Sander02
Gepokt en gemazeld
Precies! daar ben ik al zeer blij mee, 't is bizar dat ik het zo laat heb opgepakt.. zit daar al wat jaartjes.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En dan nu plaatje vd gang + wat samples, om idd eens wat resultaat erbij te zetten.
De sample is een snare, gevolgd door e.o.a. oerkreet, en een metaal-clangrandom uit de sampler
Origineel is sample + galm, en elke volgende is gepitched met 6, 12, 24
speaker/box erin...een of twee mics erbij. klaar!
>> 1 channel : 1 x 1 MHz/16 bit (USB 2.0 High-Speed): .. da's ff andere koek, niet dat je er wat mee kan in je DAW, niet dat je HD dat leuk vind.. maar ik wist niet dat het bestond zo hoog.
wie weet...maar geen definitief uitsluitsel, want dat kan uitsluitend door de pulsrespons)
Naar mijn idee zijn en blijven pulse-responties statische snapshots en kan de ruimte -welke als instrument wordt gezien in de muziek, niet te onderschatten- niet gaan leven, tenzij het in realtime is.. mja, dan kan je net zo goed live opnemen.
Als ik er naast zit, hoor ik het graag.. bij mijn weten blijft het dus statisch, ookal lijkt het verdacht veel op het origineel.

WG, ik vraag me dan bijv. af wat er zou gebeuren als je de Sine-pulse die je een ruimte inschiet, zou verstrooien bijv. door een draaiende speaker.. Naast het doppler-effect verwacht ik dat het wat meer 3D wordt ; het levert denk ik sowieso interessante responses op
Kan ik me goed voorstellen! Heb inmiddels zelf ook al Fundamentals of Acoustics van Kinsler e.a. erop nageslagen!Vwb de sample-rates en huidige technologie, is me opgevallen dat de technieken voor "Infrasound" <> Audible range <> "Ultrasound" al een hele lange tijd naar elkaar toe aan het groeien zijn en sluiten z.g.a. op elkaar aan. Ik weet niet waarom, maar dit idee, dit gegeven, grijpt me.

Misschien meer over te zeggen als je een schermafbeelding geeft....een bas "sliert" spectrum die nog contact heeft met de sample helemaal bovenin het beeld.. wel apart, was dat er dan al? Of verzint mijn editor zelf hoe die slierten er dan uit zien? Of is dat nu juist het manco wat je beschrijft in #122?
Het hangt allemaal af van de bandbreedte en sampling frequentie (Fs) van het originele signaal. Bijv. als Fs = 44.1 kHz en bandbreedte signaal is 11 kHz dan kun je maximaal 1 octaaf omhoog pitchen zonder verlies van bandbreedte; dan zit je aan 22 kHz, de Nyquistfrequentie (= 0,5 Fs); wil je hoger pitchen, bijv. 2 octaven, dan moet je eerst in het originele signaal alles boven 5,5 kHz wegfilteren.Daarbij heb ik gemerkt dat (met een gemiddeld audio-editor programma, nieteens een hele goeie) dat als je op 192Khz de sample heen-en-weer transponeert, er maar minimaal verlies optreedt van kwaliteit.
Dat is toch iets anders dan wat ik in #122 zei:Zoals je aangaf ook in #122, het zal het meest aankomen op de kwaliteit van de transducer/pickup en het reverb-element.. die gaan de vervorming geven waarmee de kwaliteit inherent achteruit gaat << maar in het heen-en-weer transponeren zelf zie ik eigenlijk geen enkele belemmering.
#73:
Voor de meeste trillingsverschijnselen - en zeker voor akoestische - is trillingsenergie van elke frequentiecomponent omgekeerd evenredig met z'n frequentie. (Dat is de bekende "one over f"-curve; denk bijv. aan de sterkten van de boventonen van een zaagtandgolf die precies die curve volgen).
Hogere frequenties hebben een grotere energie-dissipatie dan lagere; immers hogere frequenties hebben een grotere deeltjes-snelheid. Wrijving is evenredig met de snelheid; als je je hand uit het raam van een rijdende auto steekt ondervind je meer weerstand naarmate ja harder rijdt. Hogere tonen ondervinden op precies dezelfde manier meer weerstand dan lagere en worden dus sneller gedempt, zoals je hoort als je een gitaarsnaar tokkelt: de toon wordt geleidelijk doffer. Dit effect doet zich in een galmende ruimte ook voor.

)Bedoel je hiermee het omlaag-pitchen van een real-life galm zoals je normaal doet?? Dus een signaal ergens tussen 20hz - 20Khz signaal die je naar beneden transponeert? Zoja, dan is het logisch.. het houdt vrij snel op naar beneden toe.. anders is dat, als je van 70Khz -als laagste Freq- afkomt en naar beneden transponeert, ruimte zat.Het omlaag-pitchen van het galmeffect dat zich voordoet in bijv. een betonnen ruimte heeft hetzelfde effect als de muren volhangen met een dikke laag geitenwollen sokken
) .. dus hetzelfde gebeurt min of meer als je de muren verder weg zet.
(zie youtube filmpjes.. wauw)
Misschien niet helemaal on topic, maar een leuk experiment
thxDe klank lijkt wat op een grote dunne metalen plaat waar op geklopt wordt, of nog als een grote veer waarlangs snel gewreven wordt. Duidelijk is te horen dat de trillingsmodus met periode 54 minuten sterker aanzet, maar algauw uitdempt, terwijl die met periode 20 minuten veel langer nagalmt. De klopjes die men ondertussen hoort zijn naschokken of andere aardbevingen

Hoezo time-alignmentprobleem? Wat bijv. Lucier doet, is 34 keer achter elkaar een opname weergeven en gelijk weer opnemen in dezelfde ruimte. Dat komt op hetzelfde neer als 34 identieke galm-units in serie zetten en bij elke nieuwe opname de input van de nieuwe unit verbinden met de output van de vorige. Dus de eerste doorgang 1 unit, de tweede 2 units etc.Hoe secuurder je hierbij te werk gaat (qua alignment e.d.) hoe eerder je de toon zal horen.. dwz, ben je sloppy met je time-alignment, dan krijg je rommelige echo's die eenzelfde sloppy toon zullen geven (is mijn verwachting)