Midi Guitaar convertors

Tjonge...

Tjonge...

...wat een korte lontjes. Het was gewoon een grapje, hoor. Het lijkt mij dat je tussen de non-topic door toch wel wat info hebt gekregen. Ik heb ook nog een linkje bijgedragen naar een veteraan op de midi-gitaar.
Op die site staan ook nog een heleboel andere linkjes. Ik denk als je echt ervaringsdeskundigheid wat betreft midi-gitaar wilt horen, dat je juist dat soort éénmans-bandjes en troebadoers moet opzoeken. Die waren als geen ander op zoek naar elektronische hulpmiddelen om met twee handen, twee voeten en 1 hoofd zoveel mogelijk instrumenten te bespelen. In de 80-er jaren zijn ze als lemmings voor de MIDI-gitaar gegaan.

Laat 'ns weten wat je van die link vindt.

De link is leuk :luv:

Dank voor de constructieve bijdrage jolige Pjeut. Het is natuurlijk absoluut niet wat ik bedoel en de kwaliteit is niet om over naar huis te schrijven, maar goed. Wellicht hoeft de draad dan toch niet op slot, maar heee ik heb m niet gestart. Er zullen toch wel meer synth liefhebbers zijn die eigenlijk gitarist zijn. Als ik nieuwigheden tegenkom, laat ik het weten.

PS als je eens wist hoe lang mijn lontje was... :D

Laatst gewijzigd:
En...

En...

...ken je dan ook Loopers Delight? De nadruk ligt daar wel meer op loop-echo's maar je komt er ook menig MIDI-gitaar tegen.
En ter variatie, kijk ook 'ns bij Krispen Hartung. . Dan wel geen MIDI-gitaar, maar als je die MP#-tjes van hem beluistert :W .

En nog één...

En nog één...

...ook géén MIDI en ook geen gear junkie, maar wel te gek. Misschien niet helemaal jouw kopje thee, maar iedere opreghten guitaar-liefhebber moet toch wel onder de indruk zijn van zijn nummer "You Know It's So Perfect" en hoe hij met z'n Loop-echo's dat nummer opbouwt.

Luister maar 'ns, zal je echt meevallen.

Groeten van Pjeut.

Wat dacht je wat...

Wat dacht je wat...

Origineel geplaatst door Mole
Er zullen toch wel meer synth liefhebbers zijn die eigenlijk gitarist zijn.

Mijn eerste gitaar kocht ik toen ik 12 jaar was, nu 30,5 jaar geleden. Mijn eerste elektrische gitaar kocht ik een half jaar later. Mijn Les Paul-kopie kocht ik toen ik 15 jaar oud was, en die gebruik ik nog steeds.
Mijn eerste synthesizer kocht ik in 2002, dus....

Maar mijn eerste en enige piano kreeg ik wel al toen ik 11 jaar oud was, dus 31 jaar geleden (oei, ik word écht oud..)

Mijn joligheid is dus ook niet door geldingsdrang, of zo, ik ben gewoon de schaamte voorbij (en ik ben nog wel meer voorbij, maar dat zal ik je besparen) :D .

Midi gitaar, het is echt weer zoiets waarik niks van weet maar wat me mateloos boeit.
Als ik gewoon een gitaar heb, en ik wil het zo krijgen dat ik alles geluiden van mijn computer kan spelen middels mijn gitaar, wat moet ik dan hebben?
Guitar to MIDI-convertor (G50) en MIDI-pick up (G1D) van Roland heb ik ooit ergens gehoord, zit dat in de goede richting?
En zo ja, in wat voor prijsklasse zit dat?

Reken op 500 - 600euro ongeveer wanneer je kiest voor de opbouwvariant in goedkope vorm.

Ik zou voor de Axxon gaan en niet voor Roland als convertor (Axxon is van Terratec, het schijnt een beter algoritme te gebruiken bij pitch detectie en de convertor biedt meer mogelijkheden om je gitaar in zones op te delen met verschillende geluiden). HEt gkII element werkt bij mijn weten ook prima op de Axxon.

