Keyboard (88) met Poly Aftertouch, bestaan ze?

gremlin23

Compleet gestoord!
Heyyy,

Een keyboard met 88 (of misschien 76) toetsen met poly aftertouch (oftewel key pressure) lijkt me echt 'Super'.
Helaas lijkt het erop dat er maar heel weinig keyboards zijn die dit ondersteunen. Heeft te maken met de hogere kosten die zijn verbonden aan poly aftertouch in tegentstelling tot Mono aftertouch (oftewel channel pressure).

Op internet kom ik uit op: een hele oude kurzweil bak als ook de Yamaha CS80.
Meer kan ik niet vinden. Ik dacht dat ook Alesis poly aftertouch keyboards had, maar hier kan ik geen info over vinden.

Weet iemand meer? Kent iemand andere 76/88 toetsen keyboard met Poly Aftertouch?

Groeten en alvast bedankt,

Frederik.

De GEM S3 turbo. Heef 76 toetsen met poly aftertouch.
Zoek even in het marktplaats stuk, want de mijne staat daar te koop.

Origineel geplaatst door renepela
De GEM S3 turbo. Heef 76 toetsen met poly aftertouch.
Zoek even in het marktplaats stuk, want de mijne staat daar te koop.

Wat?.....daar moet je dan wel iets heel moois voor terug krijgen!

Als je echt 88 toetsen wil dan is heb je de Roland A-80.
De Roland A-80 is een 88 toetsen midi master klavier met poly aftertouch. Overigens werkt die aftertouch op de A-80 dramatisch slecht. Je moet ongeveer met je hele gewicht op een toets gaan hangen om de aftertouch duidelijk te horen. Echt expressief spelen is er op een A-80 dus niet bij. Er zijn overigens wel mods voor waarbij de aftertouch iets verbeterd wordt.

Een andere optie is een Elka MK-55 of MK-88. Deze beide machines met 55 of 88 toetsen zijn een heel stuk beter met hun poly aftertouch.
De GEM S2 en S3 schijnen van de wat modernere synths de beste te zijn met hun poly aftertouch. Niet omdat ik nu zelf een S3 heb die ik graag wil verkopen, maar dit is echt zo. Wil een perfect klavier en uitstekende aftertouch, dan zou ik voor de S3 gaan. Heb je ook nog uitstekende midi mogelijkheden (16 parts o.a.) en goede sounds. De Elka's zijn een uitstekende tweede keus.
Als je een beetje rondkijkt zijn de Elka's ook nog wel te vinden. De MK-55 zie je regelmatig op marktplaats, de MK-88 zeer zelden.

Heb je toch weer een aardig rijtje met poly aftertouch keyboards.
De allerbeste poly aftertouch heeft de Yamaha CS-80, maar die is only for the happy few.

Yes, de GEM S2 en S3 zijn geweldige apparaten en volkomen ondergewaardeerd als je het mij vraagt.

de MK55 is ook primadeluxe hoor!

dan is er ook nog de ensoniq SQ10 maar die ken ik verder niet en weet niet hoeveel toetsen die heeft.

Ben ik helemaal met je eens. De ELka MK-55 heeft echter geen 76 toetsen en daardoor verval je dus al snel in de MK-88 die weer tamelijk lastig te krijgen is.
Een ander nadeel van de Elka's is dat ze tamelijk complex in het gebruik zijn. Ze hebben niet bepaald een uitnodigende interface, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
De Elka's zijn puur midi master klavieren heb hebben zelf geen sounds.
Overigens is Elka overgenomen door GEM en hebben de S2 en S3 in de basis hetzelfde toetsenbord als de Elka MK's. Niet zo verwonderlijk dus dat ze elkaar niet veel maken.

De Gems zijn inderdaad behoorlijk ondergewaardeerd. Je ziet ze best regelmatig te koop staan en het valt me op dat ze vaak lang staan en dat er weinig naar gekeken wordt. Heeft ook met het merk te maken denk ik. GEM staat in ieder geval niet bekend om zijn fantastische synths. De S2 en S3 zijn daar inderdaad zeer positieve uitzonderingen op.
Werkt ook erg leuk in combinatie met de CS-80V softsynth even buiten beschouwing gelaten of dat nu wel of geen goede emulatie is van een echte CS-80. De CS-80V reageert in ieder geval goed op de poly aftertouch en dat is gewoon erg gaaf.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door renepela
werkt ook erg leuk in combinatie met de CS-80V softsynth even buiten beschouwing gelaten of dat nu wel of geen goede emulatie is van een echte CS-80. De CS-80V reageert in ieder geval goed op de poly aftertouch en dat is gewoon erg gaaf.

het is natuurlijk jammer dat de enige software die poly at kan ontvangen door 99% van de gebruikers geen poly at aangestuurd krijgt en zou eigenlijk niet moeten kunnen en de GEMS2 en S3 are built like a rock!

