CLAVIA G2 CREATIES (part 1)

@audiocollage, zag gister bij thuiskomst geen mails hierover??? Mischien volle mailbox?
De pauk in de FM pch moet nog worden bijgesteld. De roll vond ik wel elegant.
@6-track, de boeren maffia toendertijd in de regering(Joris Driepinter tijd) heeft voor veel (juist door melk!) botontkalking gezorgd.
OT, op Zweedse kutballen nog wat grut schilderend voor gallerie daar.

Attachments

• DSCN3141.jpg
    DSCN3141.jpg
    72,5 KB · Bekeken: 93
  • DSCN2995.jpg
    DSCN2995.jpg
    67,6 KB · Bekeken: 90
  • DSCN3052.jpg
    DSCN3052.jpg
    34,6 KB · Bekeken: 95
Laatst gewijzigd:
Nog een pauken variatie. Deze is nu normaal te bespelen en met de MORPH knop 2 verkrijg je de roll. De morph knop is nu naar de knop toegewezen. Wanneer je de Hardware G2 hebt kun je deze knop aan de velocity toewijzen. Ook de roll is nu langer.

Attachments

• Roland Kuit Kettle Drum Roll 4.jpg
    Roland Kuit Kettle Drum Roll 4.jpg
    280,3 KB · Bekeken: 100
  • KettleDrum Roll 4.pch2
    4,1 KB · Bekeken: 115
Roland ik heb echt de indruk dat jij patches overbodig ingewikkeld maakt (om toch maar je signature er onder te kunnen zetten ?).
Het spijtige is dat je werk daardoor zo weinig interessant wordt : uren puzzelwerk zijn nodig om vast te stellen :
'hoe je simpele dingen ook ingewikkeld kan maken'. Absolutly not my cup of tea.
Als je onderwijl ook gerelateerde tips of vragen van anderen negeert en zelf nog deze meegeeft :
Ben wel benieuwd hoeveel man/vrouw deze draad volgen en waarom men niet meer pch's post. Het wordt anders zo'n 1 way street.
moet je ook niet verbaasd zijn dat anderen afhaken.
Wel ja, zo denk ik erover (en dat zeg ik ook zolang ik peins dat je karma dit toelaat...) =)

De 'Roffelpatch', zoals ik in m'n post meedeelde, gaat niet zozeer om de klank, maar om de speeltechniek die bij een roffel gebruikt wordt.
Ik heb trouwens zelf, via midi van de NM, de klank van mijn SY99 gebruikt (die ik reeds veel eerder aangemaakt had).
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1429097&postcount=232
Wat ik met jou versies daarvan aanmoet... ik weet het nog steeds niet, al dat gepuzzel wordt meer een tijdverspilling.

Zelf hou ik wel van puzzelen, een prima leerproces. Je had het over een roll,
de pauk was er gratis bij.
Maar om het niet te ingewikkeld te maken voor je, deze ontdaan van poespas en
alleen midi te gebruiken. Dus niet G2Demo friendly.

Attachments

• midi drum roll.pch2
    3 KB · Bekeken: 94
Roland ik heb echt de indruk dat jij patches overbodig ingewikkeld maakt (om toch maar je signature er onder te kunnen zetten ?).
ik heb meer de indruk dat roland veel beter kan dan 'ie in deze thread gooit; lang niet alles (het resulterend geluid) is even indrukwekkend (vinnik)...
maar een paar dingen zijn dan wel weer erg top (ook van patat met) :okdan:

Wanneer men i.p.v. een Env Gen. meerdere sequencers plaatst om zodoende de ritmiek te kunnen 'tekenen' met de nu 32 staps sequencer. En dus meer controle of zelfs hele frazeringen kan verkrijgen(en midi sync).....Eigenlijk had ik het al uitgelegd.

Zelf hou ik wel van puzzelen, een prima leerproces. Je had het over een roll,
de pauk was er gratis bij.
Maar om het niet te ingewikkeld te maken voor je, deze ontdaan van poespas en
alleen midi te gebruiken. Dus niet G2Demo friendly.
Ik hoor in geen van die patches een ritme-verandering in de roffel, evenmin een variatie in volumeverloop (zonder realtime aan knoppen te draaien).
Dat lijken me juist de belangrijkste speeltechnische kenmerken van een roffel. Nergens is een 'controller-knop' toegekend aan enige module-functie
en dus, waar, hoe of wat je moet regelen om die kenmerken toch enigzins te bereiken is ... inderdaad een puzzel.

