pianogeluid van de JV-90

wapav6

Nieuwkomer
kan iemand mij vertellen hoe de piaonogeluiden van de JV-90 klinken? Ik heb nu een Roland masterkeyboard A-30 en de U110 soundmodule. Ben wel toe aan iets anders. Speel voornamelijk Piano.

alvast bedankt,

groet wapa

Ik heb ooit de JV-80 gehad. Er zat niets in wat op een goede akoestische piano leek. Ik heb toen de expansiekaart piano's aangeschaft, met een stereo sample (halveert de polyfonie), ook niet geweldig. Vervolgens het session-board ivm de goede recensies, maar ook dat beviel me niet. Uiteindelijk ben ik gestrand bij een Kawai MP9500 welke een geweldige piano-klank heeft.
Volgens mij moet je bij Yamaha of Kawai zijn voor de betere piano-geluiden, niet bij Roland....

En trouwens,
Ik heb nu al lange tijd de XP-80 (met die session-kaart er nog in) maar ook daarin geen fatsoenlijke piano's.

hoi,
bedankt voor je reactie, zit er veel verschil in dan tussen de xp-80 en de jv-90 vwb de pianogeluiden?

als je een stapje "hoger" wil in de roland boom, zou ik als ik jou was de jv1080 module proberen te kopen en deze aan je a30 hangen, ipv de jv90. deze module is momenteel behoorlijk in de dump qua prijs, terwijl voor de jv90 behoorlijk (relatief) hoge bedragen gevraagd worden. Daarbij is de jv1080 alleen maar veelzijdiger. In feite is de jv1080 de moduleversie (ongeveer) van de xp 50 (kleine broertje van de xp80)

tja, ik wil mijn a30 en u110 aan mijn vader verkopen zodat ik zelf weer wat anders kan aanschaffen. Will er wel iets op vooruit gaan vandaar.

nog meer tips?

groet wapa

Origineel geplaatst door wapav6
hoi,
bedankt voor je reactie, zit er veel verschil in dan tussen de xp-80 en de jv-90 vwb de pianogeluiden?

In de XP-serie zitten wel wat andere piano-geluiden, ik denk natuurlijker van geluid dan de U110-geluiden. Desondanks vind ik de interne samples van de XP-serie niet geweldig. De expansie-kaarten maken dat goed. Op de pop-expansiekaart staat trouwens dezelfde stereo-piano als de piano-kaart, de session-kaart heeft een iets nieuwere versie. Maar die tip van de JV1080 snijdt wel hout.
Wat trouwens in de XP80 tegen valt zijn de DA-converters. Bij het uitsterven van de klank hoor je die dingen ruisen. Bij de XP50 schijnt dat minder op tye vallen.
Maar als piano-klanken voor jou belangrijk zijn, probeer dan een wat nieuwere Yamaha (S80, P80 of zoiets, ik ben niet zo bekend met die dingen).

Als je een module wilt, zou ik eentje nemen met SRX slots, zodat je een fijne piano kunt uitkiezen die op een van de SRX boards zit (SRX-02 of SRX-11 iig)

...om te voorkomen dat we je een gat in de portemonnee branden... wat is je budget?

.. en als je voornamelijk piano speelt, koop je je toch een leuke stage piano met alles erop & eraan? Kan later altijd nog een leuke module op neergezet worden.

De JV/XP serie gaat door tot de XP-30 (Augustus 1999). Dat zijn dus nog steeds dezelfde JV-sounds van 1994 die er in zitten.

Als je al een leuke controller kan scoren zou ik ook kijken naar een Kurzweil ME-1.

tja budget, ongeveer rond de 4 a 500 euro. Wat ik wel belangrijk vind is een goed toetsenbord. Ik neem aan dat de JV-90 dat heeft. Verder speel ik eigenlijk voornamelijk piano. In 1989 heb ik nog wel geexperimenteerd met Voyetra. Dat was wel lachten. Ook nog het wilhemhous gemaakt wat 3 keer bij de steen en beenshow is gedraaid (..)

maargoed ben dus op zoek naar een keyboard/synthesizer van rond de 4 a 500 euro met goed toetsenbord en een of meerder goede piano's evt uit te breiden. Ik dacht zelf aan de JV-90 omdat deze ongeveer in deze prijsklasse valt en er redelijke verhalen over worden geschreven.

Emu proformance

Emu proformance

EMU Proformance piano module, 75 Euro op marktplaats, een mooie piano sound naar mijn bescheiden mening
:)

(O ja en ik ben NIET de aanbieder)

Re: pianogeluid van de JV-90

Origineel geplaatst door wapav6
kan iemand mij vertellen hoe de piaonogeluiden van de JV-90 klinken? Ik heb nu een Roland masterkeyboard A-30 en de U110 soundmodule. Ben wel toe aan iets anders. Speel voornamelijk Piano.

alvast bedankt,

groet wapa

hoi,

ik heb ooit een u20 gehad die klonk redelijk...maar een tikkel kunstmatig en statisch
wel geschikt voor dance dingetjes destijds..
nu heb ik een tg 500
deze piano's klinken s-t-u-k-k-en beter..
ik ben geen pianist dus ik kan niet refereren naar een echte piano

maar misschien is dat iets?

