isnie wil live! met wat?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Ensemble
Het geeft jou en vooral je publiek zoveel meer voldoening.

Dat het jouw meer voldoening zou geven kan ik nog snappen. Maar wat mag ik me voorstellen dat een publiek meer voldoening heeft als een bepaalde artiest bepaalde instrumenten gebruikt?

Dat een laptop act net zo saai 'mannen achter knoppen' festijn is als iemand met mpc/keys/x0x lijkt mij evident.

Plus een mix van beide lijkt me ook nog mogelijk. Het hoeft niet perse of/of te zijn.

Dat een laptop saai zou zijn, vindt ik echt een achterhaald dinosaurus verhaal.
Het is lekker interessant om iemand achter een suffe mpc en een ms20, druk doenerig te zien staan zeker?

Heb pas Kraftwerk gezien......4 laptops en die gasten bewogen voor geen meter.........saai dat het was............NIET.

Iznie......jouw muziek is geboren in de computer en kan daar beter blijven, er is namelijk geen hardware zo flexibel en geluidsverneukerend als een computer. Met een sampler ofzo kun je nooit die shit uithalen die jij zo leuk vindt......en alleen loopjes afspelen......das saai.

Ik vind het wel spannender om te zien dat de artiest moeite doet voor bepaalde stukken.

Dus dat je echt merkt dat het breekbaar is en elk moment kan vallen of staan.. oftewel echte muziek. ;)
Dat gevoel heb je als luisteraar bij een artiest achter de laptop waarschijnlijk veel minder, ikzelf zou het idee krijgen dat 95% of meer allang geprogrammeerd staat. En dat heeft niets met dinosaurussen te maken! :bekdicht:

Maargoed, ik zou het zelf ook moeilijk vinden om een goede live-set bij elkaar te krijgen die voor mij werkt

ja joh, niet weer een laptopartiest erbij. Of je neemt wel een laptop, maar dan van die losse MPC pads erbij. Dan mute en umute je loops met die pads als op de MPC.

Als je met een MPC optreden wilt (of een soortgelijk apparaat) dan kan het leuk zijn om de overgangen "al dj'end" te maken. Hiermee bedoel ik de drum"thema's" (zoals ik dat zelf noem) te mixen zoals een dj dat zou doen (met eq en zo dus). Deze manier lijkt mij persoonlijk de meest handige maar je zou dan eigenlijk twee MPC's (of dergelijke apparaten) nodig hebben om comfortabel te werken. Da's mijn mening natuurlijk.

Trouwens als ik loops inlaad in m'n MPC dan kies ik ervoor om ze niet te laten loopen. In plaats daarvan zit in elke MIDI track een noot om de sample bij het begin van elke maat te laten triggeren (de samples zijn 1 maat lang).

Zo kan ik nu verschillende loops laten afspelen door net voor het begin van een nieuwe maat via het track mute screen van track te wisselen. Dit is handig want aldus verandert de loop op de eerste tel van de maat, net zoals bij Ableton Live.

Ik zit nu echter met een probleem. Bij bepaald materiaal hoor ik een duidelijk hoorbare val van het volume als de sample opnieuw getriggerd wordt... M.a.w. de loop loopt niet goed. Erg vervelend en storend eigenlijk. Het vreemde is, als ik de sample dan wél loop, hoor ik geen dergelijke glitch. Het nadeel van de samples wél te laten loopen is echter dat het dan veel moeilijker wordt om een mooie overgang van de huidige naar een nieuwe loop te maken; vrijwel altijd hoor je dan ook het wegvallen van het volume omdat, als je een track afzet, een loop dan onmiddelijk gemute wordt en niet op het einde van de maat (zoals ik eigenlijk wil). Ik mute de track eigenlijk iets te vroeg.

Een vreemd verhaal maar wel zeer vervelend. Ik heb trouwens een MPC2000XL. Misschien is er iemand die hier een oplossing voor heeft?

Re: isnie wil live! met wat?

Origineel geplaatst door isnieZot
ok ik moet dus dringend beginnen aan een liveset wat ik begin af en toe wat aanbiedingen te krijgen om ergens een live setje te geven.

