interessant artikel over vintage-synths

wouw

Ouwe rot
Leestip !
In de augustus-editie van het duitse blad keyboards staat een interessant artikel over de problemen welke vintage-synths te wachten staan. Aan het woord zijn geleerden die vertellen over de levensverwachting van halfgeleiders. Ook Rudi Linhard is aan het woord, met de minimoog valt het allemaal nog wel mee. Hetzelfde kan blijkbaar niet gezegd worden van de Oberheims, Prophets enz.

http://www1.keyboards.de/;{

Lijkt nogal dramatisch..... Straks geen onderdelen meer voor onze kostbare pronkstukken uit de collectie. Maar zou dat nu werkelijk zo'n vaart lopen. ?? Afgezien van een doorgebrande voeding zo af toe en een ontstemde moog heb ik eigenlijk nog niets defect gehad. (afkloppen ;) ) Wat zijn de ervaringen van collega sf-fers hiermee ?

geef es een samenvatting, versta/lees geen bal duits

Ik denk zelf dat het allemaal wel meevalt, maar dat ligt er ook een beetje aan hoe je met je spullen omgaat.

Er zijn nog transistorradio's uit het tijdperk dat deze radio's pas in opkomst kwamen, en die doen het in principe nog goed.

Staan je spullen de hele dag aan, of maak je x uur per dag, of x uur per week gebruik van? Hoe vaak gaat alles aan/uit? Hoe warm wordt het? etc.

Een tijdje terug had ik een tx81z gekocht. Dat ding werd aan/uitgezet met een centrale schakelaar waarbij ook een computer, monitor, mixer, versterker en andere apparatuur aanvloog bij de vorige eigenaar. Ja zoiets zou ik zelf nooit doen, al was het maar om de boxen te sparen maarja zo zie je maar weer.

Als ik met mijn synths werk, dan staat alleen dat aan wat ik nodig heb. Als ik in de late uurtjes rommel, dan kies ik er meestal een en meestal is dat niet dezelfde als gisteren.

Meevalt..... Ik heb onlangs SaintEric gesproken, en als je een ARP hebt, haast je...

Ik koop dan me ook ongelukkig aan onderdelen die aan het verdwijnen zijn..

En ik ben begonnen om de sliders (HET probleem van de ARP's kleiner als de 2600)

na te laten maken. Als dat lukt kunnen we weer jaaaren vooruit.

Sliders gaan hoe dan ook kapot. Bijvoorbeeld, de fabriek waar ik mee bezig ben garandeert 15000 'slides'.
Die oude zijn van een iets minder kwaliteit en na een jaartje of 30 is het een kwestie van wachten...

Ik heb het artikel niet kunnen lezen (page not found) maar veel Oberheims en alle prophets gebruiken ssm en cem ic's en die raken gewoon stomweg op.

Ze zijn zo te reproduceren, maaar je moet er (dacht ik) 100.000 afnemen... en daar kom je in geen 100 jaar vanaf..en dan heb je nog maar 1 type. Financieel gezien worden ze pas echt interessant bij de tweede batch.....
Een hele moeilijke investering dus.

Over de knoppen had ik geeneens zorgen gemaakt. Ja, inderdaad. Als die stuk zijn dan heb je ook een probleem. Maar ergens vind ik dat de minste zorgen. Ik zou me drukker maken om de IC's.

Ik zag op die Duitse site ook een plaatje van een Roland Jupiter 8.

Zelf heb ik er geen, maar wie weet ooit later wel eens een keer.

Ik vraag me af wat daar aan kan stuk gaan? Waarom wordt deze in dat artikel genoemd? Ja ok, alles kan stuk maar wat ik bedoel te vragen is of er bekende mankementen aan zijn?

Nu hebben we allemaal wel eens gehoord van de problemen met de Juno 106 mbt. voices die stuk gaan.

Alleen daarom zou ik zo'n ding mijden eigenlijk (afgezien van een goeie aanbieding)

Ik heb zelf een JX-10, die nog perfect werkt, maar is het dan zaaks om binnen, zeg, 10 jaar, bv. een MKS-70 of JX3P te kopen alleen al voor eventuele IC's, of zijn dergelijke IC's gewoon nog te krijgen op de langere termijn?

Eigenlijk gaat het hier om iedere synth die speciale chips gebruiken.
De hele CS serie van yamaha, ladingen roland synths.

