sample niet in het midden

bijlage bij het bovenstaande mp3-tje

Attachments

• veel+weinigdcoffset.jpg
    veel+weinigdcoffset.jpg
    40,5 KB · Bekeken: 78
*schop*

ben eigelijk wel benieuwd of iemand hier een verklaring voor heeft...

Dus is bovenstaande een gevolg van foute electronica? Of is het een gevolg van een brute lowpass (misschien in het geval van bassio, doordat de electronica niet helemaal spoort)?

@bassio: Kan het zijn dat je de 80hz hp cut aan hebt staan op het kanaal?

Lowcut

Lowcut

Dus het heeft hoogstwaarschijnelijk met de lowpass filtering te maken die de fase beinvloedt. Kan iemand dit bevestigen/weerleggen?

Klein nuanceverschil; LowCUT, dus highPASS. :)

Maar inderdaad vreemd; als ik 't lowcutfilter op m'n focusrite trackmaster gebruik heb ik hetzelfde.. weird.. :confused:

zonder lowcut niks aan de hand..

De kaarten uit 1995 hadden hier veel problemen mee.. maar volgens mij komt het bijna niet meer voor tegenwoordig.. toch..?

Ik herken het ook: komt vooral voor bij extreme sounds.

Synthjes zijn prima geaard, daar ligt het niet aan. Soundcard ook goed in orde.

Vrijwel alle geluiden hebben een "DC" offset.

Als je praat dan adem je uit. (Bij lage tonen "blaas" je meer als bij hoge tonen: zie mp3)

Je blaast in een toeter.

Je strijkt een strijkinstrument.

Je slaat op een trommel.

En wat dacht je wat pwm doet?

Over een echte "DC" offset mag je het hier eigenlijk niet hebben. Dan zou je hele sample te hoog of te laag staan (dus ook de stiltes zouden niet op de nullijn vallen). Maar het lijkt er wel heel erg op, Baal-Zebub's uitleg is dan ook verder helemaal correct.

Omdat het de hele lage frequenties zijn die voor de offset zorgen, is het weg te halen met een hoge orde highpass filter op een hele lage frequentie (5hz ofzo). Adobe Audition kan dit bijvoorbeeld, daar heb ik een 30e orde Butterworth filter met een cutoff op 5hz losgelaten op het sample en de offset is verdwenen, maar het geluid klinkt identiek.

Geluid is helemaal niet symmetrisch. Het stuk dat boven de 0 lijn zit kan er helemaal anders uitzien dan datgene wat onder de 0 lijn zit. Als je geluid opneemt en het begin valt niet samen met de 0 lijn spreek je denk ik van DC offset. Ik veronderstel dat dit niet hetzelfde is als de "altijd" aanwezige noise floor van een toestel. Noise kan er ook voor zorgen dat rond de nullijn een blokje gevormd wordt.

De voorbeelden die hier getoond worden laten enkel de assymetrie van een willekeurige golfvorm zien en in een enkel geval zie je ook de noise floor van het toestel.

Laatst gewijzigd:
Back