Ik heb zelf een klein budget, en verdien 0, niks met mijn muziek,
ik doe het dan ook puur omdat ik het leuk vind.
Maar ik wil wel dat mijn nummers zo mooi mogelijk klinken (mijn mening van mooi dan)
Ik heb wat analoge apparatuur en digitale, maar de mix (dus productie) is grotendeels digitaal.
Misschien wel een goede tip om je digitale producties wat warmer te laten klinken als je budget niet heel groot is;
Als ik analoge source sounds heb bijvoorbeeld mijn spectral audio protone, dan neem ik hem op door mijn simpele analoge mixer met een lichte EQ boost, en in de computer pak ik juist zo'n neutraal mogelijke EQ's en compressors, zodat de warmte van het oorspronkelijke bron geluid in tact blijft.
Stel nou ik heb een digitale bron (bijvoorbeeld een drum loopje) dan zou ik hem bijvoorbeeld door mijn akai s950 doen (of als je het 'clean' wil houden simpelweg naar buiten routen)
mijn akai output gaat door naar mijn belari tube compressor (erg goedkoop compressortje, maar leuke sound voor het geld) en dat dan weer terug door mijn mengpaneel met wat lichte EQ boost/cut eventueel. En op eens klinkt het drum loopje een stuk levendiger en kost het me 0,0 cpu daar bij.
Ook heb ik wat waves plugins die zogenaamd apparaten simuleren, nou heb ik geen referentie dus kan ik dat niet echt beoordelen, maar als ik dit dan ook nog over het loopje doe zoals de MPX tape simulator, en eventueel Q-clone met een SSL filter clone met een hipass op de 60hz. Dan layer ik een jomox kick onder de kicks van het loopje die ik dan weer met de q-clone low pass tot 60hz.
Wat ik ook nog wel mooi vind soms is om een drumkit te maken in de akai S950 en die via de 8 outputs mooi stereo te maken via de mengpaneel pan knoppen, en dan het geheel door mijn bellari compressor, of de focusrite mixmaster (ook erg goedkoop alternatief voor leuke sound)
Op deze manier spendeer ik niet veel, ookal haal ik misschien geen topresultaten en is de werkwijze misschien wat omslachtig, krijg ik zo wel de sound die ik wil hebben. Ookal heb ik geen geld voor allerlei high-end EQ's, compressors, reverbs etc.