Maar wat eigenlijk nog droeviger is, het moderne spul....

Ieder apparaat met eigen chips of andere speciaal gefabriceerde onderdelen is tegenwoordig binnen een paar jaar niet meer te repareren.

Voorbeeldje: NAD versterkers. Stel ze voeren een model twee jaar. Twee jaar na de einddatum gaan de onderdelen de vuilnisbak in. "U koopt maar een nieuwe" hoor je dan.

Een luid hoera voor de economische inzichten!

Ik heb een oude wasmachine, die draait al 35 jaar, en in die tijd heb ik 1 rubber vervangen.
Koop je nu een topklasse wasmachine dan mag je blij zijn als hij de 5 jaar vol maakt....

Een auto uit 1910 kan over een jaar of honderd nog steeds aan de gang geholpen worden.
Ik ben benieuwd wat je nog kunt doen met een auto van nu over 100 jaar.(afgezien van het olieprobleem dan...)

Alle oude Moogs die monofoon ziin en de modulars en de Oberheim Sem serie en bv de Wasp.
Deze zullen voorlopig nog wel gemaakt kunnen worden.
Alle bakken met cem ic's word lastiger maar ook de software in de eproms is gewoon weg dadelijk.
Maar daar is altijd wel weer een backup van te regelen en inderdaad de sliders wat Eric net al aangaf van de Arps.
Voor de rest ben ik niet zo bang met mijn vintage gear.
Want daar zit toch geen CEM/SSM in.

:mega:

Ik begrijp alleen niet waarom moderne fabrikanten zoals doepfer nog steeds cem ic's gebruiken,zoals i de high end vco,zo'n bedrijf zou toch mooi het voortouw kunnen nemen en nieuwe analoge vco,vcf's e.d kunnen ontwikkellen.Sowieso onderdelen als condensators vergaan ook met de tijd,sommige kunstoffen lossen op onder invloed van verzuring,etc..
Ik blijf erbij dat vintage de moeite waard blijft het geluid is gewoon superieur...en de exclusiviteit neemt toe..je kunt ze altijd in je studio houden toch,optreden en vervoer maakt vaak het meeste kapot...En fabrikanten van modulairs: hier ligt een werk!!Laat de cem's en ssm's voor de reparatie van meesterwerken uit het verleden,ontwerp eens wat eigen chips...
:yamaha:
En ik ben het helemaal met st.eric eens,moderne synths zijn niet beter hoor,met rare dsp's en smd solderingen niet erg reparatievriendelijk..moderne onderdelen zijn vaak ook niet te krijgen of belachelijk duur..:walker:

Ik vraag me af...

..hoevaak gaat er zoiets dergelijks eigenlijk stuk, bij jullie? Dwz, elektronisch, niet iets mechanisch (knoppen, toetsen)

Bij mij is nooit iets echt stukgegaan, maar ik heb voornamelijk van die 2e rangs dingen (romplers van 1990~1995) zeg maar. echte vintage heb ik eigenlijk niet.

Maar is er wel eens een JX, JP8, CS80, Juno, of een andere favoriet bij je stuk gegaan?

Zoja, hoe heb je het opgelost?

Alle synths die met speciale onderdelen gemaakt die zijn toch onderheving aan slijtage en het niet meer beschikbaar zijn van onderdelen?
Geldt ook voor de digitale synths van het eerste uur.
Of softsynths die niet meer op nieuwere OS'en te draaien zijn en computers die ook niet het eeuwige leven hebben.
En zelf ga je ook niet zo heel lang mee.

En als er een markt voor is dan zullen er vast wel weer SEM enzo gemaakt kunnen worden. Dan is vrijwel zeker dat je dan ook het volle pond mag betalen.

Maar als er genoeg animo is dan worden er heus wel weer nieuwe analoge synths gebouwd. En dan moet je die gewoon gebruiken als je dat geluid perse wilt.
Het gros van de mensen gaat wel voor romplers/software dus een 'gouden eeuw' zoals vroeger ruim 20 jaar geleden met analoge synths kun je wel gewoon vergeten.

Er word zo nu en dan wel is een goede monosynth gemaakt kijk maar naar de voyager.
Polys is weer een ander verhaal en dat is eigenlijk te duur en moet er vaak te veel bezuinigd worden.
Ooow en de SEMtex komt er aan!

