Hele domme vraag, wat doet een compressor precies ?

joppert

Nieuwkomer
Ik ben nu bezig met een nummer waarop ik een compressor plugin heb gezet.
Ik hoor t verschil, de kwaliteit wordt beter maar wat er nou precies verandert hoor ik niet precies.

Daar is hier al flink veel over gepraat. Dus probeer de zoekfunctie eerst es. Das misschien wat makkelijker want dan heb je meteen antwoord.

Volume...

Komt het volume van een inkomend signaal boven een bepaald punt (treshold) dan wordt het volume naar beneden gehaald.
Hoeveel het volume daald bepaal je met de ratio, hoe snel het volume daald met de attack en hoe snel het volume weer opkomt na de attack tijd bepaal je met de release.

...correct me if I'm wrong...

p.s. Er zijn hier geen domme vragen... Ik kan ook niet met compressors opschieten. Okee, alleen met een distortion achter mijn SID, maar verder..

Dynamiek..

Dynamiek..

Compressors zijn er in feite om de pieken van hoogdynamische signalen (zang en drums zijn zo ongeveer de belangrijkste voorbeelden) af te vlakken. Hierdoor kun je het signaal - als geheel - opkrikken, zonder dat alle meters in het rood vliegen.

In veel gevallen probeert men deze compressie 'onhoorbaar' toe te passen. Je vraagt je misschien af.. "wat heb ik daar nou aan.. een (vaak heel duur) apparaat.. dat ik niet hoor?". Maar het gaat in de meeste gevallen juist niet om het hoorbare effect van een compressor.. maar puur en alleen om het feit dat ie de dynamiek binnen de perken kan houden.

'back in the old days' bouwde men dit soort apparaten op basis van radio-buizen. En naast de compressie zelf, gaven deze bakjes het geluid een mooie, warme klank. In feite een bij-verschijnsel.

In de loop der jaren is men dit bijverschijnsel enorm gaan waarderen (net zoals bijvoorbeeld de compressie die ontstaat als je iets naar 2 inch tape zet). Ook andere bijverschijnselen zoals het 'meetrekken' van audio in de dynamische correctie van een ander signaal (meestal 'pompen en zuigen' genoemd.. wat ik zelf geen fijne aanduidingen vind), of het gebruiken van een 'extern' audio-signaal om je primaire audio te compressen (side-chaining) worden erg veel gebruikt.

Nog een andere toepassing van compressie is het beter uit laten komen van zwakkere delen van een audio-signaal door de pieken af te vlakken.. en het geheel op te krikken. Het lijkt op de eerste vorm die ik hier bespreek.. maar is daarentegen weldegelijk hoorbaar. Een goed voorbeeld is een basskick of snare-hit.. door deze te compressen komt de 'decay' van dit soort geluiden beter tot z'n recht. Met een beetje 'make-up gain' trek je het totale volume dan weer recht.

Dat maakt compressie zowél een effect als een pure productie tool. Moeilijk om te doorgronden.. en daarom onderwerp van menig discussie (je zou Johnny en ondergetekende af en toe moeten horen.. )

Ben ik echt 1 van de weinige die geen compressie gebruikt?
Als ik een nummer maak en het goed vindt klinken,
waarom zou ik dan een compressor gebruiken?
Het enige wat ik doe is normaliseren naar maximum peak zonder clipping.

Als ik lees: "Het enige wat ik doe is normaliseren" dan hoor ik meteen CraZ achter in mijn hoofd... "Misschien is limiten beter....." pompidom. Het blijft allemaal wel een beetje hangen!

even heel simpel gezegd :
een compressor kan ingesteld worden naar jou verlangens als je b.v. een geluid hebt met harde pieken kan hij de harde geluiden zachter maken en de zachtere geluiden harder.
dat is dus anders als een limiter die alleeen de te harde signalen afkapt !!!!!!!
ook kan je een beat laten pompen (hetgeen wensbaar is voor R&B of house producties) dan kan je nog zulke mooie samples hebben (of drumcomputer) maar de beat zal nooit zo gaan pompen als met een compressor (goeie) erbij !!!
Mijn advies :
koop gewoon zo'n ding (wel een goeie) en experimenteer ermee en je zal nooit meer zonder kunnen en dat is nou wat jou onderscheid van andere pipo'[s die ook muziek of beats proberen te maken zonder een compressor.

ps. alle proffesionele producers hebben een aantal van die dingen !!! (en dat is niet voor jan l*l)
success en als je vragen hebt kan je bij mij of special-k terecht
probeer ook eens sander 2
groet
arnie

Compressie komt neer op een gevoel dat je krijgt wanneer je vind dat het goed is... hehe ;)

Origineel geplaatst door STicKX
Volume...

...correct me if I'm wrong...

Bij deze: een compressor (onderdrukker) is een app dat de ratio van je amplitude aanpast.

of in gewoon nederlands de db's die je er in stopt worden bewerkt.
met de treshold bepaal je vanaf welk punt de compressor gaat werken, en de atack en release slaan op de snelheid waarmee de compressor zijn werk doet (boven de trashlevel)
de ratio knop bepaald dus de verhouding.

ratio 1:2 betekend bij een uitslag(amplitude) van 6 db maakt de compr er 3 db van. en zie hier de fun je hebt er 3 db headroom bij gekregen of je kan het geheel 3 db (volume) opschroeven.
een limiter is eigenlijk een compressor met ratio 1:20 waardoor alles boven de trashlevel word afgeknipt. de werking kun je ook zien in bv de C1 van waves.

Back