zweverige PADS: hoe te maken

Phony

Gegeristreerd lid
Hallo, ik kon in de search en op internet niet veel vinden hierover, maar ik heb eigenlijk een hele simpele vraag.
Hoe maak ik zweverige, lichte pads? (met de Subtractor in Reason, maar ook in het algemeen). Van die zweverige evolving pads die je bij progressive vaak hoort. lekker spacen 8)

Ik begin met 2 zaagtandjes, krijg er leuke pads mee, maar ze zijn allemaal zo zwaar, wollig en brommerig. Met de filter krijg ik het laag er wel mooi uit, maar t blijft een zware pad.

en ik wil t niet van samples halen, maar per se zelf maken :) (al zijn er hele mooie samples te vinden btw)

Voor in Reason mogen alle tips btw (ook Malström etc). Maar ik denk dat dit meer een algemene theoretische vraag is, die niet zozeer soft/hardware gerelateerd is :)

Alvast bedankt!

edit: beetje zoals dit: PAD

Origineel geplaatst door mono-poly
lfo's en nog is lfo's :D

Met lfo`s laat ik ze mooi evolven ja, maar daar krijg ik ze toch niet zweveriger en lichter mee?

Sorry Mono-poly, maar ik snap het niet helemaal ;{
Volgens mij snap ik wel goed hoe ik lfo`s moet gebruiken om geluiden dynamischer, interessanter te maken. Maar niet hoe ik van die zware en brommerige pads afkom. Dat bedoel je toch ook niet? Jij doelt meer op het evolven van de pads toch? Dat evolven is het gedeelte wat ik wel redelijk goed voor elkaar krijg :P nu de basissound nog :maffia:

higpass filter heb ik geprobeerd, maar dan brommen de hoge frequenties zeg maar nog een beetje.
en ik zal wel dom zijn, maar ik snap nog steeds niet hoe ik lfo`s toe moet passen om pads lichter/dunner te maken....:stupid

moet ik gewoon met niet met zaagtandjes beginnen, maar met wat anders?

Als je een low-pass te brommerig vind, en de high-pass te schel, probeer de middenweg eens > band-pass-filter.
En dan met een beetje resonantie anders is het misschien wat tam.

Dan kan je het filter laten bewegen door de LFO, maar ook met een envelope (ADSR)

Ik weet niet welke (soft)synth je gebruikt maar meestal zit er een optie 'envelope' op het filter of er zit bij de envelope zelf een optie om het naar je filter te sturen.. 1 van de 2 zeg maar.

Bijv: stel de envelope af met een mooie attack, decay op +/- 60%, sustain op +/- 80% en een lange release, ook voor het volume trouwens.

Mooi is het ook om dit geluid nog een keer na te maken met net wat subtiele veranderingen in alle settings, en de 2 pads dan links en rechts van elkaar te pannen.

Dan kan je om het geheel af te maken ook nog een phaser effect erover gooien. (lijkt misschien een beetje overdreven allemaal maar het is een idee)

Met EQ kan je trouwens fine-tunen wat je irritant vind brommen hè

en dan kom je zo'n beetje aan bij de reverb/delay/echo afdeling voor de finishing touch :maffia:

suc6

en vergeet idd niet dat je ook een LFO + envelope naar de pitch kan sturen wat ook zweverig kan klinken mits subtiel.

ik zou een pad met een pulse wave maken en pwm. die klinken een stuk levendiger als een zaagje...

en in het laag klinken ze ook mooier als saws.... en dan idd lfo's beetje stereopanning osc licht onstemmen van elkaar...

padhumongous!

Layeren met ook pads van een NN-XT sampler werkt ook heel goed.
Die heeft ook LFO's en filters die je kan gebruiken.
En er zijn vast wel veel pads online te vinden.
Hang er een phaser en delay achter en ze klinken nog zweveriger.

bedankt voor de antwoorden tot nu toe: Ik heb iig alvast weer wat om te experimenteren.
Samples van pads zijn idd goed bruikbaar, maar ik wil het liefst zelf alles maken, van scratch af opbouwen zeg maar. Waarschijnlijk een stuk lastiger, maar wel leuker vind ik :)

Ik zal wel het een en ander posten als ik wat leuks heb, of tegen probleempjes aanloop :)

ADSR/lfo`s etc heb ik wel redelijk goed door :geslaagd: Nu nog ff prutsen om ze luchtiger te krijgen :D

Wat is dat nu weer voor een onzin.
Subtractor is echt en een NN-XT niet?

Als je een beetje verstand hebt van synthese weet je dat je met VA OSC synths niet alle golfvormen kan maken. En er lijkt me ook helemaal niets mix mee om complexe gesamplede golfvormen te gebruiken.

Echt, / niet echt. Dat maakt allemaal niet uit. Uiteindelijk gaat het om het eindresultaat toch? :)
Maar ik vind het persoonlijk leuker om zoveel mogelijk dingen zelf te kunnen, of iig te weten hoe je bepaalde geluiden op kunt bouwen. Gewoon een stukje diepgang/interesse.
Je hebt mij nergens horen zeggen dat een NN-XT niet echt is, en een Subtractor wel. Gewoon een kwestie van persoonlijke smaak :)
Ik weet dat er grenzen zijn, maar laat ik voorlopig nou eerst maar zelf nette pads kunnen maken voordat ik samples ga gebruiken 8~

Hehe, ik begrijp wat je bedoeld. Ik vind samples eigenlijk cheaten (behalve voor
standaard percussie en de analoge instrumenten als een piano of sax. Want die
hebben toch hun eigen typerende geluid)

Misschien kun je eens een demo proberen van Albino. Dat is naar mijn idee een
plug die fantastisch is voor pads. Het is relatief simpel te tweaken en de key is
om effecten toe te voegen die elkaar inhalen. Denk hierbij maar aan een phaser
die net ff een iets hoger tempo heeft dan een flanger. Op deze manier is iedere
seconde van de pad anders en komt het geluid niet als een monotone eenheid je
oor binnen.

Een andere tip is om het geluid te laten pannen. OSC1 net iets sneller dan OSC2
zodat ze na bijv 15 seconden beide links zijn en na 20 seconden weer in het midden
te horen zijn. Let hierbij er wel op dat je je pad niet retriggert. Op deze manier gaan je
pad fx door terwijl je accoordenpartijtje lekker doorgaat.

tip 3: zorg dat één OSC een lichte pitch of detune heeft, dan worden je oren niet zo
volgestopt met geluid, als je begrijpt wat ik bedoel. Een pad bezet namelijk een groot
deel van het frequentieberijk.

Laatst gewijzigd:
Back