Waarom is het zo moeilijk om samen te spelen?

Iseldar

Ingeburgerd
Ik weet niet wat het is. Ik heb een geweldige synth, waar een geweldige sound uitkomt. Ik kan thuis ook de meest mooie dingen maken en spelen. Maar in een band wil het maar niet lukken. Of je zit met personen die zich overal te goed voor voelen of juist met personen die weinig aanleg lijken te hebben. Samen muziek maken blijft zo moeilijk. Ik kan me voorstellen dat er veel muzikanten zijn die zelf gewoon muziek maken (producen) en/of gaan dj'en. Waarom lukt het me nou nooit om mijn ideen over te brengen op anderen? Of moet ik gewoon maar alleen muziek blijven maken? OF op dezelfde toer gaan als producers, dj's etc? Van sommige bands snap ik gewoon niet hoe het kan dat ze zo op elkaar ingespeeld zijn. Neem bijvoorbeeld Nightwish; dat is toch ongelooflijk wat die voor performance hebben. Die toetsenist staat wel met drie synths op het podium. En alles klikt met elkaar; zang, gitaar, bas, synths, drums etc. En er zijn meer van die bands die dat hebben. Het klikt gewoon.
Hoe kan het toch dat het zo moeilijk is om met anderen samen te spelen?

Misschien leg je de lat te hoog voor jezelf of je bandleden....
Lijkt mij het voornaamste dat je het eerst gezellig gaat krijgen met de groep, en van daaruit verder werken. Daarna is het een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Groetjes van Rudo

Origineel geplaatst door Rudo
Lijkt mij het voornaamste dat je het eerst gezellig gaat krijgen met de groep, en van daaruit verder werken. Daarna is het een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

that's it.. goeie bandleden betekend niet dat ze muzikaal allemaal geweldig zijn, maar dat het geheel een band vormt! Dus gewoon veel jammen met z'n alle en dan ga je vanzelf wennen aan elkaar's manier van spelen en dan werkt het! oefenen oefenen oefenen!!

:okdan:

samen muziek maken is een beetje geven en nemen. net als in een relatie. Als je alleen maar je eigen ding wil doen kun je lang zoeken naar medemuzikanten. Niemand wil alleen maar het ding van een ander doen (of het moet wel voor het geld zijn)...
Niet vast houden aan je eigen ding is volgens mij het begin van een grotere kans op een eventuele samenwerking met mensen die ook bereid zijn om niet alleen hun eigen ding te doen, en dus misschien wel een beetje van jouw ding willen doen. samen een nieuw ding doen zeg maar dus.. hehe.

Uit alles wat gezegd is kunnen we opmaken:

ALL YOU NEED IS LOVE:

Group_hug1_JPG.jpg

Origineel geplaatst door Remmelt
samen muziek maken is een beetje geven en nemen. net als in een relatie. Als je alleen maar je eigen ding wil doen kun je lang zoeken naar medemuzikanten. Niemand wil alleen maar het ding van een ander doen (of het moet wel voor het geld zijn)...
Niet vast houden aan je eigen ding is volgens mij het begin van een grotere kans op een eventuele samenwerking met mensen die ook bereid zijn om niet alleen hun eigen ding te doen, en dus misschien wel een beetje van jouw ding willen doen. samen een nieuw ding doen zeg maar dus.. hehe.

Ik beaam dit volledig! :)

Re: Waarom is het zo moeilijk om samen te spelen?

..er is nooit genoeg LEGO© :D

ik ken dit helemaal:

onze sologitarist was vorig jaar ofzo een van de beste gitaristjes (toen 16 jaar) van nederland. onze slaggitarist is gekgenoeg ook zeer goed in soleren. onze drummer kan er ook wat van.
maar ja individuele kwaliteit zegt niets over hoe een band presteerd. en inderdaad geven en nemen. en een doel hebben, werk ergens naar toe anders is de motivatie en concentratie al snel weg. en natuurlijk inzet :) niet alleen met de band 1 of 2 keer per week oefenen, maar ook thuis je partijtje strak spelen :)

ik ben wel benieuwd hoe andere bands dit ervaren, wat hun problemen en oplossingen zijn/ware, en wat hun 'bandfilosofie' is!

Ik ben weleens benieuwd hoe het is om met een dj samen te spelen ipv in een band. Dus dat ik de toetsen en sequencer voor mijn rekening zou nemen.
Werkte Underworld ook niet met een DJ?
En hoe doen dat Chemical Brothers eigenlijk?

Origineel geplaatst door Iseldar
Ik ben weleens benieuwd hoe het is om met een dj samen te spelen ipv in een band. Dus dat ik de toetsen en sequencer voor mijn rekening zou nemen.
Werkte Underworld ook niet met een DJ?

Hoe had je dat in ged8en dan? Wat voor muziek (Hoewel dat wel op te maken is uit bovengenoemde voorbeelden)

Origineel geplaatst door Iseldar
Ik ben weleens benieuwd hoe het is om met een dj samen te spelen ipv in een band.
Lastig, aangezien jij degene met de meest flexibele opstelling bent (tenzij 'ie een turntablist is) moet jij je de hele tijd aanpassen. Ook moet je precies weten wanneer 'ie overschakelt naar een andere plaat.

Van wat ik in Heineken Music Hall zag - een hele hoop vintage synths op 't podium en een paar laptops. Iemand anders die voor je mixt en een van te voren strak ingeplande tracklist. Veel actie van de VJ.

