advies voor midi-groentje

mittatron

Ingeburgerd
Dag mensen,

Ik knoei al een tijdje met Cubase SX, zowel met de meegeleverde plugins als ook recent met de MS-20, Moog Modular, Pro 53, ... dit in combinatie met een goed klavier (Yamaha P-80). Nu, ik krijg mijn piano wel niet midi aangesloten, maar ik neem gewoon audio op en schrijf manueel in de midi-editor, tot daar. Maar door met die nieuwe vettige plugins te werken realiseer ik me nu wel dat ik eigenlijk echte knoppen en schuivers tussen mijn vingers wil. Kan iemand mij een richting geven waarnaar te zoeken, welke stap ik zou kunnen nemen om via een extern 'ding' Cubase en de plugins te bedienen? Ik heb wat poen opzij gezet om mij iets aan te schaffen. Zo'n Evolution UC-33 lijkt mij bijvoorbeeld cool spul. Maar ik heb geen idee of dit hetgeen is dat ik nodig heb. Is het bijvoorbeeld geschikt om live te gaan mixen? Kan ik er mijn klavier en laptop op aansluiten en gaan jammen en trashen? Of moet ik uitkijken naar een totaal andere MIDI-setup ...

alles heeft een begin 8D
Mitta

de uc werkt ook als midi interface in uit
kijk verder eens naar de behringer BCF, BCR, etc

suc6

Mercikes.

Is zo'n midi controller uiteindelijk hét instrument om een cubase-loop live te gaan mixen? Of is dat niet echt de bedoeling ...

En heb je een idee van prijzen (nieuw/tweedehands)?

mitta

Wel ... in de eerste plaats wil mijn composities verfijnen en meer experimenteren. 't liefst niet met een muis die, parameter per parameter, track per track edit - dat ben ik echt beu - maar met alle parameters tegelijk en gebruik makende van de inspiratie die een goeie jam oplevert.

Aan de andere kant wil ik op termijn mijn sequensen gaan performen voor publiek (of als DJ). Eigenlijk heb ik geen benul van wat een dj van materiaal heeft, maar intuïtief lijkt me een controller+ sequenzer (hard- of software) een OK begin ...

cheers,
Mitta

Ik denk dat wat jij nodig hebt de naam ableton live draagt:)
www.ableton.com. demo downloadable
ableton, laptoppertje, controller en gaan met die banaan
zelf heb ik live5+powerbook+m-audio controller

Ik denk dat wat jij nodig hebt de naam ableton live draagt:)

mja ... ziet er wel cool uit, maar waarom zou ik gewoon niet bij Cubase blijven? Ik hou wel van het fijnmazig werk dat je er kunt doen.

btw, als ik het goed begrijp ga jij dus het podium op met controller+laptop. Is het niet veiliger een harware sequenzer te gebruiken (in geval van haperen, crash, ...)?

In elk geval bedankt voor de tip,
Mitta

zorg er eerst eens voor dat je die P80 met midi kan gebruiken. Heb je midi op je geluidskaart? anders kan je een midi -> usb gebruiken. Of heb je dat al en krijg je het niet aan de praat?

dan mis je nog wat expressie, zoals een modwheel en een pitchbend. Heb je mischien een expressiepedaal?

Hoi Joriz,

Ik snap niet waarom, maar nee, ik krijg mijn midi niet op mijn desktop. Ik heb een Waveterminal 192XL audiokaart maar ik krijg geen signaal binnen (midi-interface drivers zijn geïnstalleerd). Audio stroomt vlotjes binnen. Als ik mijn midi-interface daarentegen op mijn laptop (HP - 3.2Ghz) inplug, krijg ik probleemloos signaal.

Qua pedalen, ... buiten een sustainpedaal, niks.

Greetz,
Mitta

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door mittatron
mja ... ziet er wel cool uit, maar waarom zou ik gewoon niet bij Cubase blijven? Ik hou wel van het fijnmazig werk dat je er kunt doen.

als je bij cubase wil blijven, en je er goed bij voelt, moet je dat vooral doen. maar live zou ik niet goed weten hoe dat dan moet gebeuren...
btw, als ik het goed begrijp ga jij dus het podium op met controller+laptop. Is het niet veiliger een harware sequenzer te gebruiken (in geval van haperen, crash, ...)?

