isnie wil live! met wat?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

isnieZot

HAKKEUH!!!!!
ok ik moet dus dringend beginnen aan een liveset wat ik begin af en toe wat aanbiedingen te krijgen om ergens een live setje te geven. maar ik moet dat altijd afwijzen omdat ik gewoonweg niet live kan aangezien ik eigelijk niet precies weet hoe er aan te beginnen. een optie die ik heb is een laptop+ableton. maar eigelijk ben ik daar niet zo heel enthousiast over. ik wil eigelijk niet met een laptop optreden. dus ik zoek iets (een sampler) waar ik goed live mee uit de voeten zou kunnen. het aparaat gaat ook enkel voor optredens gebruikt worden. gewoon audioloops triggeren alla ableton maar dan in hardware vorm. dus gelieve vooral in die richting te denken. mijn oog is al gevallen op de mpc 1000. en de su7000 en rs7000 heb ik ook al eens naar gegluurd. niet te vergeten is er ook nog de electribe SX. het grote probleem is echter dat ik TOTAAL GEEN ervaring heb met hardware. dus ik weet niet wat te kiezen. en zomaar iets kopen zou ook niet slim zijn. dus bij deze vraag ik jullie ervaringen te delen.

Niet enthousiast over Ableton Live maar je wilt wel met een sampler optreden?

Beetje vaag mijns inziens. Ben je wel eens echt in Live gedoken? Dan snap je binnen een week dat je zoveel meer kan met Ableton dan met een sampler.

Realtime je arrangement regelen, slaat de ene melodie niet aan... hup snel uit en de volgende erin;
Realtime effecten regelen, op ieder spoor, maar ook over de master, reverb, flanger, phaser, bitcrusher, filters, metalizer, delays... veel meer dan je zomaar even beschikbaar hebt op een sampler waarschijnlijk;
Realtime fills maken, met al die gekke reverse vst's en bitcrushers en randomizers om je beats door elkaar te gooien;

Alles supermakkelijk te triggeren via een keyboard en met zo'n fader unit als de bcf2000.

En als je een ingeving hebt op de avond vlak voor je optreden dan stop je zo nog een hele nieuwe melodie in je liveset, omdat het een volwaardige productiesetup is.

ja ableton heeft idd wel meer mogelijkheden. maar dan moet ik ook nog een laptop kopen en een midi controller en ableton zelf ook nog. met een gekraakte ableton durf ik het podium niet op om eerlijk te zijn. dat word dus heeeeeeel erg duur voor mij. dus dan had ik graag 1 deftige sampler waar ik toch ook al deftig live mee zou kunnen gaan.

Waarom zou je dat niet durven? Checks van inspectie voor illegale software? Crash gevoelig? Principe?

gr,

Chris

Ik zit ook met dat live aspect, ik heb voor 200 euro een RM1x op de kop getikt, dan hou ik nog wat over voor die sampler, in mijn geval wordt dan dus een Akai S3200XL.
Ik heb er goeie dingen over gelezen, maar er zijn meer goede samplers.

Dan wil ik ook nog een beetje eq kunnen toepassen, daarvoor heb ik gekozen voor een Spirit Folio SX, maar iedere mixer met british EQ moet genoeg wezen in principe. (denk ik)

Ik heb er dan nog wat synths bij, maar dat kost alleen maar meer geld natuurlijk.

Origineel geplaatst door xpanded stereo
Waarom zou je dat niet durven? Checks van inspectie voor illegale software? Crash gevoelig? Principe?

eerder het crash gevoelige aspect.

Wat dacht je van een ROLAND MC 909.
Ik heb er zelf een en voor live dingen is dit echt wel een dikke bak .
Zit een behoorlijk uitgebreide sampler op,sequencer,synth,heel veel live controllers en de song functie is ook wel makkelijk voor een live set.Ook een usb voor het betere sleur en pleur werk van uit de pc.
Ik zelf hang em aan een KP2 voor nog meer live" on the fly" tweaken.
Elke woensdag gaat ie mee de oefenruimte in :okdan:

Zie hier dan het voordeel voor personen die al met hardware in hun studiootje werken om het zootje mee te slepen op een podium.
Live zal best okee zijn, maar is toch minder leuk lijkt me. Beetje staren naar een schermpje..
:D

Een MPC is altijd goed voor live. Maar ik zou mezelf ook wel amuseren met een PowerBook met goede interface, externe mixer en een Doepfer Drehbank of zo (natuurlijk ook nog een hardware synth die tevens als toetsinvoer dient). Maar zo'n oplossing kost wel wat. Met een computer optreden is natuurlijk niet zo spannend als met een rig apparatuur, maar vergeet niet dat je dat dan ook telkens moet afbouwen/opbouwen als je thuis vertrekt of toekomt (tenzij je alles dubbel hebt natuurlijk)

Als je liveset voornamelijk uit loops en midi files (sturen een synth of module aan) bestaat, dan zit je zeker goed met een MPC.

Ik zou je het gebruik van een laptop niet aanraden. Meestal toch wat gevoeliger voor een crash, vastloper of haperingen. Zo kan ik me een optreden van DPI herrinneren waarin Reason hun Apple laptop tot drie keer toe de geest gaf. En dat alleen omdat het te warm werd in de zaal en dus de processor zijn warmte niet meer kwijt kon...

