stagepiano masterkeyboard advies nodig

oe dat met die dataverschuiving dat is een naar probleem. Meestal wordt in de loop van de tijd alleen nog maar erger. Ik heb dat ook gehad met een synth ooit.

ik zou hem terugbrengen als ik jou was.

Het ligt niet aan de schuiven zelf, maar aan de ROM. Software probleemje dus. Ze werken momenteel ook aan drivers die het zouden verhelpen. Probleem met die toetsen ben ik net uitgekomen; er zit waarschijnlijk iets los onder de F#5 toets. Deze toets springt minder snel terug en beïnvloed de actie van de F5.

Ik ga denk ik toch maar voor een produkt dat af is....

Als ik Boba z'n verhaal zo eens hoor (ook in real life, hij heeft mijn A90ex geprobeerd) dan vraag ik me af wat slim is, qua features / prioriteiten:

-'n goed keyboard met hammer action
-goeie sounds
-draagbaarheid?
-masterkeyboardfuncties
-degelijkheid
-budget sub 1000 euro

... lijkt me dat je alle 6 de kenmerken maar lastig allemaal kan combineren.

Waar zouden jullie prioriteiten leggen?

Ik persoonlijk allereerst bij een goed keyboard.
Goeie piano sounds kan je makkelijk uitbreiden via modules of zelfs softsynths, een keyboard koop je voor veel langer.

Degelijkheid lijkt me een grote plus, je wilt niet dat je voorzichtig moet spelen omdat anders na verloop van tijd de hamertjes om je oren vliegen. Helemaal als je evt. ook wilt kunnen touren of live optreden, zoiets.

Draagbaarheid zou ik eigenlijk niet eens serieus overwegen, omdat je daarmee automatisch kiest voor een lichter uitgevoerd klavier of een plastic case, waarmee je dus weer degelijkheid inlevert. Of is dat een vooroordeel?
Eerlijk gezegd vind ik draagbaarheid relatief. Een masterkeys met 88 gewogen toetsen zal nooit vederlicht zijn, en is zowiezo groot en onhandelbaar. Dan kan je net zogoed even met z'n tweeen tillen.

Masterkeyboardfuncties zijn erg leuk, maar dan moet je ze wel gebruiken. M'n A90 functies (4x midi out met 8 zones, allerlei midi control functies, etc. etc.) heb ik vrij veel gebruikt, maar als je midi setup groter groeit ga je toch snel werken met een patchbay. Wellicht is voor live werken een zone-functie onmisbaar, maar daar kan ik niets over zeggen wegens gebrek aan ervaring op dat punt.

Nog wat anders: ik zit er soms stiekum over te denken om m'n A90ex te verkopen.
Zou een euro of 900 nou een nette prijs zijn?

Laatst gewijzigd:
Zet m ff op prijsplaats Hanz, dan krijg we beide een beetje een goeie indicatie.

Re: stagepiano masterkeyboard advies nodig

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik moet een stage piano hebben waar een goeie rhodes in zit, en een piano die een beetje een jazzy klank (voller maar minder helder). Piano en Rhodes zijn erg belangrijk.x

Beste Rhodes en clavinet tot nu toe: GEM Promega 2 of 3
Ook piano zeer ok.

Of gewoon al je gear verkopen (en je huis), en een Nord Stage aanschaffen. Een kennis van mij gaat em kopen zodra die in de winkel ligt, zal mijn ervaringen tzt delen...

een rd700 zie ik wel eens langskomen voor net onder de 1000,-

ik heb zelf een GEM realpiano expander module, een goed piano geluid voor een klein prijsje. Niet dat schelle irritatante geluid van de yamaha stagepiano's. Er zit ook een te gekke wurlitzer op. Moet je er dus nog wel gewogen toetsen bij kopen. Je zou ook uit kunnen kijken naar een GEM PRO 1 of een GEM PRO 2.

voor onder de 500,- heb je een nieuwe casio privia px100 stage piano.

Origineel geplaatst door Hanz
Waar zouden jullie prioriteiten leggen?

Ik persoonlijk allereerst bij een goed keyboard.
Goeie piano sounds kan je makkelijk uitbreiden via modules of zelfs softsynths, een keyboard koop je voor veel langer.

Klopt, naarmate je langer speelt wordt het klavier zelf steeds belangrijker.

Degelijkheid lijkt me een grote plus, je wilt niet dat je voorzichtig moet spelen omdat anders na verloop van tijd de hamertjes om je oren vliegen. Helemaal als je evt. ook wilt kunnen touren of live optreden, zoiets.

