Roland en Softsynths?

Roland, Yamaha, Akai ... waar blijven hun softsynths (en alles daar omheen)?

Korg is een 'grote' naam die wel software uitbrengt, zoals de Legacy.

Verder zie ik een hoop nieuwkomers die zich op software storten, zoals bijvoorbeeld Native Instruments, LinPlug, Novation.

Hebben Roland, Yamaha en Akai de boot gemist, hebben ze een andere strategie of sla ik totaal de plank mis en doen ze al van alles en nogwat op softsynth gebied?

Roland antwoord was die 19" V bak. En nog hun edirol lijn met een VST versie van de soundcanvas. Heel fout want die klonk voor geen meter. Wat die van plan zijn? Voorlopig alleen maar hardware wat ze op de markt hebben gebracht. En die V-synth ging pas bij versie 1.5 een beetje lopen. Misschien hebben ze er van geleerd.

Akai had een softsampler die uiteindelijk niet op de markt kwam (nieuwe eigenaar zal het wel geschrapt hebben of zo), ze hebben wel VSTfx gebouwt.
Wat die verder van plan zijn, joost zal het vast wel weten.

Yamaha heeft Steinberg opgekocht, moeder der VST synths. En die hebben zelf ook nog wel wat VST's op de markt gebracht. Yamaha heeft zelf ook een paar VSTfx gebakken trouwens. Maar verder geen software gemaakt omdat ze waarschijnlijk zich meer met hardware wilden bezighouden. Niet voor niets is de Motif nu de meest verkochte synth met grote afstand trouwens.
En nu is Yamaha helemaal into total integration. Hun eerste versie daarvan OPT plugins is totaal geflopt trouwens. Vind ik ook niet zo gek want wat voor software Yamaha bakt is niet briljant te noemen. Het ziet er op het eerste oog leuk uit maar het is zo buggy als de neten en nou niet bepaald ergonomisch te noemen. De helft daarvan is ook te wijten aan slechte ondersteuning van het OS zelf. Windows zowieso maar ook OSX werkt niet echt helemaal lekker met hun software.

Re: Roland en Softsynths?

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Roland, Yamaha, Akai ... waar blijven hun softsynths (en alles daar omheen)?

Korg is een 'grote' naam die wel software uitbrengt, zoals de Legacy.

Verder zie ik een hoop nieuwkomers die zich op software storten, zoals bijvoorbeeld Native Instruments, LinPlug, Novation.

Hebben Roland, Yamaha en Akai de boot gemist, hebben ze een andere strategie of sla ik totaal de plank mis en doen ze al van alles en nogwat op softsynth gebied?

Het lijkt erop dat Roland de kat een beetje uit de boom kijkt. Wat de laatste jaren over het algemeen Rolands strategie is, laat de concurrent het risico maar nemen dan proberen wij als het aanslaat hun bak na te maken en verbeteren om de markt te pikken. Maar ja waarom niet?

Of ze ooit met software komen? Wie weet!

Native Instruments bestaat overigens sinds 1996 en vind ik al niet echt een nieuwkomer meer.Novation bestaat ook alweer 12 jaar dus ook niet echt nieuw meer. Ik weet overigens niet in hoeverre Novation softsynths lekker verkopen. Je hoort er vrij weinig mensen over moet ik zeggen.

Ik denk dat yamaha zich niet echt op softsynths gaat storten omdat Korg dat al doet (en tja, de laatste keer dat ik er nog over hoorde was Yamaha nog gewoon eigenaar van Korg).

Overigens zou het best interessant zijn als Yamaha net als Korg wat van hun oude bakken in software nabootst (maja Native Instruments heeft de DX7 emulatie al behoorlijk succesvol op de markt gebracht).

Uiteindelijk denk ik toch wel dat dit soort bedrijven op hun knieen moeten om op de markt te blijven (kijk maar naar Akai, de hardware sampler markt slinkt gewoon met de dag).

Who knows??

Zover ik weet is Korg al minstens 10 jaar niet meer gedeeltelijk van Yamaha hoor. En die voeren ook al heel lang hun eigen koers. En ze doen het behoorlijk goed. Alhoewel die Oasys een miskleum is IMHO. De Tritons doen het redelijk en met Legacy hebben ze volgens mij ook wel een redelijk success.

Maar ehm. Steinberg is ook distrubuteur van Arturia in de states. Die hebben die de CS80v gemaakt. Wie weet dat deze partijen elkaar vinden en je leuke hardware gaat krijgen.
Niet interessant voor de analoge freaks denk ik wat het zal dan gewoon een DSP bak worden.

FM synthese is het patent van verlopen dus iedereen mag FM VST's bouwen alstie wil. Daarom dat je redelijk veel FM VST's ziet her en der. Incluis die nieuwe Blue die pas is aangekondig. OK dan wel fase distortion, maar da's pseudo FM.

Novation is ook overgekocht recentelijk en hun VA serie heeft zover ik weet nog geen navolgers gekregen. Ze lijken zich meer te spitsen op controllers en dat soort spul. Wel jammer want ze maken prima VA (soft)synths.

