multitracker als sampler gebruiken?

triple_xxx

Ingeburgerd
heb een paar vraagjes over multitrackers.

- kun je ze als volwaardige samplers gebruiken?
- ze lijken me ook goed geschikt als je live liever niet te veel wilt doen. kun je de song gedeeltelijk maken zodat je je handen vrij hebt voor je synth, meer semi live dan(heb ook maar 1 synth)
- het creƫren van songs is echt knip en plak werk. wat me ook echt aanstaat.
- hebben ook direct veel geheugen en kan ook als mixer gebruikt worden.
- bij sommige staat bij dat ze sequencer sporen hebben? is dit voor interne geluiden? of kun je er op een simple manier externe gear mee aansturen?
- en welke multitrackers zijn hiervoor goed geschikt. de zoom mrs 1608 lijkt me wel geschik?

Ik denk dat er hier wat begrippen door elkaar gehaald worden. Het is zinloos om een multitracker als sampler te gebruiken omdat dit twee totaal verschillende apparaten zijn. Een sampler is bedoeld om geluid te "samplen", vervolgens te bewerken en te kunnen "spelen' via ofwel een klavier, danwel aangestuurd door een sequencer.

Een multitracker is bedoeld om geluid op te nemen en vervolgens op dezlefde manier af te spelen. Er kan uiteraard met het geluid ge-edit worden maar dit gaat op een compleet andere manier dan een sampler. Het gaat hier voornamelijk om het verplaatsen (knippen plakken) van het audio. Dit audio is doorgaans niet te bespelen via een klavier.

Ik denk dat je even goed moet nagaan wat dergelijke apparaten doen en waar ze voor bedoeld zijn. Je kunt natuurlijk voor live gebruik een complete backing track op de multitrack maken en die afspelen. Maar het is iets compleet anders dan een sampler....

:okdan:

Misschien zou je eens naar de SP808 van Roland kunnen kijken, een soort hybride van multitracker en sampler. Ik heb er zelf een en vindt het een verademing om mee te werken. Nadeel is het gebruik van Zip disks (originele 808 100MB discs, de EX versie 250MB discs). Ook kan het apparaat alleen goed overweg met loops (phrases in Roland jargon) hits kan je wel gebruiken, maar moet je dan naar een spoor recorden als audio, waarna je er wel weer makkelijk een Loop van knipt.
Gebruikt zijn ze voor een "habbekrats" te koop, tussen 250 en 350 euro afhankelijk van de toestand, versie en bijgeleverde spullen. Mocht het je interesse opwekken, koop dan een 808 met uitbreidingsbord, de ingebouwde (zeer goede) effectunit kan alleen send return (global) of als global/track insert gebruikt worden.

Succes iig. met zoeken en beslissen. Tip van mijn kant, denk eerst heel goed na wat je met een apparaat/instrument wilt doen, kijk dan naar hoe je graag werkt. Als je dingen tegen je natuurlijke "workflow" in aanschaft, ga je je niet zelden dusdanig iriteren dat je niks meer uit je handen krijgt.

Ik heb er een voor je

Ik heb er een voor je

Hoi, ik heb nog wel een multitrack over, de Roland VSR880, prima ding met ingebouwde harddisk. 128 sporen, 8 outputs. Voor 500 euro mag je hem meenemen...

Attachments

• vsr880.gif
    vsr880.gif
    8,6 KB · Bekeken: 130
Back