Oorsuizen, een mogelijke oplossing? (Piep in oor)

Werd vanochtend ook wakker met een piep in mijn oor. :erm:
Ik denk dat is tutinoris of hoe heet het.

Maar het waren de buren die de telefoon om de deur te openen van de haak hadden gegooid, waardoor de boel ging rondfluiten :doei:

Ik werd wakker met gepiep aan m'n oor... dus als je zat thuis komt en nog effe eitje gaat bakken... niet in slaap vallen op de bank! Dan maakt de rook melder je wakker.

Ik heb ook een piep in mijn oren, tintinnabus (ik zal het vast verkeerd schrijven).
Ik weet niet of ik alles nog hoor, maar dát in ieder geval nog wel.

Gehoortests op internet vind ik zo weinig zeggen. Als de uitslag is dat je gehoor "goed" is omdat je 9 van de 10 dingen hoort, dan kan dat nog betekenen dat je ergens bij een bepaalde frequentie een gigantische dip in je gehoorcurve kunt hebben. En dat is zeker nog afgemeten aan een gemiddelde van een publiek dat grotendeels uit discogangers heeft bestaan, en voor de rest uit vergrijzende bejaarden. Of dat ook mijn maatstaf is, als audiofiel? Hmmm...

Daarom heb ik zelf een maniertje bedacht waarmee ik beter uit de voeten kan en wat me ook een nuchterder waarheid geeft: als je een opname van een stijgende toon kunt bemachtigen, of dat met een synthesizer voor elkaar kunt krijgen, speel die zachtjes af met een koptelefoon zodat je die nog juist kunt horen. Bij een gehoorbeschadiging is er vaak een dip in een bepaald gedeelte van de frequenties. En niet noodzakelijkerwijs aan beide kanten (L-R). Dus mocht die toon even wegvallen bijvoorbeeld bij rechts, keer dan je koptelefoon om en luister of dat nog aan dezelfde kant te merken is, dan ligt het aan je gehoor en heb je een dip in je gehoorcurve. Ik heb er eentje, rechts, maar volgens de internet gehoortests heb ik een goed gehoor.

Tja en anders een gehoortest laten afnemen, niet op internet, die zouden je dan ook een gehoorcurve kunnen laten zien met al dan niet een dip hier en daar als het om een gehoorsbeschadiging zou gaan.

Ik heb er weer last van sinds ik vandaag wakker werd. Bij elk geluid dat hard aankomt gaat men oor ook harder fluiten. Ik heb al de hele dag met zo een groene gehoorbeschermer in men oor rondgelopen. Om gek van te worden gewoon als ik hem er uit haal. Ik denk toch maar eens naar de dokter te stappen nu.

Ik heb precies een akoestisch trauma ofzoiets.

Ik had het gisteravond.

Een *vriend* van me dacht me leuk een klap op mijn linker oor te geven, Het ging ruim 30 seconden alleen maar "pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep" Ik was behoorlijk pissig op hem, Moet ik me nu zorgen gaan maken?

Waarschijnlijk niet als je het niet blijft horen. Ik blijf hem horen voorlopig, ik heb gelezen dat er nog meerdere mensen hier op het forum last van hebben. Dat heet tinnitus, rumoeren (van horen zeggen) is dat Van Gogh zijn oor hier voor heeft afgesneden omdat die ook aan zo een pieptoon leed. Er zijn natuurlijk 1001 verhalen hier rond.

Zo een korte kei harde klap dat je oor blijft piepen en dan heb ik het wel over een lange lange tijd piepen. Noemt blijkbaar akoestisch trauma, het beste wat je kan doen is uit lawaai blijven en zorgen dat je oren niet te veel impulsen krijgen erna. Zo kunnen de oorhaartjes zich herstellen in de mate van het mogelijke. Ik slaap ook bijzonder weinig en hierdoor krijgen mijn oren ook weinig rust, in deze gevallen dus best oordopjes van tijd in doen en de oortjes rust geven.

Wat mij opvalt bij mij is wanneer ik iets luid hoor die piep mee luider wordt met het geluid.
Tijd om maar eens op tijd gaan te slapen en rust te nemen. Ik ga mijn voorzorgen nemen en maar eens goede oordopjes halen om lawaai te vermijden, ik krijg echt alarmsignalen van dat het allemaal te veel is.

sowieso is je eigen gehoor eigen verantwoordelijkheid.

voorzichtig zijn met stappen en concerten lijkt me niet meer dan logisch vooral als je zelf bewust met muziek en geluid bezig bent.

daarom verbaas ik me soms over mensen op dit forum die gewoon doorgaan en vooraan gaan staan bij concerten of te dicht bij speakers met stappen terwijl ze weten dat het pijn doet en slecht is.

ik was bij kraftwerk in hmh 2004 lekker vooraan, maar bij het eerste nummer merkte ik al oei dit is te hard, toen ben ik 20 meter naar achteren gegaan want ik wil mn gehoor langer goedhouden

Ik ga sowieso niet uit, en bezoek eigenlijk geen concerten afgezien van tom jones volgende week en mika volgend jaar, Is dat het wel zo`n beetje.
En ik zit ook niet echt heel veel met koptelefoon op, En het geluid hier is niet veel harder dan 100 dcb

Hey allemaal, Ik kan mischien sommige mensen gerust stellen in verband met dit vervelend gedoe,...sinds begin Oktober 2008 heb ik ook een Tinnitus in mijn linker oor, overbelasting van de gehoorzenuw dus. Dit ging gepaard met helse zenuwpijnen die je kan vergelijken met tandzenuw pijn,.. mijn binnen oor leek helemaal gezwollen en drukkend, Ik werd er heel angstig van en hoorde gepiep en een mistig wirwar van hoge frequentie geluiden rond de 10Khz alsof ik 100 m van een veld stond vol sprinkhanen ;p...Nu is het Oktober 2009 en Ik heb sinds 3 weken geen piep meer, maar de ruis blijf ik wel horen, dat is met ups and downs, maar verdraaglijk, Ik kan zelfs terug met muziek bezig zijn en de hoofdtelefoon gebruiken wat voordien zeker niet meer kon, zelfs niet op laag volume. Het is echt iets heel bizar, maar bij mij toch een herstel, dus er is hoop dat je er toch van af geraakt.

