[Bouwverslag] Studiomeubel

Origineel geplaatst door Kraan

Ik persoonlijk zou, serieus, gewoon de (goede) handzaag voor grote stukken pakken en de decoupeerzaag voor de kleine en moeilijke stukken.

Deze tip is vast heel goed bedoeld, maar met dit gereedschap kan zelfs ik geen fatsoenlijk paneel zagen.. :D

Als je geen geen zaag machine hebt, (wat voor een dan ook) en je hebt er weinig ervaring mee, dan zou ik de panelen gewoon laten zagen als je het netjes wil hebben. En dan zijn er vast wel betere opties dan de Gamma. Zoals een meubelmakerij of timmer fabriekje, daar werken wel vaklui, itt Gamma.

Een tip... ga naar de Bouwhof om het hout te laten zagen; die gasten weten waar ze mee bezig zijn (ooit (o.a.) mdf planken laten zagen voor luidsprekerkasten... echt waar: het pastte zuigend!). Maak van je ACAD tekening een stuklijst... sta je daar ook niet te pielen met wat je nou ook alweer nodig had én je kunt het die gast gewoon geven - doet hij de rest.

Succes iig :D...!

Greetz, Indium

P.S. Nog een tip: denk er van tevoren alvast over na hoe je alles in elkaar wilt gaan zetten; daar ben ik zelf tegenaan gelopen met mijn meubel... alles prachtig ontworpen in ACAD, maar niet goed nagedacht over de volgorde waarin het in elkaar gezet moest worden :p (in de ACAD wereld is alles perfect namelijk;), hout werkt echter en steunbalkjes kunnen in het echt niet "zweven" voordat je ze vastmaakt:D). Dit kan een hoop ellende besparen.

Misschien ook handige info, standaard kopmaten (vuren)houten balken:

12x38, 20x22, 20x45, 20x69, 20x 95, 20x190, 44x44, 44x69, 45x145, 59x159, 71x191, 71x221

Dan kun je alvast enigzins rekening houden met afmetingen van de steunbalken. Houd er wel rekening mee dat er afwijkingen van pak um beet 1 mm mogelijk zijn:D (schuren.... :))

Greetz

Origineel geplaatst door Indium
Maak van je ACAD tekening een stuklijst... sta je daar ook niet te pielen met wat je nou ook alweer nodig had én je kunt het die gast gewoon geven - doet hij de rest.

Hier zat ik dus ook aan te denken, alle maatjes staan al in de tekening. Ik wil alleen van te voren ongeveer weten wat ik kwijt ben, zodat ik niet achteraf een gepeperde rekening in handen krijg.

Wat betreft de volgorde van in elkaar zetten, en zwevende balkjes; ik denk niet dat ik voor zo'n verrassing kom te staan, aangezien ik alles in 3d heb getekend. Je ziet direct wat niet kan.

Het enige wat mij nog rest, is het uitrekenen van dit gevalletje houtwerk. Pas dan weet ik of ik m aan de muur kan bevestigen zonder extra pootjes. Want zeg nou zelf, een beetje esthetisch mag toch ook wel?

Als je slim bent laat je in ieder geval de achterwand van het meubel naar de vloer door lopen, of je zet latten tegen de muur met slagpluggen zodat de je onder de achterkant van het meubel in iedergeval steun hebt, dat scheelt toch gauw weer de helft aan krachten op je muur.

Wat je ook kan kopen tegenwoordig is een soort van kit-achtige 2-componenten lijm, het zit in van die kit-tubes voor zo'n gangbaar kitpistool.

Hoe het werkt, (als je muur solid genoeg is natuurlijk) gaatje boren in de muur, kit er in spuiten en dan een stuk draadstaal (op lengte gemaakt) er in steken, binnen 5 minuten kan je het draadstaal al niet meer bewegen en na een uur, zit het VAST met hoofdletters.

Als je dan je meubel zo maakt dat je die draadstaal op een of andere manier door balkjes heen kan laten komen kan je ergens binnen in het meubel met wat ringen en 2 moeren het meubel vast aan de muur draaien.

Als je 6 x draadstaal gebruikt, 3x naast elkaar met 60 cm er tussen en boven elkaar met ca 40 a 50 cm er tussen ben je redelijk veilig bezig denk ik.