Je kunt ook een gitaar kopen met synth access (13 pins connectie geïntegreerd). Reken dan op 800 a 1500 euro voor de gitaar en dan nog eens de convertor die je daarna nog moet kopen (300 a 1000 euro). Het is fiks duurder, maar schijnt beter te werken. IK heb geen ervaring met de verschillen tussen een element ingebouwd of het element opgebouwd, maar ik hoor dat de tracking beter zou zijn wanneer het element is geïntegreerd.

Ik zit zelf steeds tegen de aanschaf aan te hikken. Als het schip met geld voorbijkomt, reken maar dat ik er voor ga. In de tussentijd is er nog weinig integratie tussen mijn synth activiteiten en mijn gitaar activiteiten. Eigenlijk vind ik dat er meteen een midi aansluiting op mijn gitaar zou moeten zitten, zonder extra ingewikkelde conversie etcetera. Ik begrijp het wel hoor, maar qua gebruiksvriendelijkheid zijn er nog wel wat stapjes te maken denk ik.

Oke dankjewel, als ik wat beter geinformeerd bent en nog steeds zo gefascineerd zou ik er 500 euro misschien wel voor over hebben...of iets richting 2ehands zoeken. Maar zou ik ook nog zo brutaal mogen zijn om te vragen wat precies een converter is, en wat precies die externe pickup (toch?) inhoudt...ik weer er nog heel erg weinig over, en op dit forum zitten meestal de enige mensen die mij met dit soort dingen kunnen helpen :)...

en nog : Waar koop je dit soort spullen??

Okeej:
pickup: registreert snaaractiviteit per snaar en stuurt een signaaltje naar de convertor via de 13 pins kabel.
convertor: zet ontvangen gitaarsignaal uit de 13 pins kabel om in pitch en volume en sustain(?) informatie in midi formaat. De convertor heeft meestal ook een aantal bruikbare samples aan boord die je mbv de gitaar kunt bespelen zo'n gr33 kastje van Roland is midi convertor en synth in een. Het simpelste kastje van Roland is alleen convertor en heeft geen sounds aan boord. Wat de convertors allemaal gemeen hebben is dat ze midi out hebben waarmee je de hele rimram aan moderne synths kunt aansturen. Kijk eens op de website van Brian Moore guitars voor wat voorbeeldjes van de i guitar (ff googelen op brian moore guitars). Het is kort, maar geeft wel een beeld van wat er kan. Misschien heb je zelf al inspirerender voorbeelden gezien, dan hoor ik dat ook graag.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben met de uitleg. Vraag maar raak hoor, maar ik ben ook geen expert vergeet dat niet. Ik bezit nog steeds geen synth gitaar.

Wow, je geeft op een erg duidelijke manier uitleg, bedankt hiervoor.
het is me nu wel duidelijk wat die pickup en die converter zo'n beetje inhouden.
Hetgeen wat ik Vooral zou willen doen met heel het midi gitaar idee, is mijn gitaar aansluiten op mijn computer, en zo alle samples die op mijn computer staan middels mijn gitaar kunnen bespelen. Dus ik zou denken dat ik daarvoor een convertor nodig heb, waar geen extra effecten ofzo in hoeven te zitten...dat is iets om rekening mee te houden als ik de prijs beperkt wil houden. (klopt mijn redenering?)
En dus zo'n externe pick-up op mijn gitaar monteren dan...correct??

Origineel geplaatst door Jupe Maar zou ik ook nog zo brutaal mogen zijn om te vragen wat precies een converter is
De converter is het kastje dat het signaal van de pickup omzet in midi signalen. Er wordt dus een vertaling gemaakt van de golfvorm van je snaar/pickup naar een midi signaal (zonder golfvorm maar met informatie of noot-waarde, velocity etc etc)
en wat precies die externe pickup (toch?) inhoudt...
Externe pickup is een pickup die je op je gitaar moet plakken. Het is een hexafone pickup, eigenlijk 6 pickups ineen die elk apart een snaar opvangen. Omdat het gitaarsignaal nu gesplitst is per snaar, kan er per snaar een conversie gemaakt worden naar midi (met je gewone output zijn alle snaren met elkaar gemixed en dit signaal is niet meer om te zetten naar (polyfone) midi). De plaatsing van deze pickup luistert heel nauw, waarschijnlijk heb je hiermee ook de meeste winst bij gitaren met ingebouwde midi pickups; hierbij heeft de bouwer ze al voor je geplaatst op de optimale plaats. Ook kunnen er andere pickup systemen gebruikt worden bij echte inbouw, bijv geintegreerd in de brug.

