Re: Spelen ze wel echt?
Re: Spelen ze wel echt?
Origineel geplaatst door Akikaze
Gaan ze dan wel echt spelen dan? Want ik heb een keer op tv een optreden van Underworld op Pinkpop gezien en daar was alles - hoewel de muziek me best beviel - geprogrammeerd. Toch gaven ze aan dat er nog van alles kon misgaan: "Stel je voor dat de mengtafel het niet doet" of "stel dat we onze dag niet hebben". Nee, dat moest er nog bijkomen, dat je alle risico's kunt uitsluiten. Een muzikant moet zweten; Faithless bewijst dat het ook live kan.
[geobsedeerde underworld fan-modus]
Weet niet wat je bedoelt met "echt spelen"... een drumstel op het podium of zo a la Faithless? Dat vind ik niet passen bij een band als underworld. Het geluid is immers oorspronkelijk ook niet met een drumstel gemaakt.
Wat dat betreft is alle live dance muziek voor een groot deel geprogrammeerd (het wordt uiteindelijk toch door sequencers afgespeeld) maar bij underworld weet je in elk geval altijd wel dat ze geen setlist hebben, en dat ze wel degelijk live invloed kunnen uitoefenen op de structuur van tracks. (alles staat als losse lagen in de computers, en dit kunnen ze live door elkaar gooien) Dit is dus zeker niet "geprogrammeerd". Ik heb underworld een stuk of 8 keer live gezien en elke show was weer anders. En dan bedoel ik niet het verwisselen van twee liedjes maar echt andere setlists, variaties op tracks, mixen van tracks etc. Wel wordt er de ene keer meer geimproviseerd dan de andere, maar dat ligt ook een beetje aan of ze op een festival staan met een set van 1.5 uur of dat ze in een club voor een publiek van alleen die-hard fans een set van 3 uur spelen.
hier nog een link naar een artikel wat ik hier ook al eens eerder heb gepost. Is misschien wel interessant voor degenen die het nog niet gelezen hebben:
link
Ik ga ze trouwens a.s. zaterdag zien in Knebworth in de UK, en in september in Central Park, New York, maar denk dat ik deze HMH gig toch ook nog wel ga zien

(en wie weet nog een paar andere gigs in de tour)
Ben zeer benieuwd naar eventueel materiaal van het aankomende nieuwe album...
[/geobsedeerde underworld fan-modus]