Die snelle funky gitaarrifjes, oftewel *wokkiewokkie* achtervolgingsriedeltjes

bikkel

Everything is on the One
Ik heb echt de ballen verstand van gitaarspelen, maar je hoort van die typische gitaarrifjes in jaren '70 muziek en films, vaak met een dikke wah-wah er over. Ik wil zoiets met een synth doen, maar ik heb geen idee hoe je de noten moet plaatsen bij zoiets, ik pik dat er niet uit.

Lijkt me wel dat als je een serie gitaarsnaren achter elkaar aan slaat dat dan de noten uit zo'n accoord allemaal net na elkaar komen om dat je die snaren nooit tegelijk raakt, maar welke noten in welk accoord dat zou moeten zijn is me niet echt duidelijk.

Zijn er ergens sites specifiek over dat soort dingen of weet iemand wat meer van dat soort dingen? Ben er echt helemaal niet in thuis, dus sorry als mijn vraag enigszins debiel over komt ;)

dat soort geluid krijg je door juist géén akkoord te spelen, maar door je snaren af te dempen door ze maar half in te drukken. het is dus een heel ander geluid dan een normaal gitaargeluid, een soort getik zonder duidelijke toonhoogte, en ik vraag me af of iemand dat ooit in een synth gestopt heeft...

Nou ik wil niet exact dat geluid namaken op een synth, maar meer de speelmethode, wat steekt er achter, welke accoorden, etc.

Als je als gitarist dat geluid wilt hebben, heb je toch ook een Wah pedaal nodig?
(zit in de Fantom-X)

Origineel geplaatst door bikkel
Nou ik wil niet exact dat geluid namaken op een synth, maar meer de speelmethode, wat steekt er achter, welke accoorden, etc.

Er worden juist geen accoorden gespeeld. Zoals lafu ook al schreef.
Origineel geplaatst door lafurieetlafoi
dat soort geluid krijg je door juist géén akkoord te spelen

Gitaarspelen is totaal iets anders dan toetsen spelen. Een gitarist heeft na de aanslag (met rechts) controle over de sound met zijn linker hand. Overigens heeft hij ook al vóórdat hij aanslaat controle over de sound door het plectrum anders vast te houden. Door plektrum en vinger min of meer gelijktijdig de snaar te laten raken, krijg je een mooie attack.

Allemaal zaken die het gemiddelde toetsenbord van een synth degraderen tot een plank met aan/uit schakelaars. Zoals je geen piano kunt spelen op een sax, kun je sommige gitaarpartijen niet uit een synth halen. Gelukkig... :)

ik heb even een voorbeeldje gemaakt met mijn gitaar: eerste blokje is het geluid kaal, zonder wah, vanaf mijn gitaar rechtstreeks de geluidskaart in. tweede blokje is het eerste blokje, alleen dan door guitarrig heen gehaald, en nu met het wah effect er bij (+nog wat speaker simulatie ed)

3de blokje is hetzelfde als het eerste blokje, alleen heb ik mijn vinger op een andere plek over de snaren heen gelegd. je hoort wel wat verschil in timbre, maar dat is miniem, zeker als je het weer door de wah heen haalt, zoals je kan horen in blokje 4.

het concept is dus elke keer een willekeurig akkoord aanslaan, maar dan dus niet de snaren helemaal indrukken maar je vinger gewoon losjes er over heen leggen waardoor je dus dat tikkende geluid krijgt.

let overigens niet op de timing in het stukje :P

Attachments

• wahvoorbeeld.mp3
    150,6 KB · Bekeken: 103
Okay.

Het hoeft dus helemaal niet als een gitaar te klinken. Helpt dat? Wel zelfde noten, glides, dat soort dingen. Kijk, als ik er naar luister, dan hoor ik alleen maar *wokkiewokkie* zoals de titel al zegt ;)

Origineel geplaatst door lafurieetlafoi
ik heb even een voorbeeldje gemaakt met mijn gitaar: eerste blokje is het geluid kaal, zonder wah, vanaf mijn gitaar rechtstreeks de geluidskaart in. tweede blokje is het eerste blokje, alleen dan door guitarrig heen gehaald, en nu met het wah effect er bij (+nog wat speaker simulatie ed)

3de blokje is hetzelfde als het eerste blokje, alleen heb ik mijn vinger op een andere plek over de snaren heen gelegd. je hoort wel wat verschil in timbre, maar dat is miniem, zeker als je het weer door de wah heen haalt, zoals je kan horen in blokje 4.

het concept is dus elke keer een willekeurig akkoord aanslaan, maar dan dus niet de snaren helemaal indrukken maar je vinger gewoon losjes er over heen leggen waardoor je dus dat tikkende geluid krijgt.

let overigens niet op de timing in het stukje :P

Okee dat is al heel erg verhelderend! Maar het maakt niet uit welk accoord je aan slaat, zolang je het maar 'losjes' en snel doet, en door een wah-wah heen haalt?

