resonance Project 9090 (DIY TR-909 clone)

Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
ja, alleen heeft de tune knop bij de kick op de 909 geen invloed op de pitch van de kick naar mijn weten... :confused: ik weet niet meer precies wat ie doet omdat de mijne nog in reparatie staat...
Regelt de decay tijd van de pitch env bij mijn weten.

Heb trouwens ooit geprobeerd die clip dioden (die de 909 zijn specifiek sound geeft) na te maken in reaktor, maar dat viel niet mee! Zitten er nou in die DIY 909 dan ook diezelfde dioden als in de originele TR? (Voor zover jullie weten dan)

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Heb trouwens ooit geprobeerd die clip dioden (die de 909 zijn specifiek sound geeft) na te maken in reaktor, maar dat viel niet mee!
lijkt mij ook... kan me ook niet herinneren dat je iets op 'diode niveau' iets kunt creeeren in reaktor...

Origineel geplaatst door 6 trak
lijkt mij ook... kan me ook niet herinneren dat je iets op 'diode niveau' iets kunt creeeren in reaktor...
Ik had een met behulp van internet een modelletje v(in) vs v(out) gemaakt voor zo'n diode clipper in reaktor core. (Electronica pakketen zoals pspice kunnen het ook gewoon doorrekenen). En had ook nog bepaalde data voor die 909 diode gevonden, maar was toch lastig. Combinatie van sinus en triangle is dan makkelijker (zoals die microtronic ook doet).
Maar weet iemand wat voor dioden er in die klonen zit toevallig?

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
heb je alle onderdelen?
zo goed als .. ooit samen met eraz zitten bestellen .. heb iig nog geen knoppen .. die had hij besteld voor mij en tijdens het stoppen van zijn hobby ze weg gegooit .. had het project effe uitgesteld .. zo'n 2 jaar inmiddels alweer ..

weet niet of ik nog meer mis maar daar kom ik tijdens het bouwen snel genoeg achter ..

Regelt de decay tijd van de pitch env bij mijn weten.

Heb trouwens ooit geprobeerd die clip dioden (die de 909 zijn specifiek sound geeft) na te maken in reaktor, maar dat viel niet mee! Zitten er nou in die DIY 909 dan ook diezelfde dioden als in de originele TR? (Voor zover jullie weten dan)

pitch env ? ... mm ik wist wel dat het geen echte pitch was .. kon namelijk de kick wel redelijk namaken met me mc202 .. tot op zeker hoogte want de pitch kan je daar volgens mij niet beinvloeden .. iig niet met de env..
maar als je de tune dus vol open draait maakt ie de decay tijd dus langer van die pitch env ?
hij verandert/moduleert dus wel van pitch maar veel anders dan ene normaal pitch conecpt als ik het goed begrijp ..

ik noem het maar de erectie knop .. naar links gedraait soft en vol naar rechts hard en rond .. :D

Maar weet iemand wat voor dioden er in die klonen zit toevallig? [/B]

ja, de origineele is de 1ss133, waarvan ik er nu enekel 1000'en ga kopen.

bij de lijst van trevor zit er de 1n4148 in

mischien een beetje offtopic.
maar heeft er iemand intresse inn de origineele onderdelen, gebruikt in the tr-909, speciel voor de 9090

het set bevat, ...

110 x 1ss133 - diode
110 x 2sc2605-f
50 x 2sa1115-f
5 x 2sd1469
5 x 2sa798
4 x 2sa2878 <-- mix/output board
50 x M5218L <-- optamp

voor 55€/set

ik zit een groep order op te zetten, met met mensen van 9090 forum en het ml-303

voor die gene die intresse hebben
ab een mailtje sturen naar ...

tr909parts(at)gmail.com

mvg,

marco

Origineel geplaatst door MadR

maar als je de tune dus vol open draait maakt ie de decay tijd dus langer van die pitch env ?
h

Yep!

ik noem het maar de erectie knop .. naar links gedraait soft en vol naar rechts hard en rond .. :D

Zal maar niet vragen of je ook rammende hardcore maakt dan :D

Yep!

Zal maar niet vragen of je ook rammende hardcore maakt dan :D

ik kan me nog niet zoveel voorstellen bij die pitch env .. is me net iets te gecompliceerd/ abstract
en rammende hardcore ? mmm nee .. meestal vind ik er niks rammends aan .. veel distortion maar weinig druk of punch }:|

ik kan me nog niet zoveel voorstellen bij die pitch env .. is me net iets te gecompliceerd/ abstract

Het laag van een kick wordt gemaakt door een toongenerator, die met een hoge frequentie begint (bijv 200 hz) en dan snel lager wordt tot een bepaalde frequentie (zo in de 50 hz bij een 909). De snelheid waarmee hij dat doet regel je op de 909 dus met die tune knop.

en rammende hardcore ? mmm nee .. meestal vind ik er niks rammends aan .. veel distortion maar weinig druk of punch }:|
Bedoelde dat met een knipoog naar je erectie vergelijking ;)

Het laag van een kick wordt gemaakt door een toongenerator, die met een hoge frequentie begint (bijv 200 hz) en dan snel lager wordt tot een bepaalde frequentie (zo in de 50 hz bij een 909). De snelheid waarmee hij dat doet regel je op de 909 dus met die tune knop.

