Keyboard (88) met Poly Aftertouch, bestaan ze?

ziet er lekker uit hoor die kurzweil, maar deze wordt volgens mij al lang niet meer gemaakt en je kunt ze ook nauwelijks krijgen....en dan de prijs ook nog!

overigens, voor de vorm, de cs50 en de dx1 hebben wel aftertouch maar geen POLY dus waarom die nu toegevoegd worden in deze thread is mij niet helemaal duidelijk want zo bestaan er nog ik weet nie hoe veel andere keyboards (hoewel die van de cs50 denk ik lekkerder zal zijn dan menig ander)

Origineel geplaatst door VanHeckis
Het spijt me Stefano, maar de XV88 heeft geen poly-aftertouch maar mono(of "channel") aftertouch.

Voor de rest heb je helemaal gelijk!

Ik heb het voor de zekerheid even opgezocht in de specificaties en je hebt inderdaad gelijk.
KLAVIER: 88 toetsen (volledig gewogen, kanaal aftertouch)

Maar wat houdt kanaal aftertouch dan in want met spelen gebruik ik het veel.

Bijvoorbeeld: Als ik iets van Vangelis bv. conquest of paradise zit na te jammen dan neem ik een orkest geluid met veel strijkers en gebruik de aftertouch voor de pauken. En tevens een pedaal voor bv. cutoff...
En bij andere geluiden als ik wat harder sla gaat het geluid zoooo dik klinken dat ik er kippevel van krijg...:P

Ensoniq - de toetsenborden uit de ASR serie hebben dus ook poly-aftertouch. Onlangs stond een ASR-88 - met 88 gewogen pianotoetsen op een ASR-10 sampler engine op marktplaats te koop of te ruil. Ensoniq gebruikte Fatar toetsenborden als ik mij niet vergis. Roland A90 heeft meen ik ook poly-aftertouch.

Origineel geplaatst door Stefano

Maar wat houdt kanaal aftertouch dan in want met spelen gebruik ik het veel.

Aftertouch beteknt dat wanneer je, nadat je een toets hebt ingedrukt en 'm vast blijft houden je verder door kunt drukken waarmee je een modulatie (meestal in het filter of LFO) kunt maken....'after' omdat het NA de eerste aanslag van de toets komt (initial touch)

Bijvoorbeeld: Als ik iets van Vangelis bv. conquest of paradise zit na te jammen dan neem ik een orkest geluid met veel strijkers en gebruik de aftertouch voor de pauken. En tevens een pedaal voor bv. cutoff...
En bij andere geluiden als ik wat harder sla gaat het geluid zoooo dik klinken dat ik er kippevel van krijg...:P [/B]

en waar je het hier over hebt is het gebruiken van velocity ofwel de aanslaggevoeligheid van het keyboard (initial touch). omdat de samples boven op elkaar zijn gestapeld (gelayerd) kun je ze wel of niet laten horen afhankelijk van hoe hard je de toets aanslaat. als je dus harde aanslaat dan hoor je die pauken er bijvoorbeeld bij.

welnu, de meeste synhs die aftertouch hebben maken dus gebruik van "gewone" channel afteroutch ofwel monofone aftertouch wat wil zeggen dat als je een akkoord aanslaat (let wel: alle toetsen zijn dus reeds indgedrukt) en je drukt slechts 1 toets verder door, dan zal dit effect hebben op ALLE ingedrukt toetsen ofwel klinkende noten. Dit in tegenstelling tot polyfone aftertouch waarbij dat voor iedere toets individueel is.

Origineel geplaatst door Rambotics2000
Ensoniq - de toetsenborden uit de ASR serie hebben dus ook poly-aftertouch. Onlangs stond een ASR-88 - met 88 gewogen pianotoetsen op een ASR-10 sampler engine op marktplaats te koop of te ruil. Ensoniq gebruikte Fatar toetsenborden als ik mij niet vergis. Roland A90 heeft meen ik ook poly-aftertouch.