Keilbouten kunnen ook, maar hebben niet het voordeel van het draadstaal waarvan je zelf de lengte kan bepalen!

Die latten of achterwand dragen het meubel, de moeren met draadstaal houden het meubel tegen de muur. c'est ca :)

Zo als ik nu omschrijf, zo zou ik het doen, hoe jij het doet moet jij weten, maar zo is het veiligst zonder pootjes volgens mij.
succes!

Origineel geplaatst door demian

Wat je ook kan kopen tegenwoordig is een soort van kit-achtige 2-componenten lijm, het zit in van die kit-tubes voor zo'n gangbaar kitpistool.

Hoe het werkt, (als je muur solid genoeg is natuurlijk) gaatje boren in de muur, kit er in spuiten en dan een stuk draadstaal (op lengte gemaakt) er in steken, binnen 5 minuten kan je het draadstaal al niet meer bewegen en na een uur, zit het VAST met hoofdletters.

...volgens mij heb ik dat een keertje gezien op tv bij Eigen Huis & Tuin met onze grote vriend Nico

Ik begrijp dat je ziet wat niet kan in je tekening... maar het gaat om de vólgorde van in elkaar zetten: in je tekening zit alles al in elkaar. Hoe zou je bijvoorbeeld een perfect vierkant raamwerk maken met hoekbeugels zoals ik die in je tekening heb gezien zonder dat het een ruit wordt? Met andere woorden: welke hoekbeugel boor je het eerste vast? (Je kunt bijv. moeilijk bij de andere hoeken wanneer het raamwerk klein is:)). Voorkomen van "kromtrekken" zou je trouwens kunnen door eerst deuvels te gebruiken...

Nu zal je idd minder tegen die problemen aanlopen dan ik... ik wilde in mn meubel op de hoek van de twee bureaubladen (90 graden) een zwevende hoek. Veelal zie je bij "hoekbureaus" en steunpoot in de hoek zitten. Om dit te voorkomen moest ik een raamwerk maken wat zichzelf kon dragen en de krachten naar de vloer af kon dragen op een andere plek...

Maar goed, ik dwaal af...:L

Berekenen? Het gewicht van dit ding ofzo? Mijn bouwfysisch tabellarium zegt dat MDF ongeveer 800 kg/m3 is, HDF 900 kg/m3 en vuren zal ongeveer zo'n 500 zijn. Nou is het op zich niet zo spannend wat voor bouten je in de muur wilt draaien (aan een M8 bout kan al een auto hangen... alleen wordt deze dan op "trek" belast en niet ook op "schuifspanningen" - wat geldt voor jouw meubel), in het geval van ophangen zou ik toch voor keilbouten gaan (stel je voor dat je schatjes van de muur lazeren!!!). Het probleem zit hem eigenlijk meer in het feit hoe je de bouten in de muur vastmaakt - en dat je zodoende voorkomt dat deze uit de muur breken (zeker als je op je meubel leunt). Poten is toch ook een ok id - een stel mooie alu pootjes dronder zou esthetisch ook verantwoord zijn :D. Als ik jouw meubel op prijs zou moeten schatten zou ik zeggen tussen de 100 en 150 euro... voor alleen het hout.

Greetz, Indium

...volgens mij heb ik dat een keertje gezien op tv bij Eigen Huis & Tuin met onze grote vriend Nico

Dat zou kunnen, ik heb het zelf wel 's gebruikt en ik was verbaasd over de sterkte er van..

btw, heb ff snel een pic gemaakt, die geeft het idee ff weer..

Attachments

• ophanging.jpg
    ophanging.jpg
    34,3 KB · Bekeken: 143
Geen tips over ophanging maar 1 woord: Fantastisch!

wat een mooi meubel!, daar kom ik aan met m´n plank 4 palen en paar paaltjes daar boven op en weer een klein plankje (maar! wel een 19" rack :P)

Origineel geplaatst door virkaz
Geen tips over ophanging maar 1 woord: Fantastisch!

wat een mooi meubel!, daar kom ik aan met m´n plank 4 palen en paar paaltjes daar boven op en weer een klein plankje (maar! wel een 19" rack :P)

Ik dank u! :)

@ Demian: ik geloof je direct dat dit een ontzettende stevige verbinding is, alleen ik vraag me af hoe ik dit met me studiomeubel ga verbinden. In de schets die je heb laten zien lijkt het net alsof dat staaldraad vast zit in de MDF plaat. Dit gaat denk ik niet lukken, ik zal al gauw die verbinding in een dikke balk moeten rossen. Afijn, ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar toch super voor je informatie!