Gitaar op schoot en een microfoon...

steven > waarom doe je dat niet met de 'next sequence' functie, dan wacht 'ie keurig tot het eind van de maat.

Dus:

je laat 16 loops tegelijk lopen op 16 kanalen. iedere maar opnieuw getriggerd. Vervolgens maak je 16 sequences aan, waarin steets een ander kanaal solo is. Nu kan je met next sequence aangeven wat de volgende sequence wordt aan het eind van de maat (a la ableton)

de truc is dat een nieuwe sequence dus niet altijd een nieuwe sequence hoeft te zijn, maar ook een copy van een eerdere met een andere track mute configuratie.

Origineel geplaatst door Missing Links
steven > waarom doe je dat niet met de 'next sequence' functie, dan wacht 'ie keurig tot het eind van de maat.

Daar had ik ook al aan gedacht, maar dat gaat niet lukken. We willen namelijk een uur optreden en de bedoeling is dat er geen pauze in zit (het gaat hier om techno). Aldus willen we 16 liedjes aan materiaal hebben, en de bedoeling is dan om van het ene liedje naar het andere te gaan. Als ik de methode van de vele sequences zou toepassen, dan zou ik 16x16 sequences nodig hebben (elke track bestaat uit zo'n 14 à 16 drumloops waar we dan nog MIDI tracks bij hebben), 256 sequences dus en zoveel kunnen er niet in een

De next sequence functie gaan we overigens wel gebruiken om van song naar song over te schakelen (tenzij we tegen dan een tweede MPC kunnen scoren, wat eigenlijk wel ideaal zou zijn), dan gebruiken we 16 sequences zeg maar.

Bedankt voor je hulp.

Mijn huidige setup:
Jomox XBase09 zend midi clock naar een Korg EA1 en via MIDI thrue naar een laptop met Ableton Live en 3 controllers. 2 Faderfoxes en een Evolution UC33. Werkt eigenlijk perfect zo en de setup heeft zichzelf al een keer bewezen. Zou de laptop crashen, wat nog nooit gebeurd is, lopen er nog twee aparaten door. Zo kan ik ook andere tracks laden in Live. En ik kan makkelijk uitbreiden.

Da's wel een goeie, wat doe je als je de boel crashed? daar zou je eigenlijk een apart scenario voor moeten maken ofzo.

bijv. een echo met extreem lange feedback met wat FX daarachter, als de boel blijft hangen, voed je de echo en brei je er nog subtiel freakend een einde aan, zoiets :D maarja, als het geluid accuut stopt doe je weinig

Origineel geplaatst door Sander02
Da's wel een goeie, wat doe je als je de boel crashed? daar zou je eigenlijk een apart scenario voor moeten maken ofzo.

Als je samenwerkt met een toetsenist, kan die een vette solo of zo spelen. :D

Als je zelf de toetsenist bent kun je dit zelf doen, moet je wel iemand hebben die je computer opnieuw opstart 8)

Origineel geplaatst door Steven V
Misschien is er iemand die hier een oplossing voor heeft?

Als je het extra outputboard hebt; Ik heb 2 stereouitgangen op een klein DJ-mixertje aangesloten en daarmee kun je uiteraard prima crossfaden. Aan de andere kant van de mixer staat een draaitafel. Elke DJ mixer heeft natuurlijk op elk een kanaal een Phono/Line-in schakelaar waarmee je dus kiest of je iets uit de extra stereo output van de MPC, of iets van een plaat erbij douwt. Ziet er nog "tres DJ" uit ook...

(niet dat je mij ooit op een podium zult zien staan)

ingeval van een crash of als er iets misloopt... kzou zeggen maak da je een noodprocedure hebt.
namelijk spreek op voorhand af indien mogelijk met de dj ofzo dat hij een plaat moet opleggen.
Voorzie een medium in je live set die audio kan afspelen voor noodgevallen dus cd speler, mp3 speler, De grootste tip is toch wel blijf gewoon Kalm :)

In geval van nood trek je je broek naar beneden en gaat met je jeweetwel spelen.

Ook kunst. ;)

Origineel geplaatst door fuse
In geval van nood trek je je broek naar beneden en gaat met je jeweetwel spelen.

