Analoge warmte toevoegen in digitale producties

ik ben nog steeds erg blij met m'n NEVE 8816 mixert :)
en i.d.d. flink wat API en SLL op de diverse inserts en je komt al een heel eind.

bij mij gaat het verder toch in de eerste plaats om muziek en muzikaliteit:

iemand met een waanzinnig warme vette klank van saaie clichee notenbrij muziek doet mij niks :r , maar een muzikaal kunstwerkje gemaakt op een lullig casiootje en cassette multitrack kan mij totaal betoveren! :mexico: en ook meer respect afdwingen! :halleluja

Inderdaad. Best of both worlds is natuurlijk het beste. :luv:
Met een 2 PK-tje ga je de Formule 1 niet winnen, al ben je nog zo'n goede piloot en met een Ferrari ga je de mist in als je geen getraind piloot bent.:?
Uiteraard hangt alles samen met wat je intenties zijn.
Music just for fun, stijl, professioneel (maar dan spreken we natuurlijk op een ander financieel niveau), etc...
Ik heb hier op het forum al heel wat knappe muziek gehoord die met heel wat minder materiaal gemaakt is dan wat in de reguliere studio te vinden is.:okdan:
Inventief en creatief, dat zijn een van de belangrijkste ingrediënten.*D
Grtz,
Exo.

Laatst gewijzigd:
ja, die heb ik.. de DIY kit heb ik gekocht. print is klaar, is gekalibreerd en werkt. zit alleen ontzettend te klutten met een goede kast bouwen.

ik moet hem toch eens zonder kast snel testen op muziek enzo!

ik zal deze week een kleine test doen en hier wat resultaten neerzetten. is wel op zijn plek in dit topic!

Dit is een klein testje.
Ingrediënten:
1 valse piano, mengpaneeltje Soundcraft FolioLite, 1 condensatormicro Shure SM87, 1 valve condensatormicro T-Bone SCT-800. EQ staat overal flat, geen natuurlijke of scheikundige additieven.
Let wel, beide micro's zijn in feite zangmicrofoons. De test is in een, twee, drie gedaan dus ruis e.d. is zeker te horen en de plaatsing van beide micro's kon zeker beter.
Niettemin stonden ze beiden wel op dezelfde plaats.
Het is de bedoeling enkel te letten op de klankkleur.

Grtz,
Exo.

Attachments

• SM87.MP3
    1,1 MB · Bekeken: 88
  • T-BONE.MP3
    1,1 MB · Bekeken: 88
ik heb ze gedownloaded en redelijk intens geluisterd. dan hoor ik duidelijk meer hoog bij de SM87 dan bij de T-bone. wat de T-bone aangenamer en warmer maakt.

en de T-bone heeft een meer prettig aanwezig laag. de sm87 lijkt vooral op midden-frequenties te reageren.

en bij de Shure hoor je meer: sjjjjjjjrrr...terwijl je bij de T-bone meer Tdtdtdtdtttddddbbb hoort...maar dat is een grapje

Attachments

• Motif version2.mp3
    631,2 KB · Bekeken: 84
  • Motif version + Reverb.mp3
    652,6 KB · Bekeken: 91
Blind Test

Blind Test

Ik heb één van mijn project geopend en Master kanaal even aan apparatuur gekoppelt en Warmte, Analoog harmonie gegeven om dit Topic te beëindigen.
Anders kunnen we wel .40 bladzijdes discussiëren en dan weten we nog niet wat warmte, analoog geluid klinkt excl. mij.

Daarom heb ik een blind testje gemaakt voor jullie kijken hoeveel van jullie goed raden of A warmte en analoge feel heeft of B.

Hier is die :okdan:

A.mp3

B.mp3

Attachments

• A.mp3
    5,4 MB · Bekeken: 83
  • B.mp3
    5,5 MB · Bekeken: 80
Zo te hooren in met mijn oordopjes
heet B iets meer hoog dan A

voor de rest zit er weining verschill in
mischien dat als ik het over me speakers draai ik wel wat meer verschil hoor

maar weetje hoeveel mensen muziek luisteren met oordopjes

dus het maakt toch niks uit zolang je muziek maar goed en lekker klinkt ????

