Analoge warmte toevoegen in digitale producties

B= ronder heeft meer sweetnes en air! Verder klinkt aangenamer, kicks elementen zitten beter inelkaar en heeft meer punch en beetje kleur. Dus warmte zijn heel veel dingen en de mate van bepaal je zelf door knop meer te pushen of omlaag te halen.

dat is nog eens een vaktaal!

wat is die pushknop eigenlijk?

Een andere test, dit keer heb ik anders gedaan Bass apart ge-Compressed vervolgens EQ.
Bij instrumenten heb ik hetzelfde gedaan dus eerst compressie vervolgens EQ.

Bass en alle instrumenten komen van Rob Paben Blue softsynth behalve piano komt van fruityPiano:P

Je zult zien dat hardware niet optelt met plugin heb ik vaker een test gedaan een high pass -12db filter gegooid daarna zelfde plugin nog is geladen en dan omgekeerde +12db zelfde geluid krijg je terug, een hardware doet dat niet. Dus het heeft geen zin om te boosten in DAW een regel van digitale audio wereld gelezen bij http://www.soundonsound.com

Stel voor je gooit -12db low pass filter met Parametrisch EQ op een Piano sample geluid is nu gebalanceerd mooi verdeeld maar Zacht.. dood! en heeft leven nodig zonder volume harder te zetten. Een Hardware EQ maakt geluid helderder en toch blijft hij in achtergrond alleen geluid is helderder geworden.

Clips met plussen hebben extra gain db om te laten zien hoe ver ze kunnen gaan.
De A testen zijn Plugins UAD Cambridge gebruikt, bij A+ heb ik extra boost gegeven met cambridge om in verhouding te komen met B Millennia maar hij hielt op bij 7db, hoger kon ik niet gaan omdat geluid steriel harsh werd.

Bij Clip B ben ik tot bovenaan aan de kerk geklommen tot 10db kon hoger! maar heb daarom B+ gemaakt daar ga ik op het dak tot 15db! zojuist op lage midden freq en hoge!

Vergelijk A met B en A+ met B+ en Bass A met Bass B

Mijn Conclusie Clip A klinkt zachter dan A+ misschien maar klinkt gebalanceerd en niet steriel!
Vandaar die regel in digitale audio wereld ga nooit meer dan 3db boosten met software of liefst helemaal niet!

Clip B klinkt helderder warmer voller en aangenamer voor me oren. B+ is eigenlijk zelfde clip maar dan extra db boost gegeven in hoge midden frequenties.

Audio files

Instrumenten

A.mp3 UAD-Cambridge

A+.mp3 UAD-Cambridge extra db!

B.mp3 Millenia

B+.mp3 Millennia extra db

BASS

Mijn Bijlagen zit vol dus BASS clips voeg ik zo meteen :)

Attachments

• A.mp3
    715,6 KB · Bekeken: 111
  • A+.mp3
    716,2 KB · Bekeken: 99
  • B.mp3
    710 KB · Bekeken: 117
  • B+.mp3
    707,2 KB · Bekeken: 108
  • A BASS.mp3
    337 KB · Bekeken: 99
Laatst gewijzigd:

Attachments

• Rob Paben bass van Blue soft synth Dry.mp3
    335,3 KB · Bekeken: 104
  • B BASS.mp3
    342,7 KB · Bekeken: 114
wat verwarrend allemaal...ik snap hier niet veel van.

ik ben wel benieuwd naar een muziekje van je. een warm muziekje natuurlijk!

dat is nog eens een vaktaal!

wat is die pushknop eigenlijk?

Draai knop of gain hoe die ook heet waarschijnlijk heb je niks geleerd, anders blijf je dit jaar zitten :peukie:

Een andere test, dit keer heb ik anders gedaan Bass apart ge-Compressed vervolgens EQ.
Bij instrumenten heb ik hetzelfde gedaan dus eerst compressie vervolgens EQ.

Bass en alle instrumenten komen van Rob Paben Blue softsynth behalve piano komt van fruityPiano:P

Je zult zien dat hardware niet optelt met plugin heb ik vaker een test gedaan een high pass -12db filter gegooid daarna zelfde plugin nog is geladen en dan omgekeerde +12db zelfde geluid krijg je terug, een hardware doet dat niet. Dus het heeft geen zin om te boosten in DAW een regel van digitale audio wereld gelezen bij http://www.soundonsound.com

Stel voor je gooit -12db low pass filter met Parametrisch EQ op een Piano sample geluid is nu gebalanceerd mooi verdeeld maar Zacht.. dood! en heeft leven nodig zonder volume harder te zetten. Een Hardware EQ maakt geluid helderder en toch blijft hij in achtergrond alleen geluid is helderder geworden.