NI lijkt me een degelijk bedrijf dat gewoon goed in de markt zit. Alleen hebben ze blijkbaar toch wel last van veel illegale kopieen. Ze zijn wat dat betreft heel streng naar hun klanten toe.

Origineel geplaatst door fuse
Zover ik weet is Korg al minstens 10 jaar niet meer gedeeltelijk van Yamaha hoor. En die voeren ook al heel lang hun eigen koers. En ze doen het behoorlijk goed. Alhoewel die Oasys een miskleum is IMHO. De Tritons doen het redelijk en met Legacy hebben ze volgens mij ook wel een redelijk success.

Maar ehm. Steinberg is ook distrubuteur van Arturia in de states. Die hebben die de CS80v gemaakt. Wie weet dat deze partijen elkaar vinden en je leuke hardware gaat krijgen.
Niet interessant voor de analoge freaks denk ik wat het zal dan gewoon een DSP bak worden.

FM synthese is het patent van verlopen dus iedereen mag FM VST's bouwen alstie wil. Daarom dat je redelijk veel FM VST's ziet her en der. Incluis die nieuwe Blue die pas is aangekondig. OK dan wel fase distortion, maar da's pseudo FM.

Novation is ook overgekocht recentelijk en hun VA serie heeft zover ik weet nog geen navolgers gekregen. Ze lijken zich meer te spitsen op controllers en dat soort spul. Wel jammer want ze maken prima VA (soft)synths.

NI lijkt me een degelijk bedrijf dat gewoon goed in de markt zit. Alleen hebben ze blijkbaar toch wel last van veel illegale kopieen. Ze zijn wat dat betreft heel streng naar hun klanten toe.

Als het goed is is Yamaha nog steeds eigenaar van Korg maar hebben ze het beleid afgesproken dat Korg gewoon haar eigen plan mag trekken mits het niet teveel in de vaarroute van Yamaha komt. Alhoewel je veel klachten ziet over beide denk ik toch dat ze hun ding heel succesvol uitvoeren.

Ik was even helemaal vergeten dat Focusrite Novation had overgenomen trouwens. Ben inderdaad benieuwd of dat nog impact gaat hebben op de mogelijke ontwikkeling van nieuwe synths. Ik hoop dat Focusrite gewoon bepaald dat er weer een nieuwe serie moet komen want de K-series heeft toch hier en daar wat problemen (merkte ik van het weekend weer op de KS-rack van een vriend). Focusrite is wel duidelijk geweest in ieder geval. Kwaliteit is het standpunt.

Als novation met een nieuwe Softsynth en/of VA komt ga ik die zeker uitproberen. De klank is over het algemeen gewoon dik in orde!

Fuse, wat bedoel je precies met dat stukje dat NI heel streng is naar hun klanten? Ik heb Reaktor 5 namelijk in mijn bezit en ervaar NI juist als een heel relaxed bedrijf (al is de support de laatste tijd wel wat minder alert lijkt het).

Ik denk trouwens dat dat ook de key is. Als een bedrijf een goed en stabiel product op de markt kan zetten (Zoals Native Instruments nu doet), daar goede en snelle support bij kan leveren en ook nog eens met voldoende updates komt el af en toe nieuwe features introduceerd komt het wel goed met software. Want laten we eerlijk zijn, 1 van de grootste voordelen van software over hardware is toch wel dat updates vrij extreme nieuwe features met zich mee kunnen brengen.

Leuke discussie dit overigens! :D

Origineel geplaatst door Vl1
Roland heeft Rgc overgenomen via Cakewalk en Z3ta+ is toch wel een hele goeie soft:)
Linkje

Mja da's dan toch weer een beetje nep he. Is een aangekochte techniek en borduurt dus eigenlijk niet door op hun eigen oscillator en filter algoritmes enzo.

Een echte roland softsynth zou ik eigenlijk pas een bak vinden waar de SH32/JP80x0 oscillator algoritmes inzitten (onder andere) en misschien nog wat V-synth achtige features. Maar ja, is dat dan weer geen zelfconcurrentie?

Roland is wel degelijk de software kant aan het opgaan. Kijk maar naar universal audio, die hebben nu een samenwerkingsverband met Roland. Er is namelijk sinds een tijdje een emulatie van een effect bak, de Boss CE-1 voor de UAD-1 uitgebracht, en er schijnt er binnenkort nog een aan te komen. Ja ok, dit is niet helemaal enkel en alleen door Roland georganiseerd, UA heeft het coden en grotendeels de rest gedaan en Roland heeft de licentie gegeven. Andersom ondersteunt Roland met zn VS8F-3 nu alle UA plugins.
Durf te wedden dat er nog meer van dit soort leukigheid gaat komen, misschien ook wel een softsynth.. Maar ach, geef mij maar een echte JP-8080 of Juno :)

