Ha, ik weet nu niet of je me inspireert door te gaan of op te geven

Zag ik nu een PCM96 te koop staan? hehe
Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik overtuigd raak dat er wel degelijk Reverberation (ofwel Reverberant Sound Field, ofwel volgens de definities blabla) plaatsvind in kleine ruimtes, echter in de hoge frequentie-sferen.
Alleen die zijn niet voor ons hoorbaar en bruikbaar, dat wil nog niet zeggen dat het er niet is > zou het niet raar zijn als het er niet was? Grote waterrimpels, kleine waterrimpels..
De centrale vraag luidt dan: Is reverb -als in de definitie- een verschijnsel wat vooral en alleen gelinked is aan de grootte van de ruimte ?? Of heeft het meer te doen, met de ontvanger van het geluid en is het gelinked aan
ons hoorspectrum??
Ofwel, dan moet je dus jezelf -als mens met ons gehoorspectrum- even buiten beschouwing laten voor dit gedachte-experiment ; en dat is altijd lastig en verwarrend (Zie GS topic.. die barst van de verwarring)
Het zal dus eigenlijk een zoektocht zijn naar de "mini reverb" in een mini ruimte, bedoeld voor mini-oren en mini-plaatsbepaling voor het minibeestje..
- Dát zou je moeten versterken / uitvergroten
- Dáárin of daarheen, zal je je geluid of muziek moeten opschalen ; om het door die "saus" te kunnen halen > en terug
Alleen dan, kan je grote galmen uit kleine doosjes halen.
Na terugschaling, verwacht ik -maar dat is speculatie-, dat als kwaliteit geen rol zou spelen, er ideale condities zijn, er een fatsoenlijke échte reverb zal klinken
(probeer je voor te stellen, dat een klein beestje geen énkel besef zou hebben van de grootte van de ruimte.. that's cruel! tuurlijk is er wel reverb ook voor de kleinste wezens.. en die is lekker zacht, anders worden ze doof)