Ik vraag me dan uiteindelijk toch af, hoewel poly aftertouch als een fantastisch idee klinkt, waarom zo weinig keyboards over deze functie beschikken. Ligt het alleenmaar aan het feit dat de impementatie ervan veel meer kost dan normale mono aftertouch of is poly aftertouch uiteindelijke toch niet zo belangrijk?

Zou ik dan kunnen zeggen dat mono-aftertouch dan meer dan genoeg is?
Ik heb beide eigenlijk nog nooit gebruikt dus ik weet niet hoeveel ik een poly-aftertouch, mits ik deze zou bezitten, als het erop komt uiteindelijk zou gebruiken...

Bedankt voor alle reacties tot nu toe trouwens!!!:)

... als je ooit een echte CS80 hebt geprobeerd, is mono-aftertouch nooit goed genoeg meer... ;{

Het is denk ik écht zo'n dingetje dat je moet hebben ervaren, wil je het voordeel ervan zien.
En het is natuurlijk qua kosten het verschil tussen 1 sensor en zeg maar 88 sensoren.

Inderdaad jammer dat de Roland A-80 zo'n loeizware aftertouch heeft. Amper muzikaal zinvol.
Erg jammer ook dat de Ensoniq TS-10 wèl poly AT heeft (61 toetsen) maar de piano-action TS-12 weer niet.

Het lijkt mij bovenal een kosten kwestie. Poly aftertouch is echt veel moeilijker om te maken dan mono aftertoch. Zit in mono aftertouch 1 sensor, bij poly moet je voor elke toets zo'n sensor hebben. Dat scheelt nogal.

Tja, is het nuttig? Ik vind van wel. Zeker met die CS-80 is het prachtig en het maakt je muziek zoveel expressiever.
Kijk anders eens op de website van arturia. Daar demonstreert Vangelis de werking van de CS-80 en kun je zien hoe mooi die poly aftertouch is.

Wow dat filmpje van Vangelis is inderdaad zeer cool!!!!!

Bedankt voor de tip.

Nee dat ligt niet aan jou, VanHeckis... ;)

Ensoniq heeft/had gewoon een vage productrange. :D

ESQ-1 / SD-1 / VFX (SD) / TS-10 of -12/ ASR-10 of -88 / EPS (16) / KS-32 / KT-76 of -88 ...
Vooral iedere keer die vage updates onder 'n nèt iets andere naam ook!
Onder de motorkap zitten dan vaak weer compatible apparaten / samplers, maar ja, hoe precies... kom daar maar es achter. Echt ongelofelijk, geen peil op te trekken, zeker qua features.

Laatst gewijzigd:
Ik heb vijf jaar geleden een Roland XV-88 aangeschaft omdat ik niet kan spelen op plastic.

Het is een synth met de engine van de roland XV3080 rack.
Verder heeft het een 128 poly toetsenbord met aanslaggevoelige gewogen toetsen met polyaftertouch.
De synth is net als de rack versie 16 kanaals multitimbraal en heeft een vette chorus en reverb on board.
Samen met de multi effecten levert ie echt een vette sound die nog up to date zijn.
Hij is uit te breiden met 4 JV en 2 SRX expansion boards dus geluiden er aan toe voegen kan altijd en ik zie ze de laatste tijd steeds vaker aangeboden worden

Ik heb op de Roland A-80 ook een keer gespeeld en daar is de aftertouch echt bagger in vergelijking met de XV-88.

Origineel geplaatst door Stefano
Ik heb vijf jaar geleden een Roland XV-88 aangeschaft omdat ik niet kan spelen op plastic.

Het is een synth met de engine van de roland XV3080 rack.
Verder heeft het een 128 poly toetsenbord met aanslaggevoelige gewogen toetsen met polyaftertouch.

Het spijt me Stefano, maar de XV88 heeft geen poly-aftertouch maar mono(of "channel") aftertouch.

Voor de rest heb je helemaal gelijk!

Hey Renepela,

Ik ben misschien wel geïnteresseerd in jou Gem S3.
Voor mij is de aanslaggevoeligheid van de toetsen van groot belang als ook een goede implementatie van aftertouch.
Ik heb de laatste dag over alle keyboarden info opgezocht en kom uit op S2,S3 of ensoniq TS10 en misschien EPS.
De Eps blijkt niet van de beste kwaliteit waardoor ik hem eigenlijk buiten beschouwing laat.

Verder zijn het aantaal toetsen ook iets minder belangrijk geworden...
Als ik me niet vergis, staat er een GEM S3 in een kamertje van mijn opleiding. Deze ga ik morgen uitproberen. Kijken hoe goed die aanslaggevoeligheid is...

Groetjes,

Frederik.

Overigens nog een vraagje...

Hoe is de kwaliteit van die S3?

(Op sonicstate staat een hele slechte recensie hierover, van ene Stan uit Holland...)

Gewoon voor de vorm:

2 andere keyboards met aftertouch (maar geen midi):

-Yamaha Dx1.
-Yamaha Cs50 (baby broer van cs80)

Groeten en bedankt voor jullie hulp.

Back