Sander02
Gepokt en gemazeld
Wel, wat je als muzikant wel kan doen.. is uitzoeken waarom een nummer wat je hoort warm klinkt (wie was de producer, wat voor equipment is er gebruikt, welke mike's, welke plugins, welke outboard, etc etc). Maar dat is op een per-nummer-basis, er is geen generieke formule die alles warm maakt.. omdat, vind ik dan, met alleen outboard en deftige tape-recorders ben je er nog niet.. warmte is veel meer dan alleen dat.Inderdaad! Volledige buizeninstallatie + tapedeck kan nog altijd kil klinken.
Het blijft een moeilijk te vatten concept, waarom sommige dingen "warm" klinken en andere niet, en wanneer het ene dan beter is dan het andere.
Gewoon gaan met die banaan, en als het goed klinkt dan is het goed.
Bijv. de extreme panning van instrumenten bij tracks van the Beatles (en anderen uit die tijd, uit die studio), en de wat rommelige timing.. dát vind ik enorm warm klinken.
Op die wijze kan je ook uitzoeken waarom een bepaald stuk in een nr emotie oproept, welke akkoorden? welke timing? wat gebeurd er allemaal? Om zo tot de bron te komen en het ooit zelf toe te passen als 't nodig is. Nog los van emotie afkomstig van zang, da's een verhaal apart.. ik bedoel puur de begeleiding.
Verder dan dat, inderdaad gewoon gaan met die banaan.