is bekend en ik heb geen zin aan een lasterproces aan m'n reet. Vergeet niet dat ik hier post onder mijn eigen naam en niet onder één of andere nick.

Nee natuurlijk niet Hans. Je moet niks hoor.
Begint zijn naam met een A en zijn achternaam met een B? :)

Ik ken er namelijk ook een paar die per toeval in een productie zaten, die goed scoorde, terwijl ze daar eigenlijk niets mee te doen hadden. Daardoor kregen ze een "naam" en veel werk.

Maar zoals ik al zei, vaak zitten de verkeerde personen op dit soort plaatsen.

Gelukkig zag ik gisteren op tv dat Conny Breukhoven niet in de playboy komt.
pfffff...das een pak van mijn hart. Zou het dan toch nog goedkomen met Nederland:D

Origineel geplaatst door Arv

Ligt het aan mij, ik heb het idee dat er heel erg veel ego in het spel komt in dit wereldje..

Ja en nee.

Ik weet namelijk dat er ooit een masteringbedrijf tegen klanten vertelde dat ze beter niet bij ons konden masteren omdat we dan hun materiaal in taiwan illegaal lieten persen.:D
Wees gewaarschuwd dus.8)

Als kwaliteit niet in verhouding staat met de prijs mag je daar best wel wat over zeggen.
Vooral als je het kunt aantonen.
Dat heeft natuurlijk niets met smaak of ego te maken.

Maar natuurlijk zit er ook wel ego en zelfoverschatting achter.
Ik kan me herinneren dat 1 van de "mastering-engineers" die ik hier al heb genoemd binnen 3 posts op het mastering forum van Glen Meadows ruzie kreeg met Bob Katz.
Geloof me, Bob Katz is 1 van de meest beleefde figuren die ik ken op dat forum.

Ik heb vaak meer problemen met de muziek zelf.. Als het maar verkoopt, lijkt nu de drijfveer achter een industrie die slechts 25 (!) jaar geleden voornamelijk werd gemotiveerd door muzikaal-commerciële motieven, maar nu voor het overgrote deel door schuddende tieten en konten waarbij kerels op verveeld serieuze toon een of ander kletsverhaal op staan te hangen dat blijkbaar van wezenlijk belang is, maar waarvan ik alleen uit kan halen dat ze niggahs zijn (moet jij eens gebruiken, zo'n woord) en dat ze nogal moederlijk-erotisch gepreoccupeerd zijn.. Blllrgghhh...

Heerlijk Hans, ik wou dat ik dit gezergd had1:D

Origineel geplaatst door Sander02

Ik ben met eenzelfde track langs drie masteraars in Nederland gegaan met grote naam.
Twee met vette spullen en één met een pc en een oude versie van Waves.
Je raadt't al, de computeraar klonk het best... .

Ik was echter toch niet tevreden. Ik kon de computeraar evenaren en zelfs verbeteren.

Heb vorige week een track naar een hotshot in Engeland gestuurd die ook veel werk krijgt uit de states.
Dikke apparatuur. De gemasterde mix...vet sublaag en hoog en een gat in m'n midgebied... .
Was wel een aardige vent en heeft me een hoop variaties aangeboden maar't was't niet.

Ik doe het nu gewoon zelf en het enige beetje mastering mag de platenboer doen om hem vinylready te krijgen.

grtz. Tom

Origineel geplaatst door trash
Zo hebben wij een hele nare ervaring met "the masters" in soest.

Yep me too..

IN een ver verleden 1995 eens een CD-singeltje gemaakt...
Moest per se in een echte studio worden opgenomen wat met MIDI spul natuurlijk onzin is maar goed...
Mix was op zich al crap daar (mocht zelf niet mixen, dus ja...) maargoed wie ben ik om daar over te oordelen als je met een platenmaatschappij in zee bent...
Toen laten masteren in Soest.... MIsschien was er nog wat te redden met al die dure apparatuur, computershit enzo....blablabla.. uit de hoogte gelul, dat komt wel goed....

Maargoed, om een lang verhaal kort te maken..
na al dat gedoe klonk mijn thuismix op DAT nog altijd veeel beter dan het uiteindelijk CD-single resultaat !!!

Origineel geplaatst door Arv

...nog lekker 3 oktober gevierd, gisteren??

Sja, er spelen natuurlijk belangen een rol en de concurrentie is moordend. Dan raakt zo'n wereldje al snel verhit. Zie je ook in de autobranche dus mastering zal wel geen uitzondering zijn.

Puttend uit mijn eigen ervaring mag ik je vertellen dat vrijwel alle muziek-gerelateerde business draait om ego, of beter gezegd, de opgeblazen versie er van.