Clips met plussen hebben extra gain db om te laten zien hoe ver ze kunnen gaan.
De A testen zijn Plugins UAD Cambridge gebruikt, bij A+ heb ik extra boost gegeven met cambridge om in verhouding te komen met B Millennia maar hij hielt op bij 7db, hoger kon ik niet gaan omdat geluid steriel harsh werd.

Bij Clip B ben ik tot bovenaan aan de kerk geklommen tot 10db kon hoger! maar heb daarom B+ gemaakt daar ga ik op het dak tot 15db! zojuist op lage midden freq en hoge!

Vergelijk A met B en A+ met B+ en Bass A met Bass B

Mijn Conclusie Clip A klinkt zachter dan A+ misschien maar klinkt gebalanceerd en niet steriel!
Vandaar die regel in digitale audio wereld ga nooit meer dan 3db boosten met software of liefst helemaal niet!

Clip B klinkt helderder warmer voller en aangenamer voor me oren. B+ is eigenlijk zelfde clip maar dan extra db boost gegeven in hoge midden frequenties.

Audio files

Instrumenten

A.mp3 UAD-Cambridge

A+.mp3 UAD-Cambridge extra db!

B.mp3 Millenia

B+.mp3 Millennia extra db

BASS

Mijn Bijlagen zit vol dus BASS clips voeg ik zo meteen :)

Ik vind alleen Clip A goed klinken, dof, maar in orde. Al de anderen vinden mijn oren vervelend om naar te luisteren.

Het is niet moeilijk om 'warm' te definieren, althans, voor mij dan. Vrijwel alles wat ik op harde volume langdurig kan luisteren zonder dat ik het geluid als storend ervaar is 'warm'.

Ik snap helemaal niets van het verhaal :D

De audiobestanden heb ik nog niet gehoord, maar beweer je nou dat met je met software eq niet meer moet boosten dan 3 decibel? Indien ja, verklaar je nader.

Wordt er niet echt warm van.....zulk soort shizzle doe ik ook met graties software MOTIFFF :D

ff een kwalitatieve bijdrage van mij tussen volledig digital VS volledig analoog

Eerst ff wat theoretische uitleg en daarna de wave-jes........

Digital wave
http://www.sample-rate.com/analogvdig/digital.wav

Analog day 1
http://www.sample-rate.com/analogvdig/analogday1.wav

Analog day 3
http://www.sample-rate.com/analogvdig/analogday3.wav

Hoor de verschillen......analog rules :)

Tape is net weer wat anders. tape is een soort instant EQ, compressie en enhancer in-een.

Ben het met Marsmusica eens, je volledige chain bepaald hoe warm> analoog je mix uiteindelijk klinkt. Heb ooit 1x in mn leven achter een pro 1 mogen staan.......dat was genieten geblazen met geen enkele soft synth te evenaren ook niet als je het daarna door een analoge eq of what so haalt.

Volgens mij kan herr Glennplumper eea beamen :D

Als je met tape werkt moet je wel voor een topmerk band kiezen. ik kocht altijd het Engelse merk Tape L.

Attachments

• teep.jpg
    teep.jpg
    23,1 KB · Bekeken: 93
Wordt er niet echt warm van.....zulk soort shizzle doe ik ook met graties software MOTIFFF :D

ff een kwalitatieve bijdrage van mij tussen volledig digital VS volledig analoog

Eerst ff wat theoretische uitleg en daarna de wave-jes........

Hoor de verschillen......analog rules :)

Wat een test zeg, had je niet kunnen wachten op 1april :)

Die digitale wave audio clip wat klinkt die slecht zeg! ik denk dat iedereen hier met plugins nog betere loop kan maken.. jou dan als uitzondering niet bijgeteld. Volume is veelte zacht en klinkt erg wazig. ja sorry hoor maar bron is gewoon niet goed en volume is veelte zacht.

day 3 lijkt op Digital audio clip, ik denk dat fader laag staat bij Digital audio wave.

Reacties op YouTube zijn niet zo best!

• acutely we learned nothing..the sound was awful and there was no real comparison...

andreasoberholz 5 maanden geleden 14
    pixel-vfl3z5WfW.gif
    mensen
  • voice is annoying as SHIT

Jhryanii 5 maanden geleden 9
    pixel-vfl3z5WfW.gif
    mensen

Anyway Wazzz.. vriendelijk Bedankt!

Laten we de zoektocht eens omkeren. We nemen een "commercieel" nummer dat zo oud is dat het gegarandeerd geheel analoog is gemaakt/opgenomen. Maar dat toch niet warm klinkt (voor de poster zijn persoonlijke smaak). En daaruit dan eens gaan zoeken waarom "we" het niet warm vinden klinken.

