Alround Mic ? welk aan te raden ?

Exorbis

PhonoFiel
Hey lui,

Ik wil geluiden letterlijk gaan samplen doormidellen van met een goede mic & recorden op straat, industrie terreinen, openbare plekken op te nemen, en als het kan, af en toe wat stem & andere klanken.
Ook vraag ik me af welk betaalbare portable recorders er bruikbaar zijn ?

Ik ben niet van plan om m'n beurs al te ver open te scheuren, dus liever betaalbare suggesties.
Bovendien vraag ik me af of het beter is om een nieuwe te halen inplaats van een 2e handsje ?

Bij voorbaat dank.

Voor een all-round microfoon zou ik in principe voor een groot-membraan condensator microfoon gaan. Deze kleuren het geluid nauwelijks en zijn tegenwoordig ook haast niet meer duurder dan een goede dynamische microfoon. Kijk bijvoorbeeld es naar wat thomann aan t-bone microfoons te koop heeft. Dit soort microfoons zal wel wat meer last hebben van herrie door wind als je ze in de open lucht gebruikt.
Voor locatie opnamen zijn de Behringer meetmicrofoons (ECM-8000) ook erg geschikt. Dit zijn kleinmembraan-microfoons en niet richtinggevoelig dus voor sfeeropnamen op een industrieterrein zijn deze prima geschikt. En ze kosten zo rond de 50 euro of minder.

Een nadeel is dan wel dat je een microfoonvoorversterker met fantoom-spanning nodig hebt en dit is voor locatie-opnamen misschien lastig. Er zijn wel kastjes die fantoomspanning uit batterijen halen maar die zijn weer erg duur.

Pas trouwens op met 2ehands kopen. Er worden op marktplaats de laatste tijd veel Superlux microfoons voor rond de 40 euro aangeboden die bij feedback voor rond de 20 a 30 euro in de aanbieding waren. Deze microfoons zijn dermate slecht van kwaliteit dat ik ze niet zou willen hebben al kreeg ik er geld op toe.

Origineel geplaatst door 4-Tek
Kijk bijvoorbeeld es naar wat thomann aan t-bone microfoons te koop heeft. Dit soort microfoons zal wel wat meer last hebben van herrie door wind als je ze in de open lucht gebruikt.
Valt dit niet te verhelpen met zoeen schuimrubberen 'mutsje' ?
Voor locatie opnamen zijn de Behringer meetmicrofoons (ECM-8000) ook erg geschikt. Dit zijn kleinmembraan-microfoons en niet richtinggevoelig dus voor sfeeropnamen op een industrieterrein zijn deze prima geschikt. En ze kosten zo rond de 50 euro of minder.
Eerlijk gezegd probeer ik Behringer zo veel mogenlijk te vermijden.
Een nadeel is dan wel dat je een microfoonvoorversterker met fantoom-spanning nodig hebt en dit is voor locatie-opnamen misschien lastig. Er zijn wel kastjes die fantoomspanning uit batterijen halen maar die zijn weer erg duur.
Zijn er anders geen portable recorders die fantoom ondersteunen ?... aangezien ik toch ook naar een Porto Recorder op zoek ben.

Ik heb zelf een Hi-MD minidisc recorder (die kunnen zonder compressie opnemen) met een Rode stereo microfoon (NT4). Daar krijg je zelfs een kabel bij met stereo-minijack als uitgang die je dus zo in je minidisc kan steken. Je krijgt er ook gewoon een kabel bij met stereo XLR uit, hoor.

Daar heb ik een Rycote anti-wind ding 'bontje' bij gekocht - die zijn er speciaal voor de NT4. Zo'n schuimrubberen kapje is voor buitenopnames echt niet genoeg. Je opnames worden zelfs bij lichte wind onbruikbaar (ervaring).

Bijkomend voordeel is dat de NT4 zowel op fantoom als op batterijen kan.

En voor van die fantoom-kastjes moet je misschien eens kijken op
soundprofessionals.com.

Marantz maakt tegenwoordig ook twee betaalbare (<1000 euro) locatieopname apparaten, zeg maar, de nieuwe DAT-recorders aangezien ze solid state zijn (geen bewegende onderdelen), de PMD660 en de PMD670 zo uit m'n hoofd. Die hebben alleen vrij noisy pre-amps zo hoorde ik, en alleen de duurdere 670 heeft digitaal in zodat je je eigen pre-amp erop kan aansluiten.

Als je het echt El Cheapo wilt met een redelijke tot goede audiokwaliteit zou ik gaan voor een portable MD en een electrec-microfoon.

Vroeger heb ik veel locatie-opnames gedaan met een DAT-recorder en een paar AKG C1000's. In een AB-opstelling levert dit een erg mooi stereobeeld op. Dit was apparatuur van school.

