Solid state pultec DIY project.

radiance

Ouwe rot
Koste wat meer tijd dan normaal, dit project, temeer omdat het helemaal op veroboard is gemaakt. Het is een stereo solid state Pultec. Solid state: omdat er geen buizen "gain make-up stage" is gebruikt maar een Neve BA283 "gain make-up stage".
Een schema kun je hier vinden. Dit is niet mijn site maar Steffen's DIY website (check ook z'n andere projecten, errug mooi allemaal).
Ik heb zelf nooit een echte pultec gehoord en ik heb ook geen ander vergelijkings materiaal (dure passieve EQ's) maar ik vind hem (haar?) zeer mooi klinken. Het is vooral merkbaar waneer je hem bypassed. Dan denk je: hoe heb ik het ooit zonder EQ mooi kunnen vinden....Hij is ook zeer stil en ik denk dat hij cleaner klinkt dan een buizen versie. Dat is ook de bedoeling geweest aangezien ik hem op m'n master inserts wil hebben. Alle potmeters zij draaischakelaars dus de stereo tracking is gewoon strak, en je kan later de zelfde standen exact weer instellen (goed voor b.v. mastering).

OK, ok, genoeg geluld, hier wat foto's

Attachments

• pultec_front.jpg
    pultec_front.jpg
    66,2 KB · Bekeken: 142
top radiance

onze pultec en calrec prints zijn onderweg mijn ssl ga ik as woensdag testen

zeg allemaal leuk en aardig hoor maar wat is het volgende project ? een ems 2000 vocoder >?

de tering ! :okdan:

Thanks Tom..... Die echte ziet er IDD niet uit, maar je hebt ook nog de blauwe van 3he. Die vind ik dan weer wel mooi.

@Ramoonus....
Kosten zijn:

Behuizing + frontpaneel - 110 euro
Weerstanden, kondensatoren, XLR's, IC's,veroboard, voedingstrafo etc. - 250 euro.
10 X Grayhill draaischakelaar - 400 euro (nieuw bij RS) ik had ze van Ebay voor 50 euro (mazzeltje)

Optioneel: 2 X Haufe RK310/2 transformer - 196 euro (nieuw bij Haufe zelf). Ik heb ze van een Neumann summing amp die me 60 euro koste op Ebay...

Mijn Pultec koste me dus aan materiaal zo'n 470 euro.

Koop je alles nieuw dan ben je zonder Haufe transformers 760 euro, en met Haufe's 956 euro kwijt.

Je kan de Pultec ook zonder draaischakelaars maken (met stereo potmeters), scheelt een hoop geld (kost je dan 400 euro denk ik) MAAR je krijgt dan niet zo'n goede stereo tracking als met de draaischakelaars en je hebt geen "recall" omdat je geen standen hebt.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen dure Alps of Bourns pot's heb gecheckt. Ik denk dat de tracking van die stereo pots wel OK is. Steffen heeft ook een stereo Pultec gemaakt zonder draaischakelaars. Hij was daar zeer over te spreken dus het moet allemaal geen probleem zijn.

Of je maakt gewoon een mono versie, geen gezeik met stereo tracking enzo...

Anderhalf jaar geleden (toen ik met de SSL kloon begon) wist ik echt niets van electronica. Echt, als je een tijdje op het LAB forum rondhangt dan leer je zoveel. Ik ben met dit project door schade en schande wijs geworden. Ik heb heel veel moeten vragen en uitproberen. Het heeft ook niet voor niets 8 maanden geduurd.

Het mooie van de pultec is dat je het EQ gedeelte kunt bouwen en testen zonder de gain make up stage. De EQ is passief en kan dus zonder stroom werken. Je verliest dan wel 20db. Er zijn ook mensen op het LAB forum die hem hebben gebouwd zonder gain make up stage. Ze sluiten hem dan aan voor een mic pre amp. Zonder gain make up stage is de Pultec best wel simpel, zeker vergeleken met b.v. een ssl kloon.

De gain make up stage (neve ba283) kun je ook los testen. Het is dan gewoon een versterker die +/- 30 db kan boosten.

ik vind de jouwe veel mooier dan de echte..
alleen die knoppen al zijn voor op te eten. Nu is te hopen dat je je gerechten ook subliemer kan bakken met dit monstertje. Ja ik schrijf me ook in om een demootje te horen van je brouwsel :kimono:

Back