Wat betreft de ENSONIQ ASR: inderdaad ja,
wat betreft de A90: Nee, helaas pindakaas, is dus channel aftertouch

uit de handleiding van de ASR

Pressure, auch Aftertouch oder Druckdynamik genannt, ist ein weiterer wichtiger
Controller. Hiermit kann man den Klang durch nachträgliches stärkeres
und schwächeres Drücken bereits angeschlagener Tasten beeinflussen. Der
ASR-10 kennt nun zwei verschiedene Arten des Aftertouch — Channel
Pressure (monophoner Aftertouch)and Poly-Key_ Pressure (polyphoner
Aftertouch).
Wie das Modulationsrad oder das Fußpedal kann auch der Aftertouch an jeder
Stelle eingesetzt werden, wo Modulationsquellen ausgewählt werden können
(siehe auch Kapitel 9 - WaveSamples und Layers). Aftertouch kann verwendet
werden, um die Tonhöhe oder Lautstärke eines Klanges zu verändern, dessen
Filterfrequenz, die LFO-Tiefe, Panorama etc.
Es gibt zwei verschiedene Arten von Aftertouch:
• Channel Pressure, auch monophoner Aftertouch genannt, betrifft immer
alle gehaltenen Noten, auch wenn nur auf einen einzige Taste Aftertouch
ausgeübt wurde. Wenn Sie zum Beispiel einen Dreiklang spielen und nur
eine der drei Tasten nachträglich drücken, werden trotzdem alle drei Töne
moduliert. Diese Art Aftertouch ist am weitesten verbreitet und wird heute
von fast allen Geräten verstanden.
Die meisten MIDI-Instrumente, die mit Aftertouch arbeiten, senden und
empfangen nur monophonen Aftertouch. Wenn Sie ein externes Instrument
von der Tastatur des ASR-10 aus ansteuern, sollten Sie deshalb den ASR-
10 auf Channel Pressure umschalten (EDIT/Instrument-Page). Einige
Geräte, darunter alle ENSONIQ-Geräte verstehen aber auch polyphonen
Aftertouch.
• Poly-Key – Pressure, auch polyphoner Aftertouch genannt, ist eine wesentlich
elegantere und ausdrucksvollere Form des Aftertouch. Poly Key steuert
jede Taste individuell. Das bedeutet in der Praxis, wenn Sie einen
Dreiklang spielen und eine der Tasten mit Aftertouch modulieren, wird
auch nur dieser eine Tonentsprechend moduliert. Die beiden anderen bleiben
davon unberührt.
Jedes Preset oder jeder Sequenzer-Track kann so programmiert werden,
daß wahlweise Channel-Pressure, Poly-Key-Pressure oder überhaupt kein
Aftertouch verarbeitet wird. Wenn Sie den Aftertouch-Typ eines Instrumentes
wählen wollen, so können Sie dies auf der EDIT/Instrument-Page
tun.
Tip: Bedenken Sie, daß polyphoner Aftertouch eine nicht unerhebliche Menge an
Daten erzeugt, die den vorhandenen Speicherplatz im internen Sequenzer sehr
schnell verbrauchen kann. Schalten Sie deshalb sinnvollerweise den Aftertouch
für Spuren, die sowieso nicht auf Aftertouch reagieren (wie Piano oder
Drum-Sounds) aus.

ziet er lekker uit hoor die kurzweil, maar deze wordt volgens mij al lang niet meer gemaakt en je kunt ze ook nauwelijks krijgen....en dan de prijs ook nog!

overigens, voor de vorm, de cs50 en de dx1 hebben wel aftertouch maar geen POLY dus waarom die nu toegevoegd worden in deze thread is mij niet helemaal duidelijk want zo bestaan er nog ik weet nie hoe veel andere keyboards (hoewel die van de cs50 denk ik lekkerder zal zijn dan menig ander)

Yoo,,

De internet websites zeggen het tegendeel. De DX1 als ook de CS50 hebben allebij polyphonic aftertouch!:)
Van de CS50 ben ik iets minder zeker.

Groeten:)

Origineel geplaatst door gremlin23
Yoo,,

De internet websites zeggen het tegendeel. De DX1 als ook de CS50 hebben allebij polyphonic aftertouch!:)
Van de CS50 ben ik iets minder zeker.

