Analoge warmte toevoegen in digitale producties

Je oren zijn ook niet oneindig (goed). Da's maar goed ook want dan werd je helemaal wappie.

Maar digitaal vs analoog mixen. Daar is al zoveel over gezegd. Vind zelf dat beide je gewoon anders moet benaderen. Als je overstapt van een naar ander moet je gewoon opnieuw leren mixen. Of liever gezegd aan je mixer wennen. En ach ja ook al zou digitaal mixen meer tijd kosten, die maak je ruimschoots goed met de total recall functie.
Elk voordeel heb ze nadeel.

Die tip van Dione ben ik het wel mee eens. Digitaal mixen moet je meer headroom per track overlaten. Want met veel compressie en evt clippen krijg je naast een plat geluid ook onevenredig veel hoog in je mix zitten. En dan van die schelle digitale.
Nu zijn er massa's mensen die hun hele gehoor hebben gesloopt met dit soort mixen op PA speakers in hun oren te laten schieten. Maar dat lijkt me niet de norm.
En dan is een tube of tape een lapmiddel. Want het grootste onderdeel van deze twee is dat ze afhankelijk van het type het sublaag en alles boven de 10 a 20Khz vet kappen. En in dat hoog zat nou net dat smerige digitale geluid.

En analoog summen. Het klinkt allemaal wel leuk maar tel idd maar eens alles bij elkaar en je zit al op een behoorlijk bedrag te kijken.
Binnen nu en 5 jaar zijn er digitale mixers of software die via simulatie het summing effect nabootsen. Het zal verguisd worden als n**ken met condoom maar de 2e generatie hiervan zal zeer snel heel veel concurrende produkten uit de markt drukken.
De techniek is aanwezig, de markt begint er nu goed voor te geraken en de mensen staan al lang niet meer zo sceptisch tegenover digitale meuk dan 5 jaar geleden.

En alles op een analoge real opnemen?
Wie was het hier laatst ook al weer die opmerkte dat hij er een schurfthekel had om met een real te werken? Onhandig gedoe met tapes en extra ruis? Ik vond het iig grapig om te lezen.

Vind ik hetzelfde als ouwe analoge synthjes gebruiken. Dat klinkt wel OK en af en toe lekker kneuterig. Maar het ruist wel allemaal en kraakt ook. Dan liever een goede ouwe klassieker.
En die kosten dan ook wel wat meer.

Je hebt mijn post geloof ik niet goed gelezen. Ik had het niet over puur analoog.

Origineel geplaatst door trigg

Iedereen heeft z'n eigen werkwijze en puur met analoge apparatuur muziek maken en dus alleen analoge bronnen gebruiken zoals jij bedoelt, betekent een flinke wijziging én behoorlijke investering in het hele muziekmaak-proces waar menigeen niet op zit te wachten en wat imo ook niet nodig hoeft te zijn.

Kijk es aan échte galm zoals grootvader het bedoeld heeft. :D

eigelijk is alle muziek analoog. of het nu met hard- of software gemaakt is. want je speakers zijn nog altijd analoog als ik me niet vergis...... einde discussie :D

Origineel geplaatst door isnieZot
eigelijk is alle muziek analoog. of het nu met hard- of software gemaakt is. want je speakers zijn nog altijd analoog als ik me niet vergis...... einde discussie :D

Net zo analoog als je oren & hersenen hoop ik... :confused:

Zodra er 1 AD of DA converter tussen zit spreken we van digitaal en
treden er (in mindere of meerder mate) quantisatie artifacts op.

Ik heb nog altijd liever een betrouwbare digitale synth dan een instabiele analoge.
Ik heb nog altijd liever intuitieve hardware synth dan onhandige software... :geslaagd:

Origineel geplaatst door Cisco
Jij koopt je boodschappen ook zeker bij Liddl? ;)

nee ikzelf niet, daar heb ik personeel voor. Net een lekker stukje Pata Negra op, verkopen ze heus niet in de little ;)

Origineel geplaatst door isnieZot

ja en als de lucht invalt zijn alle mussen dood zeker?:confused:
:D

ik vind trouwens het grootste deel van de vsti klinken als zonder LAME ge-encode 96Khz MP3's
en dan maar een Avalon channel erop gaan poeieren ofwat? :confused:

de bron is belangrijk, maar dan moet je echt naar de bron durven kijken en als het op niets trekt, gewoon durven dumpen

(ik zit zelf ook in een dilemma, nieuwe generatie yamahadigit-mixer of toch eindelijk een ghost kopen, momenteel durf ik niet naar men bankrekening te kijken, laat staan als ik hem gekocht zou hebben ;) )

Origineel geplaatst door dweezil
Eerlijk gezegd lijkt dat analoog summen me verdacht veel op "groot" aantal analoge uitgangen aan je PC/DAW en deze dan allemaal naar een mixer sturen waarvan elk kanaal op de 0dB positie staat met een vlakke eq. enkel nog pannen in het stereo beeld en je bent er. De levels sel je blijkbaar in in het digitale domein.

of vergis ik me?