[/B]
nope... werkt rocksolid :luv:

als je bij cubase wil blijven, en je er goed bij voelt, moet je dat vooral doen. maar live zou ik niet goed weten hoe dat dan moet gebeuren...

Dan begin ik nu met beide te werken. 8)

Merci trouwens voor de tips, mannen. ' t was heel zinvol.
Mitta

Dan begin ik nu met beide te werken. 8)

Merci trouwens voor de tips, mannen. ' t was heel zinvol.
Mitta

ja, onstage met cubase wordt een grap denk ik...
ik geef je 2minuten, en dan zal je wel door de knieën zijn gegaan voor ableton :D
check ook de online video's....leer je veel van

succezzz

Hier ergens op dit forum staat een poll over het gebruik van laptops bij het optreden

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=18812

De meerheid heeft blijkbaar geen boodschap aan laptop-performers ...

Is een muzikant met midi-controller + PC+ Klavier ook gedoemd onder die categorie te vallen?

Mitta

trek je van zoiets maar niks aan...
doe gewoon je ding

Iep.

Merci voor al de antwoorden. Maar dagenlang rondzwerven op dit forum en tientallen andere sites heeft me weinig duidelijk gemaakt. Nu denk ik gewoon mij een mc 307 aan te schaffen (200 Euro) om es gewoon te kijken wat ik van zo'n machine vind. De meningen over die bak lopen hier zóver uiteen, dat het niet mogelijk is te weten waar je aan begint ... Mijn setup (t.t.z. klavier+ cubase 8D) vergeet ik gewoon effe en ik spit dat ding gewoon uit.

of zou ik toch niet? ...

:( dju!

maar wat ga je aanvangen met een 307?
Wat snap je niet precies? gewoon blijven doorvragen....

Ga je alles veranderen en je manier van werken aanpassen gewoon omdat een paar mensen pc + controller niet "echt" vinden?

Laat ze is dik den boom in klimmen, het belangrijkste is toch he tresultaat? Hoe je daar aan komt is toch je eigen manier van werken .....................

Gewoon doen wat je zelf best doet en op de manier die je ligt.

IHMO ga je je heeeeeel beperkt voelen als je van SX naar een 307 zou gaan. Totaal niet vergelijkbaar ..........

Ga je alles veranderen en je manier van werken aanpassen gewoon omdat een paar mensen pc + controller niet "echt" vinden?

Nee, da's absoluut de reden niet. Ik wil gewoon uitbreiden met *iets* waarmee ik meer real-time kan spelen. Ik zal even resumeren. Ik heb een goed klavier (midi in - out - true) met audio ook goeie piano-klanken, pc met SX, live 5 (demo) en een aantal softsynths. Ik heb +/- 600 Euro om 1 deftige aankoop te doen (of twee in 't geval van tweedehands koopjes). In 't begin dat ik op dit forum rondspookte had ik geen idee wat zou zou kunnen zijn. Nu heb ik de volgende opties meen ik.

- een Midi-controller om mijn pc beter te 'bespelen', hoewel ik geen lekker gevoel heb bij Live ...
- Een groefmachien die blijkbaar op zichzelf kan staan maar ook als midi-controller kan dienen (weet dus een 307 staan voor 200 neuros). Ik zou zo'n ding gewoon kopen om de basics van Midi en sequensen gewoon in de vingers te krijgen en in te werken in de wereld van de hardware.
- Een goeie hardware sequenser om softsynths te leiden. Sowieso denk ik dat een boel knoppen en schuivers mijn inspiratie meer triggeren dan een pc, ...

De muziek die ik voor ogen zie varieert wat tussen minimalistisch, elektro, mistig spul en hedendaags 'klassiek', ... maar ik kijk er ook wel naar uit om af en toe een pompende beat te kunnen produceren.

Mitta

Laatst gewijzigd:
Back