:luv:

Origineel geplaatst door chromisX
Maar is er wel eens een JX, JP8, CS80, Juno, of een andere favoriet bij je stuk gegaan?
Zoja, hoe heb je het opgelost?

Mijn CS-50 kocht ik, zoals eigenlijk 90% van dat soort synths (met name pre-midi analoge polysynths), in niet 100% werkende staat. Als perfectionist zijnde ben ik nog best even bezig geweest om 'm werkend te laten maken; gelukkig kreeg ik hulp van een kenner, maar zelfs dan duurt het lang om de precieze problemen volledig op te sporen. Als je hier drukt, doet het daar pijn... zoiets... :D

Wat bij dat soort synths heel jammer maar onvermijdelijk is, is dat je andere exemplaren die zijn 'opgegeven' gaat kannibaliseren. Immers, niet alle onderdelen zijn meer te krijgen. Een voiceboardje hier, een IC'tje daar, wat toetsen of knoppen...
Kortom: synths die misschien te repareren zouden zijn worden uiteindelijk gekannibaliseerd (kijk maar eens op Ebay) om andere synths aan de gang te houden. Uiteindelijk zullen er dus steeds minder 100% werkende exemplaren overblijven.

Als je jaren 90 spul serieus kapot gaat kun je het waarschijnlijk alleen maar weggooien..

We kunnen wat dat betreft beter weer acoustisch gaan spelen. Een viool uit de 16de eeuw wordt gewoon nog gerepareerd en dat doen ze over 500 jaar nog steeds..

Bijna alle problemen komen uit economische 'inzichten'.

Ik weet van een modern synthmerk (ik weet niet of ik de naam mag noemen en doe dat dan ook maar niet) die oude modellen laat inruilen bij aankoop van een nieuwe. Tot zover klinkt het goed. Bij aankomst in de fabriek worden ze dus gewoon weggegooid....En dat terwijl onderdelen voor die apparaten ook nauwelijks meer voorradig zijn. Joepie. Economie dus.
Financieel geef ik ze gelijk, het is niet in hun voordeel als iedereen maar op die ouwe zooi blijft spelen.

En dat verhaal van Doepfer..zucht.Ik ben bang dat ze niet te veel willen uitgeven aan het ontwerpen. die vco's zijn gewoon discreet te bouwen, maar daar moet je wel wat voor doen.
en met een minieme kennis van electronica kan iedereen een goede vco bouwen met die CEM's.
Je hoeft eigenlijk alleen maar een beetje te kunnen solderen. Ontwerpen is gewoon een erg groot woord voor zo'n module. Er zit meer 'ontwerpkunde' in het frontpaneel...

En wat die kapotte synths betreft,, vraag maar aan Boemtsjak die ziet wel eens een rolandje voorbij komen.(understatement..) Ik ook, maar weiger steeds meer van die dingen, omdat ik m'n handen al redelijk vol heb aan bijna alle ARPjes in Europa.

Cs80...vraag dat maar aan de trotse, dappere eigenaars....Dat zijn echte gokkasten..

Origineel geplaatst door SaintEric
Ik weet van een modern synthmerk (ik weet niet of ik de naam mag noemen en doe dat dan ook maar niet) die oude modellen laan inruilen bij aankoop van een nieuwe. Tot zover klinkt het goed. Bij aankomst in de fabriek worden ze dus gewoon weggegooid....En dat terwijl onderdelen voor die apparaten ook nauwelijks meer voorradig zijn. Joepie.

Cavia? :duivels:

Origineel geplaatst door SaintEric
Als je jaren 90 spul serieus kapot gaat kun je het waarschijnlijk alleen maar weggooien..

...Ik weet van een modern synthmerk (ik weet niet of ik de naam mag noemen en doe dat dan ook maar niet) die oude modellen laan inruilen bij aankoop van een nieuwe. Tot zover klinkt het goed. Bij aankomst in de fabriek worden ze dus gewoon weggegooid....En dat terwijl onderdelen voor die apparaten ook nauwelijks meer voorradig zijn. Joepie.

Ik ben er eindelijk uit: ik ga een weekje naar Zweden !

ik ga een weekje naar Zweden !

bespaar je de moeite.. ze gaan niet in de vuilnisbak, maar in de shredder.

Back