Nieuwe Synth

[ZerO.hOur]

Superdonald
Good Morning Synthforum!

Ik heb weer wat geld te besteden, en ik overweeg om misschien een nieuwe synth erbij te kopen, naast mijn AN1x. Uiteraard heb ik de zoekfunctie gebruikt, maar ik heb geen thread gevonden die overeenkomt met mijn wensen (het wordt onderhand www.welkesynthforum.nl ;)).

Ik heb ongeveer 350-400 euro te besteden, minder is uiteraard niet erg :D

Ik gebruik mijn AN1x vooral om op te spelen en spelen met synthese, niet zo zeer voor het maken van tracks, dus dat zal met de nieuwe synth, als hij er komt, hetzelfde zijn. Misschien dat ik nog eens in een bandje ga spelen.

Ik heb zelf al wat research gedaan, en er zijn twee synths waar ik me enigszins in verdiept heb, namelijk de Juno-106 en de Yamaha SY-99. Als het goed is vallen deze allebei binnen de te besteden euro's.

De Juno-106 kan naar horen zeggen een groot scala aan geluiden voortbrengen, ondanks zijn enkele DCO. Hij heeft MIDI en is analoog (dat is ook wel leuk voor een keer), en is lekker hands-on. Is deze synth ook geschikt om 'zomaar' op te spelen? Geeft hij problemen?
roland.Juno-106.jpg

De SY-99 lijkt mij ook een mooie synth. DX-7 achtige synthese, dat klinkt mooi. Maar wat moet ik me precies bij dat AWM2 voorstellen? Is het een sampler, zijn het keyboardgeluiden, of zijn het waveforms? Een pré is ook het 76 toetsen keyboard.
sy99.gif

Verder heb ik ook enige research gedaan naar de Korg Polysix: erg mooi geluid, analoog, maar geen MIDI en het lekkende-batterijen-probleem, dus ik denk dat deze sowieso afvalt.
korg_polysix.jpg

De synth hoeft voor mij geen arpeggiator te hebben, die gebruik ik toch zelden, kan ik net zo goed zelf spelen. Wat ik belangrijk vind is mooi geluid (de AN1x heeft in mijn ogen mooi geluid), ik hou van strings, piano's en mooie diepe pads, retro geluidjes, eigenlijk van alles. Oja, een keyboard is een vereiste.

Dan is er nog iets: ik heb waarschijnlijk een mixer nodig, omdat mijn geluidskaart maar 1 gaatje heeft. Zelf dacht ik aan de Behringer UB-1002. Zou dat wat zijn? Hij is lekker goedkoop en lijkt me genoeg mogelijkheden hebben. Ook heb ik op dit forum de term break-out box langs zien komen, wie kan me daar wat meer over vertellen?
Copy%20of%20Behringer%20UB1002%20Eurorack.jpg

Ik denk dat dit het wel zo ongeveer was. Ik hoor graag suggesties en ervaringen :)

Bij voorbaat dank! :luv:

- Frey

De juno 106 is geschikt om zomaar op te spelen. Wel is deze niet touch of pressure sensitiive.
Je kunt er leuke geluiden mee maken, wel heb je het ding naar een paar dagen door. Oftewel: het wordt snel duidelijk dat de synth vrij beperkt is in de diversiteit aan geluiden dat het kan produceren.
Wel klinken al deze geluiden tof en zijn ze vaak heel bruikbaar.
Als je deze synth niet wilt gebruiken in een track, dan zou ik em niet aanschaffen.

De SY99 ken ik niet zo goed.

Korg polysix is naar mijn idee, m.w.b waar jij de synth voor wilt gebruiken een beter idee.
Je moet er wel eentje hebben met goede batterij natuurlijk.
Je kunt er in ieder geval meer experimentele klanken mee maken dan met de juno.

Groeten,

Frederik.

PS: Bij waldorf, Novation, Nord kun je ook synths vinden in jou budget.

Re: Nieuwe Synth

Ik heb weer wat geld te besteden

Vakantiegeld gehad zeker? :duivels:

Maar wat moet ik me precies bij dat AWM2 voorstellen? Is het een sampler, zijn het keyboardgeluiden, of zijn het waveforms?

Het is wat andere synths gewoon PCM noemen. Een rompler dus. Met niet heel veel ROM (gezien de leeftijd ook niet gek), maar wel bijzonder te gebruiken omdat je 'm kunt combineren met de FM-mogelijkheden, die behoorlijk uitgebreider zijn dan die van een DX7 trouwens (meer golfvormen, meer algoritmen en ook nog gewoon ouderwetse filters er overheen).