Ik had het gisteravond.

Een *vriend* van me dacht me leuk een klap op mijn linker oor te geven, Het ging ruim 30 seconden alleen maar "pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep" Ik was behoorlijk pissig op hem, Moet ik me nu zorgen gaan maken?

Fijne vriend dan.... een klap op de oren kan in een ongunstig geval lijden tot een fatale afloop. Als door de klap de trommelvliezen scheuren dan krijg je een interne bloeding die rechtstreeks naar je hersenen gaat ;)

Dus nogmaals, fijne maat heb je :erm:

daarom verbaas ik me soms over mensen op dit forum die gewoon doorgaan en vooraan gaan staan bij concerten

Ik ga gewoon nooit meer uit zonder m'n (op maat gemaakte) dopjes.

Het lijkt wel alsof het ontwerp van de geluidsinstallatie nog altijd op basis van een zwembad wordt gedaan; vol met koud water en dan ergens op een punt in de kant er kokend heet in gooien zodat het gemiddeld lauw wordt. Terwijl het veel effectiever is om meerdere speakers te gebruiken die ieder een heel stuk lager volume hebben, maar goed, dat zal wel teveel kosten.

Als een discotheek een kunstgalerij was zouden ze daar bij de deur staan om je zout en cocktailprikkers in de ogen te smijten.

Tinnitus hoeft niet altijd te wijzen op gehoorschade. Het kan ook wijzen op een tekort aan bepaalde vitaminen (vooral B12 en D) of bv. hyperventilatie.

Ik heb zelf een tijd chronische tinnitus gehad door vitamine B12 en D tekort (de andere vitaminen waren voldoende aanwezig).

@Toyless: vitamine B12 staat erom bekend dat het bij tekort de zenuwen overgevoelig maakt.

Hey allemaal, Ik kan mischien sommige mensen gerust stellen in verband met dit vervelend gedoe,...sinds begin Oktober 2008 heb ik ook een Tinnitus in mijn linker oor, overbelasting van de gehoorzenuw dus. Dit ging gepaard met helse zenuwpijnen die je kan vergelijken met tandzenuw pijn,.. mijn binnen oor leek helemaal gezwollen en drukkend, Ik werd er heel angstig van en hoorde gepiep en een mistig wirwar van hoge frequentie geluiden rond de 10Khz alsof ik 100 m van een veld stond vol sprinkhanen ;p...Nu is het Oktober 2009 en Ik heb sinds 3 weken geen piep meer, maar de ruis blijf ik wel horen, dat is met ups and downs, maar verdraaglijk, Ik kan zelfs terug met muziek bezig zijn en de hoofdtelefoon gebruiken wat voordien zeker niet meer kon, zelfs niet op laag volume. Het is echt iets heel bizar, maar bij mij toch een herstel, dus er is hoop dat je er toch van af geraakt.

Vriend, als jij een jaar met chronische tinnitus heb rondgelopen en het is nu over, dan zou ik live muziek en hoofdtelefoons de komende 1-2 jaar helemaal mijden. Dat is met een fakkel rondlopen in een kruitmagazijn.
Ga in Antwerpen naar Prof. Govaerts (www.eargroup.net) en laat je daar onderzoeken.

Tinnitus hoeft niet altijd te wijzen op gehoorschade. Het kan ook wijzen op een tekort aan bepaalde vitaminen (vooral B12 en D) of bv. hyperventilatie.
Ik heb zelf een tijd chronische tinnitus gehad door vitamine B12 en D tekort (de andere vitaminen waren voldoende aanwezig).
@Toyless: vitamine B12 staat erom bekend dat het bij tekort de zenuwen overgevoelig maakt.

Epidemiologisch onderzoek heeft idd een zeker verband aangetoond tussen vitamine B (niet alleen 12 maar ook 1, 2, 3 & 6) tekort en kans op ontstaan van tinnitus, maar is er met name een verhoogde kans om tininitus op te lopen door een tekort. vitamine B werkt AFAIK niet of slechts in geringe mate, curatief op bestaande klachten.

Bedankt voor de tip levka, ben er niet vanaf maar het doet deugt dat ik dat gepiep niet meer ervaar zoals het was, het is er nog maar ver weg begrijp je? het enige dat wel blijft is een soort van ruis die ik kan vergelijken met een cassette bandje, hoor ik vooral als ik in bed lig of in stille ruimtes of wanneer ik dopjes in mijn oor heb tijdens het werk, de hoofdtelefoon kan ik gebruiken maar zachtjes en zeker niet te hard, al bij al is het beter dan voordien. doeiiii!

ps: vitamines heb ik ook al genomen maar ik vind dat dat bedriegt en het helpt niet zoveel bij mij..ik ga het ook niet afraden.

Vergelijkbare discussies

Back