Ook kunst. ;)

haa precies. Loopt weer uit op een hard- of software discussie..8) :duivels:

mpc kan, A live is meer besturen.

laptop is wel duur, maar hardware ook. moeilijke keus ik ga volgende week een laptop kopen, heb weer een modular 1 met exp. gekocht, doepfer Pdial en bcr2000 staan er al. firewire kaartje:(duur erbij, 808 in de pipeline alles in mn rugzakkie en gaan.

crashen kan je mpc ook onder die omstandigheden, daarom is er minidisc of i-pod

mmm, ik zie geen probleem. Je heb al een MPC2000. Dan koop je er toch gewoon een sampler bij, die kosten 2dehands toch heel weinig. Als daar dan 128 mb ofzo inzit, dan kan je makkelijk een uur vol spelen.

En met techno is het juist zo makkelijk om een uur zonder onderbrekingen door te gaan.
Je speelt live toch niet de nummers zoals op de plaat. De beat kan je door laten gaan en je gooit gewoon de volgende ingrienten in de mix. De next sequence knop werkt prima. In elke sequence heb je een ander nummer. Eventueel meerdere nummers in 1 sequence. Dat doe ik namelijk. Bij mij past alles in 1 sequence. Want je hebt toch 64 geluiden tot je beschikking.
En bij mij komen de beats uit drumcomputers, dus dat scheelt weer pads.
De nummers zelf bouw je op door met de pads steeds een extra geluidje toe te voegen. ALs je meerdere nummers in 1 sequence hebt staan kan je soms ook leuke mixen maken met geluiden uit verschillende nummers te gelijk. (moeten ze wel hetzelfde tempo zijn). En als het tempo anders is, dan gewoon via de next sequence. Dan zorg je dat in de volgende sequence standaard het startgeluid(of geluiden, string, bassdrum, wat dan ook) van het volgende nummer al aanstaat. Zo loopt het perfect over. Ik zelf draai gewoon aan de tempo knop, omdat ik samples van verschilende snelheid in 1 sequence heb staan. Bij de 2000 gaat dat nog makkelijker, want je gaat ff naar mainscherm en zorgt dat de cursor al in tempo scherm staat. (dat kan je al doen voor je set begint) en dan tik je nieuw tempo in en enter.

Geloof me, je kan echt een strakke set neerzetten die constant doorgaat.

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
haa precies. Loopt weer uit op een hard- of software discussie..8) :duivels:

:dubbel:
........ man wat een humor :dubbel:
.....:D :halleluja :okdan: :z :) :kroon:

Origineel geplaatst door falafelbiels
Als je het extra outputboard hebt; Ik heb 2 stereouitgangen op een klein DJ-mixertje aangesloten en daarmee kun je uiteraard prima crossfaden. Aan de andere kant van de mixer staat een draaitafel. Elke DJ mixer heeft natuurlijk op elk een kanaal een Phono/Line-in schakelaar waarmee je dus kiest of je iets uit de extra stereo output van de MPC, of iets van een plaat erbij douwt. Ziet er nog "tres DJ" uit ook...

Da's nog een idee... Maar het is eigenlijk niet mijn bedoeling erbij te dj'en (ik kan het wel maar ben daarmee opgehouden), maar wel om "dj" te spelen met drummachines in plaats van draaitafels.

Maar eigenlijk is het nog zo'n gek idee niet; ik kan wel een beetje scratchen en dat vind ik persoonlijk wel leuk als het gedoseerd is. Een Dj mixer (battlemixer) heb ik ook staan, dus het zou wel lukken.

Wel goeie tip eigenlijk.

Een racksampler erbij kopen is misschien wel een idee ja. Neem dat dat zo'n 300 euro kost. Wel dan wacht ik eigenlijk liever nog wat langer om een tweede MPC erbij te halen. Het probleem dat je niet kan laden terwijl de sequencer draait is dan ook opgelost. Bovendien kan m'n collega die dan gebruiken als we niet optreden, want hij heeft geen hardware sequencer (zou hij erg leuk vinden heeft ie me al verteld).

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back