nog een cubase vraag: LE of SL3? scheelt het in stabiliteit en prestatie?

G

Guest

Guest
ik heb nu cubase LE geïnstalleerd, die gratis bij mijn geluidkaart zat. op zich werkt het prima en aan de mogelijkheden die het programma biedt, heb ik genoeg. ik merk wel dat bij veel inzetten van vst plugins (naja veel, 4 of 5) er af en toe iets kraakt of ruist (wordt net opgenomen en is bij afspeln weg), maar ook dat de signalen vertraagd binnenkomenen dus te laat worden opgenomen. dat gebeurt zo bij hetopnemen van een 5de vst spoor. cpu power lijkt er nog zat te zijn, ze gebruiken allemaal dezelfde asio driver met dezelfde latency, de emu1616 doet het ook lekker, dus ik dacht.... misschien zit het in de lite editie. ik las dat SL een verbeterde vst engine heeft(wat dat dan ook is).
ik heb nog een cubase SL liggen die naar SL3 kan worden upgegrade. gaat dat helpen?
of heb ik met 4 sporen vst gewoon de limiet van mijn notebook en kaart bereikt (dan is het ook goed, maar als het beter kan, dan graag..)
dank.

Heb je een usb geluidskaart (extern) aangezien je een notebook hebt? Mijn ervaring is dat hier toch altijd vertragingen optreden. Ook al heb je goede asio drivers, je hebt toch altijd weer te maken met de kwaliteit van de usb poort e.d.

En last but not least. Computers! De ene keer doen ze dit en de andere keer doen ze dat, er is soms geen touw aan vast te knopen, en bevat geen enkele logica. Ik zou het liefst alles wegdonderen en overgaan op hardware, maar ja daar heb ik helaas geen geld voor.

zo, goede morgen!

ik heb een emu1616 pcmcia kaart, werkt op zich prima en snel. tja, de pc. ik weet het. ik had een hd recorder maar alles neemt zoveel plek in. nu kan ik 1 apparaat voor veel gebruiken. is inderdaad ook een financiële kwestie.

Asio gedeelte is niet veel anders als die van hogere versies.
Dat kraken licht toch echt aan je puter zelf.
Meestal werkt je latency wat hoger zetten wel, dat zou je ff kunnen proberen.

ok Fuse,
dus ik kan het gewoon bij LE houden?!
en ik zal inderdaad wat met de latency proberen. hij vertraagde eerst en toen heb ik het op 10ms gezet. zal wat hoger gaan.
bedankt.

Kan natuurlijk ook aan je harde schrijf liggen. Bijna alle laptops hebben een schrijf die niet sneller draait dan 5400 RPM. Normale pc hebben 7600 RPM, ik heb een speciale schrijf die 10400RPM draait. En dat verschil merk je wel.

Neem dat je die meter gebruikt om je CPU en HD performance te checken.
Als die teveel aangeven dan kun je met wat tweaken nog een stukkie verder komen.
En 5 VSTi mag niet veel lijken maar als je 5 vette gebruikt werkt dan weer niet zo handig.
Dan zou je evt kunnen freezen (of bouncen).

dat metertje is nog heel erg in the clear, geen probleem, dat valt wel mee.
plugins, gewoon simpel, lm7, minimoog, pro53, korg wavestation, ms20, zoiets bv.
effecten doe ik niet aan. (heb het net geïnstalleerd en zit zo wat te proberen. heb dus alleen even die softsynthjes geladen, verder niett gegaan met fx mixen of wat dan ook.

ik realiseer me nu (denk ik) dat gewone audio tracks een andere aanslag doen op je pc en kaart dan vst (asio) ???
en ik denk dat ik juist meer audio zou gaan gebruiken (mono synth met midi opnemen naar audio en opnieuw inspelen, bijvoorbeeld, en wat zang en zo. ik dacht het even te testen door wat plugins te laden maar als ik het goed begrijp zegt dat dus nilks over de gewone audio prestaties??

en freeze, is dat niet juist een functie die hogerop te vinden is, in SL bv?

man, ik snap er ook weinig van. en ben misschien ook wat te makkelijk. ik duik er nog eens achter.
bedankt zovast.

Origineel geplaatst door Leo
ik realiseer me nu (denk ik) dat gewone audio tracks een andere aanslag doen op je pc en kaart dan vst (asio) ???

en freeze, is dat niet juist een functie die hogerop te vinden is, in SL bv?

2x gelijk Leo, een VSTi gaat inderdaad je processor redelijk zwaar belasten (afhankelijk vd VSTi) , het gewoon afspelen van audiotracks gaat dit in veel mindere mate doen. De Korg plugins die je daar noemt zijn niet bepaald de lichtste doet het gerucht de ronde (ik heb ze zelf niet).

En ja, de freeze functie ga je inderdaad pas terugvinden vanaf SL.

bedankt.
het draait allemaal best goed nu trouwens, ik heb er een waldorf micro q bij en de plugin die ik nu het meest gebruikt is de lm7 van steinberg, voor de drums! (zijn daar trouwens meer sets voor dan de tr909 en compressor die erin zitten?)

Back