Analoge warmte toevoegen in digitale producties

Nog een heel simpel voorbeeld: met de EQ van een crumar performer kan je daarmee 1 en dezelfde klank alles tussen heerlijk warm en ijzig kil laten worden. Die EQ is echt niet super high end, dus inderdaad: kijken hoe je met de spullen die je hebt om moet gaan om het gewenste resultaat te halen. En je ondertussen bij voorkeur amuseren. :)

Iets waar ik nog veel mee experimenteer omdat ik er nog geen goede oplossing in heb gevonden: de EQ die ik toepas op de reverb. Die kan het resultaat sterk beïnvloeden, maar ik vat nog niet helemaal hoe ik naar het gewenste resultaat toe kan werken ermee.

@ MarsMusica: klopt, maar bepaalde dingen zijn wel heel duidelijk: analogue synths kunnen ze modellen tot ze een ons wegen, het werkt nog steeds niet... je wilt niet weten wat ik allemaal met de CS-80 van Arturia heb geprobeerd en het blijf maar matjes klinken ivgt de echte...

of de moogs van Arturia... heb hier eens twee van gebruikt in een productie en toen de 'echte' Voyager er bij: die had ongewenst meteen de lead, zoveel expressiever!

ook het summen van software is nog steeds ronduit teleurstellend! alsof een deken er overheen gaat en je moet dingen opeens veel harder zetten om ze er nog uit te krijgen: geen 'lucht' meer... en je verliest het stereobeeld

niks tegen op digitale oplossingen, met name vroege digitale delays vind ik soms te gek, maar voor veel dingen is digitaal niet meer dan een povere simulatie

@MOTIFFF.......beetje kinderachtig om de mix aan te vallen, sterker gesteld als je wat verder had gekeken dan je neus lang is had je gezien dat die kerl de opname bewust niet heeft bewerkt, zie quote. Neemt niet weg dat je een immens verschil hoort tussen een digitale opname en een analoge. En harder betekend niet per definitie lekkerder of beter.

so there you have it, now about how we captured that audio.
1. No processing of any kind was applied after the recording (minimal processing was printed to tape but no processing was post tape)
2. All gains were set to the same value between groups, so that the mix would not be a factor.
3. The tape machine was calibrated before the test was started, and before the audio was digitized on the 3rd day. (calibration was to +3)
4. the tape machine was running at 15ips, and all digital hardware was running at 24 Bit/ 48Khz (Nashville Standard)
5. The recording was made by splitting the signal at the Group Outputs of the desk, so both devices got the same signal without the need for separate takes.
Bron:http://www.sample-rate.com/srforum/viewtopic.php?f=17&t=169

@ MarsMusica: klopt, maar bepaalde dingen zijn wel heel duidelijk: analogue synths kunnen ze modellen tot ze een ons wegen, het werkt nog steeds niet... je wilt niet weten wat ik allemaal met de CS-80 van Arturia heb geprobeerd en het blijf maar matjes klinken ivgt de echte...

niks tegen op digitale oplossingen, met name vroege digitale delays vind ik soms te gek, maar voor veel dingen is digitaal niet meer dan een povere simulatie

ik bedoel dan ook met digitale instrumenten o.a. hardware synths, keyboards en andere instrumenten. die hbben vaak wel nog wat karakter door de electronica...

in mijn hele lijstje staan nergens computer-gerelateerde dingen

@Marsmusica: Ik ben het eens met je post #500.
Doch, er zijn inderdaad wel veel songs van vroeger die, alhoewel volledig analoog opgenomen, bewerkt en uitgebracht (vinyl) gewoon koud klinken.
Een van die nummers is Spiral van Vangelis.
Ik heb deze beide op LP en CD en het blijft een kil nummer naar MIJN mening.

Grtz,
Exo.

ik mis niks....is gewoon mooie orginele muziek!

maar als je er op gaat letten klinkt het wel dun...