Het krijgt dat ritmische stuwende effect door het gerasp van je vingers over de snaren lijkt het dus. Door de wah-wah klinkt het best plausibel, terwijl ik zo bijna alleen maar wat gerasp hoor.

Origineel geplaatst door bikkel
Okee dat is al heel erg verhelderend! Maar het maakt niet uit welk accoord je aan slaat, zolang je het maar 'losjes' en snel doet, en door een wah-wah heen haalt?

Het krijgt dat ritmische stuwende effect door het gerasp van je vingers over de snaren lijkt het dus. Door de wah-wah klinkt het best plausibel, terwijl ik zo bijna alleen maar wat gerasp hoor.

Inderdaad.

Normaal klinken wahpedalen trouwens ook beter dan dit, ik moet die in guitarrig nog een beetje onder de knie krijgen. hij zou iets meer resonance moeten hebben en daardoor wat scherper moeten klinken, dan lijkt het nog weer wat meer :) volgens mij werd er ook vaak wat reverb overheen gegooid trouwens.

It's known as a 'turtleneck'. (amongst other things)

Je krijgt het door de snaren te 'muten' en het geluid door een wah-pedaal te smijten.

Namaken met synth: Gebruik een toonloos geluid in een arpeggio, noten met verschillende velocities
en gooi er daarna een wah overheen. Met een phaser kan het ook wel bereikt worden.

Onthoud: Funk is always on the ONE.

Good luck!

Misschien als ik een duopatch bouw waarbij altijd een muted snaar klinkt en soms een bepaalde noot er bij stuur, en dat door een wah of gewoon een VCF met resonantie aangestuurd door een LFO stuur, heb ik dat effect zo'n beetje.

Ik kan alleen geen kaas maken van die accoorden op deze pagina:

http://www.cyberfret.com/styles/funk/101/page2.php

het is te proberen :) gebruik trouwens dan wel een BPF voor het typische wah geluid :)

die akkoorden: elk verticaal lijntje stelt een gitaarsnaar voor, van links naar rechts E-A-D-G-B-E, en elk horizontaal lijntje is een halve noot daarboven.

sty_funk_101_minor_rt_1.gif

deze is bv x-x-x-Gis-C-F

maar in principe is dat dus niet echt relevant voor het geluid wat je nastreeft :)

Oberheim strummer is handig om wanne be gitarist te zijn.

Okee, dus als ik iets wil maken wat dit effect heeft, dan moet ik het volgende doen:

- Accoord van 3 of 4 noten nemen
- Zorgen dat altijd 'het geluid van vingers over snaren', een niet van toon veranderend geluid, te horen is zodat het 16e ritme door blijft gaan
- Bij hoge velocity de toon helemaal laten horen
- Bij lage velocity de toon een heel klein beetje of totaal niet doorsijpelt
- Het geheel door een wah-wah gooien

De snaren worden kort na elkaar geraakt in een snelle beweging, ik neem aan dat de speelhand op en neer gaat over de snaren en dus niet steeds van boven naar beneden?

Origineel geplaatst door Alexander
Eet-Alle-Dagen-Grote-Borden-Erwtensoep

interessante gitaarlessen hebben we gehad! Hahahah! :D

je kunt ook gitaarpartijtjes LATEN inspelen...

bijv door mij..

i.b.v (zwarte) gibson lespaul custom en o.a. a vintage small stone phaser

Ik vind dit een interessant topic, ik vroeg me al lange tijd het zelfde af. :)

Misschien dat je snel resultaten krijgt met de MKS-50? even een patch programmeren met een van de 16 chordmodes voor het gemak?
En hoe zat he ook al weer met die monomode van dat ding?

Back