PC of Laptop

Mr Mau

my studio
Ik ben van plan een nieuwe pc of laptop te kopen.

nu heb ik een PIII 733Mhz en die is vééééél te traag voor mijn noden.

Ik heb nu 2 controllers + 1 midi apparaat en dat begint te spannen
In ableton heb ik ook problemen.. aan reeds 12 kanalen loopt die al met 65% cpuload :confused:
op de website beweren ze nochthans anders... swat

bij deze mijn noden:

- 4 usb 2.0
- firewire eventueel

wat raden jullie aan? een laptop of toch een pc.. ik zou namelijk graag live gaan later.. dus ik denk toekomstgericht maar wordt deze dan niet te duur? of werk ik beter op een vaste pc.. zodat mijn live alleen al op een lichte laptop kan draaien.

help me out pls, tnx!

Je zou zeggen dat je je live setup beperkt moet houden, dus een laptop, maar dat je in de studio flink moet kunnen knallen, dus full-size PC. Idd lastige keuze...

Een laptop heeft toch al gauw allerlei beperkingen in verband met het stroomverbruik. Bovendien is een laptop lastig uit te breiden, terwijl je een PC kan blijven volproppen, uitbreiden, recyclen of updaten.

En een 19" behuizing voor je PC is idd ook een goed idee, al moet je in de gaten houden dat een standaard 19" behuizing voor een PC met 60cm dieper is dan het gemiddelde rack (50 cm). En ze zijn ZWAAR!

Wellicht heb je wat aan mijn inbreng... :koffie:

Wat is het voordeel van een rackmount pc in tegenstelling tot een normale desktop?
T verschil zit `m dan toch alleen in de behuizing?

ik neem liever een 19" pc mee dan een standaard desktop. :D 19" Valt beter te verpakken en te vervoeren en is een stuk robuuster. Als je niet veel live gaat en een krachtige computer wil hebben die je in de studio kunt gebruiken maar eventueel ook makkelijk mee kunt nemen, is een 19" kast in een case wellicht een optie.

Origineel geplaatst door Phony
Wat is het voordeel van een rackmount pc in tegenstelling tot een normale desktop?
T verschil zit `m dan toch alleen in de behuizing?
Je kan een rackmount makkelijker meenemen voor je live optreden... dunkt me.
Je kan het zelfs zo gek maken dat je een rackmount TFT aansluit en een laadje met passend toetsenbord. Makkelijk vervoeren :P

die rackmount zit dan in een flightcase ofzo?
Want anders maakt het toch weinig uit of je een 19" kast meeneemt of een standaard behuizing?

Origineel geplaatst door Phony
die rackmount zit dan in een flightcase ofzo?
Want anders maakt het toch weinig uit of je een 19" kast meeneemt of een standaard behuizing?

dat lijkt me wel verstandig ja... ;) Maar voor een eenmalige gig is dat misschien niet eens nodig. Een 19" kast is in de meeste gevallen wel steviger (want van metaal) dan een standaard behuizing (want vaak van kunsstof).

aah kijk, daar komt de aap uit de mouw. Dus als je gewoon een normale desktop/tower hebt (dus niet die plasic 40 euro dingen) dan valt t verschil wel mee :) Ok, weet ik iig waar we t over hebben enzo :) Want als je verder niet veel 19" app hebt, is het misschien weer wat lastiger in het gebruik.

maargoed, voor optredens zou ik dan nog wel liever een laptop hebben hoor. Anders is t ook weer zo`n gesjouw met die meuk. Ik vertrouw standaard pc componenten niet zo...... :P

Origineel geplaatst door Hazes
dat lijkt me wel verstandig ja... ;) Maar voor een eenmalige gig is dat misschien niet eens nodig. Een 19" kast is in de meeste gevallen wel steviger (want van metaal) dan een standaard behuizing (want vaak van kunsstof).

net zoiets als deze

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Op een notebook sluit je ook gemakkelijk een scherm aan.
Ja, maar geen TWEE, in de zin van een doorlopende desktop.

Ik heb misschien mezelf iets slecht uitgedrukt..
maar ofwel kies ik voor een zware pc en dan later koop ik een laptop erbij...
of ik kies onmiddellijk voor een laptop waar ik op producen en dan ook mijn live doe...

het eerste lijkt me het beste maar dan ook wel het duurste.. voordeel is dan wel dat de laptop niet te zwaar hoeft te zijn voor je live omdat die dan al compacter zal zijn van op de pc te bewerken naar de laptop toe... if you understand what i mean.

maw... welke pc is er supergoed!? :)

soundcard wordt wss wel een externe en die kan ik dus later gemakkelijk aan de laptop aansluiten > minder zware laptop > minder duur bla bla bla

alvast bedankt.. die 19" was idd al een leuk voorstel. tnx.. maar iemand die deze mss kan wat toelichten?

Origineel geplaatst door Mr Mau
maw... welke pc is er supergoed!? :)

Eentje die je zelf hebt samengesteld naar je eigen wensen :)
Als je een prefab merk PC koopt, ben je ZEKER slechter af, is mijn ervaring.
Is het niet meteen (duur) dan wel op de lange termijn (lastig te onderhouden i.v.m. hardware specifieke zaken of vreemde wijze waarop OS geinstalleerd is).

Origineel geplaatst door Mr Mau
alvast bedankt.. die 19" was idd al een leuk voorstel. tnx.. maar iemand die deze mss kan wat toelichten?
Wat voor toelichting bedoel je precies?

misschien is het ook zinvol om voor jezelf te bedenken op welke termijn je live wil gaan spelen. Als dat pas over 1 a 2 jaar is, zou ik nu gewoon voor een dikke desktop audio pc gaan en later een laptop erbij scoren of zoals ik al eerder aangaf een rackmount pc bouwen. Desktop is gewoon meer bang for the buck, makkelijker te onderhouden/ upgraden, meer naar je eigen wensen te bouwen en krachtiger. Wachten met het kopen van een laptop (als je toch niet meteen iets live wil gaan doen) is hoogstwaarschijnlijk ook wel weer gunstig voor prijs/prestatie verhouding. Een externe geluidkaart (bv RME fireface oid) is idd wel een goed idee. Kun je dan mooi voor beide compu's gebruiken.
Bedenk ook eens hoe vaak je live wil gaan optreden. Als het een enkele keer wordt, dan zijn de extra kosten voor een laptop misschien ook niet verantwoord.

Origineel geplaatst door AxiMaxi
Eentje die je zelf hebt samengesteld naar je eigen wensen :)
Als je een prefab merk PC koopt, ben je ZEKER slechter af, is mijn ervaring.
Is het niet meteen (duur) dan wel op de lange termijn (lastig te onderhouden i.v.m. hardware specifieke zaken of vreemde wijze waarop OS geinstalleerd is).

Wat voor toelichting bedoel je precies?

Rack-pc.. das idd wel nog een goed idee

Back