Zang installatie

X-Rated

pr0n
Geachte mensen.

We hebben sinds kort een zangeres en we hebben versterking nodig voor haar. Ik heb alleen geen flauw idee waar ik moet beginnen. Sowieso hebben we een fatsoenlijke microfoon nodig die NIET gaat rondzingen. We maken nu namelijk (jammer genoeg) gebruik van een 150W amp met 2x 100W speakers en een hele crappy mic. Als je de boel even te hard zet dan gaat ie bij het minste of geringste rondzingen.

Ligt dit probleem vooral in de mic of gaat dit in combinatie met de amp? Zouden jullie enkele tips willen geven van een systeem waar je mooi geluid mee kan krijgen.

Wat moet het overstemmen?

- Drums
- Gitaar
- Gitaar
- Synth

Het moet natuurlijk niet te duur worden. Ik zat zelf te denken aan een budget van €300,-. Nog liever 2e hands.

Tips anyone? :)

BVD

in de oefenruimte overstem ik op halve kracht de rest van de band met mijn laney tm300p (die ook nog te koop is!)

maar waarschijnlijk ben je beter (en duurder) af met een yamaha powermixer en een paar speakers. of zoiets.

ik heb een shure beta 87a microfoon (is condensator dus je hebt phantom power nodig) en die vind ik zeer goed.
ik had m nieuw voor $200 in de usa. kost hier zo'n beetje het dubbele.

ik heb een tc helicon voice prism plus, goede mic voorversterker + harmonizer + effecten.

maar h, dat gaat zo bij elkaar wel de 300 te boven. ik vraag me af of je voor dat geld een beetje kwalitatief boven een band kan uitkomen. tenzij je haar af entoe een flinke schop in d'r zij geeft of zo.

Re: Zang installatie

Origineel geplaatst door X-Rated
We hebben sinds kort een zangeres en we hebben versterking nodig voor haar. Ik heb alleen geen flauw idee waar ik moet beginnen. Sowieso hebben we een fatsoenlijke microfoon nodig die NIET gaat rondzingen. We maken nu namelijk (jammer genoeg) gebruik van een 150W amp met 2x 100W speakers en een hele crappy mic. Als je de boel even te hard zet dan gaat ie bij het minste of geringste rondzingen.

Ligt dit probleem vooral in de mic of gaat dit in combinatie met de amp? Zouden jullie enkele tips willen geven van een systeem waar je mooi geluid mee kan krijgen.
...
Het moet natuurlijk niet te duur worden. Ik zat zelf te denken aan een budget van €300,-. Nog liever 2e hands.

Zowel in de oefenruimte als live gebruiken wij dezelfde setup. De zangversterking is een low-budget oplossing, niet super top maar prima bruikbaar. Onze zangeres + backing gebruiken hebben ieder een Shure SM 58 (meest gebruikte zang mic ter wereld en niet duur, 110 EUR) en een passieve 200W floor monitor. De mic's zitten aangesloten op de mixer, het monitor signaal gaat naar een aparte 200W en vandaar naar de zang monitor. Voor de specs, zie http://www.wendy-friends.be/technische_fiche.html

Overigens zou ik altijd de PA volledig scheiden van de monitoring. Daarmee bedoel ik dat iedere muzikant zijn eigen monitor nodig heeft, dus ook een zangeres. De PA dient puur om het geluid in de zaal te versterken (voor het publiek dus). Wat je zou kunnen doen als je enkel een monitor voor een zangeres nodig hebt, is een SM 58 kopen en een actieve floor monitor, dus met ingebouwde versterker waar je direct de mic op aan kunt sluiten.

Feedback ontstaat, simpel gezegd, omdat microfoons signalen oppakken van monitors die op het podium staan en deze versterken...waardoor er een oneindige loop ontstaat. Het voorkomen feedback is, zonder geavanceerde apparatuur zoals feedback destroyers, meestal een kwestie van het goed afregelen van alle monitor volumes en het juist plaatsen van de monitors op het podium.

ik weet niet of ik je de beste antwoorden kan geven maar wij doen het ongeveer zo .

gitaar/zang
toetsen/zang
bassgitaar
drum

wij gebruiken voor de zang :

shure sm58 mic's
full range actieve monitors 100watt (wel ongeveer 400 per stuk)

ik vind het wel prettig om de leadzang + gitaar te horen , dus die staan ook over mijn monitor . iets zachter dan mijzelf.
ik denk dat dit voor iedereen verschillend is . maar bv de drummer heeft erg veel aan de bassgitaar , dus zetten we de bass iets harder op de drummer zijn monitor .
als je jezelf maar duidelijk genoeg blijft horen , dus harder dan de rest .

om feedback te voorkomen doen wij het volgende:

zorg ervoor dat je de microfoon zover mogelijk loodrecht van de monitor af houdt . dus met de kont van de mic naar je monitor toe.
als je nu je hand om de mic doet en je schuift het volume open (zeg ff :"wan , too , trie " , of iets dergelijks), hoor je op een gegeven moment feedback ontstaan .
stel het volume zo af dat je de feedback niet meer hoort met de hand eromheen (dit is de ongunstigste situatie) .
dan moet het ongeveer wel goed staan .

zo is het hoe wij het ongeveer doen . ik weet niet of dit de beste manier is , anders hoor ik het ook graag van iemand .

succes.

Krijg je dan niet het probleem dat je geluid dan te zacht wordt t.o.v. de rest van de band? Onze huidge setting is:

Mics > Mixer (soundcraft notepad) > rms eindversterker > speakers

We lopen hier al te klooien met hand over de mic en dan volume afstellen, maar als we de feedback eruit hebben gewerkt is het volume uiteindelijk niet hoog genoeg.

