Analoge warmte toevoegen in digitale producties

@MarsMusica: je hebt gelijk. Een sinus van 22kHz ziet er op een CD uit als een blokgolf. Een enorme fout zou je zeggen. Inderdaad. Maar geen hoorbare. Want onze oren zijn daar ook begrensd, dus voor onze oren klinkt een sinus van 22kHz sowieso gelijk aan een blokgolf van 22kHz. Als je wat je hoort zou visualiseren, zou je twee keer hetzelfde zien. Dit alles volgens de meest eenvoudige theorie van onze gehoorgrens, maw we negeren eventuele invloeden van hogere harmonischen.

En nu terug naar warmte in opnames. Iets wat er mogelijk mee samenhangt: sommige studio-opnames klinken heel erg "live" en andere absoluut niet. Dat zal ongetwijfeld grotendeels door arrangement en instrumentarium komen, en de speelstijl en gekozen effecten zullen daar ook veel mee te maken hebben. Maar misschien liggen daar ook wel wat kenmerken die een opname "warm" doen klinken.

sommige studioruimtes zullen dan op een aangename manier frequenties beinvloeden.

een koude ijle galm heeft veel hoog...een bedompte bokige zware galm of ruimte accewntueert het laag.

Dat laatste was op mijn huidige album geen kwestie omdat er geen microfoon aan te pas is gekomen, maar de akoestiek van de ruimte heeft in het andere geval zeker een invloed op hoe je het resultaat ervaart.

Heeft er iemand voorbeelden van nummers die ze erg warm vinden qua klank? Een vb dat ik kan geven is Magic Man van Heart (ik heb hem op vinyl, maar op CD klinkt het nog steeds warm). Ik heb de indruk dat de bas/lage frequenties een belangrijke rol spelen. Want andere nummers die ik warm vind klinken zijn bv No One Said It Would Be Easy van Sheryl Crow, talking 'bout a revolution van Tracy Chapman...allen met een behoorlijk upfronte bassectie. Het gaat hem daarbij overigens niet alleen over "gooi er veel laag in", want er zijn tig voorbeelden van heel veel/te veel laag en toch niet warm. De drie voorbeelden die ik gegeven heb vind ik ook redelijk "live" klinken, dus voor mij ligt het gevoel van warm en live dus vaak dicht bij elkaar.

het zal weliets te maken ook hebben met hoe wij tonen horen en ervaren.
hoog kan irritant zijn en zelfs pijn doen...dat willen we natuurlijk liever niet....

te veel sub laag is ook voelbaar en kan vervelend zijn. laag is moeilijker defineieerbaar, dus moeten er niet veel frequenties door elkaar de aandacht op eisen. de meeste definitie en beweging zit dus in midden tonen...

dus strak laag, weinig hoog en veel middengebied zal wel warm zijn. en dat is ook ongeveer wat een tape doet dacht ik...

maar ik al zei in het post 422

ik denk dat weinigen deze topic gaan begrijpen wat precies warmte nou is. 6 jaar terug toen ik problemen had met producties zocht ik informatie en kwam gelijk topics tegen die over warmte gaan over buizen tape enzovoort en nu weer en gaat zo maar door, aan die technische shit hebben we niks aan leuk voor natuur scheikundeleraar leraar maar meeste van ons bakken liever snel een eitje.

Laten we gewoon eerlijk zijn Geluid kun je éénmaal niet beschrijven want je weet dan nog niet hoe het klinkt!

Een voorbeeld. als ik mijn vriendin hier ga beschrijven hoe ze eruitziet lang brunette ect.. dan weten jullie nog niet hoe ze eruitziet, daarna ga je zelf dingen verbeelden eigen film maken ofzo. Zo is dat ook met geluid beschrijven, dus zonder audio clips heeft echt geen zin.

Warmte is aangenamer voor ons oor maakt alles wat hard is en harsh softer en toch beter hoorbaar! De stereo image is ook beter meer ruimte en alle frequenties zijn beter hoorbaar dus er zit dan ook meer diepte brengt wat ver is naar voren dat is iets wat gelijk merkbaar is.