Met name de goedkoper master keyboard, bv de M-Audio keystation pro 88, zijn absoluut niet geschikt om mee te zeulen. Ik denk dat die het maar een paar optredens vol houdt en dan kuren begint te vertonen. Dus voor live gebruik kom je automatisch al bij het midden en top segment stage piano's of synths uit.

Draagbaarheid zou ik eigenlijk niet eens serieus overwegen, omdat je daarmee automatisch kiest voor een lichter uitgevoerd klavier of een plastic case, waarmee je dus weer degelijkheid inlevert. Of is dat een vooroordeel?
Eerlijk gezegd vind ik draagbaarheid relatief. Een masterkeys met 88 gewogen toetsen zal nooit vederlicht zijn, en is zowiezo groot en onhandelbaar. Dan kan je net zogoed even met z'n tweeen tillen.

Je hebt inderdaad de lichtere gewogen klavieren, bv de Roland RD-170, RD-300 of de Kurzweil SP-88 van zo'n 16-18 KG. Deze spelen ook wel beduidend minder dan de echte gewogen klavieren zoals bv de RD-700. Zelf vind ik gewicht wel belangrijk, 30 KG voor een Fantom X8 zonder fligthcase was mij te gortig maar de RD-170 (16 KG) vond ik dan weer niet goed genoeg spelen. SP-88 heb ik zelf gehad, speelt ook niet goed genoeg, en heb ik weer verkocht

Ik ben overigens heel benieuwd naar de nieuwe Kawai MP-4, die kost zo'n 1200 EUR en weegt slechts 20.5 KG. Is kleine broertje van de MP-9500 (32 KG) die alom geprezen wordt voor z'n houten (!) klavier.

Kawai MP-4

Masterkeyboardfuncties zijn erg leuk, maar dan moet je ze wel gebruiken. M'n A90 functies (4x midi out met 8 zones, allerlei midi control functies, etc. etc.) heb ik vrij veel gebruikt, maar als je midi setup groter groeit ga je toch snel werken met een patchbay. Wellicht is voor live werken een zone-functie onmisbaar, maar daar kan ik niets over zeggen wegens gebrek aan ervaring op dat punt.

Ik programmeer alle master functies waaronder splits en layers in mijn patchbay, dus een A90 is voor mij niet zo interessant. Als je geen patchbay hebt natuurlijk wel, kun je toch 4 midi modules aan je A90 knopen.

Gefeliciteerd met je keuze! Daar zul je geen spijt van krijgen (en Hanz hopelijk ook niet....)!

Tja, m'n teerbeminde ex-a90-ex. 8o

Enniewee, ik weet zeker dat Boba er veel plezier mee zal hebben. (rugklachten uitgezonderd... ;))
Heb trouwens zelf m'n VL1 bevorderd tot masterkeys. Speelt heerlijk, hoogstens een beetje klein klavier... maargoed.

De toetsen van dit ding zijn dus gewoon driehonderdduizend keer niks.

Het is maar dat je het weet. Als je prioriteiten daar echter niet liggen kan het zeker wel een leuk bakkie zijn.

:doei:

Je hebt van m-audio ook nog de prokeys 88. Dat is een stagepiano met een soundbank. Hij is pas gereleased, en ik heb zelf nog geen bevindingen gezien hier op synthforum. Wellicht een aardige optie voor het budget rond de 1000 euro.

Qua stagepiano's vind ik de 2 toppers de gem promega 3 en de kawai mp9500. De laatste is helaas uit productie genomen en je vindt dergelijke klavieren van kawai helaas momenteel alleen terug in de duurdere clavinettes,
De gem promega 3 heeft de beste pianosound (al zullen sommige zweren bij de kurzweil soundbank) en action is absoluut de kawai mp9500 heer en meester (houten toetsen!)

Goed deze 2 zijn wel een stuk duurder. Omstreeks dezelfde prijsklasse vind je ook nog de roland rd700sx, deze heb ik nog niet getest maar schijnt wel een lekker klavier te hebben.

Daarnaast moet er idd rekening worden gehouden met de draagbaarheid. De gem, kawai maar ook de rd700sx zijn vrij zware bakken. Hiervoor je kun je misschien beter kijken naar de rd300sx of de yamaha p90 wat ook een fijne stagepiano is. Roland voor de wat lichtere aanslag, yamaha voor de wat zwaardere. Ik heb zelf de p90 gehad, maar voor klassieke pianostukken is deze niet echt geschikt. De p250 van yamaha heeft een lichtere aanslag, ook betere piano sound, maar is dan ook weer 10kg zwaarder en 1000 euro duurder (meen ik).

