Bouwverslag mellotron met midi

apollo

I love syntesaizer
Ik zat al een tijdje met een project in m'n hoofd en nu ik afgestudeerd ben en dus veel vrije tijd heb, ben ik er maar aan begonnen. Ik heb lang zitten uitkijken naar een echte mellotron, maar omdat de prijzen nogal hoog liggen, heb ik dan maar besloten zelf het uiterlijk van de mellotron na te bouwen. Met het ingebouwde midikeyboard zou ik dan een eventuele virtuele mellotron kunnen aanspelen.

Eerst heb ik de afmetingen opgevraagd bij een Canadese mellotron eigenaar. Omdat mijn keyboard iets kleiner was, heb ik meteen wat aanpassingen aan het ontwerp gedaan:
· De mellotron is in de breedte smaller gemaakt. Om het uitzicht te behouden, is ook de diepte aangepast. De hoogte is hetzelfde gebleven.
· Om meer beenruimte te geven, is het ontwerp aangepast.

Na lang tekenen en nadenken over praktische problemen heb ik het keyboard besteld en ben ik van zodra dat arriveerde begonnen met de bouw (met veel hulp van een vriend):

Plannen van het ontwerp en uittesten van de verschillende dimensies.
miditron1.jpg

Panelen worden aan elkaar gezet.
miditron2.jpg

Keyboard en zijblokjes worden ingepast. Dit was het moeilijkste stuk, omdat dit veel precisie vergt.
miditron5.jpg

Bijna klaar. Het bovenste paneel is afgewerkt.
miditron4.jpg

Wat nu nog moet gebeuren: opvullen van oneffenheden en afwerken van het hout. Lakken in het wit. Linker zijblokje schilderen. Pootjes vastmaken en schilderen.

Even de voordelen en nadelen op een rij

Voordelen:

· Draagbaar
· Midi
· Touch sensitive
· Volledige mellotron bibliotheek
· Goedkoper
· Ook inzetbaar voor andere instrumenten

Nadelen:

· Niet volledig origineel
· Digitale bibliotheek, steeds PC vereist

Laatst gewijzigd:
Hé Apollo!

Dus daar was je mee bezig.... Dat zie er bijzonder mooi uit. Complimenten. Ga je er mee on the road? Ik neem aan van wel anders lijkt het me een beetje zonde van al dat werk. (hoewel het thuis ook mooi staat natuurlijk)

Ik heb ook ooit zo'n ideetje gehad. Een midiklaviertje (Edirol PC160) met ruimte om een controller (UC33) in een mooie analoog uitziende houten behuising te plaatsen waarbij de controller bijna verticaal voor het klavier staat. Dat alles gekoppeld via midi aan een module/sampler of laptop.

Maar dit ziet er erg leuk uit! Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!!

:halleluja

ps, waar heb je het klavier uitgesloopt?

Origineel geplaatst door meesha74
Ga je er mee on the road?

Met die bedoeling is het wel gebouwd ja.

ps, waar heb je het klavier uitgesloopt?

Edirol PC160A. :D Het klavier is er trouwens niet uitgesloopt, maar gewoon geïntegreerd in de kast (er was wel genoeg plaats binnenin ;)).

Als je ermee on the road gaat, past het dan nog in je auto? (als je die hebt...)

Ik heb geen auto. Maar het moet normaal wel in een standaard auto passen.

Een tipje, ik zie dat je de randjes van het MDF niet hebt gefreesd of geschaafd.

Nu zijn die randen heel scherp, ik weert niet of je het meubel makkelijk kan demonteren, maar ik zou even of met een schaaf langs de randen gaan en dan met een schuurpapiertje even naschuren, mooier resultaat geeft een bovenfrees, daarmee kan je ook tot in de hoekjes frezen zodat je geen stuken moet overslaan zoals met een schaaf wel het geval is, maar die frees moet je maar hebben.

In ieder geval, zo blijft de lak beter zitten en zit je meubel er beter uit en zie je beschadigingen minder snel.

Als je echt van plan bent om met het MDF meubel te gaan giggen zou ik ook overwegen om langs de kwetsbare zones metalen strippen te schroeven, want MDF is mooi spul, maar het is heel snel kapot.

Ik zie ook dat je meubel een beetje vies is geworden, schuur het meubel en ontvet het voor je gaat gronden, dat komt je lakwerk zeker ten goede.

(voor het geval je dit niet zelf ook had bedacht)

Succes!

Bedankt voor de MDF tips. Ik had het al in m'n achterhoofd, maar het is makkelijk als het eens neergeschreven staat. :D

Ik denk wel niet dat er metalen strippen opkomen. Als de case wat gedeukt wordt, ziet het er wat meer vintage uit. ;)

haha.. da's waar..

Aan de andere kant, als die deuken je echt te gortig worden kan je er altijd nog metalen strips overheen zetten, zie je er niets meer van. :eureka:

om het nog echter te laten lijken moet het geluid van die loeiende aandrijfmotor er ook in!
ik had toen van alles geprobeerd om dat weg te werken, schuim binnen in de kast enz, maar die hoge zoemtoon kwam werkelijk overal dwars dooeheen!

Compleet (buiten enkele kleine details). Foutjes en oneffenheden weggewerkt, afgeschuurd, afgeblazen en ontvet.
miditron6.jpg

Binnen 3 dagen kan deze de studio in. :)
miditron7.jpg

Mocht iemand interesse hebben en hetzelfde project willen doen, stuur mij een PB'tje en ik stel je de afmetingen ter beschikking.

Ziet er gaaf uit hoor.

ID kun je geen computer er binnenin maken?
Zet je daar een VST host op met een soft melletron VST en alles automatisch laten opstarten.
Met wat proberen moet je hem vast wel zo kunnen bouwen dat hij automatisch opstart, wellicht via hybernation. En dan kun je metteen mellotronnen.
Desnoods bouw je een TFTtje onder die bovenklep. En nog wat knoppen erbij om banken te selecteren en gaan met die banaan. :)

Ziet er top uit! echt cool wat je gedaan hebt Apollo..:okdan:

Zijn die randjes nou niet heel scherp of heb je die ook een beetje rond gemaakt?

Origineel geplaatst door demian
Zijn die randjes nou niet heel scherp of heb je die ook een beetje rond gemaakt?

Die randen zijn op de originele mellotron ook vrij scherp zie ik op foto's. Ik heb ze een klein beetje afgeschaafd, maar niet veel.

Origineel geplaatst door apollo
Die randen zijn op de originele mellotron ook vrij scherp zie ik op foto's. Ik heb ze een klein beetje afgeschaafd, maar niet veel.

Op een echte Mellotron zijn de randen mooi rond... maar niet teveel ;-)

Back