Ik heb één van mijn project geopend en Master kanaal even aan apparatuur gekoppelt en Warmte, Analoog harmonie gegeven om dit Topic te beëindigen.
Anders kunnen we wel .40 bladzijdes discussiëren en dan weten we nog niet wat warmte, analoog geluid klinkt excl. mij.

Daarom heb ik een blind testje gemaakt voor jullie kijken hoeveel van jullie goed raden of A warmte en analoge feel heeft of B.

Hier is die :okdan:

A.mp3

B.mp3

dat is heel aardig van je Motief, maar je klinkt ook een beetje overdreven. dit topic gaat over de digitale klank wat analoger maken. niet alleen over wat het is.

blijkbaar heb jij prachtige dure spullen en dat heb je bij deze bewezen, maar er zijn ook personen met een minder ruim budget en er zijn ook vele andere methodes om geluid warmer te maken. niet alleen met veel te dure spullen.

je gebruikt een volgebouwde cliche huis-beat synth track....warmte hoeft niet altijd te zijn dat een hele mix beter klinkt..kan ook zijn een basgitaarpartij opkrikken..of een mooie electrische gitaar klank. dat is helemaal moeilijk soms. of echte drums. zangpartijen, enzovoort.

David Gilmour van Pink Floyd haalde zijn volle klanken uit heel veel pedaaltjes bijvoorbeeld..
het hoeft niet perse zo te zijn dat warme amaloge klank komt van een geluid door een high-end duur ding te halen.

het zou zelfs zo kunnen zijn dat dat boost-pedaaltje waar ik het over had in stereo-uitvoering een zelfde soort effect kan geven aan een eindmix. wie weet...voor 20 euro high-end sound! 8)

je gebruikt een volgebouwde cliche huis-beat synth track....warmte hoeft niet altijd te zijn dat een hele mix beter klinkt..kan ook zijn een basgitaarpartij opkrikken..of een mooie electrische gitaar klank. dat is helemaal moeilijk soms. of echte drums. zangpartijen, enzovoort.
Ben ik mee eens. Subtiliteit maakt (als je goed luistert) soms een wereld van verschil.
David Gilmour van Pink Floyd haalde zijn volle klanken uit heel veel pedaaltjes bijvoorbeeld..
het hoeft niet perse zo te zijn dat warme amaloge klank komt van een geluid door een high-end duur ding te halen.

het zou zelfs zo kunnen zijn dat dat boost-pedaaltje waar ik het over had in stereo-uitvoering een zelfde soort effect kan geven aan een eindmix. wie weet...voor 20 euro high-end sound! 8)

Volgens mij is B het origineel.
Uit A is de dynamiek wat weg en ook minder hoge frequenties.
De opnames zijn wel wat dicht tegen de oversturing aan eens de kickdrum erbij komt.
@MarsMusica: Tot aan de pedaaltjes kan ik volgen: Ik heb hier ook dure apparatuur staan maar verkoos in m'n test mijn valse piano te gebruiken zonder meer.
Nu, wat iedereen hier misschien ontgaat uit de pianotest is: Hoe klinkt de piano werkelijk?
Wel, niet zo kil als met de SM87 maar zeker niet zo warm als met de T-Bone en hier komt dan de getrouwe weergave van de micro in vraag ;)
Klankkleuring is hier dus volledig aan de orde 8)
Hoe de klanken ook uit de pedaaltjes van David Gilmour kwamen (en het boost pedaaltje kan daar zeker toe bijdragen), mag men niet vergeten dat achter die pedaaltjes een hele analoge studio hing. ;)
En zo zitten we dan weer in de analoge sfeer :dubbel:
Grtz,
Exo.

Laatst gewijzigd:
ik zou het niet weten..hoe David G. werd opgenomen. misschien wel via een DI vanuit zijn setup direct naar tape...De Beatles namen in de zelfde studio op maar klinken totaal anders dan Pink Floyd.

maar verder doet dat dat er ook niet toe. Zijn 'vette' gitaargeluid krijg je door het gebruik van een grote keten van allerlei units. dat is net zo goed een vorm/technike om een warm en analoog geluid te krijgen. dat is het enige wat ik hiermee wou zeggen en ook interessant voor de warmte zon-aanbidders. 8) :mexico:

Back