Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik moet een stage piano hebben waar een goeie rhodes in zit, en een piano die een beetje een jazzy klank (voller maar minder helder). Piano en Rhodes zijn erg belangrijk.x
Origineel geplaatst door Hanz
Waar zouden jullie prioriteiten leggen?
Ik persoonlijk allereerst bij een goed keyboard.
Goeie piano sounds kan je makkelijk uitbreiden via modules of zelfs softsynths, een keyboard koop je voor veel langer.
Degelijkheid lijkt me een grote plus, je wilt niet dat je voorzichtig moet spelen omdat anders na verloop van tijd de hamertjes om je oren vliegen. Helemaal als je evt. ook wilt kunnen touren of live optreden, zoiets.
Draagbaarheid zou ik eigenlijk niet eens serieus overwegen, omdat je daarmee automatisch kiest voor een lichter uitgevoerd klavier of een plastic case, waarmee je dus weer degelijkheid inlevert. Of is dat een vooroordeel?
Eerlijk gezegd vind ik draagbaarheid relatief. Een masterkeys met 88 gewogen toetsen zal nooit vederlicht zijn, en is zowiezo groot en onhandelbaar. Dan kan je net zogoed even met z'n tweeen tillen.
Masterkeyboardfuncties zijn erg leuk, maar dan moet je ze wel gebruiken. M'n A90 functies (4x midi out met 8 zones, allerlei midi control functies, etc. etc.) heb ik vrij veel gebruikt, maar als je midi setup groter groeit ga je toch snel werken met een patchbay. Wellicht is voor live werken een zone-functie onmisbaar, maar daar kan ik niets over zeggen wegens gebrek aan ervaring op dat punt.
)
Je hebt van m-audio ook nog de prokeys 88. Dat is een stagepiano met een soundbank. Hij is pas gereleased, en ik heb zelf nog geen bevindingen gezien hier op synthforum. Wellicht een aardige optie voor het budget rond de 1000 euro.
Qua stagepiano's vind ik de 2 toppers de gem promega 3 en de kawai mp9500. De laatste is helaas uit productie genomen en je vindt dergelijke klavieren van kawai helaas momenteel alleen terug in de duurdere clavinettes,
De gem promega 3 heeft de beste pianosound (al zullen sommige zweren bij de kurzweil soundbank) en action is absoluut de kawai mp9500 heer en meester (houten toetsen!)
Goed deze 2 zijn wel een stuk duurder. Omstreeks dezelfde prijsklasse vind je ook nog de roland rd700sx, deze heb ik nog niet getest maar schijnt wel een lekker klavier te hebben.
Daarnaast moet er idd rekening worden gehouden met de draagbaarheid. De gem, kawai maar ook de rd700sx zijn vrij zware bakken. Hiervoor je kun je misschien beter kijken naar de rd300sx of de yamaha p90 wat ook een fijne stagepiano is. Roland voor de wat lichtere aanslag, yamaha voor de wat zwaardere. Ik heb zelf de p90 gehad, maar voor klassieke pianostukken is deze niet echt geschikt. De p250 van yamaha heeft een lichtere aanslag, ook betere piano sound, maar is dan ook weer 10kg zwaarder en 1000 euro duurder (meen ik).
Het blijft lastig, ik zou zou zelf afblijven van de korgs, de oude rd-serie van roland, en zeker niet de keystation 88, dat heeft werkelijk niets met een pianosimulatie te maken. Zelf hou ik het bij de kawai en p90 voor on the road en dan met een leuke VstI, zoals de grand 2 of ivory.
Origineel geplaatst door Ensemble
Ik sluit me hier helemaal bij aan.
Heb zelf de P90 gehad maar vond de toetsen te zwaar. Nu ben ik heel erg gelukkig met de Roland 30 SX, wat mij betreft een echte aanrader.
S6
Is misschien een kwestie van wennen en meer oefenen.Origineel geplaatst door Ensemble
De toetsen van dit ding zijn dus gewoon driehonderdduizend keer niks.
Het is maar dat je het weet. Als je prioriteiten daar echter niet liggen kan het zeker wel een leuk bakkie zijn.
![]()