Ook ik vind het leuk om iets wat interessant is uit te pluizen, dat kan om diverse redenen zijn :
* efficientie;
* gebruiksgemak;
* eenvoud;
* variatie op eenzelfde thema;
* mogelijk zelfs een mooie layout;
... maar het ding moet wel werken (die kenmerken vertonen dus).

Met poorten (and, or, xor etc.) kun je ook een compleet rekenmachine bouwen of een kleine computer ...
mogelijk heeft het woord 'overbodig' voor puzzelaars een ander betekenis dan andere stervelingen. Het zij zo.

Die LFO-Mux-DA-and opzet wat is daar de bedoeling van (welk nut) ?

(ik zie dat er 'plots' weer wat andere reakties zijn bijgekomen)

maar het gaat toch ook niet om het geluid, maar wel op hoe het te bekomen
mee eensch maar ik vindt (persoonlijk) gewoon sommige dingen die er standaard in zitten qua output niet altijd even 'zo'... de techniek er achter is nutuulk wel boeiend maar een goede demo preset (of meerdere, voor elk wat wils dus) is nooit weg nutuulk want dat geeft de eerste impressie en wellicht het aanzetten tot zelf lopen klooien met de schakeling... ik ga er vanuit dat diegene die zelf de patch ontwerpt ook in een handomdraai een paar mooie presetjes kan bouwen... maar enfin...

@audiocollage, vreemd dat je de ritme versnelling niet in de roffel hoort(???).
Daarom heb ik er maar een 64 staps sequencer er aan gehangen voor nog meer ritme veranderingen.
En dat je zelf te laks(?) bent om er een paar Level modules er tussen te zetten.
Beetje flauw, daar het om je roll ging.
CC knoppen mag men zelf toewijzen. Maar goed, hier heb je um, de Morh knop staat al goed.

Attachments

• KettleDrum Roll 4a.pch2
    5,1 KB · Bekeken: 85
Laatst gewijzigd:
...En dat je zelf te laks(?) bent om er een paar Level modules er tussen te zetten.
Beetje flauw, daar het om je roll ging...
Als ik bij jou patches één toets indruk hoor ik een herhalende slag aan een constant volume, zonder tempowisseling zolang, tot ik die toets loslaat.
M.a.w. een simpele LFO die een EG start, doet dat ook al.

Mijn betrachting was niet om het geluid van welk akoestisch instrument dan ook als roffel te kunnen laten weerklinken maar om
de speeltechnische kenmerken op eenvoudige wijze te kunnen emuleren => één toets indrukken en terug loslaten.
De speeltechnische kenmerken van een roffel noem ik : een reeks slagen (noten of sequence-stappen) die elkaar in versnellend
of vertragend tempo opvolgen en waarbij deze in volume toe of afnemen.

Mijn geposte patch is daar reeds lang een geslaagd voorbeeld van vind ik. Het pauken geluidje is ook best ok.
Dat het anders of beter kan daar ga ik niet over zeveren. Maar ik mag toch minstens verwachten dat die speeltechnische kenmerken
merkbaar zijn in een patch die jij eenzelfde naaminhoud meegeeft. Nu moet ik ze nog zelf aanbrengen ook. Denk je nu werkelijk dat
ik jou hersenkronkels ga uitpluizen om de helft van het werk te completeren...

Raar dat het hier op de G2Demo wel werkt. Met fraze uitgebouwd.
Je kan alles deleten wat je niet nodig hebt :)

[Denk je nu werkelijk dat ik jou hersenkronkels ga uitpluizen om de helft van het werk te completeren... ]

Vooral niet doen, stel je voor, andere ideen...

Attachments

• Roland Kuit Lachu.jpg
    Roland Kuit Lachu.jpg
    193,9 KB · Bekeken: 96
  • Lachu.pch2
    2,5 KB · Bekeken: 90
Laatst gewijzigd:
Beetje een combi tussen wat jij en ik wil. In dit geval stuurt de Env Gen(inv) de Control Seq aan. Met de Morp 1 knop kan je de ritmiek omkeren. Leuk toch?

Attachments

• Roland Kuit Kettle Drum Roll 5.jpg
    Roland Kuit Kettle Drum Roll 5.jpg
    267,9 KB · Bekeken: 86
  • KettleDrum Roll 5.pch2
    3,9 KB · Bekeken: 97
en die demo werkt hier dan weer niet (ik heb nog steeds geen eigen pc, dus ik volg deze draad alleen visueel)

Laatst gewijzigd:
Back