Dat summen kan uiteraard ook met een analoge mixer. Indien gewenst kun je over ieder analoog spoor nog wat eq'ing, fx en/of compressie gooien om zo wat "analoge karakteristieken" toe te voegen.
Ik geloof overigens ook heilig dat (zoals eerder vermeld) softsynths op deze manier beter in de mix komen te liggen.

ps. veel studio's gebruiken naast hun protools of ander digitale systeem nog een (grote) analoge tafel valt mij op.

Origineel geplaatst door Prophet
als je gewoon al een soundcraft ghost hebt of een Tascam M-serie dan ben je al een eind. Ik heb dus een oogje op zulks een pallet.

:{

ik ben zeeeer tevreden over de pre's op de m3500 die ik heb ..
eq is wel tricky .. je kan ook die high eq truuk van de 747 toepassen
( high op de tascam is extreem shelving ..) dus geheel open gooien dat hoog en alles met de high mid weg halen wat er teveel is .. low op 100 hz is wel kut .. daar kan je weinig aan doen .. maar die 12 khz mis je iig minder !
al kan je die 2 ook laten modden ! ..

zoek effe op de newsgroepen .. staat zeer veel over de tascam .. let wel op noise als je hem koopt ! .. kan een groundloop vanger zijn namelijk ! maar dat merk je pas als je alle apparatuur op aansluit ..

succes !

Origineel geplaatst door sten
ps. veel studio's gebruiken naast hun protools of ander digitale systeem nog een (grote) analoge tafel valt mij op.
Die dingen hebben een nogal lange afschrijf tijd. Er zijn ook legio studios (vaak bloedjenieuw) die de full package van Digidesign hebben aangeschaft. Of bijv een digitale Sony mixert.

Ik geloof overigens ook heilig dat (zoals eerder vermeld) softsynths op deze manier beter in de mix komen te liggen.
Waarom geloven als je het ook proefondervindelijk uit kan vinden? Ik geloof niet zo snel dingen eigenlijk.
En volgens mij moet op dit punt vast wel te vinden zijn op inet waarbij dit soort (wrede) experimenten al meer uitgevoerd is.

Stel we maken een 8 tal tracks die dubbel uit zijn gevoerd met software synths en hardware synths. Iets van 1 a 2 minuten of zo. Kick, snare, hihats, bas, melodie,akkoordjes, fx en de rest.
Vervolgens kan iedereen zelf het zo mixen als die wil. Analoog digitaal, met dure compressors, alleen software etc.
Qua bronnen mag je alleen niet hardware en software bronnen door elkaar halen.

Dan zijn alleen de bronnen hetzelfde en kun je het verschil tussen tafels, FX en software wat duidelijker inzichtelijker maken. Op zich lijkt het mij wel een leuk idee maar m'n studio is in verbouwing dus zal ik zelf dat niet kunnen doen.
Misschien dat iemand anders de eer op zich wil nemen?

Origineel geplaatst door sander
Je hebt mijn post geloof ik niet goed gelezen. Ik had het nie over puur analoog.

Ik had het dan ook niet tegen jou, maar tegen Trash :)

Origineel geplaatst door dweezil
Eerlijk gezegd lijkt dat analoog summen me verdacht veel op "groot" aantal analoge uitgangen aan je PC/DAW en deze dan allemaal naar een mixer sturen waarvan elk kanaal op de 0dB positie staat met een vlakke eq. enkel nog pannen in het stereo beeld en je bent er. De levels sel je blijkbaar in in het digitale domein.

Als je de levels dan toch in het digitale domein instelt, maakt zo'n summer dan wel iets uit? Naar wat ik uit deze draad begrepen heb wil je de levels op je analoge mixer regelen, omdat je bij deze analoge mixer wel kan oversturen (wat soms een leuk efffect geeft) en in het digitale domein anders clipping kan krijgen (die dan lelijk klinkt)?

Origineel geplaatst door MadR
ik ben zeeeer tevreden over de pre's op de m3500 die ik heb ..
eq is wel tricky .. je kan ook die high eq truuk van de 747 toepassen
( high op de tascam is extreem shelving ..) dus geheel open gooien dat hoog en alles met de high mid weg halen wat er teveel is .. low op 100 hz is wel kut .. daar kan je weinig aan doen .. maar die 12 khz mis je iig minder !
al kan je die 2 ook laten modden ! ..

zoek effe op de newsgroepen .. staat zeer veel over de tascam .. let wel op noise als je hem koopt ! .. kan een groundloop vanger zijn namelijk ! maar dat merk je pas als je alle apparatuur op aansluit ..

succes !

thx voor je EQ secrets van deMagische3500...;)

Als die 2 wegen mekaar eens kruisen bank/mooie aanbieding dan zo het evengoed een Tascam zijn kunnen. Klinkt reuzegoed ook. De ghost is wolliger en smeert meer dicht, maar de EQ is ook zooooo muzikaal.....:{ alletwee:{

wat is outboard gear eigenlijk?:D

Origineel geplaatst door fuse
Misschien dat iemand anders de eer op zich wil nemen?

Niemand? Leuke kans om met een aantal mensen te vergelijken hoe mixen kunnen klinken?
Webruimte heb ik zat dus daar hoef je niet druk om te maken.

Ik bedoel maar.
Dit is weer zo typisch SF dit.
Je geeft wel duizenden euros uit aan geile apparaten, maar een beetje moeite doen om uit te vinden wat verschillen zijn is dan teveel werk ineens.

Echt jammer.

Back