hd-recorder zonder hd: DAT HEB IK WEER!!!

pjeut

Ouwe rot
had ik me zo'n stoere Akai DR-4 aangeschaft voor € 150,-. Probeer ik hem vanmiddag uit. Geen opnames mogelijk, de recording toets geen geen sjoechem. Van alles geprobeerd, niets wil, totdat ik de harde schijf 'ns besluit te formateren. Toen kreeg ik de ene errormelding na de ander om m'n oren.

De stoute schoenen aangetrokken en het apparaat open geschroeft, wat blijkt: er zit helemaal geen harde schijf in. Ik heb twee foto's toegevoegd: één van de gapende lege plek in de kast en één van de losliggende datasteker en de voedingssteker.
Nou heb ik hem bij een gerenommeerde winkel gekocht, dus daar kan ik terug komen. Maar de koop ongedaan maken wil ik helemaal niet. Dus even een paar vragen.

Ik heb een externe harddisk liggen, een oude Lacie 18 Gigabyte SCSI drive 7200 RPM, alleen heb ik niet de goeie scsci-kabel liggen. Maar eerst even. Kan ik ook zonder een interne hd een externe hd aankoppelen en daarmee verder werken?
Weer iemand anders wat voor hd's er in zo'n DR-4 thuis horen, en zijn die nog te krijgen?

Vragen, vragen, vragen, terwijl ik best ook wel 'ns antwoorden wil geven aan dit geachte forum. het spijt me, maar ik troost me maar met de gedachte dat mijn milde onheilen ook weer ter leringh kunnen dienen voor jullie.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Pjeut.

plaatje...

plaatje...

...1

Attachments

• een.jpg
    een.jpg
    14,8 KB · Bekeken: 135
plaatje...

plaatje...

...2

Attachments

• twee.jpg
    twee.jpg
    18,6 KB · Bekeken: 140
Met dank aan m'n dochter...

Met dank aan m'n dochter...

...Helen, zij heeft de foto's gemaakt terwijl ik de kabeltjes omhoog hield.

Er staat veel info in de manual betreffende harddisks. Volgens mij moet het mogelijk zijn om zonder interne harddisk te recorden op een externe drive (SCSI A).

De handleiding heeft het trouwens over een "optionele interne harddisk". ;)

Misschien een idee om de harddisk uit je lacie kastje te halen en deze in je DR te installeren. :eureka:

Ugh...

Ugh...

...kan dat dan zomaar? Graag meer meningen hierover. Ik zie ook vaak genoeg hard schijven liggen bij de 2-de-handsboer. Kan je die ook gewoon in die kast schroeven?
Misschien eerst wat meer specs over die oorspronkelijke hd verzamelen.

Origineel geplaatst door OnAcid
Er staat veel info in de manual betreffende harddisks. Volgens mij moet het mogelijk zijn om zonder interne harddisk te recorden op een externe drive (SCSI A).

De handleiding heeft het trouwens over een "optionele interne harddisk". ;)

Misschien een idee om de harddisk uit je lacie kastje te halen en deze in je DR te installeren. :eureka:

Ondertussen...

Ondertussen...

...wat de googled (gebruikersgroepen) en zo'n 5 jaar geleden heerste er een ware rage om die DR-4's uit te rusten met grotere hd's, tot aan ong. 1 gig. Wel werd er bij gezet dat je het beste de motorkap er bij open kon zetten vanwege de hitteproductie.

Daar heb ik dus niet zoveel zin in. Ik heb nog wel een oude pc met een 3 gig schijf er in. Maar ja, als ik daarmee de hele set naar de ratsmodee help, kan ik net zo goed de handel gelijk uit het raam gooien.

heeft iemand ervaring met dit soort escapades?

Bitte, bitte.

Ik heb...

Ik heb...

...ook nog even gekeken of m'n oude hd er in pastte, maar de data-kabel (of hoe zo'n plat ding ook heet) van de Dr-4 is te groot. Die heeft 50 pins connector nodig. Zegt dat ook iets over de soort hd's die in zo'n DR-4 moeten?

Kick..

Re: Ik heb...

Re: Ik heb...

...ook nog even gekeken of m'n oude hd er in pastte, maar de data-kabel (of hoe zo'n plat ding ook heet) van de Dr-4 is te groot. Die heeft 50 pins connector nodig. Zegt dat ook iets over de soort hd's die in zo'n DR-4 moeten?