Re: Re: Nieuwe Synth

De Polysix leek mij eerder ook wel een leuke synth, het is alleen jammer dat er geen MIDI op zit. Ik meen ook een MIDI mod voor de Polysix te herinneren.. maar ik heb geen idee hoe duur die zijn. Zou dat de moeite waard zijn?

Origineel geplaatst door etaoin
Het is wat andere synths gewoon PCM noemen. Een rompler dus. Met niet heel veel ROM (gezien de leeftijd ook niet gek), maar wel bijzonder te gebruiken omdat je 'm kunt combineren met de FM-mogelijkheden (die behoorlijk uitgebreider zijn dan die van een DX7 trouwens).

Dus het zijn gewoon geluiden zoals piano's en trompetjes enzo, als op een keyboard (dat bedoel ik dus met keyboardgeluiden:P)? Zo ja, zijn die geluiden ook een beetje mooi?

Die UB1002 heb ik. Bevalt goed, mits je niet te veel synths hebt.... dan moet je een met meer ingangen nemen.
Heeft geen XLR uit... kan een bezwaar voor je zijn.

Ik gebruik het dingetje voor 2 synths en live-on-stage i.c.m. earplugs als monitor.

Re: Re: Re: Nieuwe Synth

Re: Re: Re: Nieuwe Synth

maar ik heb geen idee hoe duur die zijn. Zou dat de moeite waard zijn?

Een kleine 250 Engelse ponden. Maakt 'm dus bijna twee keer zo duur.
http://www.kentonuk.com/products/retro_kits.shtml

Dus het zijn gewoon geluiden zoals piano's en trompetjes enzo, als op een keyboard (dat bedoel ik dus met keyboardgeluiden:P)?

Yep

Zo ja, zijn die geluiden ook een beetje mooi?

Over de SY99 specifiek kan ik niet spreken, ik heb zelf een SY77. Aangenomen dat het qua waveforms allemaal een beetje hetzelfde is dan tja... als je een goeie piano wilt zou ik 'm niet kopen. Hij is op z'n best in de gecombineerde patches.

Z1 tip

Z1 tip

Ik zou als je diverse verschillende én uitgebreide maar niet onbegrijpelijke synthese mogelijkheden wilt hebben gekoppeld aan een lekker toetsenbord etc. eens kijken naar deze Korg Z1 van forumlid conso :

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=47582

Is veel info over te vinden op www maar lastiger op dit forum vanwege de minimum 3 karakters search ( Z1 in de zoekmachine gooien levert niets op hier)

Kost ook wel net ietsje meer (€ 550), maar de Z1 is een waanzinnig instrument waar je voorlopig wel mee vooruit kunt ! (Misschien heb je iets leuks in te ruilen ofzo...)

:kroon:

Origineel geplaatst door etaoin
Over de SY99 specifiek kan ik niet spreken, ik heb zelf een SY77. Aangenomen dat het qua waveforms allemaal een beetje hetzelfde is dan tja... als je een goeie piano wilt zou ik 'm niet kopen. Hij is op z'n best in de gecombineerde patches.

Als je uitgebreide FM synthese hebt, is het denkik niet zo moeilijk om een mooie e-piano patch te fixen :)

Hoe zit het met het klavier? Is dat fijn? (Mijn AN1x speelt imho fijn)

Origineel geplaatst door grandaddy
Ik zou als je diverse verschillende én uitgebreide maar niet onbegrijpelijke synthese mogelijkheden wilt hebben gekoppeld aan een lekker toetsenbord etc. eens kijken naar deze Korg Z1 van forumlid conso :

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=47582

Is veel info over te vinden op www maar lastiger op dit forum vanwege de minimum 3 karakters search ( Z1 in de zoekmachine gooien levert niets op hier)

Kost ook wel net ietsje meer (€ 550), maar de Z1 is een waanzinnig instrument waar je voorlopig wel mee vooruit kunt ! (Misschien heb je iets leuks in te ruilen ofzo...)

:kroon:

550 is helaas te veel :P En mijn AN1x wil ik niet inruilen. Ingewikkelde synthese is trouwes niet erg, dat is juist een leuke uitdaging8)

Re: Z1 tip

Re: Z1 tip

Origineel geplaatst door grandaddy
Extragratis tip : probeer "Z1*" (zonder haakjes.

De SY is overigens een mooie bak. Als je al een AN1x had zou ik denk ik geen Polysix of Juno pakken. Die zijn wel misschien wat analoger maar je mist een hele hoop synthesemogelijkheden t.o.v. de AN1x.

Een break-out box is niks anders dan een doos met een (dikke parallelle of tegenwoordig Firewire/USB)-kabel naar je geluidskaart zodat de uitgangen niet direct in je PC dicht bij 't moederbord zitten (storing). Omdat je dan ook niet aan het priegelformaat bent gebonden om alles in de kast te laten passen zit er soms ook nog een microfoon ingang met preamp op.