Groeten:)

nou, van de DX-1 heb ik 1 site kunnen vinden die het heeft over non-MIDI polyphonic aftertouch, dus wellicht heb je gelijk wat dat betreft maar andere sites spreken dat weer tegen. het is een zeldzaam apparaat waar volgens mij helemaal niemand iets over weet dus ik weet het niet.

..maaruh, wat betreft de CS50 is het zo klaar als een klontje dat die GEEN poly at heeft. als er een site is die het tegendeel beweert weten ze niet waar ze het over hebben.

..maaruh, wat betreft de CS50 is het zo klaar als een klontje dat die GEEN poly at heeft. als er een site is die het tegendeel beweert weten ze niet waar ze het over hebben.

Je lijkt de CS50 persoonlijk te kennen;) Ik geloof je.

Van die DX1 zijn er inderdaad maar heel weinig geproduceerd...

Fijne avond.

Even een oude maar toch intresante thread omhoog duwen.

Naar mijn weten heeft de roland a50 ook poly aftertouch.
maar een ander soort toetsenboard als de a80.

Moet je bij een a50 ook met je volle gewicht aan de toetsen hangen om er enigsins resultaat uit te wringen,of is deze iets menselijker te bespelen?(ik weeg namelijk slechts 80 kg.Ik hoop dat dat genoeg is).

Ik heb hier en daar wat minder positieve reacties opgevangen over de a50.
Iemand ervaring met deze master.

Ik heb nooit met poly at gewerkt.Maar reageeren alle midi synths hier goed op?

Origineel geplaatst door Ramirez

Ik heb nooit met poly at gewerkt.Maar reageeren alle midi synths hier goed op?

Meer dan de helft van de synths (en samplers) begrijpen de Poly Aftertouch boodschap niet. De ene synth negeerd het, de ander vertaald het over naar mono aftertouch.
Ik denk mij te herinneren dat de A50 niet zo fijne Aftertouch heeft.

Van die DX1 zijn er inderdaad maar heel weinig geproduceerd...
Fijne avond. [/B]

140 om precies te zijn. De DX-5 is zijn "goedkopere" broeder, heeft die ook dat polyphonic aftertouch? Deze zijn namelijk heel wat meer geproduceerd maar alsnog behoorlijk aan de prijs.

De SQ-80 van Ensoniq heeft ook polyfone aftertouch, maar van Ensoniq is de TS-10 het beste bespeelbaar. Hoewel de ASR-10 dezelfde behuizing heeft als de TS-10, moet je veel meer doordrukken om aftertouch te genereren (een beetje zoals bij Roland, die overigens wel te verbeteren zijn door een extra weerstand in te bouwen, naar ik vernomen heb).
Ik heb de S2 (Turbo) gehad en die heeft het beste poly-aftertouch toetsenbord, dat ik ooit gehad heb.

Origineel geplaatst door MadDonna
... De DX-5 is zijn "goedkopere" broeder, heeft die ook dat polyphonic aftertouch? Deze zijn namelijk heel wat meer geproduceerd maar alsnog behoorlijk aan de prijs.

De DX5 heeft volgens mij alleen channel aftertouch. In tegenstelling tot de DX1, die heeft interne poly aftertouch, maar stuurt het jammer genoeg niet als midi naar buiten. Een gemiste kans vind ik. Het zou de DX1 een stuk aantrekkelijker gemaakt hebben.

Ik heb de S2 (Turbo) gehad en die heeft het beste poly-aftertouch toetsenbord, dat ik ooit gehad heb.

Ik heb zowel de S2 als de S3 gehad en dat zijn inderdaad hele lekkere keyboards. Ook ietsje verzwaard waardoor het wat minder 'plasic' speelt dan de meeste synths. En meer midi-mogelijkheden dan menig master keyboard (16-zones, dubbele in en outs, midi merge en filter). Je raakt ze alleen gek genoeg aan de straatstenen niet kwijt die dingen. Voor mij telde uiteindelijk echter het hebben van gewogen toetsen zwaarder dan de PolyAT.

88 keys en poly AT (+ weighted hammer action) is ondertussen toch totaal nergens meer te vinden heb ik de indruk. Moest er iemand toch nog ergens ene weten staan geen me aub een seintje.

72 keys zoals de GEM S3 zou mss ook nog ok zijn voor mij maar die vind ik nergens meer online.

groeten

Back