Nieuwe Synth

Origineel geplaatst door Cheimoon
Maar misschien is dat dan net de uitdaging. :D

Inderdaad :)

Alleen maar menu's eigenlijk. Wel drie toewijsbare controllers naast je keyboard en een berg aansluitingen voor pedalen op de achterkant. Overigens hebben alle menu's een shortcut en heb je voor het invoeren van parameters zowel een slider, - en + knoppen, een data-wheel, als een numeriek keyboardje. Zo uitgebreid zie je het zelden.

Klinkt goed :okdan:

Even alles voor de SY99 op een rijtje:

- FM Synthese (vette sounds + uitdaging)
- AWM (altijd leuk)
- Combinatie van beiden (vet)
- 76 toetsen, fijn klavier (vet)
- Uitgebreide edit functies (handig)
- Grafisch display (handig)
- Niks dan lof in deze thread (8))
- Niet heel duur (:halleluja)

Dus.. Als er iemand eentje te koop weet staan (omgeving Eindhoven) dan hoor ik het graag 8)

Een greep:

Korg Wavestation: vooral prachtige pads, een heel duidelijk interface (vind ik). Kun je erg lang mee vooruit, en kost tegenwoordig erg weinig (ik zie ze wel voor €200). Werkt met zelf te maken 'wavesequences' van PCM-samples. Mooie effecten.

Oberheim Matrix-6: DCO's, maar een prachtige analoge klank, keyboard is wat minder, maar zeer uitgereide modulatiemogelijkheden. Liefst gebruiken met een PC-editor, anders is hij wat ondoorzichtig. Zo'n €350, maar je komt ze niet zo heel vaak tegen.

Kawai K4: prachtig scheurende 'namaak' analoog, mooie strings, beetje trage response als je hele volle MIDI-partijen op afspeelt, maar ze kosten geen reet (zie we voor €125 voorbijkomen). Zat mogelijkheden voor het maken van eigen klanken. Eenvoudige maar hele bruikbare delay-effecten.

Ensoniq ESQ-1: qua geluid een kruising van analoog (filter) en Commodore-64 kwaliteit samples :engel: , drie per stem (acht stemmig). Erg uitgebreide sequencer waarmee je ook externe apparaten kunt aansturen. Een prachtsynth (o.a. door sync en ringmodulatie), voor zo'n €150.

Korg DW8000: ergens tussen analoog en digitaal in, mooie volle basklanken, redelijk makkelijk te programmeren. Onderschat apparaat, dus niet zo duur (€250). Delay-effecten.

Roland D50 of D10: niet de makkelijkste om te programmeren, maar mooie pads, gruizige strings en uitgebreide synthesemogelijkheden. (€300 of €250). De D10 heeft meer samples, maar de D50 is de klassieker. Eenvoudige maar bruikbare effecten.

Mischien een sampler? Emax II, ASR-10, ...

Ach, veel mogelijkheden! :kimono:

Ik heb ook pas een UB1002 gekocht en hij bevalt me prima. Wat ik alleen jammer vind is dat er geen I/0 switch op zit, maar dat is niet erg als je hem in een stekkerdoos met I/0 switch hebt zitten. Die Soundcraft heeft ook geen aan en uit knop.

Hm ... ik weet eigenlijk niet of mijn toevoeging nog zin heeft omdat je toch al op zoek bent naar een SY99. Laat me even dit stellen: ik heb in 1993 mijn eerste SY99 nieuw gekocht en vond dit al onmiddellijk een supersynth. Ik heb daar in 2003 een tweedehands SY99 bij gedaan en ook daarvan heb ik nog steeds geen moment spijt gehad.

Over de bediening ga ik het hier niet meer hebben (je hebt er je kluif aan). Maar ik kan je wel verzekeren dat ie in staat is om puur analoog te klinken of puur FM, maar ook de emulaties van akoustische instrumenten zijn soms erg goed (niet qua piano klank maar een piano is ook niet het einde van de wereld).

Mocht je er één vinden, bezoek dan eens m'n site. Je vindt er enkele soundsets die bij mijn weten niet meer op het internet te vinden zijn. Daar zitten enkele indrukwekkende collecties tussen. Luister dan ook maar es naar m'n muziek, dat is voor 80% gebaseerd op de SY99.

Succes met de zoektocht en mocht je ooit vragen hebben, je kan steeds bij me terecht ;) .

:biertje:
Danny

Je zou natuurlijk ook voor een SY77 kunnen gaan, iets minder mogelijkheden dan de 99,
maar dan blijft er nog geld over voor een ander leuke goedkope synth of module :)

@ Danny: Klinkt alweer mooi! Ik zal als ik er een heb die soundsets zeker eens bekijken :)

@ Translucent: Een extra iets erbij vind ik toch wat te veel van het goede, geef mij dan maar een extra octaaf en wat extra mogelijkheden :)

Ok dan,

http://www.advertentiezoeker.nl/?z=sy99&categorie=&provincie=&minprijs=&maxprijs=&zoek=Zoeken

Wel duur trouwens die SY99s die aangeboden worden in den lande, betaalde
voor die van mij vorig jaar 400 euri en die was (afgezien van de diskdrive) ook
in prima conditie (zeg maar gerust nagenoeg onbespeeld) dus wie weet heb
je daar nog een argument aan :)

Origineel geplaatst door [ZerO.hOur]
@ Translucent: Een extra iets erbij vind ik toch wat te veel van het goede, geef mij dan maar een extra octaaf en wat extra mogelijkheden :) [/B]

Ik had ze ook al gezien, denk niet dat de eigenaars van die hoge bedragen af willen wijken, maar we gaan het proberen :)

Maar ja, als ze hem echt willen verkopen zullen ze toch wel inzien dat de prijs die gevraagd wordt toch wel érg hoog is.

Back