Nicolas 2000
It's a household name
@MarsMusica: je hebt gelijk. Een sinus van 22kHz ziet er op een CD uit als een blokgolf. Een enorme fout zou je zeggen. Inderdaad. Maar geen hoorbare. Want onze oren zijn daar ook begrensd, dus voor onze oren klinkt een sinus van 22kHz sowieso gelijk aan een blokgolf van 22kHz. Als je wat je hoort zou visualiseren, zou je twee keer hetzelfde zien. Dit alles volgens de meest eenvoudige theorie van onze gehoorgrens, maw we negeren eventuele invloeden van hogere harmonischen.
En nu terug naar warmte in opnames. Iets wat er mogelijk mee samenhangt: sommige studio-opnames klinken heel erg "live" en andere absoluut niet. Dat zal ongetwijfeld grotendeels door arrangement en instrumentarium komen, en de speelstijl en gekozen effecten zullen daar ook veel mee te maken hebben. Maar misschien liggen daar ook wel wat kenmerken die een opname "warm" doen klinken.
En nu terug naar warmte in opnames. Iets wat er mogelijk mee samenhangt: sommige studio-opnames klinken heel erg "live" en andere absoluut niet. Dat zal ongetwijfeld grotendeels door arrangement en instrumentarium komen, en de speelstijl en gekozen effecten zullen daar ook veel mee te maken hebben. Maar misschien liggen daar ook wel wat kenmerken die een opname "warm" doen klinken.
Ik vind trouwens dat beter stereobeeld en alles beter hoorbaar niet per sé kenmerken van een warme sound hoeven te zijn. Integendeel, bij een te analytische weergave gaat het voor mij snel kil klinken, terwijl een iets wolliger klank voor mijn gevoel meer warmte kan hebben.
je hebt meer aan een EQ dan compressor, Tape is een uitzondering maar met dat kun je toon niet veranderen hij geeft wel die mooie tape sound alleen de grote nadeel is ermee klote werken je moet eerst opnemen voordat je naar DAW stuurt dus het is geen effect die gelijk weer uitkomt dacht ik.