soms kan opname op 'enneloch teep' werken en soms niet.
tis een optie in bijvoorbeeld het masteringproces. het zelfde geldt voor andere techieken en appaarrraatten.
Ik heb (met veel moeite en spijt) mijn bijzondere bandrecorder 2 track verkocht omdat ik liever per instrument en spoor/track de klank wil aanpassen met buis en tape-simulatie en andere analoge aapaaraten.
de hele mix op tape kan werken, maar je hebt verder weinig controle meer over de mix...
je kan masteren op bijvoorbeeld DAT. digitale audio tape (een soort cassettebandje )
dat heeft dan juist geen enkel effecten in de klankkleur wat annaloog kan hebben. al doen de converters wel weer wat.
iIn de bekende Wisseloord-studios ging de mix ook op een klein DAT-tape-je!
voor mij blijft het verhaal hetzelfde: je hebt wat apparatuur en daar moet je het mee doen. een mooie klank opbouwen die je nastreeft.
een Blokker electrische gitaar direct op een mengtafel van Behringer, en dat naar de ingebouwde line-in van een standaard geluidskaartje zal een heel andere klank geven, dan:
Een Stratocaster Fender met dure pickups. dat naar een booster en naar een pedaaltje, versterker, Shure sm57 plus ambient stereo mics, dat naar dure pre-amps buizen EQ en compressie en dat naar een redelijk goede audiointerface de computer in.
dure spullen doen veel goeds en maken je het gemakkelijk, maar met budget dingen kan je heel ver komen. En het gevecht met iets minder goede spullen toch iets moois te bereiken vind ik iets moois.
een bijzonder en persoonlijk geluid creeren. daaar gaat het om!
bkbalblablalbabla....