Het gebruik van filters

sander

_
Ok, zal wel een een domme vraag zijn, maar ik gebruik nooit filters over bestaande geluiden. Die geluiden maak ik al met een synth welke eigen filters heeft. Maar dan lees ik dat zoveel mensen soft- en hardware matige filters gebruiken.
Ok, ik heb wel eens een drumcomputer door de filters van een synth gehaald, das best leuk, maar dat doe ik dan gewoon eens een keertje voor de lol. Ik heb het idee dat de meeste mensen die filters op een andere manier gebruiken. Een digitale synth door een analoog filter kan ik wle begrijpen.

Maar wat doen jullie dan nog meer met die filter plugins? Toch niet alleen van die foute even heel het nummer weghaal, weer terug kom acties die je vaak hoort.

Ik gebruik mijn software filters om bijvoorbeeld een hele groep geluiden in 1 keer te filteren.
Of om de specifieke sound van het filter, dat toevallig anders is dan het filter van de synth zelf. Of om bijvoorbeeld beats/percussie te filteren omdat dat filter net iets anders klinkt dan in mijn sampler.

En dan heb je ook nog filters die werken op basis van een sequncer, daar kan je ook gekke dingen mee maken.

Heb er 2 nl. Sherman II en de Akai MPC 42.

Ik Gebruik de Sherman om een HC kick te vormen en BD truckies uit te voeren en daarachter heb ik de AKAI zitten om de kick in dien nodig mooi weg te filteren, iets wat om de sherman (bijna) niet te doen is.

Voor de rest gebruik ik gewoon de filters die standaard op de synth zitten (zoals jou dus) hoor wel van andere mensen dat ze een externe filter tussen hun synth gooien i.v.b. met "analoog".

Ik gebruik met name filters (geen software) om het overbekende geluid van bepaalde vintagebakken wat te vervreemden. Bijvoorbeeld bandpassfilters met lfo's over 808-hihats, hipassfilter over de TB-303, etc.

Je kan ook meerdere (BP) filters gebruiken om van een koor-achtige geluiden te maken. Ik gebruik het meestal voor fine-tuning van idd hi-hats of gewoon als hele drastische EQ :P

Of misschien gebruiken mensen het weleens om een wah-pedaal te maken over je synth, kan ook nog

Back