Da's een scsi disk.
scsi 1 of (waarschijnlijker) scsi 2.

Oké,

Oké,

'k ga maar 'ns neuzen op marktplaats.

Mocht je zo snel niks kunnen vinden dan kijk ik morgen op m'n werk nog wel even in de hoek "ouwe meuk". Daar ligt misschien ook nog wel wat. Ik heb hier nog een scsi disk uit een oude Mac liggen met de juiste connector, maar is ten eerste vrij dik (denk twee keer een moderne harddisk) en ten tweede maakt die een enorme berg herrie (niet echt handig in je recorder...)

Weet je...

Weet je...

...wat voor soort hd er in die DR-4 kan? Op discussiefora op Google hebben ze het over maximaal 1 gig, en oorsoronkelijk zat er een 230 mb in.

Maar als je wilt kijken, heel graag.

Pjeut.

de hd limitatie ligt vaak aan het os .. me k2000 kon met het oude os ook niet meer aan dan 500 mb geloof ik
maar met een nieuwere meot ie 1 gig kunnen hebben
dus ga effe opzoek naar de laatste os en de info daar over
extern er aanhangen is misschien wel het slimst ... als het een normale formaat is bijv fat 32 en wav files
dan kan je het nog makkelijker naar je daw sturen mocht je dat willen ..

2 masters en scsi is niet aan te raden ivm verlies van data door 2 masters

voor de rest zou ik me niet al te veel drukte maken over grotere scsi disks die je bak opblazen
meestal bepaald het os wat je maximaal kan zien
dus kan het os 1 gig aan en heb je een disk van 3 dan ziet er maar 1

maar check het nog wel effe ...

succes !

de hd limitatie ligt vaak aan het os ..

Dat is inderdaad erg waarschijnlijk. Ik had aan mijn oude Akai S2000 een 4GB disk hangen waarvan hij ook maar iets meer dan 500 zag en kon gebruiken. Maar verder maakte de grootte niet uit.

extern er aanhangen is misschien wel het slimst ... als het een normale formaat is bijv fat 32 en wav files
dan kan je het nog makkelijker naar je daw sturen mocht je dat willen ..

Akai kennende gebruiken ze een eigen filesystem. Performance-technisch (fragmentatie!) kan ik me ook niet voorstellen dat ze FAT(32) gebruiken, zeker niet omdat het nooit de bedoeling was om die disks ergens anders aan te hangen (dacht ik?)

Welke hufter verkoopt een DR4 en haalt de HD eruit??:(

Een hele matige aktie v/d verkoper maargoed,
interne HD is een SCSI versie, en als je de Laatste OS-versie hebt kan je er
een behoorlijke schijf in/aanhangen.
Ik had er toendertijd een 10G schijf intern erin gebouwd.
IIk had een 10G IDE schijf die ik met een SCSI to IDE omzetter liet praten
wat perfect en vooral STIL werkte.
SCSI werkt prima alleen schijven maken meer lawaai.
Ik heb hier nog wat SCSI schijven rondslingeren van 1 Gieg,
die leuk zijn om te proberen maar alleen erg lawaaierig zijn.
Zie maar.

Michael

Welke hufter...

Welke hufter...

...koopt een DR-4 zonder te testen...:stupid

Overigens, ik twijfel er niet aan dat die verkoper er geen idee van had. Hij had 'em (zij hij) van een bekende klant van hem gekocht. Ik hem 'em overigens van een gerenomeerde muziekwinkel en met garantie als 'tie het helemaal niet zou doen. Dat gaat wel goed komen.

Maar ik wil het ding gewoon houden, een oplossing voor het probleem bedenken en met de verkoper tot een vergelijk komen. Ik wacht zijn reactie af.

Hey mikemix

Hey mikemix

Ik heb zelf nog wel een externe 16 gig hd liggen. als het ook zonder die interne hd kan en met een SCSI-hd er aangehangen, doe'k gewoon dat.
Alleen daar heb ik niet de juiste kabel voor. Wt ik nodig heb is die smalle SCSI connector 68 pins naar die breedbek-connector die achterop de DR-4 zit.
Heeft iemand misschien nog zo'n kabel liggen? Dat zou een uitkomst zijn.

Groet, Pjeut.

Toch bedankt.

Back