Analoge warmte toevoegen in digitale producties

Inderdaad! Volledige buizeninstallatie + tapedeck kan nog altijd kil klinken.

Het blijft een moeilijk te vatten concept, waarom sommige dingen "warm" klinken en andere niet, en wanneer het ene dan beter is dan het andere.

Gewoon gaan met die banaan, en als het goed klinkt dan is het goed.
Wel, wat je als muzikant wel kan doen.. is uitzoeken waarom een nummer wat je hoort warm klinkt (wie was de producer, wat voor equipment is er gebruikt, welke mike's, welke plugins, welke outboard, etc etc). Maar dat is op een per-nummer-basis, er is geen generieke formule die alles warm maakt.. omdat, vind ik dan, met alleen outboard en deftige tape-recorders ben je er nog niet.. warmte is veel meer dan alleen dat.

Bijv. de extreme panning van instrumenten bij tracks van the Beatles (en anderen uit die tijd, uit die studio), en de wat rommelige timing.. dát vind ik enorm warm klinken.

Op die wijze kan je ook uitzoeken waarom een bepaald stuk in een nr emotie oproept, welke akkoorden? welke timing? wat gebeurd er allemaal? Om zo tot de bron te komen en het ooit zelf toe te passen als 't nodig is. Nog los van emotie afkomstig van zang, da's een verhaal apart.. ik bedoel puur de begeleiding.

Verder dan dat, inderdaad gewoon gaan met die banaan.

sja het begrip analoge warmte is ook eigenlijk dusdanig subjectief dat het een eindeloze discussie zou gaan worden... net als hardware vs software :)

ik vind bv van Jarre Equinoxe heel warm klinken en Zoolook niet...
nu is Zoolook dan ook volledig digitaal opgenomen en gemixed dus is dat een conclusie?

Rendez Vous van Jarre vind ik dan weer wel warm klinken en Revolutions niet, beide ook digitale opnamen ...

Dat komt eigenlijk al door de (te)veelomvattende vraagstelling : "analoge warmte toevoegen in digitale producties?" :P

Klip-en-klare antwoorden daarop zijn inderdaad suggesties voor bepaalde gear en mix-truckage.. want truckage is het, je wilt toevoegen wat er niet in zit. Overigens niks mis met truckage en voor de gek houden, vind ik 't leukste om te doen!

sja het begrip analoge warmte is ook eigenlijk dusdanig subjectief dat het een eindeloze discussie zou gaan worden... net als hardware vs software :)

nu is Zoolook dan ook volledig digitaal opgenomen en gemixed dus is dat een conclusie?

Rendez Vous van Jarre vind ik dan weer wel warm klinken en Revolutions niet, beide ook digitale opnamen ...

Well.. let me tell you something. ik kan buizen warmte zo aan jou laten horen zelfs laten voelen dat je morgen heeldag in ziekenhuis ligt net of je paar minuten in hel bent geweest daarna meteen bij noordpool wil zijn om af te koelen :)
Digitale warmth bestaat niet, Nep warmth wel.. als dat is wat je bedoelde dan begrijp ik je situatie. Maar wie heeft nou geen zin in een echte kutje ipv kunst plastic vagina geeft geen warmte als je hand bovenop legt.

Dus laat me horen of je nog wilt horen.. allright?

Djiezus, even weg geweest en gelijk 3 pagina's erbij. Heb ik iets gemist?

Nee.. je heb geen live uitzending gemist morgen weer vriendschappelijk thuis wedstrijd ajax tegen PSV Djiezus christ, we hebben niet over voetbal Spa.

dat zijn allemaal gemiddelde waarden van wat daarvoor misschien wel net een andere waarde had,
bij sampling veranderd het geluid gewoon of je dat nou 44.100 of 96.000 keer per seconde doet

Dus meneer Nyquist heeft het fout?

Wel, wat je als muzikant wel kan doen.. is uitzoeken waarom een nummer wat je hoort warm klinkt (wie was de producer, wat voor equipment is er gebruikt, welke mike's, welke plugins, welke outboard, etc etc). Maar dat is op een per-nummer-basis, er is geen generieke formule die alles warm maakt.. omdat, vind ik dan, met alleen outboard en deftige tape-recorders ben je er nog niet.. warmte is veel meer dan alleen dat.