Laatst gewijzigd:
En dan gaat hij in de laatste paragraaf toch doen wat volgens hem dus niet mogelijk is. :) Ik vind trouwens dat beter stereobeeld en alles beter hoorbaar niet per sé kenmerken van een warme sound hoeven te zijn. Integendeel, bij een te analytische weergave gaat het voor mij snel kil klinken, terwijl een iets wolliger klank voor mijn gevoel meer warmte kan hebben.

dus tot nu toe beweert iedereen dat je het alsnog uit de box moet halen,.....
anders klinkt het als een koude plastic kut.
samplerates enzo, doen er niet toe, blokgolfen als je die niet wilt zijn tof.....

maar hoe maak ik mijn daw geluid in mijn daw dikker/warmer?
de beste itb tip is dus tot nu toe, hoog eraf, bass erbij, midden saturaten. of heeft iemand nog een betere itb tip?

ik vind het toch wel een beetje duidelijk wat 'warmte' in muziek en geluid is.
en je kan er ook gewoon over praten. al denkt Motiff dat niet en doet het uiteindelijk dan toch! :-P

je moet alleen wel in de gaten houden of je objectief of subjectief kijkt. een warme baslijn is wat mij betreft subjectief en een warme gitaarsound objectief. de eerste ben ik niet in geintreseerd, de tweede 100%. warmte gaat uiteindelijk over klank, het geluid en frequenties. galm bijvoorbeeld is niet alleen ambient, maar verdikt ook het geluid. voegt klank toe. neem maar een snare en zet er een galm over heen met attack nul en een galmstaart ongeveer even lang als de snare: meer sound!

ik ben opgegroeid met Bob Dylan en Beatles platen. gedraaid op een zeer oude pickup met een oude buizenversterker en simpele een-weg speakers. Die klank is niet meer uit mijn hoofd weg te poetsen en dat is ook de klank waar ik me door laat inspireren en waar ik min of meer naar zoek.
De apparatuur was vroeger anders (buizen, volledig analoog, grove electronica) en ook de opnametechniek en opnameruimtes. grote galmkamers,......
de techniek ontwikklde en er kwam Stereo en multitrack, hi-fi geluid, enzvoort.

eigenlijk werken we nu met veel betere spullen. veel meer low en high-end (stoere taal!) en veel meer mogelijkheden, maar we missen blijkbaar toch dat geluid van vroeger.
de warme klank van vroeger was iets wat automatisch ontstond door het gebruik van de toen bestaande technieken. Veel warmte en een soort dikke brij van geluid waarbij alle instrumenten samenklonteren tot een ding.
tegenwoordig heeft muziek veel meer definitie. elk instrument is los heel goed te onderscheiden en lijkt op zichzelf te staan. dat voelt ook wat klinisch en koud aan soms/vaak/altijd.

wil je een echte warme klank hebben dan moet je zo'n oude studio (Abby Road of Motown studios) overnemen inclusief de apparatuur en de instrumenten, maar je kan ook zorgen dat je in iedergeval zo veel mogelijk gebruik maakt van goedklinkende analoge instrumenten en enige analoge apparatuur.

ik geloof niet zo dat je het volledig digital gaat redden. al zou je als enige techniek een volledig digital gemaakte mix masteren op een goede 2-track bandrecorder, dan zou je al in de goede richting gaan.

ik heb o.a. voor den vette analoge broeierige warmte aangeschaft:

een buizen grootmembraam mic (Groove tubes GT66)
stereo buizen preamp Electro Harmonix LPB 2ube
STS stereo tape simulator Skulptor
helaas mijn bandrecorder verkocht (spijt!!!!)
electrisch gitaar gaat eerst door een analoge booster. dit zou je ook met synths kunnen doen.
buizen EQ, compressie
en dynamische mics zijn ook instant warmte-makers.

enzovoort van die dingen...ik zit nog in de uitprobeer-fase maar ik ontdek dat je echt elke schakel in een audio-chain nader moet bekijken of die wel of niet voldoet.

een gitaar of keyboard van de Blokker gaat je niet echt verder helpen.....ook de Behringer Abby Roader AR-1960, vintage studio-sound simulator, niet.

Laatst gewijzigd:
ik zal een mp3 neerzetten met demonstratie booster:

eerst hoor je gitaar clean direct in mengtafel...daarna met voor de mengtafel een Electro Harmonix LPB 1 power booster

wereld van frequentieveschillen, volheid en warmte. alleen door zo'n simpel klein apparaatje (zelfbouw)

(let niet op mijn gitaarspel. komt uit een test van mijn preamps)

Attachments

• cleanLpb1.mp3
    309,3 KB · Bekeken: 97
Laatst gewijzigd:
en je kan ook de UAD-2 tape simulator plugin aanschaffen. net echt een Studer tape-klank!

zegge ze...

de beste itb tip is dus tot nu toe, hoog eraf, bass erbij, midden saturaten. of heeft iemand nog een betere itb tip?