Ik vind de resultaten van dat tape experiment trouwens maar raar. Ik kan een CD met een goed -en afgesteld- tweespoor 1/4" tapedeck op goede tape opnemen, en als ik op de levels let dan klinkt dat omzeggens identiek aan de bron. Als die man zo'n verschillen hoort, is er ergens iets aan de hardware of aan zijn opnametechniek die voor zo'n verkleuring zorgt dat je het echt niet simpelweg onder "analoog vs digitaal" kan wegschuiven. Een tape die veel kleurt, een toch niet helemaal OK afgesteld deck, richting saturatie opgenomen...In ieder geval herken ik dergelijke verschillen niet bij neutrale opnames die ik op tape maakte. Het is zelfs zo dat ik beide tapedecks heb weggedaan omdat ze klankmatig niks bijdroegen aan de opname en ik ze daarom niet gebruikte.

Ik denk dat tape het geheel nooit een analoge feel kan geven.
Hoogstens een wat rauw/ruizig karakter.

Gebruik zelf ook nog wel tape, maar dan alleen op sommige sporen, vaak
kickdrums snares en soms synths. Heb het idee dat dat soms de scherpe randjes
er van af haalt.

Er wordt hier nu wel vanuit gegaan dat een "slecht" afgestelde tape recorder altijd ongewenst is.
Je kan er voor kiezen expres slecht af te stellen om deze vervolgens te gebruiken als "fx unit".
Ik zeg niet dat je hier vervolgens je hele mix doorheen moet gooien (als je dat wil moet je dat gewoon doen natuurlijk),
maar het kan erg leuk werken voor een paas losse sporen.

Ik doe zelf iets vergelijkbaars met mijn space echo.
Ik heb een paar verschillende space echo's.
Eén daarvan is voorzien van een oude verrotte tape.
En ik heb de druk van de kapstan een beetje "verslechterd".
Hierdoor is een machine ontstaan die ontzettend zwabber en rommelt.
Dit geeft soms een passender effect dan een space echo die helemaal straks is afgesteld.

ik heb niet de hele thread doorgelezen, waarschijnlijk is het voorstel al gedaan, maar als je analoge warmte aan een produktie wil toevoegen, zou je ook Anneke Grönloh kunnen uitnodigen om de zangpartij te doen.

Ik denk dat tape het geheel nooit een analoge feel kan geven.
Hoogstens een wat rauw/ruizig karakter.

vroeger werd toch echt alles op tape opgenomen (er was ooit geen computer!).

en op tape wordt nog steeds gemasterd voor het tape-geluid. alleen dan wel op een Studer en niet op een huistuinkeuken AKAI of REvox.

Tape betekent niet meteen dat het analoge tape hoeft te zijn. Er is begin jaren 80 al massaal op digitale tapemachines overgeschakeld.
De klank van analoog -mixen- is niet simuleren met een tweesporen oplossing aan het einde denk ik.

Tape betekent niet meteen dat het analoge tape hoeft te zijn. Er is begin jaren 80 al massaal op digitale tapemachines overgeschakeld.
De klank van analoog -mixen- is niet simuleren met een tweesporen oplossing aan het einde denk ik.

Sinds wanneer is er digitale tape dan? Buiten emulaties van diverse software producenten ..
Tape = tape!
Als je doelt op de aansturing van de mechanica van een tapemachine dan verwoord je dat ongelukkig.

Wat een topic weer!

Wat ik ook weleens doe is gewoon een lekkere vinyl crackle op de achtergrond mee laten lopen. Jep, doet het voor mij! Analoge warmte, hatseeee

Attachments

• A.mp3
    619,6 KB · Bekeken: 109
  • B.mp3
    1,2 MB · Bekeken: 119
ik denk dat tactic bedoeld; opnemen in de 80's was niet per definitie altijd op analoge tape...?
en als zelfs die digitale recordings goed klonken dan lag het dus uiteindelijk aan de manier van mixen...
Geen opschepperij luister zelf maar bij deze test ga je warmte en kleur horen.
dynamiek vs plat...

Sinds wanneer is er digitale tape dan? Buiten emulaties van diverse software producenten ..
Tape = tape!
Als je doelt op de aansturing van de mechanica van een tapemachine dan verwoord je dat ongelukkig.

Wat een topic weer!

Wat ik ook weleens doe is gewoon een lekkere vinyl crackle op de achtergrond mee laten lopen. Jep, doet het voor mij! Analoge warmte, hatseeee

DAT ??

leidinkje trekken, schoorsteen laten vegen en voila:

images

( je kan ook eens via de output een analoog effect eraan hangen en weer terug opnemen in de computer bv )

Back