Zijn er relatief goedkope actieve monitors te vinden? Heeft iemand er misschien een over die hij/zij kwijt wil :) Ik zat zelf ook al met mijn gedachten bij een SM58, maar het bleef slikken als je ziet dat de mic dan nieuw 1/3 van je budget is :)

Ik kan wel veel met deze informatie :D Wederom bedankt en laat de tips maar komen :)

Voor 300 euro gaat je dit niet lukken, zelfs tweedehands niet.

Vroeger veel met crappy installaties gewerkt en veel last en problemen gehad met feedback. Tegenwoordig geinversteerd in goede spullen en nauwelijks nog problemen met feedback.

De grote podiums, waar het echt hard gaat werken ook zonder feedback, het kan dus echt.

Wat ik belangrijke dingen vind en die zeker zullen helpen:
- Koop een goede mengtafel met een goede toonregeling, liefst parametrisch. Zelf gebruik ik nu een A&H. De beide middentoon regelingen gebruik ik enkel om de rondzing frequenties weg te filteren.
- Koop voor de monitoring een 32-bands equalizer. Filter hiermee de rondzingfrequenties weg voor de monitor.
- Koop een versterker met ruim vermogen; een eindversterker die op z'n top draait geeft veel sneller feedback.
- Experimenteer met de opstelling van alles, kan heel veel verschil maken, zeker als de spullen nog niet optimaal zijn.
- Probeer het volume van de back-line in de hand te houden (gitaar versterker, bas versterker en vooral ook de drummer)

Die SM58 die hier genoemd wordt is goed te gebruiken, maar er zijn veel betere voor bijna hetzelfde geld. Dit is echter wel iets wat de zanger of zangeres zelf moet uitzoeken; voor elke stem is er wel een geschikte mic te vinden al is de zoektocht soms best lastig. SM58 altijd goed, nooit super.

Nou ik geef dus expres een budget op omdat we gewoon het geld niet hebben. En het is in de eerste plaats niet voor live maar gewoon voor hobbieën in een oefenruimte.

We hebben geen geld voor een nieuwe mengpaneel en de duurste mics. We hebben zelfs een poging gedaan op een weet ik hoeveel watt gitaarversterker die een mic in had. Ik denk dat een heleboel bandjes van ons soort hiermee zitten en gewoon moeten aanpakken wat aan te pakken is. Dus nog één keer. Is het mogelijk om een redelijk krachtige actieve monitor en een goede zang mic te kopen voor 300 eury, zo ja, geef dan wat namen.

We spelen op een zodanig niveau dat we de zang nét kunnen horen zonder dat ie gaat rondzingen (en dat is heel goed te doen). Maar we moeten sowieso een nieuwe amp hebben omdat de zang in feite nu nog niets heeft. We hebben het alleen geprobeerd met de opstelling van de synth (synth (>mengpaneel) > RMS versterker > speakers).

We zijn heus wel bereid om een investering te doen maar aangezien ons oudste bandlid 20 is en nu 2e jaar HBO stage doet, kun je wel verwachten dat allemaal niet bar veel geld hebben.

De XM8500 van behringer (29,-) schijnt een prima microfoon te zijn. daar zou je er zo een paar van aan kunnen schaffen.
Van het merk DB technologies heb je de Basic 200 en -400 actieve monitors, die resp. voor zo'n 350,- en 450,- verkocht worden.

Voor 399,- koop je bij de feedback de Mackie SRM-350; da's een belachelijk lage prijs voor een hele toffe monitor (10")
Is misschien net wat boven je budget, maar goedkoper lijkt me moeilijkworden. Nieuw in ieder geval wel.

Suc6 :)

Kijk daar kan ik iets mee :) Dank je wel. Ik ga de opties bespreken met de band om te zien of we er iets uit kunnen pikken.

Wat die mics betreft. Die zijn wel heel erg goedkoop. Waarmee zijn ze in kwaliteit vergelijkbaar?

het is als het ware een shure sm58 imitatie. Gewoon een stevige vocaalmicrofoon zeg maar. prima voor wat je er mee wil doen.

Nou ja, ze zijn wel vrij klein, dus het heeft wel z'n beperkingen natuurlijk. Maar het zijn wel werkpaardjes waar je jaren lang plezier van kunt hebben..

300 EUR nieuw wordt moeilijk, voor 400-450 EUR moet je het wel redden en dan heb je goede spullen. Bijvoorbeeld:
- HK Audio - RS 122 MA, 120W actief, 399 bij Feedback, 349 bij Thomann
- Mackie SRM 350, 399 bij Thomann

HK Audio kan ik je aanbevelen, dat is super degelijk Duits spul. Mackie is ook OK. Kijk ook eens bij Thomann of Music Store in Duitsland, dat kan fors schelen in de prijs. Daar staan ook nog actieve floor monitors van The Box....geen idee hoe dat klinkt maar die zitten wel in je budget:

http://www.thomann.de/gruppe-PABM-2.html?iwid=7

We hebben dus hoe dan ook een extra monitor nodig. Een actieve zou dan meteen de meest fijne oplossing zijn :) Ik ga wat rondkijken op die website die hierboven gegeven is. Ik denk dat het idd ook beter gaan werken als we gewoon een goede zang mic hebben. Deze optie moet ik dan nog wat verder bespreken. Een shure vind ik dan weer wat aan de dure kant gezien ons budget.

Back