Midi controller full size 88 toetsen hammer action

Redfish

Nieuwkomer
Ik speel al een tijd piano en ook keyboard, maar ik wil nu zeg maar toch het bereik van een piano combineren met de klanken van mijn keyboard. Dus ik ben op zoek naar een midi controller met 88 toetsen, maar aangezien ik ook veel klassiek speel, ben ik dus op zoek naar full size toetsen, 88 stuks en ook vergelijkbare aanslag als een echte piano. Semi weight heb ik een hekel aan, daar ram je zo doorheen als je eenmaal piano speelt. Ikzelf kwam een beetje uit bij de Fatar Studiologic 880Pro en de MAudio Keystation Pro 88. In principe hoef ik alleen maar 88 toetsen die aan mijn eisen voldoen, maar aangezien fully weight nauwelijks voorkomt met enkel toetsen, moet ik het maar met meer opties doen. EN als ik dan toch het geld uitgeef, dacht ik dat die Keystation wat meer opties had dan de Fatar. Nog iemand aanraders?

En zijn deze dingen ook in nederland te koop of ergens waar ik de aanslag kan testen? Mijn google zoektoch was nog vruchteloos.

Kijk eens naar CME, nieuw op de markt en uit China maar zowel Sound on Sound als wel Keyboard Magazine zijn er positief over. De prijs is super laag, aluminium case, ongeveer 500-600 EUR,- Verder zou je nog kunnen kijken naar Doepfer, Oberheim of een (2de hands) stage piano van Yamaha, Roland, Korg of Kawai. Pas op voor de goedkope plastic master keyboards, dat is absoluut niet geschikt om te transporteren.

Tip: speel er eens op en je zal het verschil tussen cheap plastic en een degelijk klavier snel weten :)

Als ik zo je verhaal beluister, denk ik meteen aan de Roland A-80 en A-90.
Maar ja, die zal je nergens nieuw aantreffen, en relatief zelden op de tweedehands markt.
Echte tanks; metalen constructie, relatief zware hammer action en uitgebreide masterkeyboardfuncties.
Dat weegt wel wat, maar dan heb je ook wat... ;)

De A-80 is een echt masterkeyboard, dus zonder ingebouwde sounds.
De A-90 (de opvolger) in principe ook, maar deze zie je vaak met de -ex uitbreiding, dat is een board met de sounds uit de RD-600.

slaat die term hammer action feitelijk en op aftertouch en op velocity sensitive? of alleen op dat laatste ... indien niet: is aftertoutch niet minstens even belangrijk als je een realistische sound wil bereiken??

Origineel geplaatst door Rozegeur
slaat die term hammer action feitelijk en op aftertouch en op velocity sensitive? of alleen op dat laatste ... indien niet: is aftertoutch niet minstens even belangrijk als je een realistische sound wil bereiken??

Slaat op de "feel" van het toetsenbord. Speel eens op een piano. Dat gevoel moet een hammer action of hammer weighted toetsenbord geven.

ah oké :)

maar dat zegt dus niks over of zo'n keyboard al dan niet velocity sensitive is of aftertouch heeft. Ik zoek namelijk eentje dat beiden heeft maar toch nog betaalbaar is voor een student. Stom dat de m-audio keystation 88es geen aftertouch heeft

Origineel geplaatst door Rozegeur
het antwoord: CME UF-6 USB-MIDI-Keyboard

heb al besteld :D

Oh wacht ff. Als je hammergewogen toetsen wilt moet je dus voor de UF8 gaan. MOOI DING!!

Die M-audio die je noemt heeft imho een kl*te-aanslag, die helemaal niets op die van een piano lijkt... Heel plastiek... nogmaals: imho!

Origineel geplaatst door Lacertus
Die M-audio die je noemt heeft imho een kl*te-aanslag, die helemaal niets op die van een piano lijkt... Heel plastiek... nogmaals: imho!

Daarom heeft hij die CME dus gekocht.:D

Nee??? Redfish = Redfish. Ik heb nog niks gekocht, ben nog nergens echt tevreden over de aanslag geweest. Ga binnenkort rolands es proberen.

Die m-audio speelt voor geen meter ! Echt een te zwaar rampen ding vind ik...

Oberheim/Viscount is the word ! Erg lekker speelbaar klavier (MC1000, MC2000, MC3000) en de 3000 kan gelijk als 8i/o patchbay dienen.

Anders inderdaad CME. VOnd ze zeker niet slecht spelen al vind ik de knoppen en faders wat fragieler...

Kijk of je anders nog de Roland Rhodes MK80 kan vinden. Erg lekker fijn spelend ding. Wel groot en zwaar maar geweldige aanslag en 2ehands niet eens duur...

yow,
ik heb onlangs een casio privia px-310 gekocht en ben er toch content van.
ik had een week ervoor op een echte grand piano gespeeld en het gevoel is gelijkaardig.
de px-310 kost ongeveer €750 en is bedoeld voor on-stage en homestudio.
je hebt ook nog goedkopere zoals de px-100 voor €400 à €500 en nog vele andere.
ik zou daar toch zeker is gaan kijken.
link: http://www.privia-instruments.com/euro/products/
veel succes en plezier!;)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door astronaut
Daarom heeft hij die CME dus gekocht.:D
Hmz ik had laatst de CME en M-audio naast elkaar getest en ik vind die CME nog veel brakker spelen dan de M-audio eigenlijk..
Niet dat de M-audio nou geweldig speelt :P
Ik had uiteindelijk wel die M-audio gekocht en al die knopjes werken wel heerlijk! ECht top. Het klavier is wat minder ja, zeker voor klassieke muziek! Maar het hardere ragwerk kan er prima op hoor :L

Studiologic SL-880 Pro

Studiologic SL-880 Pro

Hoi,

Ik heb hier een studiologic sl 880 pro te koop!!!!

Ik zou zeggen kom hem bespelen en trek je dan je conclusie...hij is echt geweldig...zijn weinig met aftertouch wat deze wel heeft!!!

Afz. RisQo

Back