De grens tussen hard- en software is sowieso al een tijdje aan het vervagen.
De vraag of een Access Virus nu echt een hardware synth is of software met een hardware jasje is niet eens zo gemakkelijk te beantwoorden.
De Legacy van Korg, maakt dat het voornaamste bezwaar tegen software, geen directe controle, ook langzaam aan verdwijnt (andere bezwaren laat ik hier even buiten beschouwing).
Creamware gaat met zijn "return of the legends" nog een stapje verder door in de hardware controller tevens de software te integreren.
Software zal steeds beter worden en de verschillen in klankkwaliteit (of die er al dan niet is, is een andere, hier veelvuldig gevoerde discussie) steeds kleiner.
En we staan nog maar aan het begin van deze ontwikkeling.....

groet

Tom

Zou wel verdoemd vet zijn als UAudio een REx01 zou bouwen.

Origineel geplaatst door Tom 32
De grens tussen hard- en software is sowieso al een tijdje aan het vervagen.
De vraag of een Access Virus nu echt een hardware synth is of software met een hardware jasje is niet eens zo gemakkelijk te beantwoorden.
De Legacy van Korg, maakt dat het voornaamste bezwaar tegen software, geen directe controle, ook langzaam aan verdwijnt (andere bezwaren laat ik hier even buiten beschouwing).
Creamware gaat met zijn "return of the legends" nog een stapje verder door in de hardware controller tevens de software te integreren.
Software zal steeds beter worden en de verschillen in klankkwaliteit (of die er al dan niet is, is een andere, hier veelvuldig gevoerde discussie) steeds kleiner.
En we staan nog maar aan het begin van deze ontwikkeling.....

groet

Tom

Dat idee van Korg met die controller is inderdaad prima. Toch zou ik liever zien dat er een standaard controller werd ontwikkeld (desnoods met invloeden van meerdere bedirjven) bedoelt als template voor vele softsynths.

Dat zou namelijk de bediening van softsynth aanzienlijk verbeteren omdat je niet telkens hoeft te kijken wat waar zit (dat is toch vaak een probleem bij verschillende templates voor controllers, alles zit telkens ergens anders).

En je hoeft natuurlijk maar 1 controller te kopen.

D'r zijn plenty controllers met geheugens hoor.

Kenton controlfreak.
Doeper slider tralala.
Novation muk. etc etc

Origineel geplaatst door astronaut
http://www.edirol.com/products/software.html

Heb je natuurlijk die Edirol lijn. Ik denk overigens dat de toekomst van electronische muziek toch op het vlak van software ligt. Je merkt dat de techniek, de klank en het bedieningsgemak steeds beter wordt.

Synth's zullen allen vintage worden.

En daar ben ik het volmondig mee eens. Een (of meerdere) krachtige PC's gaan in de nabije toekomst steeds meer opduiken in studio's die dan de hardware synths zullen vervangen. Indien een synth fabrikant wil overleven, dan zal hij vrees ik terug naar de roots moeten, dus echt analoog en niet "digitaal" analoog. Een goede PC, enkele knappe plugins en een of meerdere controllers is al wat je gaat nodig hebben.

Ik begrijp nog altijd niet waarom Roland niet opnieuw een Jupiter 8 gaat uitbrengen. Dit zou echt een megasucces voor Roland worden.

Zou wel verdoemd vet zijn als UAudio een REx01 zou bouwen.

daar zijn ze nu mee bezig..de RE-201... ben ERG benieuwd!

Origineel geplaatst door olafmol
daar zijn ze nu mee bezig..de RE-201... ben ERG benieuwd!

8~
Maar het begint wel lang te duren nu... Ik zou er iig een UAD voor willen aanschaffen, kan er ook weer wat hardware de deur uit.

Ben ik volledig van op de hoogte (heb zelf een Novation RMT25) maar feit is dat de templates altijd andere knoppentoewijzingen gebruiken en dat kan (vooral live) verwarrend zijn.

Ik zou liever zien dat dat een soort standaard in komt.

D'r zijn plenty controllers met geheugens hoor.

Kenton controlfreak.
Doeper slider tralala.
Novation muk. etc etc

Da's dan waarschijnlijk een standaard die er nooit zal komen.

@olafmol
Fokking A, RE201 is mooi spul en dan voor de UAD is wel vetjes. Scheelt iig dan weer zo'n zware bak in je studio.

Da's dan waarschijnlijk een standaard die er nooit zal komen.

Ik vrees dat je gelijkt krijgt. Maar zou wel mooi zijn. Standaard controller platform die door elke softsynth wordt ondersteund.

Origineel geplaatst door Flesje
8~
Maar het begint wel lang te duren nu... Ik zou er iig een UAD voor willen aanschaffen, kan er ook weer wat hardware de deur uit.

ehh..volgens de officiele UAD planning komt ie ergens laatste kwartaal van dit jaar....dus het loopt niet uit ofzo.... ze zijn eerst bezig gegaan met de chorussen...de dimension-D is nu in ontwikkeling..

Back