Hardware synths: wanneer bounce jij naar audio?

Allemaal bedankt voor de input.

@MatthijsBlom:

Daar zeg je wat inderdaad. Ik bedoel "total racall" is leuk, maar tenzij je exclusief met softsynths werkt is het echt niet haalbaar. Als Yamaha 01x gebruiker kan ik profiteren van Total Recall van in ieder geval mijn mixer. Maar dat gaat meestal al fout bij het feit dat de "gain" van de inputs niet gerecalled kunnen worden omdat het analoge potmetertjes zijn. Tel daarbij op dat je soms op je externe patchbay soms hele tropische funky routings maakt, dan heb je aan dat total recall helemaal niks ;-)

Ook voor wat betreft het opslaan van je patches bij je project. Ik probeer het heel trouw te doen. Al mijn projectjes zijn meestal voorzien van 3 bars ruimte aan het begin om sysex in op te slaan. Maar ook dat werkt soms niet helemaal lekker, bijvoorbeeld met de machinedrum: die moet je eerst netjes op receive zetten om een kitje te ontvangen, terwijl andere synths (e.g. Virus) gewoon de actieve preset overscrhijven met de sysex, wat veel flexibeler is.

Gezien dit feit, samen met de aansluit limitaties van mijn setup en mijn drang om extra synths te kopen, lijkt het me het handigst om per synthesizer gewoon "phrases" te componeren, die meteen te bouncen naar audio en daarmee te sequencen. Uiteraard de midi dan archiveren in een foldertrack zoals iemand anders eerder in deze thread suggereerde.

Ik denk dat ik met de inzichten die jullie hier hebben gegeven dat ik wederom mijn "workflow" goed kan aanpassen om met de huidige limitaties goed mijn werk te kunnen doen. In ieder geval totdat er ruimte is voor uitbreiding (e.g. extra Yamaha 01x of vervanging met een mixer met meer I/O).

Oh, which reminds me: een ander voordeel van optijd alles bouncen naar stukjes audio is: je hebt gelijk een hele BERG aan source audio die je fijn kunt loopen met Ableton Live. Altijd handig voor als je je laatste "killer track" wilt ombouwen tot een track die je live kunt gaan freaken.

Thanks allen voor jullie input!

Joost.

Hoi,
Zelf gebruik ik een combi van hard en software. Ik gebruik Protools in combinaite met een Digi 002R waar ik rechtstreeks me synths en digi piano op aangesloten heb.
In de sequencer werk ik als volgt:

Als eerste maak ik eeen midi track met daaronder een audio track. Als ik tevreden ben over het "midi resultaat" neem ik de audio op in de track onder de bijbehorende midi track.

Vervolgens maak ik de midi track inactive en hide die om het overzichtelijk te houden. Mocht ik later toch niet tevreden zijn dan unhide ik de midi track en activeer deze en ga weer verder.
In de description van zowel de audio als midi track zet ik duidelijk welke synth en preset gebruikt is.

Voor me soft synths / sampler doe ik het zelfde als me CPU load te hoog wordt.

Gr Bas,

Wat kan dit forum soms toch magisch zijn... *D

Ik zat me deze ochtend onder de douche net hetzelfde af te vragen en wou het hier eens op het forum smijten.

Bouncen zal het worden dus.

En ik ga het doen zoals Baseman want dat lijkt mij de beste manier om er geen soep van te maken

Toch wel jammer dat het zo moet, ik vind dit wel een beperking.

ik neem vaak dingen als audio op.. beetje knippen plakken etc.

veel dingen probeer ik ook midi te houden om lekker aan de knoppen te kunnen draaien.
maar als je bouncet en je wil het anders: je hoeft je midi toch niet weg te flikkeren? ik zet het betreffende midispoor in de achtergrond zonder output.
en het geluidje wat je gemaakt had als je het niet kan of wil opslaan maak je toch ook zo weer na?

het liefst heb ik een opzet van en nummer en laat m dan lopen en ga lekker aan de knoppen draaien en neem dat op. niet tevreden nog een keer
dan komt de synth weer vrij voor een nieuw geluidje. ik wil alleen zo min mogelijk de AD conversie maken, dus als ik een paar dingen tegelijk door de mixert ken sturen waardoor die vertaling minder vaak hoeft, dan heeft t mn voorkeur
dan pak ik de laatste paar sporen uit de mixert in combi met de audio die ik al in protools heb en bounce dat allemaal naar 1 stereo file.
krijg je een beetje latency gedoe, maar t mooie van een tijdlijn is dat je er dingen op kan verschuiven :)

maar met een beetje teruglezen zie ik dat al meerdere dit antwoord hebben gegeven.

om mezelf niet totaal nutteloos te voelen druk ik toch op 'plaats antwoord'

Niet dat het er nog veel toe doet ;) ... maar ik werk een volledige song af in MIDI. Dit heeft inderdaad als nadeel dat je meer hardware moet aanschaffen (hierdoor ben ik aan 2 SY99-en geraakt) en je moet ook een omvangrijker mengpaneel hebben.