Dat maakt misschien ook duidelijk of "we" het niet teveel in het analoge/toverdoosjes zoeken ipv in arrangement, speelstijl, opnametechniek/bewerking van individuele instrumenten...

Ik gooi er meteen een voorbeeld bij: Life On Mars van David Bowie vind ik niet bepaald een lekker warm klinkende track. Ondanks een op zich heel goede opname, een zeker niet slecht opgenomen akoestische piano en de aanwezigheid van strijkers. Ik weet niet precies waar het aan ligt...ik denk aan een combinatie van dingen: de nogal metalige stem van Bowie, de echo op de drums, in het algemeen een ondergeschikte rol voor middellage en lage regionen...het geheel krijgt er een beetje een dun/schril geluid van. Goede song hoor, en het niet-warme past er ook wel bij. In ieder geval een nummer dat mij inzicht geeft waarom sommige nummers voor mij wél of niét warm klinken.

Dat zelf toepassen in mijn muziek is niet altijd even makkelijk.

Wat ik ook merk is een zekere "vervuiling" die niet-warme instrumenten teweeg brengen: 1 niet-warm instrument of stem in een mix kan een heel nummer makkelijk kil doen klinken. BV een ijzige digipad (er zijn ook hemels warme digipads) heeft al heel wat tegengewicht nodig om nog een gezellig warme track te vormen.

Space Oddity (originele versie) vind ik al heel wat warmer klinken. Volgens mij ligt dat vooral aan de meer geprononceerde bas en minder kletterende echo. De subtiele akoestische gitaar draagt ook veel warmte bij voor mijn smaak.

Bij deze 2 kunnen we ervan uitgaan dat er op technisch gebied niet al teveel verschillen zijn, dus hier ligt de warmte dan blijkbaar meer aan het arrangement, de bijdrage van de verschillende instrumenten (meer/minder basgitaar), het type echo...

Gaan we meteen nog een stap verder: Perfect Day van Lou Reed. Ook mannenstem, piano, strijkers, wat drums zoals in Life On Mars. Maar hier absoluut geen kletterende echo, een diepere stem, veel prominenter (maar zeker niet blazende) basgitaar...resultaat heerlijk warme klank. De piano en strijkers hebben genoeg hoog om het niet dof te laten klinken maar ook niet te schel. Dit vind ik persoonlijk een heel moeilijke oefening: iets lekker warm laten klinken zonder naar dof of schel uit te schieten. Net zoals bas niet te dun en niet te blazerig maken. Ik ben dan ook geen goede afmixer, dus misschien is het voor anderen kinderspel. :) Ik ben al blij als het mij lukt dat het geen brei is maar toch enige samenhang vertoont...

ik kreeg een tijdje opnames van iemand die alles eerst overstuurt opnam op een philips cassettedeck en vervolgens mij vroeg of ik het nog even wilde masteren, voor zover daar nog iets aan te doen was :L

kwam ie telkens weer aanzetten met zijn cassettedeck om bij mij alles door de vergulde kabels en moderne spullie te laten gaan, dat had wel wat :okdan:

voor de muziek die hij afmixte (soort van punkrock) de beste oplossing en hij werd door heel Europa gevraagd vanwege zijn unieke sound

het is soms erg persoonlijk en stijlgebonden waar je warm van wordt

ik wordt warm van de buizen van mijn Phoenix compressor bijvoorbeeld, of van al die analoge synths die om mij heen staan te loeien

gelukkig heb ik ook een airco

volgens mij werkt het heel simpel en zo:

heb de nodige goede en de juiste spullen in huis. instrumenten en apparatuur. daarnaast kan je ook lo-fi en budget spullen hebben. koop wat je aantrekt, wat je mooi vind en denkt nodig te hebben.

en ga dan als een bezetene op onderzoek uit hoe je met deze spullen het geluid krijgt waar je op zoek naar bent. waar je naar verlangt.

warmte kan (maar het hoeft niet altijd te werken) je halen uit een of combinaties van:

analoog of digitaal electronisch instrument
akoestisch instrumenten
microfoons en de opnameruimte
(voor) versterkers (buis of transistor)
effecten, pedalen en andere units
buizen
taperecorders en simulaties
enzovoort, enzovoort

je kan denk ik nog jaren kletsen wat wel en niet warm is , of te wel wat een mooie volle klank geeft, maar elk mens is anders. elke studio is anders. ieders muziek is anders. elke opname sessie is weer anders. elke dag is anders. elke seconde.. elke emotionele bui is anders..
zonder high-end komt je volgens mij ook al een heel end .misschien op hetzelfde level, maar dan moet je vooral doen en expertimenteren. Een goede voorbereiding en je inlezen is niet slecht, maar uiteindelijk krigj je je warme geluid met en door:

praktijkervaring, inzicht geleerd uit de praktijk en talent

Back