Bedoelde dat met een knipoog naar je erectie vergelijking ;)

ah ... het blijft erg abstract voor me .. maar ik geloof wel dat ik het een beetje begrijp ..
En oh bedoelde je dat ? hahahaha .. ik heb meestal geen keus .. ik hou van zacht en sensueel maar het moet altijd harder van die dames .. ;)

lol :duivels:

Ik wil de pret niet bederven maar of je nu die diodes gebruikt die ook in een 909 zitten of standaard 1n4148 maakt geen ene moer uit. Dit trouwens geheel ten zijde.

Origineel geplaatst door richard2000
Als de drempelspanning en karastiek hetzelfde zijn niet nee, maar is dat zo?

Dat denk ik wel aangezien Trevor 1n4148 gebruikt.

Origineel geplaatst door Steven V
Ik wil de pret niet bederven maar of je nu die diodes gebruikt die ook in een 909 zitten of standaard 1n4148 maakt geen ene moer uit. Dit trouwens geheel ten zijde.

mischien niet de diode, maar wel de transistors.
want een bc559b heef een heel andere HFE als een 2sc2606-f
dus praten we al over andere mogelijke voltages/stroom sterktes

Origineel geplaatst door Steven V
Dat denk ik wel aangezien Trevor 1n4148 gebruikt.

ik ben bezig, met een group order, voor die orgineele onderdelen die ook in de tr-909.

als iemand instresse heeft in een set

het set omvat

110 x 1ss133 - diode, de orgineele
110 x 2sc2605-f npn, de orgineele
50 x 2sa1115-f php, de orgineele
5 x 2sd1469 <-- der wichtige fur den snaredrum, de orgineele
5 x 2sa798 <-- matched pair for hihat, cymbals, de orgineele
4 x 2sa2878 <-- mix/output board, de orgineele
50 x M5218L <-- optamp, de orgineele
+ CA3080A

voor wie dat effe wil uitzoeken, check schematic
http://machines.hyperreal.org/manufacturers/Roland/TR-909/

geen enkel bedrijf kan dit regelen.
reichelt.de en mouser niet.

de onderedelen komen uit direct uit DE HI-tech stad van china, Shenzhen.
betalen doe ik dat met een escrow service om het geld van ander mensen en mij niet te verliezen.

dit werk alsvolg, ....
ik betaal de escrow, die geeft een bericht aan mijn leveraancier, die moet dan leveren, ik moet bij aankomst kijken of alles klopt, dan bevestigen, en dan krijg mijn dealer zijn geld.
dit kost ons ook nog eens 50us$, maar dat is het me wel waard.
als hij zou cheaten, wordt de levarancier uit de electronica zoekmachiene gehaald en verleesd daarmee een hoop inkomen.

ik heb een fax bevestiging uit china en een kopie van hun bizns licency.
het zag er goed uit

ik hoop dat ik iemand een plezier er mee kan doen.
het heefd maanden zoekwerk gekost, een de laatste 48 uur van mijn even, mijn slaap.
omdat zover te krijgen heb ik ongeveer 48 uur lang gechat, met mijn leverancier.
het waren er veel trouwens, maar bij 1tje die overigns een nederlandse bank gebruikt, kon ik de beste prijzen pingelen en die kan ook alles leveren

een kit kost 55€ en de verzend kosten zijn 11€ vanuit spanje naar elke land in de EU.

de kosten in totaal zijn 55€+11€+ 3,4% paypal fee.
dat maakt 68,244, afgerond op 68,25.

die iederen die instresse heeft.
aub een pb, sturen.
de deathline loopt af op komende zondag.

5 mensen hebben al betaald en ik heb er 10 nodig, om dit te kunnen realiseren.

ik hoop iederen voldoende te hebben ingelciht, het gaaat zich niet om commercieel profijt.
ik net als u wil, dat mijn 9090, zo close mogelijk als het orgineel klinkt.

mvg,

marco schoeters

--------------------------------------------------
update, er zijn nu 10 betaling binnen.
--------------------------------------------------
update, de schematic, staan niet meer ze stonden.
hier staan ze wel
http://www.kolumbus.fi/janne.husu/specs.html
---------------------------------------------------

Laatst gewijzigd:
en weer een klein fragmentje voor de liefhebbers :)

lekkere OH en Ride ... en een low tom op de beat
Beat is door de compounder gegaan en heeft de onboard distortion van de 9090 op zn max wat eigenlijk weinig voorstelt tis een erg subtiele distortion erg fijn, voor ranzige distortion hebben we randapparatuur
verder heb ik t fragmentje zo droog en origineel mogelijk gehouden, alleen de kick is dus wat opgepomt

Attachments

• 9090-loopje.mp3
    488,7 KB · Bekeken: 96
Leuk project, jammer dat ik er nu pas achterkom.

Zijn er mensen hier die de 9090 al hebben gebouwd? Ik denk er serieus aan om er ook aan te beginnen (mits de onderdelen in pakketjes o.i.d. te bestellen zijn).

Back