Hallo,

Ik heb een paar maand een JV90 gehad. Deze heb ik weg gedaan omdat ik het klavier zwaar klote vond. Er zat 1 patch in, volgens mij nice piano en dat was een zeer acceptabel piano geluid.

Ik zoek al jaren het perfecte pianogeluid uit een kassie en heb het nog niet gevonden. Het mooiste wat je op dit moment kunt kopen voor live is of een kawai of een promega3, beide boven je budget. Ik moet de ME1 van kurzweil nog proberen, deze schijnt heel acceptabel te zijn. Ik gebruik nu zelf een MKS20 in combinatie met een micropiano, bespeeld door een D70, wat ik nog steeds het fijnste klavier vind om op te spelen.

Wat je ook zou kunnen doen is een SC55 of SC88 kopen. Dit zijn GM bakjes maar er zit eigenlijk een best oke piano sound in, vooral in de 88 en je krijgt er giga veel meer geluiden bij. Dan nog een keyboard er bij, bvb een A33.

Of je gaat op zoek naar een vlagschip van yamaha, de sy99. Niet een echt akoestisch piano geluid, maar wel fantastisch in de mix. Maar d'r zitten fantastische fm dingen in samen met de samples. En moet toch voor rond de 500 euro te scoren zijn.

Succes d'r mee in ieder geval.

Een ieder z'n smaak, zo veel is wel zeker.

Bedankt voor de vele tips, heb nu mijn zinnen gezet op een roland XP80. Ben benieuwd! groet wapa

Roland? hm ...

Roland? hm ...

Ik zou toch even overwegen het Roland-pad te verlaten en gaan snuffelen in de P-serie van Yamaha. Ikzelf heb een P-80 (1000 Euro nieuw), maar de p-60 (een slagje goedkoper) is er ook. Schitterend toetsenbord. Schitterende klank, zij het iets minder in het hoogste octaaf. Ik heb nog nooit van mijn leven een acceptabele Rolandpiano gehoord.

Cheers,
Mitta

Re: Roland? hm ...

Re: Roland? hm ...

Origineel geplaatst door mittatron
Ik heb nog nooit van mijn leven een acceptabele Rolandpiano gehoord. [/B]

Same here. Al moet ik daarbij aantekenen dat ik de synths na de XP-serie (die nog steeds echt slechte piano's heeft) niet uitgebreid zelf heb geprobeerd op goede speakers, maar alleen live bij andere bands gehoord heb. Dat zegt niet heel veel over studiogebruik, maar ik weet wel dat al die Roland-piano's live slecht in de mix liggen (en daaraan zelfs herkenbaar zijn :o: ). En van de Fantom-X weet ik het helemaal niet. Maar dan heb ik dus nog steeds nog nooit een acceptabele Rolandpiano gehoord. :P

Heb jarenlang gespeeld met een JV90 als main synth. Standaard accoustische piano, iets getweaked om er wat (in mijn ogen) kunstmatig hoog uit te halen (patch bestaat uit 3 tonen, 3e toon uitzetten) levert een vrij fatsoenlijke piano op.

Het is geen piano waar je een hele avond in je eentje jazz op gaat spelen, maar in een mix met een band klinkt hij prima. Meerdere malen complimenten van geluidstechnici gehad dat het een heldere goed te mixen pianogeluid was.

Heb hem laatst nog even tegen mijn Motif ES rack vergeleken (da's nu m'n main synth), en je hoeft je echt niet te schamen met een JV/XP-piano.
Motif heeft een veel betere Grand Piano, maar in een live-situatie met band kan ik met een XP/JV prima uit de voeten.

Overigens heeft de genoemde U20/U110 ook een aardig pianootje. Heb in een kroeg waar ik wekelijks moet spelen een keyboard met U20-engine neergezet (Rhodes760, omdat het matig betaald en ik geen zin heb om te sjouwen). Geen fantastische piano, maar wel eentje die meteen lekker in de mix valt.

Kortom: verwacht bij de oude Rolands geen piano waar je een pianoconcert in je eentje mee kunt geven, maar prima functionele piano's die meteen lekker in de mix vallen bij livegebruik.

smaken verschillen ...
Natuurlijk is een metalen, houterige, platieken, of whatever pianoklank ook een instrument waar muziek mee te maken valt, maar als je zin hebt in een realistische pianoklank moet je niet bij Roland zijn. Vaak scherp, te hard, niet diep genoeg, mottige adsr, ...

Mitta

Back