Bijv. de extreme panning van instrumenten bij tracks van the Beatles (en anderen uit die tijd, uit die studio), en de wat rommelige timing.. dát vind ik enorm warm klinken.

Op die wijze kan je ook uitzoeken waarom een bepaald stuk in een nr emotie oproept, welke akkoorden? welke timing? wat gebeurd er allemaal? Om zo tot de bron te komen en het ooit zelf toe te passen als 't nodig is. Nog los van emotie afkomstig van zang, da's een verhaal apart.. ik bedoel puur de begeleiding.

Verder dan dat, inderdaad gewoon gaan met die banaan.

Kan ik me in vinden. Laten we het samenvatten als "met wat voorkennis en een doel voor ogen ietwat gericht gaan met die banaan". :P:okdan:

Uit eigen ervaring kan ik trouwens zeggen dat je met enkel slechte timing en crappy oude apparatuur nog niet persé een warme track maakt. Rommelig en wollig daarentegen... :bekdicht:

Voor een klein deel ligt het aan het volgende heb ik me laten vertellen:

-vroegah bij analoge opnamen ging men in de studio bewust iets te veel hoog mixen om de tape te compenseren
-bij digi is dat niet meer nodig, maar in het begin deed men dit nog
-nadien stapte men van dit oude trucje af

Daarom zouden veel oude digi opnames wat kil klinken en na een paar jaar niet meer, zelfs op dezelfde apparatuur.

Hoeveel er van waar is weet ik niet.

ik dacht een beetje in deze richting. of het klopt weet ik niet, maar het is wel mijn leidraad/uitgangspunt in mijn studio, dus ben benieuwd wat anderen er van vinden:

een vet of warm geluid zoals sommige wel zeggen heeft denk ik alles te maken met de hoeveelheid en verhoudingen van frequenties. en deze kunnen harmonische boventonen zijn, maar ook alle andere frequenties.

ik heb veel ervaring met tot in den treure en tevergeefs muziek produceren met slechte en goedkope instrumenten en apparatuur. hoe ik ook m'n best deed, het bleef dun en zwakjes klinken.

neem een basgitaar met alleen wat lage frequenties in de output. wat je ook doet.....via bijvoorbeeld een buis-amp of op tape...het blijft lullig klinken. Er worden door de buis en tape wel frequenties toegevoegd, maar deze maken het niet 'warm' omdat ze voornamelijk in het zelfde laag zitten als de bas zelf. er worden te weinig frequenties aan toegevoegd.

neem een basgitaar met een goed laag, veel mids en enig hoog en die zal met buis en tape nog vetter en voller,( en hopelijk warmer) klinken. hoeft niet perse altijd mooi te klinken. kan ook weer te veel van het goede zijn.

door hoog en laag te dempen in het signaal krijgen de middenfrequenties meer volume en ruimte. en dus een vollere klank. EQ is een versterker die constant in een grequentiegebied staat te boosten of te verzwakken. dat leeft niet, reageert niet op de muziek en het instrument is dus niet muzikaal.
tape, buizen en bijvoorbeeld exiters doen dat wel.

het gaat dus om een mooie evenwichtige verhouding tussen de laagste en hoogste frequenties in het spectrum van een instrument of een mix.
alles aanwezig maar niet te veel laag en zeker ook niet te veel hoog....

elk apparaat, buis of taperecorder of plugin doet dat op zijn eigen manier en heeft zijn eigen karakter.

zoiets?

:o:

Kan ik me in vinden. Laten we het samenvatten als "met wat voorkennis en een doel voor ogen ietwat gericht gaan met die banaan". :P:okdan:

Uit eigen ervaring kan ik trouwens zeggen dat je met enkel slechte timing en crappy oude apparatuur nog niet persé een warme track maakt. Rommelig en wollig daarentegen... :bekdicht:
Precies, je kan prima doelgericht gaan met die banaan.

