Een andere test, dit keer heb ik anders gedaan Bass apart ge-Compressed vervolgens EQ.
Bij instrumenten heb ik hetzelfde gedaan dus eerst compressie vervolgens EQ.
Bass en alle instrumenten komen van Rob Paben Blue softsynth behalve piano komt van fruityPiano
Je zult zien dat hardware niet optelt met plugin heb ik vaker een test gedaan een high pass -12db filter gegooid daarna zelfde plugin nog is geladen en dan omgekeerde +12db zelfde geluid krijg je terug, een hardware doet dat niet. Dus het heeft geen zin om te boosten in DAW een regel van digitale audio wereld gelezen bij
http://www.soundonsound.com
Stel voor je gooit -12db low pass filter met Parametrisch EQ op een Piano sample geluid is nu gebalanceerd mooi verdeeld maar Zacht.. dood! en heeft leven nodig zonder volume harder te zetten. Een Hardware EQ maakt geluid helderder en toch blijft hij in achtergrond alleen geluid is helderder geworden.
Clips met plussen hebben extra gain db om te laten zien hoe ver ze kunnen gaan.
De A testen zijn Plugins UAD Cambridge gebruikt, bij A+ heb ik extra boost gegeven met cambridge om in verhouding te komen met B Millennia maar hij hielt op bij 7db, hoger kon ik niet gaan omdat geluid steriel harsh werd.
Bij Clip B ben ik tot bovenaan aan de kerk geklommen tot 10db kon hoger! maar heb daarom B+ gemaakt daar ga ik op het dak tot 15db! zojuist op lage midden freq en hoge!
Vergelijk A met B en A+ met B+ en Bass A met Bass B
Mijn Conclusie Clip A klinkt zachter dan A+ misschien maar klinkt gebalanceerd en niet steriel!
Vandaar die regel in digitale audio wereld ga nooit meer dan 3db boosten met software of liefst helemaal niet!
Clip B klinkt helderder warmer voller en aangenamer voor me oren. B+ is eigenlijk zelfde clip maar dan extra db boost gegeven in hoge midden frequenties.
Audio files
Instrumenten
A.mp3 UAD-Cambridge
A+.mp3 UAD-Cambridge extra db!
B.mp3 Millenia
B+.mp3 Millennia extra db
BASS
Mijn Bijlagen zit vol dus BASS clips voeg ik zo meteen