Een MPC, RS of RM1x+sampler is een goede optie. Ik heb zelf hele positieve ervaringen met live optreden met de RM1x. Maar wat je ook kiest: vergeet niet dat het enorm veel tijd kost om een set voor te bereiden. Tracks maken is één, maar als je de tracks wil laten overvloeien moet je al de overgangen ook vantevoren inprogrammeren. Je moet dus precies bedenken hoe de overgangen moeten gaan lopen, hiervoor de Program Changes op de juiste positie inprogrammeren, rekening houden met eventuele timingsproblemen die kunnen ontstaan bij het inladen van een nieuwe program + latency, enz enz enz. En dan nog oefenen natuurlijk!

Zeker als je gewend bent om met een computer + softsynths te werken kan het nogal een omslag zijn die wat tijd vergt. Maar als 't eenmaal in elkaar staat, is optreden machtig mooi :okdan:.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Ik zou je het gebruik van een laptop niet aanraden. Meestal toch wat gevoeliger voor een crash, vastloper of haperingen. Zo kan ik me een optreden van DPI herrinneren waarin Reason hun Apple laptop tot drie keer toe de geest gaf. En dat alleen omdat het te warm werd in de zaal en dus de processor zijn warmte niet meer kwijt kon...

Valt volgens mij een beetje mee. Hangt heel erg van de zaal af. Als je in een ongekoeld hok zit, dan kan ik me voorstellen dat ook een powerbookje het begeeft. Echter, bijna al die IDM-lui gebruiken notebooks voor hun optredens (bijv. Plaid, Four Tet of Aphex Twin) en dat gaat vrijwel altijd goed. Notebook en controller wordt tegenwoordig steeds meer een gewoonte bij optredens.

Origineel geplaatst door funkdecoder
Valt volgens mij een beetje mee. Hangt heel erg van de zaal af. Als je in een ongekoeld hok zit, dan kan ik me voorstellen dat ook een powerbookje het begeeft. Echter, bijna al die IDM-lui gebruiken notebooks voor hun optredens (bijv. Plaid, Four Tet of Aphex Twin) en dat gaat vrijwel altijd goed. Notebook en controller wordt tegenwoordig steeds meer een gewoonte bij optredens.
Ja tuurlijk, het is een worst-case-scenario. Maar wel iets om rekening mee te houden. Kom dus niet aanzetten met een laptopje die al je software netaan kan draaien, hou een behoorlijk stuk overcapaciteit.

Origineel geplaatst door Arv
Zie hier dan het voordeel voor personen die al met hardware in hun studiootje werken om het zootje mee te slepen op een podium.
Live zal best okee zijn, maar is toch minder leuk lijkt me. Beetje staren naar een schermpje..
:D

Uhm,bedoel je nou met de MC 909 of laptop??
Met de MC 909 ben je juist behoorlijk actief bezig,mits je daarvoor kiest natuurlijk.
Ik zelf probeer zo min mogelijlk vast te leggen ,alleen de grote stappen uitzetten en dan LIVE aan de gang met de overgangen.
Dit draagt risico`s met zich mee ,maar zorgt ook voor prettige verassingen,public weet toch niet hoe t eigenlijk zou moeten klinken toch?
Met een laptop is t denk ik minder actief,maar daar kan ik niet over oordelen,vindt t risico daar weer tè groot ,dat zijn geen prettige verassingen meestal:dubbel:

Laatst gewijzigd:
Laptop met Ableton.

Die tyfusherrie van jouw past alleen daarin. :)

Hebbie wel een geluidskaart/knoppenbak nodig.

Maar serieus, je doet heel veel met software dus die zooi in een laptop flikkeren lijkt mij het meest praktische.

Jammer dat je een lappie niet leuk vindt .. Als je de hardware kant opgaat gaat dat zowiezo al vele keren duurder worden natuurlijk dan een moderne laptop. kans bestaat da je teleurgesteld gaat raken in de beperkingen van hardware, vooral als je in contact komt met artiesten die volledig de computer richting zijn opgegaan. Vooral omdat je zelf zegt dat je geen enkele ervaring hebt op hardware gebied..
Een AMD 64 processor lap werkt super. En kan je je hudige software niet gebruiken om live te gaan? Tot zover mij overredings post. :duivels: :koffie:

Isnie. je zegt dat men je wil hebben. Ik neem aan dat ze je daar ook voor zullen betalen. Daar vanuit gaande zou ik mijn geld toch lekker in dedicated hardware stoppen. Het geeft jou en vooral je publiek zoveel meer voldoening. Het gesjouw is misschien klote maar ey, daar heb je dan wel heel wat voor terug:P

Maar het blijft natuurlijk met beide opties goed mogelijk om a. goede muziek te maken en b. een vette show te geven.

Nou als je gewoon samples gaat loopen en verder geen automatische timestretch enzo nodig hebt, dan kan je prima uit de voeten met een MPC2000XL (max 32mb) of een MPC1000 (max 128MB). Verder misschien een drumcomputer met X0x style programmeren erop aansluiten, zodat je live lekker wat met de beats kan klooien.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back