Aangezien niet iedereen vol overtuiging is voor een studiomeubel zonder poten, heb ik ff iets in me tekening toegevoegd: één dwarsbalk en twee aluminium stelpoten van ongeveer 5 cm dik. Ik heb dus nu een dikke verbinding met de muur, en 2 extra poten met daarop een dwarsbalk: en je kunt mij niet wijs maken dat ie nou niet stevig genoeg is :D

Studiomeubel_4.bmp

Studiomeubel_5.bmp

Studiomeubel_6.bmp

Die poten zoals jij gaat doen werkt ook :)

Maar wat ik bedoelde was idd de staaldraad door de balkjes heen halen.

Het zou zelfs ook kunnen in jouw geval, er bestaan hoekijzers met kleine gaatjes voor schroeven en met 1 groter gat in het midden waar je een staaldraad door kan halen en ring en moer er op kan zetten.

In jouw tekening heb je helemaal bovenin hoekijzers zitten, als je die gebruikt van het type wat ik bedoel kan je daar je staaldraad doorheen halen.

Zo ongeveer dus :)

(wat is er trouwens met het perspectief aan de hand van je tekening, het lijkt wel een perspectieftekening die daarna ge-mirrored is.)

iig, succes!

Attachments

• studiomeubel_4.jpg
    studiomeubel_4.jpg
    15,2 KB · Bekeken: 145
Waar laat je trouwens je JP8080? Komt die onder de Walfdorf? En wat doe je als je een vette module bijkoopt? Of als je mixer het begeeft en je een nieuwe koopt met een andere maat? Het lijkt me namelijk dat zo'n meubel nogal statisch is qua gearomvang; echte veranderingen in wat je hebt zijn moeilijk handig in te passen. Of vergis ik me?

Gezien de constructie en de maximale hoogteafstand tussen de twee draadstalen.. zou ik onder het meubel nog verstevigen zoals hier (als je tenminste pootloos wilt blijven natuurlijk)

Maar die poten van jou werken natuurlijk prima en is veel eenvoudiger :)

Attachments

• studiomeubel_4.jpg
    studiomeubel_4.jpg
    19 KB · Bekeken: 137
wat is er trouwens met het perspectief aan de hand van je tekening, het lijkt wel een perspectieftekening die daarna ge-mirrored is
Euuh...leg eens uit. Dit volg ik niet helemaal.
Toevallig had een vriend van me gisteren ook zo'n opmerking. Hij zei dat het net leek dat het perspectief niet leek te kloppen. Normaal zou iets wat de diepte in gaat, dus van je af, kleiner worden. En in me tekening leek het wel alsof ze uitelkaar gingen i.p.v. naar elkaar toe. Ik moet zelf eerlijk bekennen dat ik het niet goed zie.

Waar laat je trouwens je JP8080? Komt die onder de Walfdorf? En wat doe je als je een vette module bijkoopt? Of als je mixer het begeeft en je een nieuwe koopt met een andere maat? Het lijkt me namelijk dat zo'n meubel nogal statisch is qua gearomvang; echte veranderingen in wat je hebt zijn moeilijk handig in te passen. Of vergis ik me?
Me JP8080 had ik nog niet in 3D getekend, maar hij staat er wel in. Hij komt rechtsonder te staan, onder me KS rack. T.p.v dat blauwe vlak. Links wil ik in de toekomst (lees: deze zomer) nog uitbreiden met een Virus C en een Korg M1r. En dan nog houd ik ruimte over. Overigens moet ik eens kappen met allerlei modules kopen, want ik heb er al 4 gekocht, zonder dat ik ze ooit (goed) heb gebruikt. Maar dat laatste is niet zonder reden, ik heb afgelopen jaar erg druk gehad met school, dus van muziek maken kwam weinig terecht. Dus als alles staat aangesloten ga ik ff lekker tweaken, 'k heb genoeg spul om even vooruit te komen! :)