Naar mijn idee werk je nooit helemaal 100% zonder kader.. freestyle jazz of freestyle watdanook.. als iemand dat zegt, dan liegt diegene; da's hetzelfde als claimen dat je de komende 5 minuten nérgens aan gaat denken.. vrijwel onmogelijk, je hébt al iets in je hoofd en zoniet dan haal je iets in je hoofd. Speel je ergens overheen? Dan heb je alsnog een kader.. dus, je hebt vrijwel altijd wel één kader (ook je eigen beperking is een kader.. blabla)

Je laatste opmerking, ik heb juist telkens gezegd dat enkel en alleen buizen/vintage outboard of plugins nog geen warme track opleveren, en dat ik ook o.a. timing erbij reken.. maar we zijn 't dus eens :) warm is veel meer dan die dingen alleen.

Misschien kan je warmte dan zo omschrijven : De mate waarin je karakter terughoort in de muziek, welke erin is gelegd door een persoon (timing, muzikale keuzes, inspiratie, hard-/software keuzes, ervaring) en/of een apparaat met karakter; Een stempel op de muziek, de footprint.

is het met al die dalende hardware prijzen niet gewoon makkelijker onderhand om hardware te kopen dan software emulaties ? Vooral als het over uad spul gaat ed. Ja, ok. je hebt total recall maar nog steeds niet de shit. En je kan zeggen "yo, dit is met echte hardware gedaan .. " Wat weer bijdraagt aan de beleving van de luisteraar, mits ie feeling heeft met datgene wat je zegt natuurlijk :D

ja,...anders zouden we nooit over 44.100 moeten.
er zijn gewoon frequenties boven nyquist, die je niet direct hoort maar mss wel opvangt.
hondenfluitjes enzo, ik hoor ze niet direct maar als ik de hele dag die hoor krijg ik wel hoofdpijn.

nyquist zou moeten werken, met film zie ik ook de frames niet verspringen.....je kan er zelfs een subliminal message tussen zetten zonder dat mensen het direct doorhebben,....indirect weer wel.

Ik verzin dit ter plekke: het menselijk oor is ontzettend gevoelig voor fase-verschillen; met onze ogen dicht kunnen we heel precies horen waar een geluid vandaan komt. Dat gaat dan om verschillen van hooguit 660 μs (als een geluid pal links of rechts van je klinkt), maar volgens mij zijn we gevoelig voor nog veel kleinere verschillen, tot wel enkele tientallen μs. Bij 44.1kHz duurt een sample 22 μs. Faseverschillen kleiner dan dat vallen denk ik weg, ook bij frequenties lager dan de Nyquist frequentie. Het zal er om hangen en ik heb geen idee of het echt zo is, maar ik kan me voorstellen dat we dat kunnen horen en als "kil" ervaren.

er zijn gewoon frequenties boven nyquist, die je niet direct hoort maar mss wel opvangt.
hondenfluitjes enzo, ik hoor ze niet direct maar als ik de hele dag die hoor krijg ik wel hoofdpijn.

nyquist zou moeten werken, met film zie ik ook de frames niet verspringen.....je kan er zelfs een subliminal message tussen zetten zonder dat mensen het direct doorhebben,....indirect weer wel.

Hondenfluitjes zijn 16-20kHz en dat is ruim onder de Nyquistfrequentie van een 44.1kHz signaal. Ik hoor ze ook gewoon als het verder stil is, maarja ik lig soms ook wakker omdat de vleermuizen zo'n lawaai maken...:stupid

allemaal heel erg interressant! maar is niet on-topik.

ook jammer want mijn bijdragel is nu ondergesneeuwt en ik krijg daar geen reacties op. had ik toch wel op zitten wachten...

dat zou kunnen maar iig is het wel zo dat des te hoger de sampling rate is des te beter een bas geluid ook zal gaan klinken...

heel simpel voorbeeld: een sinus van 1hz op een rate van 10.000hz klinkt dikker dan op maar 1.000hz aangezien er minder boventonen ontstaan...
diezelfde sinus samplen op 2hz zou ook maar slechts een blokgolf zijn...

Back