Maar toch werk ik het liefste op deze manier omdat je gewoon event per event nog kan aanpassen tot op de allerlaatste moment. Het gebeurt dikwijls dat in het begin van een tracks een bepaalde noot met een bepaalde aanslag goed klinkt. Maar na verloop van toevoegen van sporen blijkt dat deze beter zou klinken als ze iets harder zou aangeslagen worden.

Met m'n werkwijze is dit perfect mogelijk.

Dit voor mijn bescheiden 2cts.

:doei:

Is het niet zo dat de vrijheid die je wil hebben om het tot op het laatste moment midi te houden, komt omdat je nog niet weet wat je wil?

Als je alle lijnen en partijen al hebt uitgeschreven (ik heb het niet over soundFX) dan kan je net zo goed alles met een GM kitje in midi inspelen en 1 voor 1 de partijen omzetten naar betere synths.

Niet dat ik het zo doe hoor, heb met dit 'probleem' altijd geworsteld ja.. wanneer ga je bouncen ?
Was altijd bang dat ik uiteindelijk niet tevreden was met iets en alles weer overnieuw moest.

Maar waarom ook niet? waarom zou je bang zijn om iets 4 keer opnieuw te bouncen tot-ie goed is? vroeger hadden ze nog veel meer problemen op dit vlak, en klinken die nummer k*t? :D

Origineel geplaatst door Sander02

Maar waarom ook niet? waarom zou je bang zijn om iets 4 keer opnieuw te bouncen tot-ie goed is? vroeger hadden ze nog veel meer problemen op dit vlak, en klinken die nummer k*t? :D

ehmz. welke 'vroeger' bedoel je dan. Ik denk dat ze in (eind) jaren 80 JUIST meer met midi werkten omdat je gewoon niet zo flexibel met audio kon omgaan. In de jaren 70 werd denk ik juist meer organisch gewerkt, dus beatje, basje, riedeltje en opvullen maar. Het voordeel was natuurlijk wel dat een basgitaar een bas blijft, je blijft min of meer dezelfde sound behouden.

anyway, het direct bouncen naar audio is natuurlijk ook weer niet het walhalla. Ik denk dat een combi van midi/audio en met name het goed administreren/archiveren van de gebruikte patches/samples toch de weg is om te bewandelen.

Het hangt ook wel van de muziekstijl af, met techno/hardcore etc. is de melodische variatie weer minder dan bij disco/electro.

leuk threadje...

ik probeer zoveel mogelijk te bouncen. des te meer kan je lekker knippen/plakken/editten in cubase. ik vind t heerlijk om lekker te kloten met samples. ik probeer de basis incl. fx etc. wel zo goed mogelijk in midi te krijgen, daarna neem ik het op.. en kan ik t mooi loopen enzo, of weer in mijn sampler gooien.

ik wil nog wel een geluidskaart kopen met 10 outputs om het geheel weer via mijn mixer af te mixen mixen en direct op te nemen... klinkt toch lekkerder :p

Ik zat vandaag in de auto er nog eens over na te denken en eigenlijk is het toch niet zo "vreemd" dat je sequenced midi op een gegeven moment bouncet. Als je immers een band wil opnemen doe je ook alles mic'en en tracken naar audio. There's no such thing as sysex for guitars and amps ;).

En inderdaad, de manier van mr. bouncemasters makes veel sense. Midi en een audio recording van de midi eronder, zodat het lekker dicht bij elkaar zit en je er makkelijk edits op kunt aanbrengen als het nodig is.

Het enige wat ik in deze werkwijze wel vrees is dat ik minder de onboard fx van synths ga gebruiken en het signaal zo droog mogelijk op te nemen en dan de fx softwarematig te doen. Of stel dat ik een (afgezaagde) filtered saw arpeggiator wil omdat ik zonodig de tiesto of armin van buuren wil uithangen, dat ik dan waarschijnlijk te LUI ben om hem met de filters van de Virus te doen maar gewoon een filter plugin. En die filters zijn dan misschien niet helemaal tof en hebben wellicht dan weer zipper noises enzo.

Maar goed, dan moet ik me maar voornemen om niet de luie donder uit te hangen ;)

Joost.

Back