Ik zou niet direkt aan de EQ's gaan vijzen want de curves van die potmeters zijn meestal te breed en een notch filter is voor die toepassing ook niet alles.
Zoals MarsMusica schrijft, een buizen microfoontje, buizen preampje (EHX LPB doet dat zeer goed) , door een analoge bandrecorder jagen (ga volgend weekend er eentje ophalen) - al of niet met opname ertussen en dan tesamen met je origineel mixen... Buizencompressor op de eindmix...
Het moeten niet de duurste onder deze apparaten zijn maar ga nu ook weer niet voor het goedkoopste want denk eraan, de vreugde van de lage prijs is reeds lang vervlogen wanneer de miserie met het kwaliteitsarme toestel nog steeds voortduurt...
Grtz,
Exo.

dit klinkt warm... lkkrrrrr muziekje

trouwens ook warme sound:

een akoestische gitaar in de open haard.....
eh... ik bedoel voor de open haard en dan een liedje van Zaai man & kar funk L spelen voor je vriendin..of dat je voor een kampvuur en dan je gitaar erop..eh... ik bedoel op je gitaar een liedje van Bop dillen spelen......dat is ook warme sound!

ik hoef dus alleen een stukje tape te kopen?

Ja of je kan ook gelijk Pultec clone nemen of Massive Passive dan ben je gelijk van die gezeik af :D je hebt meer aan een EQ dan compressor, Tape is een uitzondering maar met dat kun je toon niet veranderen hij geeft wel die mooie tape sound alleen de grote nadeel is ermee klote werken je moet eerst opnemen voordat je naar DAW stuurt dus het is geen effect die gelijk weer uitkomt dacht ik.

Eigenlijk alle high end apparatuur zijn goed. als je mij vraagt wat zou ik eerst nemen hier onder hardware EQ lijst.

Rij 1
Manley Massive: Heel warm hybride, sweet voegt analoge harmonie!
BAE 1073: Modder Phatt smerig, extreme veel kleur!
Retro 2A3: Heel warm, fat, strak,hoog romig en vintage kleur!
API 3124 Preamp: lekker punchy, warme laag, gekleurd

Rij 2
SSL EQ + XDESK voor open punchy geluid, Analoge geluid !

Kies één hardware bovengenoemde eerste rij en een analoge summer in rij 2
Kom je een heel eind geloof me, heb je tape niet meer nodig :eureka:

ik zie het ook alleen maar omdat het over tape ging, tuurlijk heb je meer nodig dan alleen tape, als je (zoals ik) een minder goeie geluidskaart hebt dan kom je nog niet ver.

Rij 1

Rij 2
:eureka:

Dit gaat eigenlijk al erg ver boven mijn budget heen. Hoe dan ook zijn het wel erg mooie en interessante machines.

Rij 1

Rij 2

Kies één hardware bovengenoemde eerste rij en een analoge summer in rij 2
Kom je een heel eind geloof me, heb je tape niet meer nodig :eureka:

ja, naast de budget-oplossingen voor zwervers met een studio in een boodschappenwagen gebouwd heb je natuurlijk ook high-ends gear.

ik denk dat elke losse schakel in een audio-chain verantwoordelijk is voor de klank,
het begint bij het instrument (klankbron) en gaat dan ook inderdaad naar EQ, versterking, compressie, enzovoort. Deze high-end dingen zullen vast en zeker voor die prijs er toe bijdragen dat het geluid opgekrikt wordt. Tape is net weer wat anders. tape is een soort instant EQ, compressie en enhancer in-een.

Alleen ik vind dit soort dure apparatuur niet in verhouding staan tot wat sommige mensen hier als muzikale hobby thuis in een kamertje doen. Minimale experimentele ambient techno op gemodde Casio SK1 hoeft voor mij niet daarna nog opgekrikt te worden door 6000 euro gear.
ik koppel zulke dure spullen toch al snel aan de professionele wereld van echte studios met mooi klinkende ruimtes goede mics en muzikanten die mooie partijen uit hun speciale dure instrumenten kunnen toveren.
Maar wie het geld er voor heeft en dit wilt/kan aanschaffen hou ik niet tegen. inclusief mezelf. :verkoght:

Back