De ultieme MIDI-controller

pjeut

Ouwe rot
Ik ben al 'n tijdje op zoek naar een alles in 1 apparaat (zo dat al bestaat) wat betreft MIDI-control. Zo viel mijn oog op de Korg MicroKontrol, en dan valt het gelijk op dat dit apparaat blijkbaar niet zo populair is.
En dat verbaast me, want het lijkt me toch dat iedereen gediend is bij een apparaat waarbij je zowel noten kunt invoeren (nou ja, dat is dan ook wel het begin), maar ook met drumpads en sliders met vrij aan te wijzen controllers. Daarnaast kun je de drumpads ook nog gebruiken om de controller per slider aan te passen.

Naast dat het natuurlijk pecunia kost, wat zin de voor- en nadelen van zo all-in-one controller? En dan met name vergeleken met aparte controllers voor noten en control-data en een apart ding met drumpads.

Ay, ik besef ineens: velen van jullie zullen natuurlijk zeggen dat ze die drumpads al in hun MPC#### hebben zitten. Nou ja, als je er toch wat zinnigs over te zeggen hebt, aarzel niet.

als je voor de korg gaat, zou ik wel voor de 49 toetsen versie gaan. deze heeft gewone toetsen en dien die klein rot toetsjes. jammer genoeg was die er nog niet toen ik een midicontroller ging aanschaffen.

heb dus eerst de microkontrol gehad met die kliene toetsjes, maar heb deze snel weer weg gedaan. werk nu met een remote25 van novation en ben daar zeer tevrede over. enige min punt is dat hij maar 25 toetsen heeft, maar wel weer met aftertouch. Maar deze hebben ze op het momment ook in 49 en 61 keys.

Thnx BM

Thnx BM

voor je respons. Maar drumlijntjes; hoe klop je die in? Gewoon ook met het toetsenbord? Vind je die rubberen drumpads daar niet handiger voor?

Tja...

Tja...

...wie niet. Maar hoe klop je ze in?

Ook met een step-sequencer

Ook met een step-sequencer

wil je toch wat velocity meegeven. Of zet je die vast en ga je die achteraf aanpassen?
Als dat je werkwijze is, dan kun je dat idd net zo goed met een toetsenbord doen.

Ik heb zelf ook voor de Novation RMT25 gekozen.

Fijne toetsen, endless encoders, gewone knoppen en schuifjes. Wat wil een mens nog meer. Oh ja....eemn X/Y pad ala Kaoss pad (nou ja die van de Kaoss pad is wel een stuk groter hoor).

Maar kwalitatief is dit een aanrader. Ook fijn stukje software om templates e.d. te maken.

Dik in orde!

Wat ik vooral bedoel...

Wat ik vooral bedoel...

...die roze/beige/gele rubberen blokjes zijn niet echt belangrijk voor je?

Ik merk het al. Ik zat al te denken aan een akai mpd16, maar ik geloof dat ik beter bij m'n oude Kawai K1 als master-toets kan blijven en op zoek moet gaan naar een externe controler met sliders of knoppen.
Nou weet ik dat ik die realtime-controllers van m'n Rm1x ook hiervoor kan gebruiken (nog niet gerprobeerd) maar een extern dingetje daarvoor lijkt me wel handig.

Back