Hoeveel oscillators heb jij?

Origineel geplaatst door Roel
ik tel zo:

een synth zoals een virus heeft 3 oscs, en 3 low freq. oscs, dat maakt 6. totaal aantal stemmen, de polyfonie dus, dat gebruik kan maken van deze 6 oscs is 80, dus heb je tot je beschikking 480 oscs indien alle polyfonie opgebruikt is.

is dat legaal? als rekenmethode? :)

Suboscs zijn afgeleiden van gewone oscs.

Ik begrijp goed dat een subosc alleen kan delen? Geen andere bewerkingen op het signaal van de main-osc?

Origineel geplaatst door demian
Ik begrijp goed dat een subosc alleen kan delen? Geen andere bewerkingen op het signaal van de main-osc?

Ik weet eigenlijk niet hoe ze dat doen bij VA's, waar een waveform toch altijd opgewekt moet worden, omdat het simpel delen van de main osc niet werkt. Maar bij een analoge bak werkt het ongeveer als volgt, en dat is ook de reden dat het meestal squares zijn die je kunt kiezen:

Bij iedere complete golfbeweging die de main osc maakt, wordt bij de subosc de output hoog of en dan bij de volgende complete golfbeweging weer laag geschakeld en dan weer terug enzovoort. Daardoor krijg je een square wave die op precies de halve frequentie van de hoofdoscillator draait. Zie het als een soort variant op oscillator sync.

bij een va heb je volgens mij, ik denk maar hardop, 1 clock source in de dsp chip (geen idee hoe die verder technisch werlt), die op hoge snelheid draait, waaruit de andere oscs worden berekend. dus wat is nu main en wat is nu sub? :)

als je lfo's + audio oscs ieder onafhankelijk van elkaar kunnen worden ingesteld, zonder dat het een deling is van 1 van de andere oscs, dan ga ik ervan uit dat het losse oscillatoren zijn. Sub oscs zijn natuurlijk afgeleid van main oscs, maar die reken ik niet mee, omdat dat 4, 2, 1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16 etc. keer de clock van een osc is. suboscs is altijd afhankelijk van een gewone osc, dus mij lijkt het niet relevant om deze mee te tellen.

mijn 2 cent

Pas als je andere waveforms dan afgeleiden van pulse krijgt als waveforms voor je subosc wordt het een soort van oscillator. Ik weet niet of VA's dat doen. Anders is het ook voor een VA ontzettend simpel om de frequentie te delen naar hoog en laag.

Blofeld = 3*25
NL2x = 2*20
= toch 115!!

nee, de 'subosc' opzich is een gevolg van een deling... deze deling word veroorzaakt door de main osc (als clock) op een stepcounter aan te sluiten en dan output 1 (van de stepcounter) voor het positieve en uitgang 2 voor het negatieve deel te gebruiken wat dus resulteerd in een blokgolf... vandaar dat een 'subosc' (hoewel ik het een erg foute benaming vindt omdat er geen sprake is van een directe oscillatie) altijd een blokgolf is... echter, deze blokgolf kan natuurlijk achteraf wel gefiltert worden om hem toch een iets andere vorm te geven...

- een 'subosc' mag dus niet worden meegerekend... het woordje 'subosc' moet je eigenlijk ook lezen als 'beneden de osc'...

als je stelt dat een LFO niet mag mee tellen dan moet je ook gaan kijken naar bijv de operators van een DX7 of een TX81Z... bij bijv de TX81Z kan je dan niet zomaar zeggen dat hij 4 ops per stem zou hebben maar dat ligt er dan maar net aan welke algorithm er is gekozen... als er word gekozen voor een algorithm waarbij 2 operators als carriers dienen dan zijn er inderdaad 2 ops die je als 2 oscs mag rekenen...
als een LFO wel mag worden meegerekend dan kan je ook direct alle operators van een FM synth meenemen in de count...

en dan hebben we ook nog het zelf oscilerend filter... dit is, welliswaar abstract, weldegelijk een oscillator...

een Juno-60 bijv zou dan per stem 3 oscs hebben... en in totaal dus 18...

Laatst gewijzigd:
Ik kan ze niet eens tellen op mijn Nord Modular :) Meer oscs dan ik nodig heb in ieder geval

ik heb 117 ANALOGE oscilatoren
( orgels ed niet meegenomen, alleen vco 's )

digitaal is ontelbaar, althans voor mij, heb ik ook gewoon geen zin in, al die vst instruments en hoeveel instances en zo , enzo, enzo...

Laatst gewijzigd:
digitaal is ontelbaar, althans voor mij, heb ik ook gewoon geen zin in, al die vst instruments en hoeveel instances en zo , enzo, enzo...
idd dan moet je gaan kijken hoeveel processor kracht de PC heeft etc etc

we zouden eventueel ook VCA's kunnen gaan tellen :P

of virtuele knopjes

ik heb 117 ANALOGE oscilatoren
( orgels ed niet meegenomen, alleen vco 's )

VCO's of ook DCO's zoals in een Juno?

Zullen we anders eens vragen hoeveel discrete oscillators men heeft? Dus geen CEMs, custom IC's ofzo (daarvan passen er immers 20 in 1 hand :)). En suboscs tel je niet mee, LFO tel je niet mee, 1 oscillator met meerdere waveform outputs telt uiteraard maar als 1.

dan moet ik jp8 ( 16 ) en a6 ( 32 ) open maken evenals alle moogspul ?
dit topic loopt enigszins uit de hand , niet
heb er trouwens nog 3 ,bij, oa monotron en gakken sx150
120 dus (?)

En suboscs tel je niet mee, LFO tel je niet mee
nou ja, een LFO is nutuulk wel een Osc tenzij je alleen Osc's wil tellen die geluid direct genereren...
dus als een LFO niet mag dan mogen modulator OPs van een yamaha DX ook niet bijv...
1 oscillator met meerdere waveform outputs telt uiteraard maar als 1.
uiteraard ende vanzelfsprekend...
dit topic loopt enigszins uit de hand
ach ja, het gaat sowieso over weinig eigenlijk toch? t'iz leuk ende grappig maar daar blijft het bij...
dus als extentie daar dan weer op ff lekker liggen definitie noiken :koffie:

als het maar onder controle blijft, overzicht, zijn we het nog meester ?
whaaaa.....

Is een gesamplede waveform een oscillator? Nee. dus..vul maar in.

Dus alle synthesizers op basis van AWM mogen niet meegeteld worden?

http://www.yamaha.co.jp/manual/english/glossary.php?word=AWM+synthesis

Betekent dat mijn Yamaha Wavetable bordjes niet meetellen, en bijna elke Yamaha synth die daarna uitkwam, plus bijna alle nieuwe Roland synths met wavetables etc.

Dus alleen VA en Analoog ( en FM ) is toegelaten, ik twijfel wel of in VA wel altijd een echte OSC zit..?

Edit: en sinus golfvormen zijn in synthesizers digitaal, dus eigenlijk is FM ook niet toegelaten :P ..geen echte OSC ;)

Back