Overigens is het niet moeilijk samen te spelen, het is alleen dat iedereen tegelijkertijd wil invallen als eentje leuks bedacht heeft, en dat gaat fout ;). Muziek maken is ook geduld hebben met de rest en ze eerst hun eigen ding laten doen zodat ze er vertrouwen in hebben - niet gelijk meespelen, eerst luisteren en keuren, kijken hoe 't zich ontwikkelt. Een "koude" start met gelijk een goed resultaat en maar een klein beetje aftasten is behouden aan de echte elite.

met anderen muziek maken is ook heel verreikend.
ok, sommige dingen zou je net iets anders doen, maar je krijgt ook weer andere invalshoeken op t zelfde stukje muziek. daar leer je heel erg veel van.
ipv dat je vastroest in je eigen stijl/maniertjes krijg je ineens allerlei dingen aangereikt die eventueel ook zouden kunnen.

Je beslist natuurlijk wel zelf wat er gebeurt :D gewoon omdat je de sterkste bent, of de leipste

t kan ook zijn dat goede muzikanten dus een stap terug moeten doen om met bandleden te levellen. dat kan ook betekenen dat die goede muzikanten de 'simpelere' muziek extra mooi/verzorgd kunnen maken. simpeler is niet altijd lelijk imo. je moet alleen niet t zelfde doel hebben als wanneer je alleen werkt

van dingetjes die ik met anderen maak hoor ik altijd wel weer iets terug in mn eigen volgende track

maw. probeer je te focussen op de dingen die je er uit kan halen ipv wat je er allemaal in moet stoppen of moet laten.
goed samenspel is eigenlijk niets anders dan 1 gezamenlijk doel na streven
waarbij iedereen zn eigen funktie in t geheel op zn eigen manier invult, zonder dat gezamenlijke doel uit t oog te verliezen

Origineel geplaatst door Ruubje
ik ken dit helemaal:

onze sologitarist was vorig jaar ofzo een van de beste gitaristjes (toen 16 jaar) van nederland. onze slaggitarist is gekgenoeg ook zeer goed in soleren. onze drummer kan er ook wat van.
maar ja individuele kwaliteit zegt niets over hoe een band presteerd. en inderdaad geven en nemen. en een doel hebben, werk ergens naar toe anders is de motivatie en concentratie al snel weg. en natuurlijk inzet :) niet alleen met de band 1 of 2 keer per week oefenen, maar ook thuis je partijtje strak spelen :)

ik ben wel benieuwd hoe andere bands dit ervaren, wat hun problemen en oplossingen zijn/ware, en wat hun 'bandfilosofie' is!

Het hangt ook sterk af van je ambitie niveau en de daaraan hoeveel tijd die je wilt/kunt besteden. Iedereen wordt bij ons geacht thuis alles voor te bereiden zodat we de repetitietijd zo nuttig mogelijk kunnen besteden. Wij proberen nummers echt live te brengen, een sequencer wordt zelden gebruikt. Een doel hebben is heel belangrijk, dat houdt je scherp en voorkomt concentratieverlies. Wij proberen zo 1 keer maand live te spelen, en daarnaast 1-2 te repeteren. Dat is niet veel, eigenlijk te weinig maar het lukt redelijk. Verder: de onderlinge sfeer bepaalt toch voor een groot gedeelte het resultaat. Als je ruimte laat voor elkaar en niet alleen met je eigen ding bezig bent komt dat absoluut ten goede aan het resultaat. Wij spelen sommige nummers bijvoorbeeld met acoustische gitaar en zang, moet kunnen toch?

Waar je als band ook enorm mee kunt scoren is zorgen voor een goed geluid. Een vaste geluidsman (PA) is een pre, hard spelen verkloot meestal je sound, zorg dat alles helder en transparant klinkt zodat de geluidsman er iets mee kan. Zet de monitors op het podium niet te hard, het gaat er alleen om dat je elkaar goed moet kunnen horen en niet om te laten zien dat jou versterker de PA kan overstemmen ;)

Voetbaluh!

Voetbaluh!

ik vergelijk het altijd met voetbal .-schop-

je kan allemaal sterrenspelers hebben , maar dat maakt nog geen top team .
allemaal spitsen in een band , of allemaal verdedigers , dat werkt gewoon niet .
je moet een echt team hebben met diverse mensen , en het moet goed boterren onderling . doet dat het niet , krijg je gehijd heibel .
af en toe de bal af/aangeven zodat een ander kan scoren , niet heel de tijd zelf pingellen . zo kan idereen een keertje scoren , mits diegene daar behoeftene aan heeft , er zijn er ook die van de winst van het team genieten , zonder zelf met een spetterende solo in het middelpunt gescoort te hebben .

en het duurt ff voor je aan elkaar gewent bent , en weet hoe de ander op dingen reageerd .

het is in iedergeval alles behalve makkelijk om een top team te crËeren .

Zo'n band als nightwish bestaat al zo'n 10 jaar... Dat maakt natuurlijk wel heel veel uit hè!! Luister maar eens naar een van de eerste albums en dan naar een van de laatste albums: je hoort wel dat ook zij vrij simpel begonnen. (Ze zitten nu trouwens zonder zangeres dus ik ben benieuwd wat er van die band gaat worden) Je kunt moeilijk verwachten dat het meteen 100% goed gaat wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe band begint, maar het kan ook zijn dat je gewoon nog niet degenen hebt gevonden waar jij goed mee samen kunt werken.

Back