Geluids isolatie en absorptie info

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met dat spul van Auralex?

RMD36.jpg

Ik wil in m'n nieuwe hobbyhoek ook dat spul gaan toepassen.
Sterker nog: de gordijnkleur gaat afgestemd worden op Auralex-paars :P

Auralex is heel duur, maar ziet er wel mooi uit.

Het is heel gemakkelijk en stukken goedkoper om zelf basstraps en diffusers te maken.

Origineel geplaatst door Baal-Zebub
Auralex is heel duur, maar ziet er wel mooi uit.

Het is heel gemakkelijk en stukken goedkoper om zelf basstraps en diffusers te maken.

Niet iedereen is even handig, heeft er materiaal/ruimte/geduld voor :)

Ik heb daar bijvoorbeeld geen zin in, nadat ik straks, meubel + demping deel achter de rug heb.

Als ik straks verhuisd ben komt er ook een Auralex room kitje (als je iedere maand wat opzij legt valt het wel mee) Roomkits zijn er al vanaf 300 € meen ik

Precies, ik wou dat ik zo handig was als die vent van de 'Homespunning' site. Heb er misschien wel het geduld voor, maar vast niet de knaken en de kennis zo 1,2,3

Wat het voor mij ook lastig maakt is dat bij veel sites met tips&tricks uit wordt gegaan van een normaal recht plafond.
Ik heb thuis een hoge nok van 4 mtr, wat moet ik daar nou mee doen? moet ik er uberhaupt iets tegenaan plakken?
Als ik die vol moet plakken dan ben ik nog wel ff bezig, pfff.

als je iedere maand wat opzij legt...
Is een strak plan ja, het hoeft niet allemaal in een keer.

Nog een vraagje:

Wie heeft z'n monitors op losse pilaren staan? zeg maar een meter of 1 / 1,5 achter je mengtafel. en is dit echt zoveel beter dan ze gewoon net boven je mixer te zetten zoals vele kant-en-klaar meubelen suggeren door die plankjes te monteren aan de zijkanten van het meubel.

Dit ivm de reflecties van je mengtafel. Maar ook de handige 19" uitbouw-stukken die je vaak op meubels ziet, ik kan me voorstellen als je je monitors verderop op pilaren hebt staan, dat heel veel geluid blijft 'hangen' achter die 19" blokken.
(zie bijv. dat studiomeubel die voor 300 wordt aangeboden hier op het forum)

Laatst gewijzigd:
http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

deze link, die ik trouwens ook op dit forum tegen kwam is echt te gek! Ik ben het artikel nu verder aan het bestuderen en het is echt voor iedereen een koud kunstje je ruimte acoustisch te verbeteren met weinig geld en/of kennis!!

This article explains the basic principles of acoustic treatment. Some of the material is taken from my bass traps plans published in Electronic Musician magazine, some is from my company's web site, and some is from my postings in audio newsgroups. However the vast majority is new content that does not appear anywhere else. I have consolidated this information here to provide a single comprehensive source that is free of commercial references. My goal is to offer advice that is complete and accurate, yet easy to understand using common sense explanations instead of math and formulas. Although many books about recording studio and listening room acoustics are available, most of the better ones are too technical for the average audio enthusiast to understand without effort. And you'd need to purchase and read many books to learn a few relevant items from each.

Origineel geplaatst door Carnivore
Niet iedereen is even handig, heeft er materiaal/ruimte/geduld voor :)

Ik heb daar bijvoorbeeld geen zin in, nadat ik straks, meubel + demping deel achter de rug heb.

Als ik straks verhuisd ben komt er ook een Auralex room kitje (als je iedere maand wat opzij legt valt het wel mee) Roomkits zijn er al vanaf 300 € meen ik

Ik ben zelf helemaal niet handig! Maar ik ben toch van plan om binnenkort een pakketje glaswolplaten te kopen. Ik ga er geen frame voor maken maar gewoon gelijk een lappie stof eroverheen, misschien dat ik ze zelfs wel in een dekbed-overtrek stop ofzoiets. En dan gaan experimenteren met het plaatsen ervan en luisteren wat het effect is.

De akoestiek hier op mijn kamertje is niet echt goed, eerst was ik van plan een setje auralex max-wall te kopen maar die zijn wel erg duur (Maar ze zullen hun prijs natuurlijk wel goed waard zijn). Dus wilde ik eerst even proberen zelf wat te maken en kijken of het wat helpt.

Tim

P.s.: Hier wat adressen waar je glaswolplaten in Nederland kan halen: http://www.hornbach.nl (Knauf Thermolan glaswolplaten, staan in de folder van deze week die ook op de website te bekijken is) en bij http://www.stiho.nl zijn "isover sonepanel" platen te koop. Weet iemand nog andere adressen hiervoor?

Origineel geplaatst door Sander02
Precies, ik wou dat ik zo handig was als die vent van de 'Homespunning' site. Heb er misschien wel het geduld voor, maar vast niet de knaken en de kennis zo 1,2,3

Wat het voor mij ook lastig maakt is dat bij veel sites met tips&tricks uit wordt gegaan van een normaal recht plafond.
Ik heb thuis een hoge nok van 4 mtr, wat moet ik daar nou mee doen? moet ik er uberhaupt iets tegenaan plakken?
Als ik die vol moet plakken dan ben ik nog wel ff bezig, pfff.

Is een strak plan ja, het hoeft niet allemaal in een keer.

Nog een vraagje:

Wie heeft z'n monitors op losse pilaren staan? zeg maar een meter of 1 / 1,5 achter je mengtafel. en is dit echt zoveel beter dan ze gewoon net boven je mixer te zetten zoals vele kant-en-klaar meubelen suggeren door die plankjes te monteren aan de zijkanten van het meubel.

Dit ivm de reflecties van je mengtafel. Maar ook de handige 19" uitbouw-stukken die je vaak op meubels ziet, ik kan me voorstellen als je je monitors verderop op pilaren hebt staan, dat heel veel geluid blijft 'hangen' achter die 19" blokken.
(zie bijv. dat studiomeubel die voor 300 wordt aangeboden hier op het forum)

Wat bedoel je precies met nok, een schuin lopend dak? Ik denk dat als je iets lager dan de top een paar van die glaswol platen ophangt genoeg is. (zie plaatje). Werkt het gelijk ook als een basstrap, want hoe verder van de muur (of plafond) hoe lager de frequenties die het absorbeert.

Als je speakers 1,5 meter naar achteren staan zullen de geluidsgolven nog steeds wel reflecteren vanaf je mixer. Ik denk dat door te experimenteren met de positie en zelf te luisteren wat het beste is de beste manier is om dit uit te zoeken. En bij die studio-meubel van 300 euro is het niet echt handig om je monitors erachter te zetten als de 19"racks vol zijn nee :P. De beste positie zou bovenop die 19" racks zijn (dan staan ze wel erg hoog maar kan misschien opgelost worden door de monitoren naar beneden te richten).

Back