Bij de betere muziekzaken moet je pickup/convertersetjes gewoon kunnen kopen / bestellen.

En wat zou dan...

En wat zou dan...

...het goedkoopste setje zijn om alleen gitaar in MIDI om te zetten? Dus geen synth-stemmen of FX.

Een jaar of 15 geleden had je ook een heleboel MIDI-gitaren, bijvoorbeeld gemaakt door Casio. Dus er is ook wel degelijk 2dehandsmarkt.

ik ga vanavond even prijsvergelijkend onderzoek doen.
Ik denk dat een GK-II pickup en een GR-20 convertor mogelijk het goedkoopste koppel zijn (zonder toeters en bellen).
Maar ik daag iedereen uit om met een goedkoper setje te komen!

Ha die 2 had ik ook gevonden :) Zit ik toch ik in de goede richting, daar ben ik blij mee.
Maar ze hebben het er overal constant over dat ej dan met midi andere ''synths'' kan aansturen, maar daarmee kan je toch ook de geluiden op je computer aansturen, niet?

Verwant vraagje: hoe goed werken die hexaphone pickups met 7-snarige gitaren, zeker als die gitaar een vrij brede hals heeft (zie onderen)? Kun je de (klinkend) hoogste B&E combineren, omdat de tracking meestal het lastigst is voor de lage tonen? Of ben je dan ueberhaupt aangewezen op 7-snaren met ingebouwd element?

Ik ken geen midi pickups voor 7snarige gitaren. Het lijkt me niet mogelijk om snaren te combineren, omdat converters nu eenmaal geen polyfoon signaal aankunnen (tenzij je beide snaren nooit tegelijkertijd gebruikt :confused: ). De tracking van lage snaren gaat slecht(er) omdat de golfvorm van zo'n snaar er langer over doet om een (paar) periode(s) door te lopen, en je hebt minstens 1 periode nodig voordat pitchherkenning kan optreden. Dit heeft echter niets te maken met problemen die je krijgt als je polyfone signalen wilt converten.
Wellicht zou je een van de snaren achterwege kunnen laten? Heb je een 6-snarige midi-gitaar in je 7 snarige bijl zitten 8)

Origineel geplaatst door vos_paul
Wellicht zou je een van de snaren achterwege kunnen laten? Heb je een 6-snarige midi-gitaar in je 7 snarige bijl zitten 8)
Kan, maar dan kan ik juist die lage riff niet unisono'n met een vette, lage synth of bas }:|

Ik had het laatst met iemand over wat ik hiermee wilde, dus geluiden op mijn computer via mijn gitaar besturen, en die zei dat dat net zo goed kan met een bepaalde pod van line 6, wat dan via USB werkt...kan iemand daar op toelichten?

EN oke, dit is nog vreemder, de Yamaha EZ-AG Selfteaching guitar...
Oke, het is kinderspeelgoed en zonder snaren, maar zou je hier in principe niet ook mee kunnen doen wat ik wil doen...?

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat als die roland gi-20 en gk-2a echt de shit zijn, ik ze ergens in de komende weken toch ga aanschaffen.
dus nog 1 keer.
Ik wil de geluiden/samples op mijn computer besturen met mijn gitaar, en dit principe gebruiken in een band.
Dus het moet werken, en de vertraging moet niet zo erg zijn dat alles wat je speel a-ritmisch wordt.
Kan ik dan met de g1-20 en de gk-2a goed vooruit?

Back