Ook binnen bandjes zie dat al gebeuren.. Als muzikant moet je toch een ingebouwde behoefte hebben op een podium te gaan staan en je kunstje te vertonen. Als dat niks met ego te maken heeft, weet ik het ook niet.. Welke uitvoerende muzikant kickt NIET op een hossende menigte uit-hun-pan-ganers voor zijn neus??

Bij slechte producers zie je vaak dat hun "opvatting" (om maar een mooi eufemisme te hanteren) anders is dan de jouwe. Soms heeft dit te maken met het instrument dat ze zelf bespelen (ik vind toetsenisten in het algemeen beter mixen dan gitaristen, bijvoorbeeld - maar da's puur persoonlijk..) maar vaker met doodgewone onkunde en onmacht. Het ego is groter dan de kennis van zaken. Er zijn ook producers die puur op "effect" producen, en gewoon geen zak verstand van muziek hebben.

Ik ben van mening dat een goede producer vakinhoudelijke kennis moet hebben van arrangeren. Producers in de klassieke muziek hebben die kennis meestal in huis.

Persoonlijk ben ik altijd zeer geporteerd geweest van Trevor Horn. De man kan zowel op "effect" werken als zeer muzikaal. Hij kan dingen heel groot maken maar ook heel klein. De ingetogenheid van sommige Seal dingen kan bijna ontroerend zijn, terwijl de ouwe Frankie GTH vaak vet zijn tot in het absurde. Het is een beetje ouwe doos gelul, maar ik geeft het maar als voorbeeld.

D'r wordt hier nu wel veel over mastering geboomd, maar denk dat het meestal al heel snel fout gaat bij de mixing zelf hoor. Omdat je zoveel kan en alles relatief gemakelijk en snel werkt. En dan ga je al snel teveel dingen gebruiken wat eigenlijk helemaal niet nodig is.

Praktische tips zijn dan om compressors en FX regelmatig te bypassen en als het ook zo goed klinkt die dingen ergens anders voor te gebruiken. En vermijd je eerder plat geluid door overcompressie of verzuipen in galm bijv.
Muten, solo'en, vergelijken. Muziek is emotie, en mixen doe je dan ook niet met je hersens maar op je gevoel.

En vooral ook niet alles zo hard mogelijk proberen te krijgen tijdens het mixen. Al helemaal niet als je digitaal mixt want in die bovenste headroom krijg je allemaal softsaturatie om summing problemen te verdoezelen wat nog steeds onnatuurlijk klinkt. Tandje lager dus, tenzij je vervormd geluid beter vind klinken.
Wil je het wat harder hebben zet je je monitoring harder. Met als nadeel dat je tijd om te kunnen mixen afneemt omdat hoe langer je je oren belast met hard geluid hoe sneller je subtiele verschillen niet meer gaat horen. En voordat je de mastermix opneemt gewoon ff iets anders doen.

ja de masteraar heeft het altijd gedaan als het resultaat kut is ..
vooral vinyl masters snijden is een kriem !

1 keer bij de masters in soest geweest en daar sprong de snijnaald elke keer uit de groef !
behringer mixer had wat phase problemen in het laag veroorzaakt en daar kon de snij tafel niet zo goed mee opgaan ..
logisch het was natuurlijk slecht gemixt door mij .. althans daar ga ik wel een beetje vanuit

jammer alleen dat ie vervolgens er 3 db af moest halen en de 12" flink zachter klonk dan wat nillz van the exchange er uitknalde ! the exchange is trouwens nog steeds nummero 1 qua vinyl snijden wat mij betreft ..

Persoonlijk ben ik altijd zeer geporteerd geweest van Trevor Horn. De man kan zowel op "effect" werken als zeer muzikaal. Hij kan dingen heel groot maken maar ook heel klein. De ingetogenheid van sommige Seal dingen kan bijna ontroerend zijn, terwijl de ouwe Frankie GTH vaak vet zijn tot in het absurde. Het is een beetje ouwe doos gelul, maar ik geeft het maar als voorbeeld.

Ow man.. Dat is ook mijn held!
de ZTT sound zit in erg veel muziek uit de 80's.. Niet alleen AON natuurlijk, maar FrankieGTH is helemaal te gek. Het was mijn eerste CD.. 1985 was dat. En wat een sound kreeg ik toen om mijn oren!! Ik had toen nog geen idee dat de helft van die plaat uit de vingers van Trevor Horn kwam.. Of ik noem, Tin Tin Duffy's "Kiss Me", toen Trevor er met zijn vingertjes aankwam was het direct 10x beter. En zo zijn er natuurlijk talloze voorbeelden van meneer Horn, maar dat hoef ik jou niet te vertellen! :D

ps, ik vermoed dat hij al dat mixwerk en producing in een behoooorlijke goed uitgeruste studio deed overigens..

Back