De toetsen van de SY zijn van een hogere kwaliteit dan die van de AN. Ik heb zelf op een AN gespeeld, en da's lekker, maar de SY is denk ik nog beter. Ik heb een W5, da's de opvolger ervan (die ook met AWM2 werkt). Heerlijk toetsenbord.

Voor onorthodoxe sounds:
http://homepage.mac.com/synth_seal/html/sy99.html

Je kunt ook de samples als FM-bron gebruiken, wat dat betreft een behoorlijk geavanceerde machine (en een mooie bak in 't algemeen). En ja, een EP heb je zo gemaakt.. maar waarom zou je dat nog willen? ;)

Als je uitgebreide FM synthese hebt, is het denkik niet zo moeilijk om een mooie e-piano patch te fixen :)

Ah, nee, maar die zitten er ook wel in. Maar bij 'piano' denk ik niet aan 'e-piano' :D
Ik kan eventueel wel even een mp3'tje maken met factory presets, voorzover dat wat zegt natuurlijk...

Hoe zit het met het klavier? Is dat fijn? (Mijn AN1x speelt imho fijn)

Ik weet niet of de 99 hetzelfde toetsenbord heeft als de 77, en ik kan 'm ook nog 's niet vergelijken met de AN1x (lekker behulpzaam he? ;) )
Anyway, bij die van mij is het vilt onder en boven de toetsen enigzins versleten, dus een objectief oordeel kan ik er niet over geven. De toetsen zijn wel wat zwaarder dan sommige waar ik wel eens aangezet heb (CS1x vond ik bijvoorbeeld erg licht) maar nog niet zo zwaar als mijn GEM S3 (die ik zelf lekkerder vindt).

Er zijn vast al wel wat SY99-threads geweest, maar in het kort: de SY is een voorloper van de huidige Motifs. Tegenwoordig zit daar alleen nog maar Yamaha's AWM op, bij de SY kwam er ook nog AFM bij. Je hebt dus een volledige rompler plus een bijzonder uitgebreide FM-synth (6 ops, advanced waves (dus niet alleen sinussen) en zelfs de mogelijkheid je AWM-samples als FM-op te gebruiken (RCM heet dat)). Ik heb zelfs weleens gelezen dat de SY99 eigenlijk de beste FM-synth is die er is. Het AWM-gedeelte is echter minder interessant. Samples ontwikkelen zich constant; een rompler van tien jaar geleden is qua sound gewoon minder dan een rompler van nu (anders zouden fabrikanten ook niet telkens hetzelfde apparaat opnieuw uitbrengen onder een andere naam...). Dat geldt echter vooral voor de emulatiegeluiden (piano's, blazers, strijkers, enz.). De typische synthgeluiden (saws, enz.) blijven hetzelfde, dus de PCM-samples van de SY's zijn wat dat betreft niet slechter dan die van de Motif of Fantom nu, hooguit anders. Het keyboard is erg prettig.

Wel vreemd trouwens om te overwegen om een Juno, Polysix of SY te nemen. De Juno en Polysix zijn wel vergelijkbaar, maar een SY is toch een compleet andere synths. :confused:

<edit: toen ik begon te typen stond deze thread nog net iets minder vol met posts over de SY's... :o: >

Origineel geplaatst door Cheimoon
Wel vreemd trouwens om te overwegen om een Juno, Polysix of SY te nemen. De Juno en Polysix zijn wel vergelijkbaar, maar een SY is toch een compleet andere synths. :confused:

<edit: toen ik begon te typen stond deze thread nog net iets minder vol met posts over de SY's... :o: >

Het maakt mij eigenlijk niet zo veel uit wat voor soort synth het evt gaat worden, ik vind het gewoon leuk om muziek te maken, dus zolang er vet geluid uit komt is het goed :)

Maar de SY lijkt mij een hele mooie bak, zeker na al deze (retesnelle 8)) replies. De AWM sounds mogen dan niet heel goed zijn, maar de mogelijkheid om AWM en FM te combineren klinkt supervet.

Hoe zit het trouwens met de bediening? Hands-on of veel menu's? Is de FM synthese net zo ingewikkeld als bij de DX7? (ervan uitgaande dat een DX7 ook daadwerkelijk zo ingewikkeld is)

Re: Nieuwe Synth

Origineel geplaatst door [ZerO.hOur]

Dan is er nog iets: ik heb waarschijnlijk een mixer nodig, omdat mijn geluidskaart maar 1 gaatje heeft. Zelf dacht ik aan de Behringer UB-1002. Zou dat wat zijn? Hij is lekker goedkoop en lijkt me genoeg mogelijkheden hebben.
Copy%20of%20Behringer%20UB1002%20Eurorack.jpg

- Frey

Wat dacht je dan van de Soundcraft Compact 4 mixer. Heeeeeeel goede mixer voor maar € 99.