Het blijft lastig, ik zou zou zelf afblijven van de korgs, de oude rd-serie van roland, en zeker niet de keystation 88, dat heeft werkelijk niets met een pianosimulatie te maken. Zelf hou ik het bij de kawai en p90 voor on the road en dan met een leuke VstI, zoals de grand 2 of ivory.

Je hebt van m-audio ook nog de prokeys 88. Dat is een stagepiano met een soundbank. Hij is pas gereleased, en ik heb zelf nog geen bevindingen gezien hier op synthforum. Wellicht een aardige optie voor het budget rond de 1000 euro.

Qua stagepiano's vind ik de 2 toppers de gem promega 3 en de kawai mp9500. De laatste is helaas uit productie genomen en je vindt dergelijke klavieren van kawai helaas momenteel alleen terug in de duurdere clavinettes,
De gem promega 3 heeft de beste pianosound (al zullen sommige zweren bij de kurzweil soundbank) en action is absoluut de kawai mp9500 heer en meester (houten toetsen!)

Goed deze 2 zijn wel een stuk duurder. Omstreeks dezelfde prijsklasse vind je ook nog de roland rd700sx, deze heb ik nog niet getest maar schijnt wel een lekker klavier te hebben.

Daarnaast moet er idd rekening worden gehouden met de draagbaarheid. De gem, kawai maar ook de rd700sx zijn vrij zware bakken. Hiervoor je kun je misschien beter kijken naar de rd300sx of de yamaha p90 wat ook een fijne stagepiano is. Roland voor de wat lichtere aanslag, yamaha voor de wat zwaardere. Ik heb zelf de p90 gehad, maar voor klassieke pianostukken is deze niet echt geschikt. De p250 van yamaha heeft een lichtere aanslag, ook betere piano sound, maar is dan ook weer 10kg zwaarder en 1000 euro duurder (meen ik).

Het blijft lastig, ik zou zou zelf afblijven van de korgs, de oude rd-serie van roland, en zeker niet de keystation 88, dat heeft werkelijk niets met een pianosimulatie te maken. Zelf hou ik het bij de kawai en p90 voor on the road en dan met een leuke VstI, zoals de grand 2 of ivory.

Ik sluit me hier helemaal bij aan.

Heb zelf de P90 gehad maar vond de toetsen te zwaar. Nu ben ik heel erg gelukkig met de Roland 30 SX, wat mij betreft een echte aanrader.

S6

Origineel geplaatst door Ensemble
Ik sluit me hier helemaal bij aan.

Heb zelf de P90 gehad maar vond de toetsen te zwaar. Nu ben ik heel erg gelukkig met de Roland 30 SX, wat mij betreft een echte aanrader.
S6

De RD-170 vond ik redelijk maar niet top. Hoe verhoudt de RD-300SX zich tot de 170? Zit ook een "ligth" klavier in, dus geen PA-5 zoals in de X8 of RD-700(SX). De P90 vond ik zelf ook wel lekker spelen maar inderdaad zwaar, kreeg toch snel een RSI gevoel in mijn vingers ;) Is misschien een kwestie van wennen en meer oefenen.

euh

het wel reclame voor mezelf, maar ...

heb je al eens een Oberheim MC2000EX geprobeerd?
88 gewogen toetsen met hameraanslag (niet licht)
oersterk, bijna 25kg
prima geluiden voor live
met allerlei masterkeyboardfuncties

Succes

Origineel geplaatst door Ensemble
De toetsen van dit ding zijn dus gewoon driehonderdduizend keer niks.

Het is maar dat je het weet. Als je prioriteiten daar echter niet liggen kan het zeker wel een leuk bakkie zijn.

:doei:

hmm.. Kan je misschien aangeven wat er precies slecht is aan dat klavier? Is het de bouwkwaliteit of speelt het niet fijn ??
Ik heb zelf weinig ervaring met dit soort klavieren. Ik speel 1x in de week op een Bosendorfer vleugel (les), en wil dus thuis graag op een klavier kunnen oefenen wat daar op lijkt. Zo goedkoop mogelijk, maar een 2e hands piano scoren is geen optie vanwege het ontbreken van een volumeknop op zo'n ding. ;)
En als je dan voor weinig een controller wil, kom je ook al snel bij m-audio uit, neem aan dat dat allemaal dezelfde klavieren zijn ? Verder heb je nog de CME uf8 idd, maar daar begin ik nog liever niet aan...denk ik...
Ga sowieso eens zo'n prokeys ergens testen, het geringe prijsverschil met een controller is iig zeker te verantwoorden.

Back