Ik zat al een tijdje met een project in m'n hoofd en nu ik afgestudeerd ben en dus veel vrije tijd heb, ben ik er maar aan begonnen. Ik heb lang zitten uitkijken naar een echte mellotron, maar omdat de prijzen nogal hoog liggen, heb ik dan maar besloten zelf het uiterlijk van de mellotron na te bouwen. Met het ingebouwde midikeyboard zou ik dan een eventuele virtuele mellotron kunnen aanspelen.
Eerst heb ik de afmetingen opgevraagd bij een Canadese mellotron eigenaar. Omdat mijn keyboard iets kleiner was, heb ik meteen wat aanpassingen aan het ontwerp gedaan:
· De mellotron is in de breedte smaller gemaakt. Om het uitzicht te behouden, is ook de diepte aangepast. De hoogte is hetzelfde gebleven.
· Om meer beenruimte te geven, is het ontwerp aangepast.
Na lang tekenen en nadenken over praktische problemen heb ik het keyboard besteld en ben ik van zodra dat arriveerde begonnen met de bouw (met veel hulp van een vriend):
Plannen van het ontwerp en uittesten van de verschillende dimensies.
Panelen worden aan elkaar gezet.
Keyboard en zijblokjes worden ingepast. Dit was het moeilijkste stuk, omdat dit veel precisie vergt.
Bijna klaar. Het bovenste paneel is afgewerkt.
Wat nu nog moet gebeuren: opvullen van oneffenheden en afwerken van het hout. Lakken in het wit. Linker zijblokje schilderen. Pootjes vastmaken en schilderen.
Even de voordelen en nadelen op een rij
Voordelen:
· Draagbaar
· Midi
· Touch sensitive
· Volledige mellotron bibliotheek
· Goedkoper
· Ook inzetbaar voor andere instrumenten
Nadelen:
· Niet volledig origineel
· Digitale bibliotheek, steeds PC vereist
Eerst heb ik de afmetingen opgevraagd bij een Canadese mellotron eigenaar. Omdat mijn keyboard iets kleiner was, heb ik meteen wat aanpassingen aan het ontwerp gedaan:
· De mellotron is in de breedte smaller gemaakt. Om het uitzicht te behouden, is ook de diepte aangepast. De hoogte is hetzelfde gebleven.
· Om meer beenruimte te geven, is het ontwerp aangepast.
Na lang tekenen en nadenken over praktische problemen heb ik het keyboard besteld en ben ik van zodra dat arriveerde begonnen met de bouw (met veel hulp van een vriend):
Plannen van het ontwerp en uittesten van de verschillende dimensies.
Panelen worden aan elkaar gezet.
Keyboard en zijblokjes worden ingepast. Dit was het moeilijkste stuk, omdat dit veel precisie vergt.
Bijna klaar. Het bovenste paneel is afgewerkt.
Wat nu nog moet gebeuren: opvullen van oneffenheden en afwerken van het hout. Lakken in het wit. Linker zijblokje schilderen. Pootjes vastmaken en schilderen.
Even de voordelen en nadelen op een rij
Voordelen:
· Draagbaar
· Midi
· Touch sensitive
· Volledige mellotron bibliotheek
· Goedkoper
· Ook inzetbaar voor andere instrumenten
Nadelen:
· Niet volledig origineel
· Digitale bibliotheek, steeds PC vereist
Laatst gewijzigd:

Het klavier is er trouwens niet uitgesloopt, maar gewoon geïntegreerd in de kast (er was wel genoeg plaats binnenin
).