Zelf had ik een MD-recorder en een Sony stereo electret die qua prijs/kwaliteit helemaal zo gek nog niet is. Ik heb de ECM-MS907 met windkapje waarmee ik ook redelijk wat concreet materiaal op heb genomen. Mijn MD-recorder ging echter een jaar na aankoop kapot, net buiten de garantie. Ik heb hem toen laten maken en kreeg coulance, maar weer precies een jaar later is hij weer kapot gegaan. Op dit moment heb ik dus geen recorder en ik spaar nu dan ook liever voor een professionele, ook omdat ik hedentendage ook een pro ben haha :P

Ooh en ontopic:

..ik ben het compleet eens met alle bovenstaande antwoorden, cruciaal voor je keuze is natuurlijk het medium waar je op gaat opnemen (laptop met interface, DAT, MD, etc..) Ik vind als het om de microfoon zelf te doen is een Shure SM57 een prima allround mic, wel aanzienlijk minder geschikt voor buiten (en ruimtelijke) opnames... het fijne van deze mic is wel dat als je lekker bijv. een stoomwals gaat samplen je niet bang hoeft te zien je mic te beschadigen bij close miking! (tenzij je natuurlijk onder de wals gaat liggen, hahaha!)

Misschien kun je even verduidelijken wat je precies wilt gaan doen!

Sorry, ik hou hem nog wel vast, ik had hem laatst nog bijna gebruikt op een locatieproject :D Mics heb je nooit genoeg :D

Ik heb zelf wel een MD-recorder, maar dat lijkt me persoonlijk niks om mee outdoors op te nemen, je weet wel, van die kleine mini jack waarvan de connectors snel afbreken bij het minste geringste stress (en dat gebeurt snel met eenbeetje intensief gebruik)

hmm...

Origineel geplaatst door Exorbis
Ik heb zelf wel een MD-recorder, maar dat lijkt me persoonlijk niks om mee outdoors op te nemen, je weet wel, van die kleine mini jack waarvan de connectors snel afbreken bij het minste geringste stress (en dat gebeurt snel met eenbeetje intensief gebruik)

hmm...

Afbrekende connectors!! My kind of recording! :D

Wat bedoel je eigenlijk mer 'intensief gebruik' een vorm van extreme recording? Ik ben nl. van mening dat vanuit een normale situatie bekeken, je prima kunt opnemen met een md recorder en een mini-jack microfoon! Ik heb zelfs erg aangename opnames gehoord met een Sony ECM907 microfoon! Je levert voornamelijk in op gebied van data, MD audio is dun en leent zich slecht voor effecten, maar daar entegen een prima sample/recorder als extra toevoeging aan een vaste thuissetup!

edirol R-1 is een zeer geschikte locatierecorder (350-400 euro). Geen fantoomvoeding en geen level metering (behalve op het gehoor) en minijack voor externe mic. Ik heb m zelf en ben heel tevreden (ook over de interne mics)
Marantz pmd-660 (600 euro) Superspecs (schakelbaar fantoom, xlr), maar pas op voor de noisy mic pre-amps (er bestaat wel een modificatie met betere pre-amps, maar dat doet marantz niet zelf).

M-audio heeft een nieuwe locatierecorder prijs nog niet bekend dacht ik. Check de site voor de precieze specs. Geen interne mics, wel gebalanceerde aansluitingen (jack) met fantoom.

succes

Origineel geplaatst door Alexander
Je levert voornamelijk in op gebied van data, MD audio is dun en leent zich slecht voor effecten,

Kun je dat wat meer uitleggen; ksnap t niet precies

(heb zelf net een MD met mic aangeschaft, maar moet de eerste opnames nog maken)

MD audio is net als MP3 gereduceerd om ruimte te besparen.. kwalitatief is het dus minder als CD audio (of hogere kwaliteit). Bij verdere bewerking van het materiaal gebruik makende van hoogwaardige effecten en/of samplerate settings kan het dus minder geschikt zijn!

Je kunt hier lang op doorgaan en als purist gaan zeveren, daar heb ik geen zin an en geen zin om naslagwerken erop open te slaan! Vuistregel is, volgens mij, ongeveer 1/5 van de hoeveelheid data wordt gebruikt op MD voor audio tegen die op CD.

Enigzins duidelijker!? ;)

ps. dit betekent niet dat het 'slechte kwaliteit' is, het is voor veel doeleinden erg nuttig en met de juiste omgang kan het overal worden toegepast! Ik gebruik het zo laat mogelijk in mijn audio chain, om bovenstaande redenen, maar voor het opnemen op locatie en samplen van dingen ben ik zwaar tevreden!

Dank voor de verdere uitleg :halleluja
Met die compressie doel je neem ik aan op het Atrac-formaat. Ik meen echter ook ergens gezien te hebben dat het mogelijk is om in wav-formaat op te nemen. Weet jij daar iets van? En zo ja, zou dat dan betekenen dat de opnamekwaliteit beter is?

Back