Zelf absorbers maken

Special K

Stamgast
Ik ben gisteren fanatiek aan de slag gegaan om een aantal absorbers te maken waarmee ik de akoestiek in mijn studio ten goede wil beinvloeden.

Inmiddels heb ik 2 absorbers gebouwd van 60 bij 60 cm met daarin 2 lagen geluidsabsorberend materiaal en 2 lagen noppen schuim.

Aangezien ik een staande golf in mijn kamer heb, wilde ik ze tegen de achterwand plaatsen om zo het laag te absorberen en de staande golf te elimineren.

Vol spanning die dingen neer gezet (wel op dezelfde hoogte als de monitors)..... Helemaal geen verschil. Nix nopes nada. Niet eens een beetje. Nu weet ik dat je alle muren en plafond moet behandelen, maar ik had toch op z'n minst een beetje verschil willen horen. Heeft het wel zin om er nog meer te bouwen? Of zou mijn constructie gewoon niet goed zijn.

hier een plaatje

Het is een omlijsting van mdf, zonder achterkant (dus echt een raamwerk en geen doos), met aan de voor en achterkant een gespannen doek en daartussen zit het geluidsabsorberende materiaal.

Eh, wat voor bouwtekening heb je gehanteerd?
Ben je een beetje bekend met de theorie achter dit verhaal, of heb je gewoon een paar schoenendozen in elkaar getimmerd? ;)

Origineel geplaatst door Special K
Maar inderdaad, ik heb gewoon een constructie in elkaar getimmerd.
Als een ware randomgenerator :halleluja Je zou al even goed op de lotto kunnen spelen... ;)

hahaha! Ik had er nog wel een bepaalde filosofie bij hoor, maar wetenschappelijk bewijzen dat zit er efkes nie in hè...

Ik denk dat ik al weet waar het probleem in zit. Ik heb op aanraden van een kennis geluidsabsorberende platen gekocht. Dit proppen ze normaal gesproken tussen 2 muren in. Deze platen zijn nogal erg compact, je kunt ze nauwelijks samen drukken. Dus ik denk dat ze de energie van het geluid niet hoog genoeg is om daar door heen te dringen.

Ziet er geinig uit. Denk alleen dat je wat hoog weghaalt als je last hebt van fluttering.
Laag zal niet opgeslurpt worden ben ik bang. Tenzij je ze 45 graden in een hoek zet. Dat zou wel wat beter kunnen werken.

Back