Als me mixer het begeeft, dan hang ik! Maar ik denk dat het opzich wel meevalt. Een 8 unit hoge mixer is niet zo moeilijk te vinden. Ik heb er nu zelfs twee! Ik had eerst een gloedje nieuwe Behringer UB1832 FX, maar hier zaten alle inputs aan de bovenkant, en ik wil die kabels allemaal uit het zicht hebben, dus heb ik een oudere behringer gekocht: Eurorack MX2642A.
Ik kan wel de modules zonder problemen verplaatsen omdat ik deze wil bevestigen aan een rackrails. Het bevestigen van alle midi en audiokabels zal ff een klote klus zijn: aan de onderkant houd ik een opening, of ik maak een soort van luik dat ik overal bij kan.

Origineel geplaatst door Scratch
Toevallig had een vriend van me gisteren ook zo'n opmerking. Hij zei dat het net leek dat het perspectief niet leek te kloppen. Normaal zou iets wat de diepte in gaat, dus van je af, kleiner worden. En in me tekening leek het wel alsof ze uitelkaar gingen i.p.v. naar elkaar toe. Ik moet zelf eerlijk bekennen dat ik het niet goed zie.

Het is niet erg belangrijk verder ofzo, maar als je aan zo'n 'complexe' tekening werkt wil je ook dat het perspectief klopt.

Normaal gesproken in een 3D pakket heb je een object, lights, camera.

De camera zou normaalgesproken automatisch het juiste perspectief moeten zien, maar het kan zijn dat je in AutoCad een verdwijnpunt moet instellen. (zowiezo, ik weet niet of AutoCad wel echte 3d tekeningen maken kan of alleen Isometrische-projectie. (waar geen perspectief in zit)

Maar goed, of je eigenschappen van je camera kloppen niet, of je verdwijnpunt staat niet goed ingesteld, of er gebeurt iets raars met het renderen waardoor de pic op een of andere manier gemirrored word.

Probeer zelf maar eens het plaatje wat je hebt gemaakt te mirrorren, ik denk dat ie er dan logischer uit ziet.

- edit -

Die mirror truuk werkt niet, als ik dat doe staat ie wel anders om, maar is het perspectief nog steeds verkeerd, ik denk dat je even op een Acad forum moet kijken daarvoor.

Maar goed, heel belangrijk is het niet, het viel me op. Dat is alles. :)

Het zou best kunnen dat het een instelling is in Autocad. Ik heb een keer eerder in een ander programma gewerkt, wat nauw samenwerkt met Autocad: Viz Render. Dit programma heeft dezelfde layout als 3D Studio Max. En hierin liepen de lijnen duidelijk naar elkaar toe. Dus het kan best zijn dat ik iets moet aanvinken in Autocad o.i.d

Ik ga mij nu eerder concentreren op de bouw van dit meubel, dan het instellen van het perspectief! Maargoed, ik vind het wel best zo! :)

Origineel geplaatst door Scratch
Ik kan wel de modules zonder problemen verplaatsen omdat ik deze wil bevestigen aan een rackrails. Het bevestigen van alle midi en audiokabels zal ff een klote klus zijn: aan de onderkant houd ik een opening, of ik maak een soort van luik dat ik overal bij kan.

Daarom had ik het ook over audio-patchbay's. Stel dat je een keer een effectje, een synthje of iets dergelijks te leen hebt. Wil je dan als een automonteur met een zaklamp in je mond (misschien lamp binnenin bouwen;) ) er onder gaan hangen en met tangetjes tussen je stekkertjes gaan k*tt*n?

En als de je geen kabels in zicht wil, monteer je dat ding desnoods ondersteboven in de onderkant.

En als de je geen kabels in zicht wil, monteer je dat ding desnoods ondersteboven in de onderkant.

En sowieso zal een goed gepatchte patchbay bijna geen patchkabels nodig hebben voor de meest standaard verbindingen, maar alleen als je het tijdelijk even anders wilt hebben.

Origineel geplaatst door Kraan

Een audio patchbay heb ik zelf nog niet, wellicht moet ik misschien hier aan gaan denken, volgens mij als ik die dingen zie staan op 't web zijn ze niet zo heel duur, dus waarom niet? En aan de onderkant is een heel strak idee!

Back