Je hebt hem natuurlijk ook met meer kanalen als je wil.

De moeite om eens over te googelen.

Attachments

• scra-compact4.jpg
    scra-compact4.jpg
    14 KB · Bekeken: 129

Origineel geplaatst door divinio
Wat dacht je dan van de Soundcraft Compact 4 mixer. Heeeeeeel goede mixer voor maar € 99.

Je hebt hem natuurlijk ook met meer kanalen als je wil.

De moeite om eens over te googelen.

Bedankt voor de tip :biertje:

Hoe zit het trouwens met de bediening? Hands-on of veel menu's?

Alleen maar menu's eigenlijk. Wel drie toewijsbare controllers naast je keyboard en een berg aansluitingen voor pedalen op de achterkant. Overigens hebben alle menu's een shortcut en heb je voor het invoeren van parameters zowel een slider, - en + knoppen, een data-wheel, als een numeriek keyboardje. Zo uitgebreid zie je het zelden.

Is de FM synthese net zo ingewikkeld als bij de DX7?

Ingewikkelder, want er kan namelijk meer. Maar wat de DX7 voornamelijk ingewikkeld maakt is het kleine 1-regelige 16-tekens schermpje. De SY heeft een 240x64 matrix display en kan dus veel overzichtelijker z'n parameters tonen en z'n enveloppes zelfs gewoon als grafiekjes als je dat wilt.

SY99 is met afstand de beste synth van deze verzameling.

Ik durf best wel de vergelijking met de FS1r te maken en dat de SY99 het toch 'wint'.
Qua bediening is het een redelijk ingewikkelde bak dus een presetman moet hier zich verre van houden. Veel submenutjes en ook nog eens superuitgebreide FM en RCM synthese.
Ik heb hem al 10 jaar of zo maar gebruik hem nog steeds regelmatig.

Je kunt hem ook nog eens als sketchpad voor songs te bouwen gebruiken. De midirecorder/sequencer die erin zit is flexibel en handig.

En aangezien dit bakbeest voor de belachelijk lage prijs van onder de 400 euri verkocht wordt zou ik zeggen, doen! Het lijkt een duffe ouwerwetse rompler bak, maar daaronder schuilt een fokking krachtig FM beest.

Origineel geplaatst door [ZerO.hOur]
Maar de SY lijkt mij een hele mooie bak, zeker na al deze (retesnelle 8)) replies. De AWM sounds mogen dan niet heel goed zijn, maar de mogelijkheid om AWM en FM te combineren klinkt supervet.

Klinkt vet ja, maar het schijnt niet mee te vallen er iets zinnigs uit te halen (geluiden zijn al snel nutteloos). Maar misschien is dat dan net de uitdaging. :D

Hoe zit het trouwens met de bediening? Hands-on of veel menu's? Is de FM synthese net zo ingewikkeld als bij de DX7? (ervan uitgaande dat een DX7 ook daadwerkelijk zo ingewikkeld is)

Veel submenu's; een echt rompler eigenlijk. Die dataslider die Etaoin al noemde is wel erg handig. Maar daar kom je wel doorheen: kwestie van goed gebruiken en je weet snel genoeg waar wat zit. FM zal niet eenvoudiger zijn. Het probleem bij de DX is deels dat je niet goed ziet wat je doet (gebrek aan display), maar ook dat het bij FM nogal moeilijk is om te voorspellen wat er nou precies gebeurt als je iets aan op. 5 verandert in een 6>5>4>3>2>1-schema. Dat is op de SY natuurlijk niet gemakkelijker geworden, ook omdat je meer waveforms hebt om te gebruiken (los van de AWM ook varianten op de sinus in je A(dvanced)FM).

Nog twee links naar andere threads: deze en deze. Eigenlijk is de SY zwaar onderschat; 450 euro voor zo'n bakbeest terwijl je al ruim 300 betaald voor een DX7IID? :confused:

<edit: mooi hè, als we allemaal tegelijk posten! :W >

Je zal er vast al gekeken hebben, maar ik heb nog een DW-8000 te koop die absoluut binnen je budget valt (€ 225,-). Klinkt goed, makkelijk te bedienen en grotendeels analoog. Als je hem vergelijkt met de Juno-106 (heb ik ook maar niet te koop) dan kan je uit de Korg een breder klankenpallet halen, terwijl hij toch warm klinkt.

Eventueel linkje

Maar goed, er zijn natuurlijk heel veel synths waar je mee uit de voeten zou kunnen. Hangt grotendeels van je smaak af!

Back